فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما

 تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

جنبش دانشجویی 18 تیرماه 1378

حشمت الله طبرزدی

سیزده سال پیش در هجده تیر ماه جنبشی به راه افتاد که می توان ادعا کرد نقطهء عطفی در تاریخ شصت سالهء جنبش دانشجویی تا آن زمان بود، برخی سعی کرده اند جنبش دانشجویی 78 را صرفاً اتفاقی و به دلیل توقیف یک روزنامه یا یک تجمع در کوی دانشگاه قلمداد کنند. این البته نظریه ای است که حکومت مایل به جا اندازی آن است. در صورتی که جنبش 18 تیر 78 اصلاً اتفاقی نبود. حداقل بخش بزرگی از اپوزیسیون و نیز خود من و دوستانم در جبههء متحد دانشجویی و اتحادیهء اسلامی دانشجویان و دانش آموختگان انتظار این را داشتیم که بزودی جنبشی بوجود آید که به سمت خواسته های اصلی مردم و اپوزیسیون حرکت کند. حتی زنده یاد عزت الله سحابی نیز پیش از آن در جایی سخنرانی کرده و پیش بینی تحولاتی مهم را کرده بود. من پیش از رویداد هجده تیر در بازداشتگاه 209 به بازجوها می گفتم که به زودی وضع دگرگون حواهد شد. چون انتظار آن را داشتم. وقتی 18 تیر اتفاق افتاد و همهء دوستان دور و نزدیکم را باداشت کردند من را هم بار دیگر برای بازجویی های سنگین تر به شکنجه گاه توحید انتقال دادند و همان تیم بازجویی 209 در توحید می گفتند که شماها (منظور اتحادیهء دانشجویی) ابتدای سال بیانیه ساختار جمهوری آزاد و دمکراتیک را صادر کردید و پس از آن 18 تیر را راه انداختید. آن ها نیز اشتباه می کردند...>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

سال پنجم ـ  شماره 1169 ـ  دوشنبه 19 تير ماه 1391 ـ  9 ماه ژوئيهء 2012

از ميان آرشيو مجموعهء

جنبش دانشجوئی

در مسير خروج از تاريکی

جمعه اول دی 1385

برابر با 22 دسامبر 2006 >>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

حقوق خود را بيشتر بدانيد

ازدواج 75 کودک زير ده سال در استان تهران

سايت سی ميل

ترک برداشتن شیشهء عمر!

شهباز نخعی

ایستادگی و اتحاد برای آزادی، آزادی دیگران!

الاهه بقراط

مقاصد نهفته در حمله به رضا پهلوی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

نامه ای به رضا پهلوی

مهدی رضائی ـ تازيک

نوری علا: یافتم یافتم!

نویسندهء سايت فرهنگ ایران

انقلاب؛ رويکردی اجتناب ناپذير

برای گذر از ناکامی اصلاحات

مهران اميراحمدی

ايرانيان چه نيازی به خاتمی دارند؟

عبدالرضا تاجيک

آيا توهين مجاز است

عبدی کلانتری

کانون نويسندگان سوريه

و تلاش برای آزادی بيان

گفت‌وگو با حسام‌الدین محمد

گزارش سارا روشن

جايگاه ليبرالیسم در ترکیه

گفتگو با خانم اوزلم چاگلار ييلماز

گفتگوگر: عبدالرضا احمدی

تابوی بهشتی در تابوت تبليغات

مهدی خلجی

روحانیت شبکهء تاریخی خود را از دست داده

حسن بنیانیان، رئیس سابق حوزه هنری

نمی‌توانند شريعتی را زير پا له کنند

امير محبيان>>>

کارنامهء روشنفکران دیندار

عبدالکریم سروش

گزارشگر: فیروزه خطیبی

چرا از انسجام اصلاح طلبان می‌ترسند؟

رشيد اسماعيلی  ـ در سايت جرس

اولين نشست مشترک احزاب، سازمان ها

و نهادهای چپ و کمونیست

اطلاعيهء پايانی

بيست و يکمين جلسه بحث سياسی

در مورد «آلترناتيو سازی»

در برنامهء «ياران» از تلويزيون پارس  به مديريت عليرضا ميبدی

سه شنبه 3 ماه ژوئيه 2012 ـ با شرکت:

الاههء بقراط ـ شاهين آريا ـ حشمت رئيسی ـ اسماعيل نوری علا

از کنگرهء اتحاد سکولار ـ دموکرات ها

تا مقالهء محمد امينی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فرهنگ شهری‌گری و مسئوليت شهروندی

امير سپهر

پيام شبکه سکولارهای سبز به کنگرهء سوم

«اتحاد برای گسترش سکولار دموکراسی»

مهندس حشمت الله طبرزدی

دست به اعتصاب غذای نامحدود زد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

آیت الله‌ها درباره‌ سیاست چه می‌اندیشند؟

مهدی خلجی

باید از «نافرمانی مدنی» مدرن ها

جلوگیری کنیم

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت

فهم عوامانه از دموکراسی و سکولاریسم

و ضرورت جدی گرفتن آلترناتیو

مهران اميراحمدی

اتحاد برای جنگ یا برای بقای حکومت؟!

مهدی رود

سرزمين «دزدان كوچك»

و «آبرومندان بزرگ»!

بابك داد

يک خبر خوب و چند خبر متوسط

حمیدرضا رحیمی

طرز تهيهء يک سريال مذهبی

مطلب وارده

نوری الا دروغ می گويد چون وابسته است

نامهء ارسالی به سايت خودنويس

يادداشت سردبير

اسماعيل نوری علا

سبز حکومتی و سبز سکولار!

مصطفی عزيزی

شیعیان از یهودیان برای اسلام

خطرناک تر هستند!

مرسی، رئيس جمهور جديد مصر

ترانهء «ای ميدان» دربارهء ميدان التحرير قاهره، با زيرنويس فارسی>>>

«پدیده‌ی مُرسی» و پیامدهایش!

فرهاد جعفری

سلطنت نرفته و جمهوری نيامده

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

آزمون جمهوری خواهی

علی افشاری

به مناسبت سالگرد 18 تير 1378؛ آغازگاه جنبش سکولار دموکراسی

بيانيهء شبکه سکولارهای سبز ايران>>>

روز  18 تیـر ماه سال 1378 چه گذشت؟

بهرام رحمانی

سئوال این است که چرا هنوز هیچ کدام از آقایانی چون محمد خاتمی رییس جمهوری وقت، مهدی کروبی رییس مجلس وقت، مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزارت کشور وقت، مهاجرانی وزیر ارشاد وقت و غیره در مورد واقعیت های پشت پرده ربودن و کشتن نویسندگان، مثله کردن فروهرها، حمله به کوی دانشگاه و هزاران معترضی که در آن روزها دستگیر و در سیاه چال ها زیر شدیدترین شکنجه ها قرار دادند و اکبر محمدی از این دانش جویان دستگیر شده بود که در زندان به طرز مشکوی کشته شد و...، سخنی به میان نمی آورند؟>>>

من از رضا پهلوی دفاع نمی کنم

دفاع من از اپوزيسيون سکولار دموکرات است

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: پارسا سربی از تلويزيون مردم>>>

نامه ای خطاب به شریف صابر

فرهد جعفری

نامه‌ی دردمندانه و غم‌انگیز شریف صابر در سالمرگ پدرش، واجد نکات و گلایه‌های متعددی‌ست (چه از دوستان حزبی پدرش، چه از چهره‌های سیاسی مطرح‌تر و چه از مردمان) که در جای خود، می‌شود به هرکدام از آنها پرداخت. اما از میان آن‌همه کنایه و گلایه و ملامت‌های سنگین، و البته که به‌جا، آن جمله که به‌نظرم می‌بایست درباره‌اش چیزی نوشت این بود: «هنوز هم متوجه تفاوت سبزى ‌فروش تونِسى با پدرم نشده‌ام!». در این جهت است که خطاب به او باید بنویسم...>>>

غلط خوانی «مبارزه بدون خشونت»

نيما تمدن

جرج اورول، نویسنده بریتانیایی متولد هند بود که آثارش نشان می دهد که درک واقع بینانه تری از ماهیت حکومت های خودکامه داشته، در نقدی که بر عملکرد گاندی صریحاً بر این نکته صحه می گذارد که بریتانیا به گاندی اجازه داد تا «بدون خشونت» مبارزه کند زیرا در غیر این صورت نیروهایی دیگر با مرامی متفاوت یکه تاز میدان می شدند. به عقیده اورول، گاندی درک درستی از طبیعت حکومت های خودکامه نداشت و تصور می کرد که همه منازعات کمابیش شبیه به مبارزه خودش با استعمار بریتانیا است: «دشوار می توان تصور کرد که متدهای گاندی چگونه می خواهد در کشوری به اجرا در آید که مخالفان در نیمه شب ناپدید می شوند و دیگر هیچوقت خبری از آنها نیست. بدون مطبوعات آزاد و برخورداری از حق تجمع، ناممکن است بتوان دیدگاهی را بیان کرد، چه برسد به اینکه جنبشی فراگیر در جامعه به وجود آورد.»>>>

در فقدان همبستگی جنبش سبز…

حسين باقرزاده

بالا گرفتن بحث‌‌های نظری و انتقادات متقابل البته به دو جریان اصلاح‌‌طلب و نیروهای تحول‌‌خواه سکولار محدود نمی‌‌شود. با خاموش شدن نماد خیابانی جنبش سبز، تضادهای دیگر بین اپوزیسیون بار دیگر رو شده و بحث‌‌های تکراری که سال‌‌ها اپوزیسیون خارج کشور را به خود مشغول کرده بود مجدداً موضوع مقالات و برخوردهای بین گروهی شده است. از یک سو عده‌‌ای تلاش می‌‌کنند «خطر»هایی از قبیل «بازگشت سلطنت»، «تجزیه» ایران یا «حملهء نظامی امپریالیست‌‌ها به ایران» را عمده کنند و خواهان صف ‌‌بندی ‌‌های متمایز و متباین در درون اپوزیسیون می‌‌شوند. و از سوی دیگر، در برابر هر تلاشی که برای دور هم جمع شدن گروه‌‌های اپوزیسیون صورت می‌‌گیرد برخی با شبهه‌‌افکنی این اقدامات را الهام ‌‌یافته یا دستور گرفته از قدرت‌‌های خارجی وانمود می کنند و یا به آن برچسب‌‌هایی از قبیل «چلبی‌‌سازی» می‌‌زنند. این برخوردها گرچه بیشتر از مواضع یا حساسیت‌‌های سیاسی افراد و گروه‌‌ها ناشی می‌‌شود و در بسیاری از موارد صادقانه است، ولی نتیجهء آن در نهایت یکی است: تشتّت و تفرّق هر چه بیشتر اپوزیسیون جمهوری اسلامی و برآوردن خواست رژیم در از بین بردن بزرگ‌‌ترین دست‌‌آورد جنبش سبز.>>>

کارنامهء سی سالهء اپوزيسيون:

يک گام به پيش دو گام به پس

عبدالستار دوشوکی

سال‌ها پیش اپوزیسیون در مقولهء ائتلافات مبارزاتی و همگرایی سیاسی بسیار فعال‌تر و موفق‌تر از امروز بود. حرکت ها و همایش هایی نظیر نشست چند صد نفره جمهوریخواهان در آلمان، کنگره همبستگی در آمریکا، کنفرانس بروکسل، نشست لندن، جنبش رفراندوم، سکولارهای سبز و غیره نمونه های از موفقیت نسبی اپوزیسیون در تشکیل اتحاد و ائتلاف بوده است. جنبش رفراندوم موفق شد جریانات و شخصیت های مشروطه خواه نظیر مرحوم دکتر داریوش همایون را در کنار رهبران چپ سنتی نظیر مرحوم دکتر کامبیز روستا قرار دهد و به اصطلاح "قبح" همکاری بین این دو طیف را از بین ببرد که به خود گام بزرگی بود به سوی آینده. متاسفانه در طی یک سال اخیر ظاهراً روند معکوس آغاز گشته است.>>>

حجاب اجباری

با زنان و دختران ایرانی چه کرده است؟

محيد محمدی

غیر از تحقیر هر روزه ناشی از سر کردن روسری یا چادر برای زنان و دخترانی که از سر اجبار حجاب دارند (حتی رنگ و طراحی و مدل آن هم در قلمروهایی اجباری است)، تذکرات گشت ارشاد و بسیجیان و لباس شخصی‌ها و روحانیون، توصیه‌های پدر و مادر یا شوهر برای درست کردن وضعیت حجاب جهت پرهیز از تذکر مامور بسیج یا نیروی انتظامی یا توقف اتومبیل برای این موضوع، حجاب پنج ضایعه بزرگ برای زنان ایرانی داشته است: استفاده زیاد از لوازم آرایش شیمیایی و صنعتی (با نازل‌ترین کیفیت) که اصولاً برای سلامتی و بهداشت زنان مضر است، سپردن خود به دست جراحان زیبایی و پرداخت هزینه‌های بالا برای عمل بینی یا بوتاکس و دیگر روش‌های دستکاری در صورت (تنها بخشی از بدن که می‌توانند نشان دهند) برای زیباسازی، پرداخت هزینهء اضافی برای لباس‌هایی که هیچ کارکردی به جز گریز از سرکوب حکومت ندارند، اشتغال محدود‌تر، و مشکلات بهداشتی ناشی از پوشش دائمی بدن و موی سر در فضای عمومی.>>>

کلمات حمار و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

اشاره: کلمات حمار مستخرج از فرهنگستان فدوی و ضدِ کلمات قصار است!

* «اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است... این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلاده را بسازد!» مقام معظم رهبری / پارسینه

* «ما مردم سالاری مخصوص به خود داریم که بر اساس سیستم لیبرال سکولار نیست، بلکه بر مبنای عقلانیت اسلامی است» ايضاً.

* «حجاب مايه‌ء تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبليغات ابلهانه و ظاهربينانه‌ء ماديگرايان، مايه‌ء اسارت زن نيست. زن با برداشتن حجاب هاى خود، با عريان كردن آن چيزى كه خداى متعال و طبيعت پنهان بودن آن را از او خواسته،! خودش را كوچك می كند، خودش را سبك می كند، خودش را كم‌ارزش می كند!» ايضاً در رجا نیوز.>>>

برخورد با ناشران ترويج ‌کننده‌ی فرهنگ غرب

سيدمحمد حسينی، وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسينی با بيان اين‌که اهتمام وزارت ارشاد در موضوع انتشار کتاب، کنترل کتاب‌های برگرفته از فرهنگ غرب بوده است، گفت: «در همين رابطه با ناشرانی که کتاب‌هايی بر اساس فرهنگ غرب منتشر می‌کردند، برخوردهايی صورت گرفته و انتظارمان از نمايندگان مجلس، حمايت از اين رويکرد وزارت ارشاد است؛ نه اين‌که پس از برخورد با متخلفی،‌ فضاسازی در مورد دليل انجام اين کار صورت گيرد». حسينی تأکيد کرد که وزارت ارشاد به پياده شدن احکام اسلامی اعتقاد دارد. او افزود: از آن‌جا که مقام معظم رهبری در موضوع ترجمه معکوس از زبان فارسی به زبان‌های مختلف تأکيد داشتند، ما اين حرکت را آغاز کرده‌ايم.

آزادی‌های جديد در کره شمالی

روزنامه ديلی ميل

به نوشته روزنامه ديلی ميل، رهبر جديد کره‌ شمالی تلاش دارد تا با کاهش برخی قوانين سختگيرانه در کشورش، محبوبيت بيشتری در ميان مردم بدست آورد؛ اقداماتی که به مردم اجازه می‌دهد فست فود مصرف کنند و زنان گوشواره و شلوار بپوشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخيرا تعداد بيشتری از زنان در کره‌شمالی می‌توانند لباس‌هايی نظير شلوار، کفش پاشنه دار و گوشواره استفاده کنند و نيز افراد بيشتری نيز از گوشی‌های تلفن همراه برخوردار می‌شوند. همچنين کيم جونگ اون، رهبر جديد کره ‌شمالی خوردن برخی غذاهايی که پيش از اين ممنوع بودند نظير پيتزا، همبرگر و سيب‌زمينی سرخ کرده را آزاد کرده است و سفرهای رايگان به باغ وحش و پارک‌های تفريحی را برای کودکان تدارک ديده است. تصور می‌شود اين اقدامات در راستای تلاش‌های رهبر جديد کره‌شمالی به منظور ايجاد “کشور بهشت کودکان” و پيروی کردن از اقدامات مشابه کيم ايل سونگ، پدر بزرگ خود است. ماه گذشته ميلادی تلويزيون دولتی کره‌شمالی تصوير کيم جونگ اون را نشان می‌داد در حالی که کلاه حصيری بر سر دارد و با لبخندی از يک پارک تفريحی بازديد می‌کرد. همچنين کيم جونگ اون طی اين ديدار به رستوران فست فود اين پارک که غذاهايی نظير همبرگر و سيب‌زمينی سرخ کرده می‌فروشد، رفت. در گذشته چنين تفريحاتی در کره‌شمالی بيش از حد غرب زدگی تلقی شده و ممنوع بود.

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630