فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما     |     تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

در تواريخ سيستان آمده است: وقتی که سپاهيان «قُتيبه» (سردارعرب)، سيستان را به خاک و خون کشيدند، مردی چنگ‌ نواز، در کوی و برزن ِ شهر – که غرق خون و آتش بود – از کشتارها و جنايات «قُتيبه» قصّه‌ها می‌گفت و اشک ِخونين از ديدگان آنانی که بازمانده بودند جاری می‌ساخت و خود نيز خون می‌گريست… و آنگاه، بر چنگ می‌نواخت و می‌خواند: -

«با اين‌همه غم / در خانهء دل / اندکی شادی بايد / که گاهِ نوروز است…»>>>

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1132 ـ  دوشنبه 29 اسفند 1390 ـ  19 مارس 2012

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1391  خورشیدی،

سال «بزرگداشت فرهنگ ایران»

نام می گیرد>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

همايشی لازم، اما بر اساس برهان خلف!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

نظرهائی پيرامون «ائتلافی ايرانی»

از منظری کُردی

ناصر ايرانپور

منطقه زیر چکمه رژیم‌های زن‌ستیز

الاهه بقراط

کسروی و مسئله هویت سکولار

محمدرضا نیکفر

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی»

و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

خودپرستی یا خرد جمعی؟

نظری بر آفت های اندیشه گری و چالش های روشنفکری در ایران

داریوش ایزدیار

دین و جامعهء مدنی

ب. بی نیاز (داریوش)

سرزمین انشاءالله ماشاالله

حسن رجب نژاد ـ اشرف الدین نسیم شمال

معجزهء غول چراغ جادو و حکايت ما

شهرام فريدونی

پرسش کسروی

بمناسبت 66 مين سال کشته شدن او

رامین جهانبگلو

بحث «آلترناتيو سازی»

در هفتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

ملی- مذهبی‌ها

گفتگو با رضا علیحانی

برنامه «به عبارت دیگر» بی‌بی سی

اسلامگرایان، سکولاریسم و بایدهای قدرت

سجاد نیک آیین

سازماندهی جنبش های اجتماعی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سایت توانا

کار اجتماعی و انجمن ها
 
محسن ذاکری

به احترام زرین تاج قزوینی،

نخستین منادی آزادی زن ایرانی

بهروز ستوده

جنبش زنان نیازمند اتخاذ استراتژی تازه

گفتگو با محمد مالجو

گفتگوگر: سایت تغییر برای برابری

حکایتِ رفقای نمکدان ‌شکن لبنانی

و فلسطینی!

فرهاد جعفری

افزايش آمار ازدواج دختران زير ده سال

ایسنا

ده سال با سيمين دانشور

اسماعيل نوری علا

«همبستگی ملی جمهوریخواهان»

اعلام موجوديت و انتشار پيمان و دعوت

ما هیچگاه انتخابات را تحریم نکردیم

سخنان محمد خاتمی

در گفتگو با

انجمن های اسلامی دانشجويان

هراس از یک واقعیت

دربارهء تشکیل فوری

« شورای عالی فضای مجازی»

مهدی رود

حاکمیتِ «هیچ» اما «همه چیز»

حمید آقایی

موانع رشد جنبش روشنفکری در ايران

فايل صوتی سخنرانی دکتر مسعود نقره کار

در تالار پالتاک شبکه سکولارهای سبز

 يازدهم اسفند 1390

خشونت های ناموسی در میان مهاجران

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سارا شاد

محافظە کاری بزدلانه

و هراس از جوهر دمکراسی

(نقدی بر نظرات اسماعیل نوری علا

در مورد مفهوم فدرالیسم در ایران)

عطا جمالی>>>

آرتروز گردن

و نگاه چپ چپ آقای پرویز ثابتی

ف.م.سخن

تبصره ای بر حقوق زن و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

واژهء «قانون»،

چاشنی همهء آش‌های خامنه‌ای

رامتین

خاتمی، نماد برتر اصلاح طلبی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

چرا محمد خاتمی رأی داد؟

اکبر گنجی

این نمایش هم تمام شد، حالا چی؟!

الاهه بقراط

انتخابات آزاد؛

در کدامین بستراز زمان و سیاست؟

سیروس ملکوتی

روشنفکران دینی و مقدسات مردم

مجید محمدی

سکولاریسم مبهم ِ «روشنفکران دینی»

ب. بی نیاز (داریوش)

نحوهء گنجاندن ولایت مطلقهء فقیه

در قانون اساسی

گفتگو با اکبرهاشمی رفسنجانی

استفاده ابزاری از فرهنگ ايرانی!

به‌ مناسبت نوروز

چرا به ديکتاتور نياموخته که نمی تواند شعله های آتش مهری را که در چهارشنبه های آخر هر سال بلند تر از هميشه سر می کشند خاموش کند، سفره های هفت سين را برچيند، و در سيزدهم فروردين شتافتن به دشت و دمن، و به شادمانی و رقص پرداختن، را مانع شود؟ چگونه است که باز، به سان ماشينی بی احساس در مقابل مردم می ايستد و آن ها را هدف تندی ها و خشونت های خويش می کند؟ و نوروز، بی خيال اين همه، هر سال زيباتر و خندان تر از گذشته، نرم و سبک از کنارش می گذرد و مردمان را در آغوش پر مهر خويش می گيرد. به راستی در اين سنت ها و مراسم فرهنگی چه گوهری نهفته است که...>>>

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد

به بهترين شخصيت های سال  1390 - 2012

>>>

در ستايش شادی

مسعود نقره کار

شادی راز بزرگ زندگی انسان است . زيباترين اَواز قلب انسان که گوئی اَوازخوان اش را گم کرده است. راز يک تراژدی ای حيرت انگيز است. اين راز و اَواز از قديمی ترين معماهای زندگی انسان است. تلاش برای گشودن، توصيف و معنا کردن، و پرسش های فلسفی، جامعه شناسانه و روانشناسانه در بارهء چيستی و چگونگی مفهوم شادی، عمری به اندازه ی عمرانسان دارد... واقعيت زندگی نشان داده است که شادی هنوز اَنگونه که می بايد شناخته نشده است، درست خلاف اندوه و افسردگی و رنج که انسان ذره ذره بنمايه های اش را حس و لمس کرده و می شنا سد...>>>

نوروز محجّبه و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

فدوی همواره می پنداشت که طرح جامع را در باب جداسازی زنان و مردان عرضه داشته است و کسی از مؤمنین و مؤمنات پیدا نمی شود که روی دست او بلند شود؛ لکن امروز در مرور جراید شریفه ی دارالخُرافه و ملاحظه ی طرح شگفت انگیز یکی از مؤمنین، ضمن اینکه سر ِ همه جایش اسفناج سبز شد، دریافت که، بقول عوام «هيچ کس کامل نيست» و فدوی در سنجش با مؤمن مذکور، «هنوز اندر خم یک کوچه است». ملاحظه بفرمائيد: «يك شهروند: با توجه به برپايي نمايشگاه هاي فصلي در كشور و استقبال گسترده مردم از اين نمايشگاه ها بخصوص در شبهاي عيد و خريد آخر سال، خواهشمند است به منظور حفظ شئونات اسلامي، چند روز را صرفاً براي بازديد خانم ها و چند روز آقايان اختصاص دهند تا مردم راحت تر و در محيطي كاملاً اسلامي به خريد بپردازند!»>>>

افزایش اسامی مذهبی نتیجهء ‌مهندسی نام ‌گزینی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگو‌گر: میترا شجاعی

حکومتی که تشویق می‌کند و تلاش می‌کند تا نسل جدیدی از سربازان انقلاب اسلامی بیآفریند، طبیعی‌ست که نامگذاری‌هایی هم که تلاش می‌کند در این زمینه در میان گروه‌های تهیدست توسعه و رشد دهد، نامگذاری‌های مذهبی‌ست و به این ترتیب می‌شود گفت ما شاهد یک تبلیغات و تلاش سیستماتیک حکومت برای پرورش نسل جدیدی هستیم که دست‌کم سعی می‌کنند از طریق نامگذاری آن را مذهبی‌تر کنند. گرچه من مطمئن نیستم که این تلاش‌ها منجر به این شود که گرایش مذهبی در جامعه رشد بیشتری کند.>>>

پیغمبر دزدان

حمید آقایی

زمانی که این کتاب را ورق میزدم و  نامه ها و فتاوی این پیغمبر دزدان، که کاملاً، و به عمد، بر خلاف فتاوی مرسومِ مراجع دین بوده است، مرور می کردم؛ پیش خود گفتم که به چه علت ما در  صده هایِ اخیر و دوران قبل و پس از جنبش مشروطه شاهدِ ظهور و حضور چنین شخصیت هایی از میان قشر روحانیت و از درون حوزه های علمیه هستیم؟ روحانیونی که علیه نظام و دستگاه فکری روحانیت شیعه برخاستند و نظریات فقهی مراجع آنزمان را به چالش کشیدند. در حالیکه در ده های اخیر اصلاً شاهد چنین خیزش ها و خروج هایی علیه روحانیت، حوزه و مراجع تقلید نمی باشیم.>>>

کسروی، شریعت و رفرماسیون دینی

محمد امینی

اگر بنویسم که «کسروی» گفت و گو برانگیزترین روشنفکر دوران مدرنیته ایران است، سخنی به گزاف بر کاغذ ننهاده ام. با این که شست و شش سال از ترور او در کاخ دادگستری می گذرد، گویی او زنده و کوشا در کانون گفتمان اجتماعی امروز ایران نشسته و هنوز سخنی برای گفتن دارد. هفت دهه بی مهری دولتیان به کتاب ها و نوشتارهایش، نه بازدارنده روی آوری نسل در پی نسل جویندگان راستی و شیفتگان پژوهش در تاریخ بوده و نه دم تیز نقد او را به خرافات و شریعت کند کرده است. راستی این است که هرچه زمان می گذرد، کمبود کسانی که مانند او به نقد بی امان روشنفکرانه به ارزش های فرهنگی چیره بنشینند، بیشتر احساس می شود.>>>

ذات پنداری دراندیشه های کسروی

و نگاه او به زنان و حقوق آن ها

حمید حمیدی

كسروي را نمي‌توان مدافع افكار مدرن دانست. بعنوان نمونه، از نظرات وي در مورد آزادي هاي زنان و نقش اجتماعي آنان بعنوان پيشتاز انديشه‌هاي مدرن نمي‌توان ياد كرد. ديدگاه هاي كسروي در مورد زنان در برابر افكار افرادی چون فتحعلي آخوندزاده در صدر مشروطه يعني چندين دهه پيش از زمانهء وي بشدت رنگ باخته و بسيار عقب مانده و سنتی مي‌نماياند. در خصوص علت اين تناقض دراندیشهء كسروي، مي‌توان به مبانی نظرات کسروی رجوع نمود. او، از يكسو، برخاسته از سنت ديني است و اين سنت او را در هيچ برهه‌اي رها نمي‌كند و، از سوي ديگر، انديشه ‌ورزي موشكاف و انتقادگر محسوب می شود که آگاهي اش از فلسفهء مدرن سده‌هاي هفدهم تا نوزدهم دست دوم است...>>>

«غیرمنتظره‌‌ها»ی «هم‌ سو» و «هم آهنگ»!

فرهاد جعفری ـ مشهد

به ‌نظر «ائتلاف تازه»ای درحال نمودار شدن است که تحت «انتشار دستنویس پیش‌تر منتشر نشده‌ای از اعترافات سعید امامی»، عمیقاً معنادار شده و «آرایش جدید»ی به صحنه‌ی سیاست در ایران امروز می‌دهد؛ آرایشی که بی‌شک پیامدهای مخصوص ‌به‌ خود خواهد داشت. می‌خواهم بگویم: درست همزمان با آنکه «بدنه‌ی اجتماعی هوادار احمدی‌نژاد» (اعم از سکولار و اسلامگرا) و «سایر ناراضیان از وضع موجود» در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر هستند؛ گویا «همفکران‌ احمدی‌نژاد و برخی منتقدان قبلی او در سطوح مختلفی از قدرت» نیز در حال نزدیک ‌شدن به یکدیگر و «اتحاد عمل راهبردی» هستند.>>>

استقلال ایران و بلوک شرق و غرب

نظریه این بخش، نقد ادغام منافع ملی ایران با نیازهای بین‌‌المللی است. ‌نیروی مرکزی و پیش‌‌برندۀ این سیاست که به انقلابپنجاه و هفت منتهی شد تشکل‌های رزمندۀ چپ مذهبی و غیر مذهبی بودند. نیروهای چپ با ایدئولوژی‌‌های جهانشهری، وظایف انترناسیونالیستی و نجات همه ابناء بشر را برای خود قائل بودند. جمع زدنِ مشکلات عمومی کشورهای زیر سلطه با مشکلات و نیازمندی‌‌های جامعۀ ایران سبب شد که ضرورت مقابله با دیکتاتوری به حاشیه رانده شود و گره زدن مشکلات کلان جهان و خواست‌‌های فرامتنی(همچون نابودی امپریالیسم و انهدام سرمایه‌‌داری جهانی) الویت یابد. این سیاست نه تنها مشکل تاریخی ایران، یعنی دیکتاتوری را حل نکرد، بلکه مشکلات دیگری نیز برآن افزود.>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630