|
||
فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما | تماس | جستجو | فيلترشکن | English Section |
||
جمعه گردی ها | گفتگوهای اختصاصی | عکس و کاريکاتور | عکس و مکث | کوتاه و گويا |
||
پيوندها |
فهرست مطالب |
سال پنجم ـ شماره 1101 ـ جمعه 16 دی 1390 ـ 6 ژانويه 2012 |
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
و پيوند به يک ويدئو>>>
=========== ========== ========== ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============ =========== =========== =========== ===========
|
پیامی از زندان رجایی شهر ـ دیماه 1390
حشمت الله تبرزدی و تجویز تئوری خانمان بر انداز فدرالیسم برای ایران!
چرا از فدراليسم مي ترسند؟يک گفتار ويدئوئی از اسماعيل نوری علا
چند جمله درباره نقش آموزش و پرورش در تحمل دگرانديشی
تحريم فعال "انتخابات" مجلس رژيم تنها موضع اصولی ست نقدی بر موضع "جبههی متحد کرد"
کسانی که از کاربرد کلمه تحریم می ترسند نمی خواهند رابطه خود را با نظام
تحریم انتخابات یک فریب بزرگ است
(شعر)
آموزه داروین برای انتخابات پیش رو
آنکه نام اش، چون همآوردی طلب می کرد در به چار ارکان ِ میدان های عالم
«شيوع پائين سرطان» و باقی قضايا سال 2011: اوج ويرانی ميراث فرهنگی (ويدئو>>>)
سيستم ها؛ زادگاه رضايت و استبداد جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
رویکرد غیر منصفانهء مدعيان ليبراليسم
این اعلامیه را در جیب داشته باشید!
يک تشبيه مفيد
سازمان روحانیت؛ واقعیت یا توهم؟! انتخابات در ایران پوچ و بی معنی است!
سخنی با اصلاح گران جمهوری اسلامی
رنجنامهء تکان دهندهء زندانی سیاسی، عثمان مصطفی پور
مردان ماندگار در تاریخ جنبش زنان
حجاب، شکل عريان خشونت عليه زنان
فدرالیسم شما مانند سکولاریسم تان پدیده هراس انگیز «دیکتاتور شیفتگی»
اعلاميه در مورد شکايت عليه خامنه ای
|
کاری از هادی حيدری
این گروه از هموطنان ما گویی تنها یک آلترناتیو میشناسند و آن هم اصلاح رژیم است، و هرگاه از آلترناتیو دیگری، مثلاً سرنگون کردن رژیم، سخن به میان میآید برآشفته میشوند و با انواع ترفندها و استدلال های تکراری خود در توجیه ماندگاری حکومت و گاهاً قانون اساسی موجود آن ـ که خود یکی از کانون های دیکتاتور پروری است ـ داد سخن میدهند و مردم را از عواقب پیش بینی نشده و منفی اقدام برای سرنگونی رژیم به وحشت میاندازند و آن انرا دچار تردید و گمان می نمایند، که مبادا بهشتی را که اکنون این حکومت برای آنان فراهم نموده است از دست بدهند.>>> مفهومی جعلی به نام فدراليسم زبانیموضوع اين مقاله کوشش برای فهم «نقش زبان های مادری» در «روند برقراری يک حکومت سکولار، دموکرات و فدرال در ايران» است و نشان دادن اينکه اين دو مقوله لزوماً ربطی بهم ندارند و، در واقع، اگر قصد داريم که آرزوهای ديرينهء ملت ما در مورد ايجاد يک حکومت غيرمتمرکز برای جلوگيری از باز توليد استبداد و تأمين حقوق برابر همهء گروه های قومی، زبانی، دينی، و عقيدتی ايران تحقق يابد حتماً بايد از ورود به اينگونه بحث ها خودداری کنيم.>>>
هدفِ ایستادگی مهمتر از خود ایستادگی است بسیاری از مردم هدف ایستادگی خمینی را در برابر رژیم شاه همان هدف خویش پنداشتند. مقاومت او اما نه برای تحقق وعدههای دروغین، بلکه برای برپایی «حکومت اسلامی» بود! پس از برپایی این حکومت و نشستن «ولایت مطلقه فقیه» بر مسند قدرت نه تنها از مدعیان یک حکومت «بهتر» از رژیم شاه نشانی باقی نماند، بلکه بسیاری از آنها تمام توان خود را به کار گرفتند تا به «اصلاح» رژیمی بپردازند که به اعتراف دوست و دشمن هزار بار بدتر از رژیم شاه بود! آنها در پی حکومتی «بهتر» به این نقطه نازل و غمانگیز رسیده بودند که امید به اصلاح تبهکارترین حکومت تاریخ ایران ببندند!>>>
دنبال مارتین لوتر ایرانی نگردیم امروزه با گذشت یک قرن هنوز پارلمان در ایران، معنی و مفهوم خود را بدست نیاورده است. ساختار قبیله ای ماقبل انقلاب مشروطیت نه تنها هنوز بکلی از بین نرفته بلکه در نهاد های دینی و سیاسی ایران نقش ایفا می کنند. انقلاب سال پنجاه هم نه تنها نتوانست مکمل انقلاب مشروطیت باشد، بلکه خلاف آن عمل کرده است. بوسیله همین انقلاب (بر خلاف آنچه که در غرب رخ داد) نهاد دین در ایران برتری خود را بر نهاد سلطنت بدست آورده است و ارزش های سنتی پیشامدرن را در ایران زنده کرده است. بنابراین در دورهء اخیر کسی نمی تواند نقش لوتر را ایفا کند.>>> کم نیست شمار کسانی که در اثر ناامیدی ناشی از برخورد با بن بست و نیافتن راه حل به: "غرقش کن، ما هم روش" رضایت می دهند و ویرانی ها و تلفات یک جنگ را با امید رهایی از نکبت حکومت آخوندی می پذیرند. من از این شمار نیستم و براین باورم که هنوز هم راهی برای جلوگیری از فاجعه وجود دارد. این کار یا از راه تحول و دگرگونی در سید علی خامنه ای ممکن است، که با شناخت از خیره سری او احتمال آن نزدیک به صفراست؛ يا راه دیگر با همدلی و همصدایی مردمی که توسط او به اسارت و گروگان گرفته شده اند میسراست. خیزش دقیقهء آخر این مردم می تواند صورت مسئله را دگرگون و دنیا را شگفت زده کند و از نگرانی تنگنای تنگه هرمز برهاند!>>>
بخش اول این مقاله به اینکه چرا ما ایرانیان به یک اتحاد عمل فراگیر نیاز داریم، اختصاص دارد. در بخش دوم، سه تجربه تاریخی را که ظرف 33 سال گذشته برخی از کشورهای خاورمیانه منجمله ایران ما را دستخوش تغییراتی کرده است، بصورت اختصار توضیح خواهم داد. در این رهگذر هم به گوشه کوچکی از نقاط ضعف ما ایرانیان (طیف سرنگونی طلبان) اشاره خواهم کرد و هم به شرایط حساس کنونی، که ضرورت ایجاد یک اتحاد عمل فراگیر را میطلبد، بیشتر پی خواهیم برد. در بخش سوم طرح پیشنهادی را جهت برون رفت از بن بستی که در آن قرار گرفته ایم، ارائه خواهم داد و در نهایت با یک جمعبندی مختصر این مقاله را به پایان میرسانم.>>>
هیچ حکومت دینی نیست که استبدادی نباشد. حکومت دینی غیر استبدادی وجود خارجی ندارد. اگر کسیسراغ دارد، نشان دهد. این گفته بدان معنا نیست که هر گونه حکومت غیر دینی ضرورتاً غیر استبدادی است. حکومتهای سکولار استبدادی فراوانند. منتها، تجربهء تاریخی نشان داده که فقط از طریق سکولار میتوان به حکومت غیر استبدادی رسید، نهاز راه دین. تجربهء تاریخی این را هم نشان داده که در یک رژیم سکولار مثل ترکیه، اسلامگرایان نیز می توانند بطور دمکراتیک و مسالمت آمیز به حکومت برسند. اما در یک رژیم دینی، رسیدن سکولار ها به حکومت، نه تنها غیر ممکن بل غیر قابل تصور است.>>>
شاهزاده میبایست آماده تر وارد میدان می شدند اینطور که از مجموع واکنش ها و پاسخ های ناقص شاهزاده به نظر می آید ، ایشان ضعیف وارد میدان نبرد شدهاند و با بی اطلاعی نسبت به جزئیات شکایت اینطور القا می کنند که شکایت شان که قرار بود دیکتاتور ایران را به زمین بکشاند حتی طاقت چند انتقاد رسانه ای را هم ندارد! شاهزاده می بایست قبل از علنی کردن ماجرا با حقوقدان های مجرب و کارشناس در حقوق بین المللی مشورت های مبسوط تری به عمل میآوردند (که البته پول های زیادی هم باید خرج این کار می کردند!) تا به محض فاش شدن شکایت، پاسخ های کامل و جامعی به همه انتقادات را هم آماده می داشتند!>>>
برنامهء شمارهء 47 ـ 14 دی 1390شکوه ميرزادگی: بايکوت فرهنگی جشنوارهء فجر>>>اسماعيل نوری علا: راه های جلوگيری از بازتوليد استبداد>>> همراه با فايل کوچک صدا برای دانلود>>>
خودکامه یا خودکامگی، درد اصلی کدام است؟ وقتی به سخنان بسیاری از کنشگران سیاسی ما گوش می دهید، آنان همه تقصیرها را متوجه حاکم می کنند و مردم را به کلی مبرای از مشکل می دانند. صد افسوس که ما ایرانیان خیلی هم علاقه داریم که مردم ما را بی گناه بشناسند و در وصف خوبی های ما سخن ها بگویند. بنابراین ما دچار دو مشکل هستیم یکی خودشیفتگی در سطح ملی و بری دانستن خود از اشتباه و دیگری روشنفکرانی که دانسته یا نادانسته تمرکز خود را بر معلول که همانا فرد خودکامه باشد، می گذارند. به زبان ساده ما همیشه درد خودکامه را داریم نه خودکامگی را .>>>
|
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |