دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال دوم ـ شماره 713 ـ جمعه 29 آبان 1388 ـ 20 نوامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
ما گفتيم ميزان، لکن اين يکی مثل اينکه درست ميزان نکرده است! ================ در مورد کشوری که مجلس آن فرمایشی و نمایندگانش دست نشانده هستند، دستگاه قضایی اش گوش به فرمان و تنها به عنوان بازوی سرکوب کارآمد است، سازمان های بازرسی و مبارزه علیه فسادش خود غرق فسادند، قانون هایش ابزار دست حاکم خودکامه و "خودخداپندار" اند و، بویژه، رسانه هایش اسیر سانسور شدید و جامعه مدنی اش درچنگال استبداد گرفتار است، نمی توان به داشتن جایگاهی در میانهء جدول امید بست! واقعیت غم انگیز این است که در گزارش 2009 سازمان شفّافیت بین المللی، کشور ما نه فقط در رده 168 با نمره 1/8 قرار دارد بلکه این جایگاه را با چند کشور دیگر، مانند بروندی، گینه، هاییتی و ترکمنستان شریک و در واقع رده بندیش بین 168 و 173 در نوسان است! ================ و «جوان کُشی» های آيت الله خمينی آقای مهاجرانی مدعی اند: "در واقع سرخ ها جنبش سبز را فرصتی ديده اند که بر اين موج بنشينند و به مقصدی که می پسندند، راه يابند." اين دست انديشه ها و روش ها زيبندهء آن دسته از سبزهايی ست که با سوارشدن برموج نا رضايتی های مردم، در هيبت مشاطه گر، راه نجاتی برای حکومت اسلامی می جويند. سرخ ها سی سال است که راست ِ حسينی اعلام کرده اند که می خواهند سر به تن حکومت اسلامی نباشد و به چيزی کمتر از انحلال اين حکومت هم رضايت نمی دهند. سرخ ها و ميليون ها ايرانی در ميهنمان صاف و پوست کنده فرياد زده اند که به دنبال آينده ای هستند که نشانی از حکومت اسلامی، يعنی نشانی از چرک و خون و جنايت نباشد... ================ اصلاً كار سیاسی یعنی اعتقاد داشتن به اینكه فكری داریم در خور عرضه به مردم و طرحی شایستهء پذیرش از سوی آنها. اگر كسی این دو را ندارد اصلاً فعالیت سیاسی اش بی معناست. نفس فعالیت سیاسی (همین نطق و خطابه كردن، مصاحبه دادن، مطلب نوشتن و...) از اساس مترادف سر بیرون کردن از جمع است، از مردمی كه چنین فعالیتی نمیكنند. جاه طلبی در كار سیاسی درج است ولی آنجایی پوچ و بی مورد میشود كه فرد بدون اینكه فكر و طرحی داشته باشد یا احیاناً اعتقادی به طرح و فكری كه مطرح میكند داشته باشد، اصرار بر این بكند كه خود را از دیگران متمایز سازد... ================ نظام جمهوری اسلامی ایران، از منظری کلان، صحنهء آزمون تاریخی روحانیت شیعه در مقام حکومتگری و عدالت پروری بوده است. روحانیت شیعه در طول تاریخ تقریباً همواره در موضع اپوزیسیون قرار داشته و ناقد قدرت مستقر بوده است؛ هر چند که در دوران صفویه و قاجاریه، برخی روحانیان شیعه نزد حاکمان صفوی و قجری عزت و رفعتی داشتند... جمهوری اسلامی اما آزمونی تاریخی برای روحانیت شیعه محسوب می شود؛ چه اکنون روحانیت در ایران همه چیز را در اختیار دارد. در ایران امروز ارتش، سپاه، دانشگاه، صدر و ذیل حکومت و تمامی ابزار قدرت اینک در دست روحانیت است.
يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام ساعت نه و پنج دقیقه صبح سه شنبه نوزده آبان است. هوا در استانبول اندکی خنک است. تا دقیقه ای قبل در خیابان های استانبول انسان می جوشید اما به یکباره انگار زندگی در استانبول و ترکیه می ایستد! به گزارش پیمانه، ماشینها وسط خیابان، پل و کوچه ها می ایستند و راننده و مسافران در را باز کرده و سر پا می ایستند.مردم عادی که در کوچه ها و پیاده روها در حال حرکتند به یکباره بی حرکت می ایستند. در وهله اول این اقدام ترک ها بسیار تعجب آور است. شاید اگر روز سه شنبه ده نوامبر در استانبول می بودید چشمانتان چهار تا می شد!مردم بعد از یک دقیقه بی حرکت ماندن به حرکت خود ادامه می دهند. سالی یک بار اکثر مردم ترکیه رأس ساعت نه و پنج دقیقه دهم نوامبر به مدت یک دقیقه به صورت سر پا بی حرکت می ایستند. ماشین ها متوقف می شوند. کارگران ترکیه برای یک دقیقه می ایستد! اما علت آن چیست: بعد از پرس و جو متوجه می شوم دهم نوامبر سالروز درگذشت مصطفی کمال آتاترک اولین رئیس جمهور ترکیه است و مردم ترکیه به احترام وی درست در ساعت نه و پنج دقیقه دقیقه دست از کار می کشند و به احترام بنیانگذار جمهوری سکولارشان می ایستند.
================ |
در هنگامه ای که از زمين و زمان باران سيل آسای فعاليت های سياسی جاری است، تبليغات منفی برای حذف رقيبان و تبليغات مثبت برای به فروش رساندن فکر خود بشدت جريان دارد. اما مشکل جوامع مدنی نشده در آن است که وسيله ای برای سنجش صحت و سقم ادعاهای فعالان سياسی ندارند و نمی توانند از آنان تضمينی برای اجرای وعده هاشان مطالبه کنند. تبليغ گران هم براحتی می توانند هر شعار و وعده ای را که مقبول جماعت باشد بدهند اما چون به قدرت دست يافتند هيچ تعهدی نسبت به آنهائی که ايشان را به قدرت رسانده اند حس نکرده و حتی چنان وقيح باشند که براحتی اعلام دارند که: «خدعه کردم تا زمام قدرت را در دست گيرم».
تزهایی دربارهء جنبش اعتراضی مردم ایران (بخش اول) خاستگاه های جنبش اعتراضی اخیر در یک بیان کلی انبوه مطالبات بی پاسخ و ستم های انباشته شده و نارضایتی های سرکوب شده ی مردم از نظم موجود است؛ تضادها و شکاف هایی که همیشه با خشونت یا فریبکاری از نظرها پنهان می شدند و لاجرم عمیق تر و حادتر گشتند. اما در رویاروییِ دراز مدت میان استبداد مخوف مذهبی و مطالبات ترقی خواهانه ی انسانی و شهروندی که در بستر خفقان و سرکوبی سی ساله در جریان بوده است، هیچ گاه ظرف های متعددی برای بیان این نارضایتی ها و مطالبات اجتماعی پیش روی مردم نبوده است تا امکان انتخابی برای شکل و نحوه ی بروز این نارضایتی ها در میان باشد. از این رو هر روزنه و مجرایی که امکان طرح جمعی این اعتراضات در بستری هر چه وسیع تر را فراهم کند، می تواند دستاویزی برای ظهور اجتماعی این نارضایتی ها باشد.
عده اي كه پيش از اين شعارهاي راديكال جنبش را مورد نكوهش قرار مي دادند فضا را مناسب ديدند تا با پيش كشيدن حرف هاي كهنه شعارهاي نوين مردم را پايمال كنند. آنان گمان كردند مردمي كه به دليل ناكارآمدي از يك ساختار سياسي روي برگرداندند به مدد فضاي تشويش و ترديد و بازسازي شعارها ممكن است بار ديگر به همان ساختار رو به اضمحلال اقبال نشان دهند. اما نكته اين ماجرا آن است كه مبارزهء مسالمت آميز صرفاً يك عمل سياسي است. به بياني ديگر، اين مهم ناظر بر روش عملكردي است و نافي نگاه راهبردي مبارزه به مقصد و هدف آن نيست. مداقه در تاريخ حركت هاي موسوم به «انقلاب آرام» مؤيد آن است كه يك مميزهء تعريف نوين از انقلاب، نسبت به تعاريف كلاسيك آن، در همين شاخصه نهفته است كه گرچه حركت سمت و سوي ساختار شكنانه دارد (انقلاب است) اما عملكرد آن مبتني بر شيوه هاي مسالمت آميز (و نه قهرآميز و خشونت بار) مي باشد.
هدف تحمیل خواست به حاکمیت است، نه بزیر کشیدن حاکمان ميرحسين موسوی خواهان انتخاباتی منصفانه و عادلانه است و سید محمد خاتمی در آخرین گفتگوی خود بر تمام حقوق شهروندی مخالفان نظام، منجمله حق انتخاب شدن، انگشت می گذارد، و هر دو خواهان تغییر قانون انتخابات برای تامین حقوق همهء شهروندان هستند. ولی شعارهایی که ناظر بر تغییر نظام است و حرکاتی چون پاره کردن و لگدمال کردن تصویر رهبر جمهوری اسلامی که همین معنا را تداعی می کند، در چارچوب رهبری ِ - هرچند بگوییم نمادین ِ - موسوی، خاتمی و کروبی قرار نمیگیرد. سخن بر سر تحمیل خواست های جنبش به حاکمیت است نه بزیر کشیدن حاکمان .ما جمهوری خواهیم و حق خود میدانیم که جمهوری عرفی و جدایی دین از دولت را از تریبون های خود مطرح کنیم و آن را غایت دمکراسی خواهی در ایران بدانیم. ولی در تظاهرات توده ای باید فقط روی حداقل هایی تکیه کرد که اتحاد عمل جنبش را حفظ کند و باعث پراکندگی اش نشود.
از ترس آینده کلاردشت را می بخشند! نامهء وارده
این یکی از نمونه نامه هائی است که مندرجات آن حکایت از پاداش کشتار و ضرب و شتم مردم معترض به کودتای بيست و دوم خرداد دارد. اگر بسیج و بسیجی ساده زیست است چه نیازی به زمین و ویلا در کلاردشت دارد؟ مسئول اصلی تخریب بی رویه جنگل ها و زمین های شمال ایران را خود پیدا کنید! جنگل های حیران ، جنگلهای کلاردشت، جنگل ابر و... این نمونه واضح و شفاف پاداش سپاه و بیت رهبری به بسیجی است که از بام پایگاه خویش به روی مردم بی سلاح آتش گشود، به سوی مردم نارنجک پرتاب کرد، با چماق و زنجیر و قمه به جان مردمی افتاد که پرسیده بودند: رای ما کو؟ اما یک نکته باریک تر از مو هم در این نامه و انگیزه پنهان در پشت آن وجود دارد، و آن اینست که اگر کار سرکوب مردم را تمام شده تلقی می کردند، تن به این نوع رشوه دادن ها نمی دادند. چون می دانند توفان هنوز در راه است، کلاردشت را بخشیده اند تا بلکه بقیه را برای خودشان نگهدارند.
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 711 ـ چهار شنبه 27 آبان 1388 ـ 18 نوامبر 2009
يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی ـ پرده برداری از مجسمهء خانم احمدی نژاد ـ وقتی صبر هيلاری هم تمام می شود
سخنرانی در مراسم دریافت «لالهء حقوق بشر»
نامه ای به برادر هرگز ندیده ام
نقدی بر قانون اساسی پیشنهادی حقوقدانان جنبش سبز>>> نیما فرمین (دکترای حقوق از دانشگاه مونت پلیه ـ فرانسه) =============================== چند مقاله و نظر در مورد انتقاد نوری علا از سخنان دکتر محسن کديور از مطلقه اندیشی دینی تا مطلق اندیشی سکولار ====== (سخنی با جناب آقای امیر بیگلری) از: پیمان، فرزندی از ایران زمین ====== ====== سخنی با عاليجنابان آقايان افروز و بيگلرى ====== اجازه دهيد من جواب پرسش های آقای بيگلری را بدهم
شماره 710 ـ سه شنبه 26 آبان 1388 ـ 17 نوامبر 2009
می خواهند از ترس مرگ دست به خودکشی بزنیم باز شناسی جنبش سبز در شرایط جدید
نوانديشان مسلمان در ترازوهاي ديجيتالي
مسئله رهبری جنبش مردمی در ایران
امان از جمعه گردی های آقای نوری علا!
در دفاع از دکتر کديور، پاسخی به آقای نوری علا
قانون اساسی مشروطیت و آزادی و برابری بخش يازدهم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»
با وقاحت تمام به روزهخواري تظاهر و شعار "مرگ بر اسرائيل" را حذف می كنند علم الهدی، امام جمعه مشهد
شماره 709 ـ دو شنبه 25 آبان 1388 ـ 16 نوامبر 2009
مردم نمی توانند ولی فقیه را عزل کنند قائم مقام نمایندهء ولی فقیه در سپاه پاسداران
هدفمند كردن يارانهها جراحي لازم اقتصادي است آیت الله جنتی
چرا مجلس در برابر احمدی نژاد کوتاه آمد؟
رايانه ها و قدمی دیگر به سوی ولایت اسلامی
شماره 708 ـ يک شنبه 24 آبان 1388 ـ 15 نوامبر 2009
تنها حکومت غيردينی حافظ دين و آزادی مردم است گفتگوگر: عنایت فانی (بی.بی.سی)
از ارزان شدن ترياک و شيشه تا لزوم افزايش نظارت نيروي انتظامي بر اينترنت سردار احمدي مقدم
شماره 707 ـ شنبه 23 آبان 1388 ـ 14 نوامبر 2009
از تبادل سوخت هسته يي استقبال مي کنيم
پرچم مبارزه با آمريكا و مرگ بر آمريكا بايد هميشه افراشته باشد
كل جمعيت مخالفان در راهپيمايى سيزده آبان پانصد نفر بود مجتبى شاكرى، قائم مقام جمعيت ايثارگران
چه کسی جنبش سبز ایران را هدایت می کند؟ (ترجمه از نشريهء «سياست خارجی» در آمريکا)
خطر رادیکالیزه شدن یا خشونت در جنبش سبز؟
دربارهء جنبش های خود جوش و شعار جمهوری ايرانی در برنامهء «ميزگرد شنبه ها» در تلويزيون پارس
گزارشی از دومین کنفرانس «حقوق اقلیت ها» یِ سازمان ملل
صدمات جبران ناپذیر نابرابری انسان ها بر منافع ملی ایران
|
================ ================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |