دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس های انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها سال دوم ـ شماره 679 ـ شنبه 25 مهر 1388 ـ 17 اکتبر 2009 دربارهء سکولاريسم | فهرست الفبائی نام نويسندگان | فهرست کليهء مقالات English Section |
||
واقعيت افول حکومت روحانيون و طلوع حکومت نظاميان اسلامی به هيچ روی از ضرورت و اهميت وجود سکولارها برای برانداختن حکومتی ايدئولوژیک نمی کاهد. در واقع، وضعيت جديد، ميدان مبارزهء سکولارهای ايران را گسترده تر و توان آنان را صد چندان می کند، چرا که «نظاميان مسلمان حاکم» از اين پس فاقد پشتوانهء مشروعيت بخش روحانيت اند و، در عين حال، از هم اکنون اوج توحش حکومت های ايدئولوژيک را به جهانيان نشان داده و زمينه را برای پيروزی کوشندگان استقرار حقوق بشر در ايران، البته اگر سوار بر مرکب سکولاريسم به پيش بتازند، آماده کرده اند. ================ نگاهی به روند تغییرات در شکل و محتوا و ادبیات به کار رفته در بیانیه ها و پوسترها و خبرنامه ها و گفتارهای سیاسی متولیان و وابستگان به جریان موسوم به «موج سبز» به خوبی نشان می دهد که چگونه همراه با تلاش بی وقفه برای کسب جایگاه هدایت گری و متولی گری نسبت به جنبش مردمی و تثبیت این جایگاه، رفته رفته عناصر و نمادهای مذهبی (از نوع شیعه اثنا عشری) در ادبیات سیاسی - تبلیغی و گفتمان بدیل ادعایی آنان پررنگ تر شده است و این به موازات کمرنگ شدن طرح مطالبات آزادیخواهانه و تحول طلبانه در گفتار سیاسی آنان بوده است، که گویا فقدان آن به تدریج با رشد پدیده ی کیش شخصیت حول چهره هایی نظیر موسوی و کروبی و خاتمی جایگزین می گردد؛ (چیزی که به طور خاص در سیر صعودی ضمیمه کردن های مکرر تصاویر موسوی و کروبی به همه ی فراخوان ها و پوسترها و خبرنامه هایشان نمودی آشکار و هشدار دهنده دارد)... اغماض و چشمپوشی بر این روند فعالیت های سازمان یافته در جهت اسلامی نمایاندنِ جنبش، بی گمان تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت، چرا که این یک خود مقدمه ای است برای اسلامی ساختن جنبش... ================ از مسلمان سالاری تا مردم سالاری مسلمانان چگونه میتوانند در نظام مسلمان سالار حقوق شهروندی را به همهی مردم (نه تنها به امت بلکه به همهی هموندان جامعۀ ملی) گسترش دهند؟ چگونه میتوانند به عنوان فرهنگی که ادعای جهان شمولی و انسان خواهی دارد در جامعهی جهانی برای ساختن جامعهای اخلاقی و سیاسی شرکت کنند؟ چگونه میتوانند محدودیتهای مسلمان سالاری را حذف کرده، شهروند سالاری ِ همگانی را دریابند؟ یعنی آن گونه از مردم سالاری که بسته نباشد و اجازه دهد شهروندان بیانگر طرح های گوناگون زندگی جمعی باشند؟ اینها پرسش هاییست که جنبشهای مسلمان متدین یا مسلمان فرهنگی بایستی برایشان پاسخهای در خور خرد و اندیشه بیابند. ================ در ميان مردم ايران خريداری ندارد دکتر عبادی معتقد است که قطبی شدن روابط بين خاورميانه و غرب موجب شده است که مسلمانان به سوی هويت اسلامی خود برگردند. در نتيجه، مطرح کردن بحث مربوط به يک دولت سکولار در حال حاضر در نزد مردم ايران خريداری ندارد و به جای آن لازم است که پيشرفت را از طريق تفسير درست قرآن به دست آوريم. دکتر عبادی می گويد که خود در همين راستا و به کمک تفسيرهای کم تبعيض آميزتر از قرآن از موکلين اش دفاع می کند. مگر میخواهید با قرآن بجنگید که استاندار زن بگذارید؟ آیتالله صافی گلپايگانی
به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیتالله صافی گلپایگانی، ايشان در دیدار با جمعی از فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهدای ما برای تحکیم ارزشهای اسلام، جان خود را نثار کردند و جانبازان سرافراز نیز برای همین هدف افتخار جانبازی را برای خود کسب نمودند، اظهار داشت: «اگر کسانی بخواهند بدون توجه به نظرات علما و دلسوزان انقلاب، اصول و ارزشهای مقدس و والای انقلاب اسلامی را تغییر بدهند و بگویند که ما هستیم که میخواهیم این کار را بکنیم با خشم خداوند و قهر مردم روبرو خواهند شد .«.این مرجع تقلید ضمن قدردانی از روحانیون مجلس اظهار داشت: «آنچه که برای شما و سایر نمایندگان در درجه اهمیت قرار دارد این است که بتوانید در راه دفاع از احکام نورانی اسلام، اعتلا و سربلندی کشور و حمایت از اقشار زحمتکش جامعه قدم بردارید». وی در ادامه گفت: «ما با هیچ کسی عناد و خصومت شخصی نداریم؛ آنچه که ما میگوییم در چارچوب احکام اسلام و دفاع از کیان مملکت اسلامی و مصلحت نظام میباشد. آنچه ما از شما و مسئولان توقع داریم فقط اجرای احکام اسلام وجلب رضایت آقا و مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء میباشد». وی مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقام و منزلت زن در اسلام گفت: «هیچ دین و مکتبی این همه برای زن ارزش قایل نشده است. اسلام است که بالاترین کرامت را به زنها میدهد و مردها را موظف مینماید که به زنها خدمت نمایند». آیت الله صافی با ذکر اینکه احترام به حقوق انسانها بدون توجه به استعدادهای فطری آنها امکان ندارد، افزود: «خدمت به زن این نیست که کارهایی که ارتباط با مردها دارد به آنان بدهیم زیرا فرهنگ اسلامی ما با فرهنگ غرب و شرق تفاوتهای زیادی دارد». وی با انتقاد از پافشاری برخی بر مواضع غیر دینی اضافه کرد: «متأسفانه میآیند در قم که مرکز تشیع است، اعلام میکنند که برای بعضی از استانها استاندار زن منصوب میکنیم؛ مگر میخواهید که با قرآن و پیامبر جنگ کنید که اینچنین خلاف شرع میگویید؟ شما با چه کسی میخواهید لجبازی کنید؟ آیا با احکام خدا و مسلّمات دین مخالف هستید؟» صافی گلپایگانی ادامه داد: «این مملکت، مملکت اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنا فداه است؛ مملکت شهیدان، جانبازان و آزادگان است. افتخار ما در دنیا به همین است و ما ذرهای کوتاه نمیآییم. البته ما در راه انجام وظیفه شکست نمیخوریم؛ ما مأمور به ابلاغ احکام هستیم؛ چه میخواهند عدهای توجه کنند و یا توجه ننموده و فکر خود را تحمیل نمایند».
================ |
آيا اين «سبز» سياهپوش هم برای حفظ «نه يک کلمه بيشتر، نه يک کلمه کمتر» به ميدان آمده است؟
برپایه داوری نادرست شما، همهء تاریخ سکولاریسم و دولت مدرن از مشروطه تا پیدایش «روشنفکران دینی» در بیست سال گذشته سرابی بیش نبوده است. تاریخ از بیست سال پیش که کسانی به تنویر اندیشه «اسلام تجددگرایانه» برخاسته اند آغاز می شود. دراین تاریخ نویسی ساختگی، همه کوشش های پیش و پس از مشروطه در بنای ساختارهای حقوقی مدرن، آموزش نوین، ساختار های اداری سکولار، نوشتن قوانین جزایی و مدنی، همه و همه یک شوخی تاریخی است و تاریخ اندیشه های سکولار در ایران از چند سال پیش که گروهی از روشنفکران مسلمان، سکولاریسم و جداسازی دین و دولت را زیر شلاق تبعیض و دخالت بیشرمانه دولت دینی در دین و مذهب مردم کشف کردند آغاز می شود!
[اين عنوان] ممکن است آنقدر صریح باشد که نتوان آن را در کنار تفاسیر و جملات «شیک» برخی از طرفداران دمکراسی و حقوق بشر قرار دارد. ولی خواست قلبی و واقعی جنبشی است که تنها سرکوب وحشیانه سبب شده است تا نتواند آن را بر زبان آورد، اگرچه هر گاه توانسته، آن را به شکلی بیان کرده و میکند. حقیقت و درستی این خواست قلبی میلیون ها ایرانی، تنها پس از جمهوری اسلامی، آشکار خواهد شد. درست همان گونه که امروز از همه آنهایی تقدیر به عمل میآید که به نوعی در برابر رژیم استالین و هیتلر ایستادند... عفو یا انتقام - ثنویت فاجعه بار قانون قصاص بر ثنویت عفو یا انتقام استوار است و مفهومی به نام جرم عمومی و مجازات در آن وجود ندارد. جامعه نه تنها مسئولیتی در بارهء جرم و تربیت مجرم نمیپذیرد بلکه از زیر بار مجازات او هم فرار میکند. قتل، یک جرم خصوصی تلقی میشود و مرگ و زندگی قاتل (با یا بدون دیه) به دست بازماندگان مقتول سپرده میشود. قابل فهم است که چرا بسیاری از آنان انتقام را بر میگزینند. جامعه نیز انتقام را بیشتر میپسندد (نگران تکرار جنایت در صورت عفو مجرم است). از این رو، نباید از گزینش مادر احسان نصراللهی (نوجوانی که بهنود متهم به قتل او شده بود) شگفت زده شد. در فقدان یک نظام قضایی مدرن، که مجازات مجرم را به عهده بگیرد، او در برابر گزینهء سختی قرار داشت و انتقام را برگزید. این گزینه فاجعهبار بود، ولی مسبب فاجعه نه او و بلکه نظام قضایی حاکم بود. وصیت نامه ای از آیتالله خامنهای به گزارش نشريهء «آينده»، بر اساس متنی كه در فصلنامهء 15 خرداد منتشر شده و در فصلنامهء «یاد» بازنشر يافته، آیتالله سیدعلی خامنهای، رهبر و ولی فقيه مطلقهء ايران، یك روز پس از حادثهء مدرسهء فیضیه در فروردین سال 42، وصیتنامه ای نوشته است. او، در مجلسی که به شرح حوادث پانزده خرداد اختصاص داشته، به شرح چگونگی نگارش وصیت نامه میپردازد و می گويد که «از آنجا كه ما در شرایط بحرانی و غیرعادی به سر میبردیم و هر لحظه ممكن بود خطری برای ما پیش بیاید، فردای آن روز نشستم و وصیتنامه خود را نوشتم. تا چند هفته پیش، از این وصیتنامه خبری نداشتم، لیكن آقا سیدجعفر آن را برایم آوردند و گفتند كه پسرشان در لابهلای كاغذهای قدیمی پیدا كرده است». خواندن اين وصيت نامه و بخصوص توجه به اصطلاح «حق الناس» و نيز دقت در صورت بدهی های آقای خامنه ای در سال 1342 و مقايسه آن با وضعيت اين مرد در سال 1388خود حکايت گويا و عبرت آموزی از داستان انقلابی اسلامی است.
گفتگوی عليرضا ميبدی در راديو صدای ايران با اسماعيل نوری علا دربارهء سخنان شيرين عبادی در دنور کلرادو پيوند به گزارش سخنان شيرين عبدی>>>>
که گفته که اسب / روح سرکش آب نیست؟ / این فقط "قیرات"، اسب کوراوغلو نبود / که برآمده از "ارس" بود، / سه اسب جوان از "جغتای" به در شدند: / "روحی" در تهران جان داد / "حمید" در اردبیل / و "فرامرز" در تبریز...
در سيزده آبان باید چهره بسیج را بازسازی کنیم سردار عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله ايسنا: با حضور سردار عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله استان تهران، مراسم تودیع و معارفه رئیسان قدیم و جدید بسیج دانش آموزی و فرهنگیان استان تهران (سرهنگ لایق حقیقی و سرهنگ جابر فضلی) برگزار شد. در این مراسم، سردار عراقی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: «در پی این حوادث کشور دچار معضلات بسیار سنگینی شد که ممکن بود جبران ناپذیر باشد، اما الحمدلله با حضور همهء طرفداران نظام در رکاب ولایت و رهبری و همراهی با ایشان و اجرای فرامین مقام معظم رهبری، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این مرحلهء خطرناک عبور کرد.» وی گفت: «الان در دنیا طوری تبلیغ می کنند که بسیج و سپاه آمدند و گرفتند و زدند و کشتند و توانستند جامعه را آرام کنند؛ طوری خبرها و تصاویر را منعکس می کنند که اگر کسی تحقیق نکند، طوری تحت تاثیر قرار می گیرد که بسیج را یک عامل سرکوب و غیرمنطقی می پندارد؛ دشمنان واقعاً دارند اینگونه وارد عمل می شوند.» او افزود: «امروز برخی رسانه ها تلاش می کنند تنها آن لحظهء تیراندازی را نشان دهند تا بدین