دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس های انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها سال دوم ـ شماره 680 ـ يک شنبه 26 مهر 1388 ـ 18 اکتبر 2009 دربارهء سکولاريسم | فهرست الفبائی نام نويسندگان | فهرست کليهء مقالات English Section |
||
آيا اين «سبز» سياهپوش هم برای حفظ «نه يک کلمه بيشتر، نه يک کلمه کمتر» به ميدان آمده است؟ ================ دربارهء سخنان شيرين عبادی در دنور کلرادو ================ برپایه داوری نادرست شما، همهء تاریخ سکولاریسم و دولت مدرن از مشروطه تا پیدایش «روشنفکران دینی» در بیست سال گذشته سرابی بیش نبوده است. تاریخ از بیست سال پیش که کسانی به تنویر اندیشه «اسلام تجددگرایانه» برخاسته اند آغاز می شود. دراین تاریخ نویسی ساختگی، همه کوشش های پیش و پس از مشروطه در بنای ساختارهای حقوقی مدرن، آموزش نوین، ساختار های اداری سکولار، نوشتن قوانین جزایی و مدنی، همه و همه یک شوخی تاریخی است و تاریخ اندیشه های سکولار در ایران از چند سال پیش که گروهی از روشنفکران مسلمان، سکولاریسم و جداسازی دین و دولت را زیر شلاق تبعیض و دخالت بیشرمانه دولت دینی در دین و مذهب مردم کشف کردند آغاز می شود! ================ [اين عنوان] ممکن است آنقدر صریح باشد که نتوان آن را در کنار تفاسیر و جملات «شیک» برخی از طرفداران دمکراسی و حقوق بشر قرار دارد. ولی خواست قلبی و واقعی جنبشی است که تنها سرکوب وحشیانه سبب شده است تا نتواند آن را بر زبان آورد، اگرچه هر گاه توانسته، آن را به شکلی بیان کرده و میکند. حقیقت و درستی این خواست قلبی میلیون ها ایرانی، تنها پس از جمهوری اسلامی، آشکار خواهد شد. درست همان گونه که امروز از همه آنهایی تقدیر به عمل میآید که به نوعی در برابر رژیم استالین و هیتلر ایستادند... ================ عفو یا انتقام - ثنویت فاجعه بار قانون قصاص بر ثنویت عفو یا انتقام استوار است و مفهومی به نام جرم عمومی و مجازات در آن وجود ندارد. جامعه نه تنها مسئولیتی در بارهء جرم و تربیت مجرم نمیپذیرد بلکه از زیر بار مجازات او هم فرار میکند. قتل، یک جرم خصوصی تلقی میشود و مرگ و زندگی قاتل (با یا بدون دیه) به دست بازماندگان مقتول سپرده میشود. قابل فهم است که چرا بسیاری از آنان انتقام را بر میگزینند. جامعه نیز انتقام را بیشتر میپسندد (نگران تکرار جنایت در صورت عفو مجرم است). از این رو، نباید از گزینش مادر احسان نصراللهی (نوجوانی که بهنود متهم به قتل او شده بود) شگفت زده شد. در فقدان یک نظام قضایی مدرن، که مجازات مجرم را به عهده بگیرد، او در برابر گزینهء سختی قرار داشت و انتقام را برگزید. این گزینه فاجعهبار بود، ولی مسبب فاجعه نه او و بلکه نظام قضایی حاکم بود. ================ وصیت نامه ای از آیتالله خامنهای
به گزارش نشريهء «آينده»، بر اساس متنی كه در فصلنامهء 15 خرداد منتشر شده و در فصلنامهء «یاد» بازنشر يافته، آیتالله سیدعلی خامنهای، رهبر و ولی فقيه مطلقهء ايران، یك روز پس از حادثهء مدرسهء فیضیه در فروردین سال 42، وصیتنامه ای نوشته است. او، در مجلسی که به شرح حوادث پانزده خرداد اختصاص داشته، به شرح چگونگی نگارش وصیت نامه میپردازد و می گويد که «از آنجا كه ما در شرایط بحرانی و غیرعادی به سر میبردیم و هر لحظه ممكن بود خطری برای ما پیش بیاید، فردای آن روز نشستم و وصیتنامه خود را نوشتم. تا چند هفته پیش، از این وصیتنامه خبری نداشتم، لیكن آقا سیدجعفر آن را برایم آوردند و گفتند كه پسرشان در لابهلای كاغذهای قدیمی پیدا كرده است». خواندن اين وصيت نامه و بخصوص توجه به اصطلاح «حق الناس» و نيز دقت در صورت بدهی های آقای خامنه ای در سال 1342 و مقايسه آن با وضعيت اين مرد در سال 1388خود حکايت گويا و عبرت آموزی از داستان انقلابی اسلامی است. ================ که گفته که اسب / روح سرکش آب نیست؟ / این فقط "قیرات"، اسب کوراوغلو نبود / که برآمده از "ارس" بود، / سه اسب جوان از "جغتای" به در شدند: / "روحی" در تهران جان داد / "حمید" در اردبیل / و "فرامرز" در تبریز... در سيزده آبان باید چهره بسیج را بازسازی کنیم سردار عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله ايسنا: با حضور سردار عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله استان تهران، مراسم تودیع و معارفه رئیسان قدیم و جدید بسیج دانش آموزی و فرهنگیان استان تهران (سرهنگ لایق حقیقی و سرهنگ جابر فضلی) برگزار شد. در این مراسم، سردار عراقی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: «در پی این حوادث کشور دچار معضلات بسیار سنگینی شد که ممکن بود جبران ناپذیر باشد، اما الحمدلله با حضور همهء طرفداران نظام در رکاب ولایت و رهبری و همراهی با ایشان و اجرای فرامین مقام معظم رهبری، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این مرحلهء خطرناک عبور کرد.» وی گفت: «الان در دنیا طوری تبلیغ می کنند که بسیج و سپاه آمدند و گرفتند و زدند و کشتند و توانستند جامعه را آرام کنند؛ طوری خبرها و تصاویر را منعکس می کنند که اگر کسی تحقیق نکند، طوری تحت تاثیر قرار می گیرد که بسیج را یک عامل سرکوب و غیرمنطقی می پندارد؛ دشمنان واقعاً دارند اینگونه وارد عمل می شوند.» او افزود: «امروز برخی رسانه ها تلاش می کنند تنها آن لحظهء تیراندازی را نشان دهند تا بدین وسیله چهرهء بسیج را خراب کنند یا اینکه می گویند هفتاد و دو نفر در تهران کشته شدند؛ در حالی که طبق کل تحقیقاتی که انجام شده 24 تا 25 نفر بیشتر تایید نشده و این در حالی است که خیلی از اینها را معلوم نیست چه کسی کشته است.» سردار عراقی ادامه داد: «کالیبرهایی که در درگیری های اخیر استفاده شده نه در سپاه، نه در نیروی انتظامی و نه در وزارت اطلاعات است.» وی با بیان اینکه «هر روز آمار خود را ارائه می دهند و می خواهند این اتفاقات را به 13 آبان، دانشگاه ها و سایر مناسبت هایی که داریم، متصل کنند»، افزود: «بر اساس اسناد اثبات شده، پشت این حرکت دگراندیشان هستند، ولی ما نمی گوییم همهء آنهایی که به خیابان آمده اند و تظاهرات کرده اند و راهپیمایی آرام انجام داده اند؛ اینها از همه رقم بودند و آدم های سالم و متدین هم در میانشان وجود داشت، منتها بر اثر تبلیغات مسموم تحت تاثیر قرار گرفته بودند و خیلی از آنها امروز الحمدلله آگاه شده اند و به کسانی که می خواستند آنها را به خیابان بیاورند و حرکاتی را علیه نظام انجام دهند، پشت پا زده اند.» عراقی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «ما امروز به ایجاد وحدت در جامعه نیاز داریم و باید چهره بسیج را بازسازی کنیم و این امر می تواند در هفتهء بسیج، 13 آبان ماه، و هفتهء بسیج دانش آموزی صورت پذیرد.» وی افزود: «شما می دانید که سپاه در حال تغییر و تحول است و آن قدر این تحولات سرعت دارد که بعضی وقت ها خود ما هم به آن نمی رسیم و شاید یکی از موفقیت های بسیج و سپاه هم همین بوده؛ زیرا آن قدر تغییر و تحول در آن بوده که ما تا خودمان را در آنها پیدا کنیم، ساختار و سازمان جدیدی به وجود می آید و دشمن هم تا بیاید بررسی کند و به نتیجه برسد، دوباره یک ساختار و سازمان جدیدی شده و این یکی از محاسن بسیج و سپاه است.»
صبز کن تا من هم بهت برسم... ================ |
اين روزها سخنانی از برخی از اصلاح طلب هایی که اخيراً به اپوزيسيون پيوسته اند شنيده می شود که متأسفانه شباهت زيادی به گفته های پوزيسيون دارد؛ از جمله اينکه می کوشند تا در مورد مردمان سرزمين ايران عبارت «هويت اسلامی» را به جای هويت ايرانی به کار برند و مدام می گويند: «ما نبايد کاری کنيم يا شعاری دهيم که به هويت اسلامی ما لطمه بخورد»، يا « هويت ما اسلامی است»؛ و ـ بزعم اين افراد ـ «اين هويت اسلامی نبايد با شعارهايي که بوی ديگری (بخوانيد "ايرانيت") می دهند خدشه دار شود. يکی از تازه ترين اين گونه سخنان را در حرف های خانم دکتر شيرين عبادی می يابيم...
شعارهای افراطی زمینه ساز سرکوب است طرح این شعارها واکنش و اعتراض نسبت به عملکرد غیر متعادل مسئولان است. البته همانگونه که اشاره شد، جمعی دیگر از مردم با نگاه راهبردی و هماهنگ با گفتمان جنبش راه سبز این شعارها را اصلاح کردند تا بهانهای به دست بد خواهان داده نشود... کسانی که این شعارها را مطرح و یا تقویت می کنند باید توجه کنند که هویت «اسلامی و ایرانی» دو پایه اصلی از هویت شخصیتی ایرانیان را تشکیل داده است، بنابراین شعارها نباید این هویت را خدشه دار کند. همچنین شعارها نباید پیوند انسانی و تاریخی ملت ما را با سایر ملل مخدوش کند و زمینه ساز سرکوب در داخل باشد. سربازان سکولار و رژهء ایدئولوژیک؟ همانطور که دیدیم و شنیدیم، شعارهای متفاوت و از جنس دگر همچون شعارهای روز قدس و داشتن پارچه نوشتههایی همچون: «جانم فدای ایران»، «جمهوری ایرانی» و یا "ما شیریم و خورشید پشت ماست" ارکان حاکمیت در حال سقوط را لرزانده است. اما، در عين حال، شعارهای دفاع آمیز از دو روحانی سرشناس، آقایان منتظری و صانعی، مبنی بر «سلام بر صانعی / درود بر منتظری» و یا شعاری مبنی بر "روحانی واقعی / منتظری صانعی"، نمونههای تناقض آمیز بودن مسير تحقق اهداف گرایندگان به سکولار نو در عرصهء تغییر ایران امروز است. جنبش سبز را باید سکولار و دمکراتیک کرد جنبشی که به نام جنبش سبز معروف شده است به نظر من از جهاتی شاید اولین جنبش آنارشیستی در ایران باشد. این جنبش دارای رهبری مشخص نیست. به معنای آن که یک شخص یا گروه واحدی که هدف جنبش را تعیین کند و مردم را پیرامون آن هدف گرد آورد وجود ندارد. آنارشی به این معنی که افکار مختلف و متفاوت خروشیدند و پیرامون گفتمانی که هنوز معلوم نیست واقعا هدفش چیست جمع شدند و با شعارهائی جدید که با بکار گرفتن و تغییر و تبدیل شعارهای سنتی جمهوری اسلامی ساخته شده به خیابان آمدند. همین الله اکبر یکی از شعارهای بسیار قوی انقلاب اسلامی بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری تا هفته ها مردم شبها در پشت بام ها الله اکبر می گفتند و روزها با همان شعار در تظاهرات شرکت می کردند ولی همه می دانستند که این الله اکبر اسلامی نیست بلکه ضد جمهوری اسلامی و ضد رهبری و ضد احمدینژاد است. یا شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را مردم تبدیل به شعار استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی کردند. در واقع یعنی استفاده جدید از شعارهای گذشته.
جنبش ملی سبز و دولت سبز ملی دیدگاه ما>>>در چارچوب حرکت اعتراضی ملت ایران پس از انتخابات 22 خرداد، ما، شماری از دانش آموختگان و دانش جویان درون و خارج از کشور با دید و آرمان های ملی و سکولار، پیرامون خواسته های ملت ایران به همکاری و هم فکری با یکدیگر پرداخته، تا وظیفه خود را نسبت به جنبشی که ماهیتی سراسر ملی و ایرانی دارد و میرود تا منشا تحولات عمیقی در کشورمان گردد ادا کرده باشیم. ما جنبش سبز را ادامه ی مبارزات ملی و آزادی خواهانه ملت ایران از آغاز جنبش مشروطیت تا امروز دانسته و به عنوان ایرانیانی مسئول، کوشش برای به ثمر رساندن این جنبش را وظیفه خود میدانیم. به باور ما حکومت فعلی حاکم بر کشورمان اصلاح پذیر نمی باشد. ما جنبش ملی سبز را فراتر از اختلافات درون حکومتی نظام دانسته، وهمواره خواهان تحولاتی فراتر از تغییر دولت و جابجایی مهره های آزموده شده ی سی سال گذشته میباشیم. از نگاه ما: «جمهوری ایرانی» بر پایه ارزش ها و فرهنگ اصیل و انسانی ایرانی و بر پایه سکولاریسم بنا میشود و در آن همه ایرانیان فارغ از تیره، مذهب و گرایش فکری از حقوق شهروندی برابر برخوردار خواهند بود. جنبش ملی سبز ادامه و جوشش دوباره مبارزات ملی و آزادی خواهانه ملت ایران از مشروطه تا به امروز است. تمامی خواسته های بیان شده در این جنبش تبلوری از ارداه ملی برای دگر گونی های اساسی در کشورمان میباشد. دولت سبز ملی دولتی خواهد بود سکولار، فارغ از هر گونه ایدئولوژی و دگماتیسم، بر خواسته از اراده ملی ، موظف به پاسداری از استقلال وتمامیت ارضی کشور، موظف به استقرار عدالت اجتماعی و دمکراسی و حفظ حقوق بشر در ایران مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر. یقین داریم، جنبش ملی ایران که رنگ سبز بر تن کرده است، با فداکاری و کوشش ایرانیان میهن دوست و مسئول سر انجام به اهداف خود برای استقرار حاکمیت ملی، آزادی و عدالت اجتماعی خواهد رسید.
Mice-phobia فصل دوم ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960) بخش سوم ـ آغاز آزادی های دموکراتيک چنين به نظر می رسيد که سکولاريسم و آزادی دست در دست هم به پيش می تازند. هزاران مسجد در طول و عرض کشور برپا شد که بودجهء تاسيس آنها را مومنان می دادند. اما دولت همچنان کارکنان مساجد را تعيين کرده، حقوق آن ها را پرداخته و آن ها را جزو مستخدمين خود می دانست. در اين جا بايد توجه کرد که ارتباط دولت جمهوری با سازمان مذهبی شکل احاطه ای را که دولت عثمانی بر مذهب اعمال می کرد، نداشت. چرا که در آن زمان، و از لحاظ نظری، «سلطان» در عين حال «خليفه» هم بود و حکومت و مذهب يکی محسوب می شدند. اکنون مشکلی که بين اسلاميست ها و سکولاريست ها مطرح بود به اين پرسش برمی گشت که آيا دولت می تواند از دخالت اسلام در سياست گذاری های عمومی جلوگيری کند؟ اگرچه دموکرات ها در سخنرانی های خود، با رجوع مکرر به «الله»، سکولاريست ها را شوکه می کردند اما آن ها نيز، مثل جمهوری خواهان، اعتنايي به شريعت اسلامی نداشتند.
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 679 ـ شنبه 25 مهر 1388 ـ 17 اکتبر 2009
عفو یا انتقام - ثنویت فاجعه بار
وصیت نامه ای از آیتالله خامنهای
گفتگوی عليرضا ميبدی در راديو صدای ايران با اسماعيل نوری علا دربارهء سخنان شيرين عبادی در دنور کلرادو پيوند به گزارش سخنان شيرين عبدی>>>>
در سيزده آبان باید چهره بسیج را بازسازی کنیم سردار عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله
شماره 678 ـ جمعه 24 مهر 1388 ـ 16 اکتبر 2009
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا جنبش سبز و حکومت نظاميان اسلامی
تلاش برای اسلامی ساختن جنبش آزادیخواهانه ی مردم
از مسلمان سالاری تا مردم سالاری
دولت سکولار در حال حاضر در ميان مردم ايران خريداری ندارد گزارش سايت اگزامينر ـ ترجمه برای سکولاريسم نو
مگر میخواهید با قرآن بجنگید که استاندار زن بگذارید؟ آیتالله صافی گلپايگانی
شماره 677 ـ پنج شنبه 23 مهر 1388 ـ 15 اکتبر 2009
خطراتی که جنبش نوین دمکراسی خواهی مردم ایران را تهدید می کنند
برندگان نوبل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردنددر نامه ای خطاب به شيرين عبادی
منطق اتحاد و جدائی اسماعيل نوری علا برنامهء 128 از مجموعهء تلويزيونی «در پيشگاه فرهنگ»
مدارس کشور اسلامي تر مي شوند حيدر توراني، دبير همايش رويکرد اسلامي
شماره 676 ـ چهار شنبه 22 مهر 1388 ـ 14 اکتبر 2009 يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی
آنچه كمپين مي تواند به جنبش سبز بياموزد
جزئیاتی از قتل های ناموسی در جنوب کشور
نگراني از حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان برگرفته از سايت های خبری
شماره 674 ـ دو شنبه 20 مهر 1388 ـ 12 اکتبر 2009
نقدي بر پاره اي از باورهاي غيرسكولار اسماعيل نوري علا
توضيحاتی در مورد مفهوم سکولاريسم و سکولاريسم نو (ويدئو)
دیکتاتور حقیر و «بوی گند دروغ»مسعود نقره کار
از این پس مسیر درست حرکت احزاب را ما مشخص می کنیم فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح
ترجمهء هفتگی تاب «ترک های امروز» فصل دوم ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960) بخش سوم ـ اعتراض به نتايج انتخابات
|
================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |