آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 404 ـ چهار شنبه 24 دی 1387 ـ  13 ژانويه 2008

=======================================================

به قلم لرد کين راس

فصل پنجاه و يکم ـ  آزاد سازی زنان

يک مرد متوسط ترک دوران عثمانی، به خاطر تعصب و احساس مالکيت مردانۀ خود، زن را موجوی پست تر از خويش می ديد و به او همچون حيوان ماده ای می نگريست که از نظر ملاحظات اخلاقی و حفظ احترام خود دارای توانايي نيست و، در نتيجه، اين وظيفۀ مرد است که او را در قبال غرايز سست زنانه اش محافظت کند. و اين وظيفۀ شخصی خودبخود ماهيتی جمعی نيز داشت و کل جامعه به نظارت بر رفتار زنان مشغول بود. به عبارت ديگر، نه تنها شوهر و پدر و برادر که همۀ اهل محل و خيابان و شهر مراقب بودند که مبادا جايي از بدن زنان از حجاب بيرون افتد و  با انحراف از راه باريکی که جامعه برای رفت و آمد او تعيين کرده به جهان بزرگتر چشم باز کند.

=======================================================

منجی ‌سازی از خاتمی و هزینه‌های آن

مهرداد مشایخی

در هشت سال دوره خاتمی، نیروهای سیاسی سکولار ـ دمکرات کشور (چه در ایران و چه در جامعه برون‌مرزی) به مراتب هزینه بیشتری در دفاع از اصلاح ‌طلبان داده‌اند تا فواید و امتیازات ضمنی که از این رهگذر نصیب آن‌ها شد. بنا بر این، حتی با توسل به یک محاسبه ساده هزینه ـ فایده می‌باید این‌بار آگاهانه‌تر عمل کرد. در این مورد پیشنهاد من چنین است: خاتمی و یا هر نامزد اصلاح‌طلب دیگر می‌باید این‌ بار به‌طور مشخص و صریح در برنامه انتخاباتی خود حق و حقوقی را که برای زنان، دانشجویان، کارگران، گروه‌های قومی، روشنفکران و سکولارها مورد نظر دارد قید کرده و برنامه خود را برای نهادینه کردن و متحقق ساختن آن‌ها اعلام نماید. او می‌باید از این رهگذر «تحریمیان» را قانع سازد، در غیر این صورت او نیز نباید انتظار رای از «تحریمیان» داشته باشد. ما این بار چک سفید امضاء نخواهیم کرد.

======================================================

آقای خاتمی چرا چرا عقب تر از يک روحانی سنتی حرکت می‌کنید؟
عبدالعلی پارسا

آقای خاتمی ضمن بیانات خود فرموده‌اند که سکولاریسم برای کشوری ـ ملتی مانند ایران زود است. این سخن آشکارا به این معنی است که ملت ایران رشدی را که لازمهء سکولاریسم است، ندارد. البته چون ایشان در این سخن کسی را استثنا نکرده اند، شامل خود ایشان هم می‌شود و من در تعجبم که ایشان، دست کم به عنوان عضوی از ملتی که هنوز لیاقت زندگی سکولار را نیافته، چگونه به خود اجازه می‌دهند که در جهان پرچمدار گفتگوی تمدن‌ها باشند؟ آيا نداشتن لیاقت حکومت سکولار پشتوانه‌ای برای گفتگوی تمدن‌ها می‌تواند بود؟

======================================================

======================================================

اعتراض با خواندن شعر

شرح سفری کوتاه به ايران

میشل وراس ـ زود اوست شِوایتس

چهارصد کیلومتر که از اصفهان به سمت جنوب شرقی برویم به شیراز می رسیم، شهری که جوانانش از جوانان اصفهانی قید و بند کمتری دارند. رانندۀ اتوبوس درحالیکه چشمانش برق می زند می گوید زیباترین دختران ایران در شیراز زندگی می کنند. و ما دیدیم که این دخترها خود را مخفی هم نمی کنند: ساعتی قبل از طلوع آفتاب که قشنگ ترین موقع روز است با هم و نیز با پسران در آرامگاه حافظ قرارمی گذارند. دختر دانشجویی با حرارت از دیوان خواجه می خواند. ایرانی ها در آخر شعر به هیجان می آیند و تشویق می کنند. کمی بعدتر آقای مسنی که کت و شلوار خوش دوختی به تن دارد می گوید: "این تشویق تظاهراتی سیاسی نیز هست." به نظر او بسیاری از ایرانیان حافظ را یک انقلابیِ آزاده می دانند و با خواندن شعرهای سرشار از زندگیش این برداشت خود را به نمایش می گذارند.

===================== کوتاه و گويا  ====================

بر اسراييل پيروز خواهيم شد، همچون پيروزی يزيد بر حسين...

يک رهبر حماس در گفتگو با شبکه يک الجزيره قطر

خبرنامه گويا - در حالی که کشورهای شيعه نشين، مثل ايران و عراق، در ايام عزاداری و سوگواری برای امام سوم شيعيان بودند، تلويزيون الجزيره قطر مصاحبه با يکی از رهبران حماس را پخش کرد که در جريان اين مصاحبه اين عضو حماس گفت: «سننتصر علی اسرائيل کما انتصر يزيد علی الحسين. يعنی بر اسراييل پيروز خواهيم شد همچون پيروزی يزيد بر حسين!»  گفتنی است حماس اعتقادات سلفی دارد و به اسلام گراهای تندرو در عربستان سعودی نزديک است. اين رهبر حماس در مصاحبه خود گفته است. رهبران اين گروه بعد از اعدام صدام، به صدام لقب سيدالشهدا دادند و برای او سه روز عزای عمومی بر پا کردند... اين مصاحبه در حالی از سوی شبکه يک تلويزيون الجزيره قطر پخش شد که در ايران کمک های مردمی زيادی برای اين گروه در حال جمع آوری است.  خبر فوق از سوی سايت ها و رسانه های مختلفی چون عراق نو، که وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است، مخابره و تاييد شده است. لينک اين خبر در سايت الجزيره عربی نيز موجود است. مقامات ايران تاکنون در مقابل اين حرکت حماس سکوت کرده اند.      (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630