سال ششم ـ  شمارهء 1264 ــ  چهارشنبه 2 اسفند ماه 1391 ـ 20 ماه فوريهء 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

 

کشور مالی و هجوم مذهبیون به سیاست

فيليپ لی ماری

برگردان:  حوا بختياري

«امام عثمان مدنی حیدرا»، شخصیت مذهبی کشور «مالی»، طرفداران زیادی پیدا کرده و به دلیل شهرت اش، استادیوم های بیش از پنجاه هزار نفری را پر می کند. او با فرانسه ای نه چندان مسلط می گوید: «محبوبیت من حقیقتی است که از پروردگار نشأت گرفته». او خود را «تزکیه و تطهیر کنندهء مذهب» و هم چنین «مدافع کشور در برابر ظالمانی که به آن حمله کرده اند» می داند. او اطمینان می دهد که یک رهبر معنوی و روحانی «هرگز» نباید به یک شخصیت سیاسی مبدل شود. اما اين طلبهء سابق مدارس قرآنی شهر "سه گو"، که از بیست سال پیش موعظه می کند، و اخيراً به ریاست کمیتهء هماهنگی مذهبیون، که در بيست و پنجم نوامبر گذشته در «باماکو» تاسیس شده، برگزیده شده است، بدين هم افتخار می کند که وزرای سابق و ارتشیان زندانی را آزاد کرده و در حل و فصل اختلافات میان کلاه سبز ها و قرمز ها نقش داشته است... شورای عالی اسلامی، نهاد دیگر اسلامی غیر رسمی است که خود را به جامعهء مالی تحمیل کرده: از دو سال پيش و بعد از تدارک تظاهرات و راه پیمایی های مردمی، این سازمان موفق شد که توسط مجلس ملی«قانون خانواده» را تغییر داده و به عنوان مثال حداقل سن قانونی ازدواج برای دختران را از هجده سال به شانزده تنزل دهد.رئیس این نهاد، آقای محمود دیکو، مشاور پشت پردهء خود، آقای محمدو دیاموتانی، را به ریاست کمیسیون انتخاباتی برگزیده و همزمان توانسته است تأسیس وزارت خانهء آئین و مذهب را تحمیل کند بر دولت. هر چند وی نيز، مانند سایرین، تخریب مقبره ها در «تومبوکتو» را که توسط سلفی ها انجام شده محکوم کرده، اما خود مظنون به حمایت خیر خواهانه و یا لااقل ایدئولوژیک از برخی از گروه های مسلح در شمال مالی می باشد. او به وهابیت موفقی که تحت نفوذ سعودی ها و قطری هاست تمایل دارد. این جریان، که با اسلام «مارا بوتیک» که مشخصهء غرب افریقا ست، قطع رابطه کرده، از این پس یک پنجم مراکز عبادتی کشور را تغذیه می کند. در «مالی» مذهبیون نيز همچون نظامیان در رویای بدست گرفتن قدرت اند.

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

 

امروز گورستانی ديگر

به «پرلاشز» های جهان وخاوران های میهنمان گره می خورد

مسعود نقره کار

(سخنانی کوتاه در تدفين هوشنگ کشاورز صدر)

 

آلترناتیو سوسیالیستی آزادی و عدالت را تضمين می کند

اطلاعیه پایانی دومین نشست

احزاب، سازمان ها و نهادهای چپ و کمونیست

در برابر ارتجاع رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی، و طرح و برنامه های نیروهای اپوزیسیون بورژوایی، و نقشه های امپریالیستی، راه واقعی و انقلابی برای رهایی مردم ایران وجود دارد. ما کمونیست ها اعلام می کنیم که به میدان آمدن طبقهء کارگر متشکل و سازمان یافته، و همراهی جنبش رهائی زنان و دانشجویان و جوانان و دیگر جنبش های ترقی خواه و پیشرو اجتماعی، تحت پرچم آلترناتیو سوسیالیستی، برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و انهدام ماشین دولتی بورژوائی از طریق یک انقلاب اجتماعی تنها راه واقع بینانه برای رهائی از شر جمهوری اسلامی و مصائب نظام سرمایه داری است. آلترناتیو سوسیالیستی و کارگری تضمین کنندهء وسیع ترین آزادی های سیاسی، تآمین حقوق و برابری فردی و اجتماعی، جدایی کامل دین از دولت، از نظام قضائی و آموزش و پرورش، برابری کامل و بی قید و شرط زنان در همهء عرصه های زندگی، تضمین حق تعیین سرنوشت ملل تحت ستم ایران و اتحاد داوطلبانه آن ها، حفاظت از محیط زیست و گذار به یک جامعه آزاد و عاری از ستم و استثمار است.

آلترناتیومجاهدین و تقاضا برای شناسائی از جانب امريکا

مریم رجوی

گزارش صدای آلمان

مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، از باراک اوباما خواسته تا به جای سران جمهوری اسلامی با سران این شورا در پاریس مذاکره کند. وی سازمان مجاهدین را آلترناتیوی به جای جمهوری اسلامی دانسته است. برای اولین بار چهار نماینده کنگره امریکا در پاریس با مریم رجوی یکی از سران سازمان مجاهدین خلق دیدار کردند. به گزارش رویترز این دیدار در روز یک‌شنبه هفدهم فوریه (بيست و نهم بهمن)، در هتلی در پاریس انجام شده و طی آن مریم رجوی از اعضای کنگره خواسته تا باراک اوباما را متقاعد کنند که سازمان مجاهدین را به عنوان آلترناتیوی برای دولت ایران در نظر بگیرد. سازمان مجاهدین خلق ایران چهار ماه پیش از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج شد. بعد از اینکه مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره با جو بایدن معاون باراک اوباما را رد کردند، سازمان مجاهدین به باراک اوباما اصرار کرده تا به جای تهران با شواری ملی مقاومت در پاریس گفت ‌و‌ گو کند. جو بایدن پیشتر از تمایل آمریکا به مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی این کشور خبر داده بود. یکی از مسئولان سیاست خارجه دولت باراک اوباما به رویترز گفته: «ایالات متحده باید به جای مذاکره بی‌ثمر با حاکمان ایران با نیروهای اپوزیسیون که آنها را به رسمیت می‌شناسد گفت‌وگو کند».  (ويدئو )

آلترناتيو شورای ملی

و مصاحبهٔ تلویزیون دولتی چین با رضا پهلوی

گمناميان

اول اين خبر راديو فردا را بخوانيد: «سفارت ایران در چین، به پخش مصاحبهٔ تلویزیون دولتیِ این کشور با رضا پهلوی اعتراض کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، شبکه تلویزیونی "سی.سی.تی. نیوز" چین،روز دوشنبه، مصاحبه ای با رضا پهلوی فرزند پادشاه پیشین ایران پخش کرد. براساس این گزارش،سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، طی یادداشتی، اعتراض شدید خود را به وزارت امورخارجه چین اعلام کرد. سفارت ایران در پکن، پخش مصاحبه با رضا پهلوی را "دخالت آشکار در امور داخلی ایران و مغایر با حقوق بین الملل و سیاست خارجی مسالمت آمیز چین" دانسته است». از نظر من (گمناميان) دولت چین می دانسته که چنین مصاحبه ای، به دلخوری و واکنش تند دولت ایران منجر می شود، اما تنها مایل است که دریچه گفتگو با اپوزسیون ایران را باز بگذارد. چنین اتفاقی تنها نشان می دهد که اگر فعالان سیاسی ایران، اختلافات احمقانه خود را کناری بگذارند و در شورای ملی (در شرف تشکیل)، مشارکت فعالانه ای داشته باشند، امکان مذاکره و فراهم کردن زمینه قطع حمایت چین از ایران نیز وجود دارد!

كمونيست ها و مرحلهء ملي- دموكراتيك ِ تحولاتِ سياسي

گفتگو با”سيتارام يه چوري“

عضو هيئت سياسي حزب كمونيست هند (ماركسيست)

خيزش هاي مردمي در شماري از كشورهاي غرب آسيا، اين فرافكني كليشه اي امپرياليستي را نفي كرده است كه هر خيزشي در كشوري اسلامي، برخاستن بنيادگرايي، و بنابراين تروريسم است. مردم كشورهاي اسلامي، مثل مردم هر كشور ديگري در جهان، خواستار سطح زندگي بهتر، حقوق بشر، و آزادي اند. اين آرمان خواهي در كشورهايي كه قرن ها در معرض ستم و سركوب حكومت هاي خودكامهء مورد پشتيباني امپرياليسم بوده اند، چندين برابر قوي تر است. اگر مردم از استقلال برخوردارند، پس بايد به آنان اجازه داد تا خودشان براي آيندهء خود، در كشور مستقل خود، تصميم بگيرند. نسل هاست كه ملت هاي كشورهاي عربي را، به رغم مبارزات و فداكاري هاي ديرينه شان، بارها از پيشبرد و تحقق دگرگوني هاي ريشه اي و بنيادي در كشور هاشان محروم و منع كرده اند. نبايد گذاشت چنين ممانعتي بار ديگر تكرار شود. اگر كمونيست ها بتوانند نقش مهمي در رخدادهاي اجتماعي بازي كنند و هدايت و رهبري جنبش ها را به عهده بگيرند، مي توان اميدوار بود كه اين روند به گذاري انقلابي منجر شود.

مجسمه‌های بودا از فروشگاه‌های تهران جمع‌آوری شد

خبرگزاری مهر

جابری انصاری دبیر «ستاد صیانت از آثار فرهنگی»، با اشاره به اینکه مجسمهء بودا از مصادیق تهاجم فرهنگی است، از جمع‌آوری این مجسمه‌ها از فروشگاه‌های تهران خبر داد. او به خبرنگار مهر گفت: «گشت ‌های بازرسی در حوزهء کنترل الواح فشرده موجود در بازار به صورت روزانه ادامه داشته و طی پنجروز گذشته تعدادی لوح فشرده غیر مجاز و همچنین محصولات آموزشی که فاقد اخذ مجوز تولید بوده‌اند از شهر تهران و شهرستان ‌های اطراف جمع ‌آوری شده است. وی ادامه داد: برابر بررسی‌های به عمل آمده، برخی از فروشگاه ‌های عرضه‌ کنندهء مجسمه نسبت به فروش محصولاتی در قالب مجسمه‌ های بودا اقدام می ‌کنند که در همین راستا پاکسازی انجام شده و خواهد شد. آنچه که ما مطلع شده‌ایم، طبق اظهارات فروشندگان، این گونه محصولات از طریق منطقهء تجاری قشم در بین سایر مجسمه‌ها وارد کشور می‌شود.

(آرشيو)

ما هم يک وقتی سکولار بوديم!

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

اگر دشمن بخواهد سوریه یا خوزستان

 را بگیرد اولویت ما حفظ سوریه است

مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار

سه اظهار نظر از: آسيهء باکری،

کورش زعيم، ورضا پهلوی

خوزستان

و ماوراء نژاد پرستی نوری علا

تميمی آل ربيعه

(پاسخ تلفنی به مصاحبهء نوری علا

در گوناز تی.وی)   1    2

پيوند به ويدئوی سخنان نوری علا در گوتاز تی.وی:  1    2    3    4

برای تطبيق حرف های او

با ايرادات آقای آل ربيعه

حکومتی که خود

زمینه ساز تجزیهء ایران است

مهدی رود

توهماتی دربارهء

پوزیسیون خارج از کشور

سام قندچی

برگزیده شده گان برای

نمایش «انتخابات آزاد»

بهمن زاهدی

توضيحات دربارهء برخی اعتراضات

امير فيض

فايل پی.دی.اف

اعلام اهداف، برنامه ها و

استراتژی انتخابات آزاد و منصفانه

اتحاد برای دموکراسی در ایران

نظر خواهی و چند مناظرهء ديگر

حمیدرضا رحیمی

به عظمت این حادثه،

من حادثه‌ای سراغ ندارم

علی خامنه ای ـ رهبر حکومت اسلامی

سفر جاودانهء

يکی از آباء سکولار دموکراسی ايران

اسماعيل نوری علا

سنگر نشین بی مدعای آزادی

فرهنگ قاسمی

هوشنگ کشاورز صدر: مردی که

به «رهبری خدمتگزار» معنا می بخشد

حمید اکبری

بمناسبت سالگرد مرگ فروغ فرخزاد

 ترانهء بانو

با صدای شهرزاد سپانلو

دخترهای جوان

مثل فروغ فرخزاد شعر نگويند!

علی خامنه ای ـ رهبر حکومت اسلامی

دربارهء زندگی و شعر فروغ فرخزاد

اسماعيل نوری علا (ويدئو)

کمی سیاست، کمی ادبیات

الاهه بقراط

علت سرکوب دروايش در ايران چيست؟

مصطفی آزمايش ـ حسين قاضيان

و بهروز سرشار

در برنامهء افق تلويزيون صدای امريکا

به مديريت دهقان پور

چرا آخوند ها با دراويش دشمن اند؟

برنامه ای از اسماعيل نوری علا

ويدئو

جاهل‌ها ولات‌ها، روحانيون وسلاطين (2)

مسعود نقره‌کار

وروديه های تغيير اجتماعی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهبانی

سالگرد تأسيس

شبکهء سکولارهای سبز ايران

بررسی آنچه در اين دو سال انجام شده

گفتگو با اسماعيل نوری علا

فايل صوتی>>>

آقای امير فيض،

ک لیوان آب خنک بخورید، جانم!

رحیم ظاهری

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630