وسیله چهرهء بسیج را خراب کنند یا اینکه می گویند هفتاد و دو نفر در تهران کشته شدند؛ در حالی که طبق کل تحقیقاتی که انجام شده 24 تا 25 نفر بیشتر تایید نشده و این در حالی است که خیلی از اینها را معلوم نیست چه کسی کشته است.» سردار عراقی ادامه داد: «کالیبرهایی که در درگیری های اخیر استفاده شده نه در سپاه، نه در نیروی انتظامی و نه در وزارت اطلاعات است.» وی با بیان اینکه «هر روز آمار خود را ارائه می دهند و می خواهند این اتفاقات را به 13 آبان، دانشگاه ها و سایر مناسبت هایی که داریم، متصل کنند»، افزود: «بر اساس اسناد اثبات شده، پشت این حرکت دگراندیشان هستند، ولی ما نمی گوییم همهء آنهایی که به خیابان آمده اند و تظاهرات کرده اند و راهپیمایی آرام انجام داده اند؛ اینها از همه رقم بودند و آدم های سالم و متدین هم در میانشان وجود داشت، منتها بر اثر تبلیغات مسموم تحت تاثیر قرار گرفته بودند و خیلی از آنها امروز الحمدلله آگاه شده اند و به کسانی که می خواستند آنها را به خیابان بیاورند و حرکاتی را علیه نظام انجام دهند، پشت پا زده اند.» عراقی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «ما امروز به ایجاد وحدت در جامعه نیاز داریم و باید چهره بسیج را بازسازی کنیم و این امر می تواند در هفتهء بسیج، 13 آبان ماه، و هفتهء بسیج دانش آموزی صورت پذیرد.» وی افزود: «شما می دانید که سپاه در حال تغییر و تحول است و آن قدر این تحولات سرعت دارد که بعضی وقت ها خود ما هم به آن نمی رسیم و شاید یکی از موفقیت های بسیج و سپاه هم همین بوده؛ زیرا آن قدر تغییر و تحول در آن بوده که ما تا خودمان را در آنها پیدا کنیم، ساختار و سازمان جدیدی به وجود می آید و دشمن هم تا بیاید بررسی کند و به نتیجه برسد، دوباره یک ساختار و سازمان جدیدی شده و این یکی از محاسن بسیج و سپاه است.» (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 678 ـ جمعه 24 مهر 1388 ـ 16 اکتبر 2009
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا جنبش سبز و حکومت نظاميان اسلامی
تلاش برای اسلامی ساختن جنبش آزادیخواهانه ی مردم
از مسلمان سالاری تا مردم سالاری
دولت سکولار در حال حاضر در ميان مردم ايران خريداری ندارد گزارش سايت اگزامينر ـ ترجمه برای سکولاريسم نو
مگر میخواهید با قرآن بجنگید که استاندار زن بگذارید؟ آیتالله صافی گلپايگانی
شماره 677 ـ پنج شنبه 23 مهر 1388 ـ 15 اکتبر 2009
خطراتی که جنبش نوین دمکراسی خواهی مردم ایران را تهدید می کنند
برندگان نوبل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردنددر نامه ای خطاب به شيرين عبادی
منطق اتحاد و جدائی اسماعيل نوری علا برنامهء 128 از مجموعهء تلويزيونی «در پيشگاه فرهنگ»
مدارس کشور اسلامي تر مي شوند حيدر توراني، دبير همايش رويکرد اسلامي
شماره 676 ـ چهار شنبه 22 مهر 1388 ـ 14 اکتبر 2009 يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی
آنچه كمپين مي تواند به جنبش سبز بياموزد
جزئیاتی از قتل های ناموسی در جنوب کشور
نگراني از حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان برگرفته از سايت های خبری
شماره 674 ـ دو شنبه 20 مهر 1388 ـ 12 اکتبر 2009
نقدي بر پاره اي از باورهاي غيرسكولار اسماعيل نوري علا
توضيحاتی در مورد مفهوم سکولاريسم و سکولاريسم نو (ويدئو)
دیکتاتور حقیر و «بوی گند دروغ»مسعود نقره کار
از این پس مسیر درست حرکت احزاب را ما مشخص می کنیم فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح
ترجمهء هفتگی تاب «ترک های امروز» فصل دوم ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960) بخش سوم ـ اعتراض به نتايج انتخابات
شماره 673 ـ يک شنبه 19 مهر 1388 ـ 11 اکتبر 2009 سپاه و تحول دولت به سوی تماميت گرايی دينی
آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟
در مورد کشتار سال ۶۷ اشتباه کردیم که سکوت کردیم!
بخش هفتم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»
ناجوانمردانه به جاي اينکه بگويند مرگ بر آمريکا، ميگويند مرگ بر روسيه و چين سرهنگ کريمي، جانشين بسيج اصناف
|
================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |