دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس های انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها سال دوم ـ شماره 681 ـ دو شنبه 27 مهر 1388 ـ 19 اکتبر 2009 دربارهء سکولاريسم | فهرست الفبائی نام نويسندگان | فهرست کليهء مقالات English Section |
||
================ اين روزها سخنانی از برخی از اصلاح طلب هایی که اخيراً به اپوزيسيون پيوسته اند شنيده می شود که متأسفانه شباهت زيادی به گفته های پوزيسيون دارد؛ از جمله اينکه می کوشند تا در مورد مردمان سرزمين ايران عبارت «هويت اسلامی» را به جای هويت ايرانی به کار برند و مدام می گويند: «ما نبايد کاری کنيم يا شعاری دهيم که به هويت اسلامی ما لطمه بخورد»، يا « هويت ما اسلامی است»؛ و ـ بزعم اين افراد ـ «اين هويت اسلامی نبايد با شعارهايي که بوی ديگری (بخوانيد "ايرانيت") می دهند خدشه دار شود. يکی از تازه ترين اين گونه سخنان را در حرف های خانم دکتر شيرين عبادی می يابيم... ================
طرح این شعارها واکنش و اعتراض نسبت به عملکرد غیر متعادل مسئولان است. البته همانگونه که اشاره شد، جمعی دیگر از مردم با نگاه راهبردی و هماهنگ با گفتمان جنبش راه سبز این شعارها را اصلاح کردند تا بهانهای به دست بد خواهان داده نشود... کسانی که این شعارها را مطرح و یا تقویت می کنند باید توجه کنند که هویت «اسلامی و ایرانی» دو پایه اصلی از هویت شخصیتی ایرانیان را تشکیل داده است، بنابراین شعارها نباید این هویت را خدشه دار کند. همچنین شعارها نباید پیوند انسانی و تاریخی ملت ما را با سایر ملل مخدوش کند و زمینه ساز سرکوب در داخل باشد. ================ سربازان سکولار و رژهء ایدئولوژیک؟
همانطور که دیدیم و شنیدیم، شعارهای متفاوت و از جنس دگر همچون شعارهای روز قدس و داشتن پارچه نوشتههایی همچون: «جانم فدای ایران»، «جمهوری ایرانی» و یا "ما شیریم و خورشید پشت ماست" ارکان حاکمیت در حال سقوط را لرزانده است. اما، در عين حال، شعارهای دفاع آمیز از دو روحانی سرشناس، آقایان منتظری و صانعی، مبنی بر «سلام بر صانعی / درود بر منتظری» و یا شعاری مبنی بر "روحانی واقعی / منتظری صانعی"، نمونههای تناقض آمیز بودن مسير تحقق اهداف گرایندگان به سکولار نو در عرصهء تغییر ایران امروز است. ================ جنبشی که به نام جنبش سبز معروف شده است به نظر من از جهاتی شاید اولین جنبش آنارشیستی در ایران باشد. این جنبش دارای رهبری مشخص نیست. به معنای آن که یک شخص یا گروه واحدی که هدف جنبش را تعیین کند و مردم را پیرامون آن هدف گرد آورد وجود ندارد. آنارشی به این معنی که افکار مختلف و متفاوت خروشیدند و پیرامون گفتمانی که هنوز معلوم نیست واقعا هدفش چیست جمع شدند و با شعارهائی جدید که با بکار گرفتن و تغییر و تبدیل شعارهای سنتی جمهوری اسلامی ساخته شده به خیابان آمدند. همین الله اکبر یکی از شعارهای بسیار قوی انقلاب اسلامی بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری تا هفته ها مردم شبها در پشت بام ها الله اکبر می گفتند و روزها با همان شعار در تظاهرات شرکت می کردند ولی همه می دانستند که این الله اکبر اسلامی نیست بلکه ضد جمهوری اسلامی و ضد رهبری و ضد احمدینژاد است. یا شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را مردم تبدیل به شعار استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی کردند. در واقع یعنی استفاده جدید از شعارهای گذشته. جنبش ملی سبز و دولت سبز ملی دیدگاه ما>>>در چارچوب حرکت اعتراضی ملت ایران پس از انتخابات 22 خرداد، ما، شماری از دانش آموختگان و دانش جویان درون و خارج از کشور با دید و آرمان های ملی و سکولار، پیرامون خواسته های ملت ایران به همکاری و هم فکری با یکدیگر پرداخته، تا وظیفه خود را نسبت به جنبشی که ماهیتی سراسر ملی و ایرانی دارد و میرود تا منشا تحولات عمیقی در کشورمان گردد ادا کرده باشیم. ما جنبش سبز را ادامه ی مبارزات ملی و آزادی خواهانه ملت ایران از آغاز جنبش مشروطیت تا امروز دانسته و به عنوان ایرانیانی مسئول، کوشش برای به ثمر رساندن این جنبش را وظیفه خود میدانیم. به باور ما حکومت فعلی حاکم بر کشورمان اصلاح پذیر نمی باشد. ما جنبش ملی سبز را فراتر از اختلافات درون حکومتی نظام دانسته، وهمواره خواهان تحولاتی فراتر از تغییر دولت و جابجایی مهره های آزموده شده ی سی سال گذشته میباشیم. از نگاه ما: «جمهوری ایرانی» بر پایه ارزش ها و فرهنگ اصیل و انسانی ایرانی و بر پایه سکولاریسم بنا میشود و در آن همه ایرانیان فارغ از تیره، مذهب و گرایش فکری از حقوق شهروندی برابر برخوردار خواهند بود. جنبش ملی سبز ادامه و جوشش دوباره مبارزات ملی و آزادی خواهانه ملت ایران از مشروطه تا به امروز است. تمامی خواسته های بیان شده در این جنبش تبلوری از ارداه ملی برای دگر گونی های اساسی در کشورمان میباشد. دولت سبز ملی دولتی خواهد بود سکولار، فارغ از هر گونه ایدئولوژی و دگماتیسم، بر خواسته از اراده ملی ، موظف به پاسداری از استقلال وتمامیت ارضی کشور، موظف به استقرار عدالت اجتماعی و دمکراسی و حفظ حقوق بشر در ایران مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر. یقین داریم، جنبش ملی ایران که رنگ سبز بر تن کرده است، با فداکاری و کوشش ایرانیان میهن دوست و مسئول سر انجام به اهداف خود برای استقرار حاکمیت ملی، آزادی و عدالت اجتماعی خواهد رسید.
Mice-phobia ================ |
سکولاریزم سیاسی، علیه یا له دین؟ استدلال «جدایی نهاد دین از نهاد حکومت به نفع دموکراسی» منحصر به لیبرالیسم سیاسی راولز یا فلسفهی سیاسی توکویل نیست و لیبرالهایی مانند لاک، منتسکیو، کانت، هگل و میل همگی استدلالهای مشابهی در مورد ایجاب جدایی نهاد دین از نهاد حکومت برای دموکراسی روا داشتهاند. در نقطهی مقابل استدلال توکویل و راولز، مهدویت سیاسی و نظریهی ولایت مطلقهی فقیه، هر دو یکی شدن نهاد دین با نهاد حکومت را توجیه میکنند. مهدویت سیاسی مهدویت را یک نظریهی سیاسی در مورد شکل مطلوب حکومت میداند و از یکی شدن نهاد دین و نهاد حکومت در زمان پس از ظهور امام زمان سرسختانه دفاع میکند. نظریهی ولایت فقیه هم که حکومت را حق ویژهی فقها به نیابت از امام زمان تلقی میکند، یکی شدن دین و حکومت را ضامن اخلاقیبودن و ترقی جامعه میداند. ولی با وجود این استدلال و تجارب تاریخی در شرق و غرب آیا تز یکی شدن دین و حکومت در نظریهی ولایت مطلقهی فقیه و مهدویت سیاسی آخرالزمانگرای احمدینژاد قابل دفاعاند؟
مفاهیم
سکولاریسم در فلسفه سکولار و نظامهای دینی یک دولت سکولار یک دولت ضد دین نیست. یا یک فرد سکولار یک فرد ضد دین نیست. شما می توانید دیندار باشید و سکولار باشید. بسیاری از افرادی که دیندار هستند، سکولار هستند. مثلاً، در فرانسه که یک حکومت سکولار دارد، از لحاظ قانون اساسی ما فقط دو کشور داریم که سکولار هستند، یکی فرانسه است و یکی ترکیه. در فرانسه که سکولار ترین کشور جهان است، شما می بینید که در آن کلی مدارس مذهبی وجود دارد. هیچ کسی هیچ مشکلی برایشان بوجود نمیاورد. اگر که کسی بخواهد به یک مدرسه مذهبی حمله کند، دولت اجازه نمی دهد. منتهی دولت برای تشکیل آن مدرسه مذهبی کمک مالی نمی کند. می گوید که اگر شما می خواهید که بروید و مدرسه مذهبی درست بکنید، هیچ اشکالی ندارد. خودتان بروید و مدرسه مذهبی باز کنید. از دولت توقع نداشته باشید که مدرسه مذهبی درست کند. یا اگر که شما وارد مدرسه ای می شوید که آن مدرسه متعلق به دولت است و همگان پولش را پرداخت کرده اند، شما حق ندارید که در آن مدرسه تبلیغات دینی بکنید. سکولاریسم: تقابل یا مدارا ؟احساس نیاز به چنین نظامی بعنوان نظام جایگزین در بخشی از جامعهء ایرانی روز بروز از اهمیت بیشتری بر خوردار می شود. یکی از کسانیکه در این مبحث صاحب نظر و سخت کوش است ایرانی مقیم غرب آقای اسماعیل نوری علا هست. در همین رابطه ایشان با راه اندازی سایتی الکترونیکی بنام «سکولاریسم نو» بطور اختصاصی به این مقوله می پردازد و چندین مقاله پیرامون سکولاریسم تاکنون منتشر کرده است. اخیراً وی مقاله ای بنام «سکولار بودن، همجون پیش شرط مدرن بودن» منتشر کرده است که از جمله مورد توجه و مطالعهء نویسنده نیز قرار گرفته و در اينجا به بررسی این مقاله و ارائهء نظر خویش پیرامون آن پرداخته است.
قدم بعدی جنبش سبز چه خواهد بود؟ ف. م. سخن
»ما خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی و بازگشت جمهوری اسلامی به اصالت اخلاقی نخستين اش هستيم. ما جمهوری اسلامی نه يک کلمه کم نه يک کلمه زياد را میخواهيم، و آنانی را ساختارشکن و هرج ومرج طلب میشناسيم که با بهانه و بیبهانه از موازين اسلامی عدول میکنند و بنا بر اميال شخصی به تعطيل اصول قانون اساسی دست میزنند...» )بيانيهء شمارهء سيزده ميرحسين موسوی( می خواهم حرفی بزنم که "الان موقعش نيست". می گوييم جنبش سبز، و با آن همراهيم. با مردم، با جوانان، با دانشجويان، با معترضان، با تحول خواهان همراهيم. می گوييم همراهيم و اين همراهی را نشان داده ايم، و باز هم نشان خواهيم داد. نه فقط با بستن دستبند سبز به دست مان، نه فقط با سبز انديشيدن مان، که با عمل مان. اما اين جنبش به کجا می رود؟ اين جنبش ما را به کجا خواهد رساند؟ اين ها سوالاتی ست که دير يا زود بايد به آن ها جواب داده شود. همراهی با جنبش سبز، به معنای پذيرش بی چون و چرای برنامه های آن نيست. اين سوال در همين جا مطرح می شود که کدام برنامه؟ آقای ميرحسين موسوی می خواهد ما را به جمهوری اسلامی سی سال پيش و اهداف آن باز گرداند، آن هم نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد. عده ای از سبزها خواهند گفت اين يک تاکتيک است و نقطه ای برای شروع تحول. ان شاءالله که همين طور است. ولی اين تحول چه خواهد بود؟ به فرض موفقيت جنبش، چه کسانی بر سر کار خواهند آمد؟ اين کسان، در کوتاه مدت و بلند مدت چه خواهند کرد؟ بيرون رانده شدگان از ساختار قدرت به کدامين رتبه تنزل خواهند يافت؟ در دايره ی قدرت چه کسانی باقی خواهند ماند؟ فرض بگيريم "آقا" حکم حکومتی صادر کردند که ميرحسين موسوی از فردا رئيس جمهور شود؛ تعديل و تحول از کجا آغاز خواهد شد؟ اين سوال ها اگر پيش از انتخابات به نوعی مطرح می شد، امروز به نوعی ديگر بايد مطرح گردد. جوانان، امروز به خيابان می آيند و شعار می دهند. عده ای کشته، عده ای زخمی و عده ای دستگير می شوند. پريروز راهپيمايی قدس، ديروز مسابقه ی پرسپوليس و استقلال، فردا مراسم سيزده آبان، پس فردا تظاهرات بيست و دو بهمن. حکومت اين راهپيمايی ها و تجمعات و اعتراضات را با تاکتيک بسيار عالی به سمت خنثی شدن و بی اثر ماندن هدايت خواهد کرد (اين کار را تا کنون کرده است و بعد از اين هم احتمالا خواهد کرد). رود خروشان مردم در اثر مرور زمان به شاخه های کوچک و کوچک تر تقسيم خواهد شد و تاثيرش را از دست خواهد داد. مردم از نفس خواهند افتاد. اين اتفاقی ست که در راسنشستگان آرزوی وقوع اش را دارند. آرزوی ما هم اين است که مهندس موسوی و به قولی رهبران جنبش سبز (اين که مردم، همه رهبران جنبش سبز ند تعارف و مبالغه ای نادرست است) در اعلاميه های بعدی شان، به جای شعارهای کلی، به جای طرح خواسته های مردم در چارچوب های قابل تفسير، با جزئيات، چگونگی تغيير در ساختار نظام را در تمام بخش های موثر، مثل قوه ی قضائيه، نيروهای مسلح، صدا و سيما، در دو بخش دراز مدت و کوتاه مدت بيان کنند، تا مردم دست کم "جمهوری اسلامی" آينده را بشناسند و به حرکت هدفمند ترغيب شوند. جنبش با ايجاد هيجان های مقطعی به جايی نخواهد رسيد. اين نکته ای ست که هر چه زودتر به آن توجه شود، به نفع جنبش تحول خواه مردم ايران خواهد بود. برگرفته از سايت «گويانيوز» قربان دهان معطرتان برادر رضوی پور؛ مدينه (ص) گفتی و کردی کبابم؛ مگر شما بداد فدوی برسيد که طرح های متعدد و مترقی او در باب زنانه ـ مردانه کردن ِ ايران اسلامی، روی ميزهای مسؤلين محترم سال هاست که خاک می خورد لکن کو چشم بينا و گوش شنوا؟ استکبار جهانی و صهيونيزم بين الملل، لعنة الله عليهم اجمعين، نيز خواب نيستند و در گوشه و کنار ميهن اسلامی، با همکاری ملت ايران، مشغول برپائی همه گونه تظاهرات بوده و حيثيت نظام مقدس جمهوری اسلامی را بباد داده اند. بفرموده ی حضرت امام (ل) شيطان بزرگ اسلحه نمی فرستد، نويسنده می فرستد!
عباس کيارستمی، در فستيوال فيلم ابوظبی، سينمای ايران اسلامی را نمايندگی می کند «مهرجان» در عربی به معنی «فستوال است و از واژهء «مهرگان» فارسی گرفته شده چرا که اعراب نومسلمان تا به ايران نيامده بودند با جشن های وسيع ملی آشنا نبودند
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 679 ـ شنبه 25 مهر 1388 ـ 17 اکتبر 2009
عفو یا انتقام - ثنویت فاجعه بار
وصیت نامه ای از آیتالله خامنهای
گفتگوی عليرضا ميبدی در راديو صدای ايران با اسماعيل نوری علا دربارهء سخنان شيرين عبادی در دنور کلرادو پيوند به گزارش سخنان شيرين عبدی>>>>
در سيزده آبان باید چهره بسیج را بازسازی کنیم سردار عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله
شماره 678 ـ جمعه 24 مهر 1388 ـ 16 اکتبر 2009
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا جنبش سبز و حکومت نظاميان اسلامی
تلاش برای اسلامی ساختن جنبش آزادیخواهانه ی مردم
از مسلمان سالاری تا مردم سالاری
دولت سکولار در حال حاضر در ميان مردم ايران خريداری ندارد گزارش سايت اگزامينر ـ ترجمه برای سکولاريسم نو
مگر میخواهید با قرآن بجنگید که استاندار زن بگذارید؟ آیتالله صافی گلپايگانی
شماره 677 ـ پنج شنبه 23 مهر 1388 ـ 15 اکتبر 2009
خطراتی که جنبش نوین دمکراسی خواهی مردم ایران را تهدید می کنند
برندگان نوبل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردنددر نامه ای خطاب به شيرين عبادی
منطق اتحاد و جدائی اسماعيل نوری علا برنامهء 128 از مجموعهء تلويزيونی «در پيشگاه فرهنگ»
مدارس کشور اسلامي تر مي شوند حيدر توراني، دبير همايش رويکرد اسلامي
شماره 676 ـ چهار شنبه 22 مهر 1388 ـ 14 اکتبر 2009 يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی
آنچه كمپين مي تواند به جنبش سبز بياموزد
جزئیاتی از قتل های ناموسی در جنوب کشور
نگراني از حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان برگرفته از سايت های خبری
شماره 675 ـ سه شنبه 21 مهر 1388 ـ 13 اکتبر 2009
نقدي بر پاره اي از باورهاي غيرسكولار اسماعيل نوري علا
دربارهء معنا و کارکرد سکولاريسم نو (ويدئو) گفتگوگر: فرامرز فروزنده (تلويزيون انديشه)
دیکتاتور حقیر و «بوی گند دروغ»مسعود نقره کار
از این پس مسیر درست حرکت احزاب را ما مشخص می کنیم فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح
ترجمهء کتاب «ترک های امروز» بخش سوم از فصل دوم ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960)
|
================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |