بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهارشنبه 2 اسفند ماه 1391 ـ  20 فوريه 2012

کشور مالی و هجوم مذهبیون به سیاست

فيليپ لی ماری ـ روزنامه نگار راديو بين المللي فرانسه

برگردان: حوا بختياري

چهار سالن که هر کدام گوشه ای برای وضو گرفتن و محلی برای صرف غذا دارند، همینطور فضایی برای نمایش فیلم؛ ده ها مبل راحتی و مجلل، میزهای کوچک شیشه ای، فرش ها ، پرده ها و پارچه های دیواری، طلا کاری ها، لوستر های کریستال، دستگاه های تهویه مطبوع ... این تصویری از آپارتمان های خصوصی «امام عثمان مدنی حیدرا»، در محله «بانکنی»، در حومهء «باماکو»ی کشور «مالی» است. مسجد سه طبقه ای که به نام اوست می تواند پذیرای هزاران مؤمن باشد و بخشی از یک مجتمع اجتماعی را تشکیل می دهد که دارای یک مدرسه (با دو هزار شاگرد، که نیمی ار آن ها شهریه نمی پردازند)، یک بیمارستان (که اولویت کارهای آن ارائهء خدمات به تهیدستان و مستمندان می باشد)، یک گاراژ و آپارتمان های مسکونی است.

«بانی» اطمینان می دهد که ثروت اش را مدیون سخاوتمندی و بخشندگی پانصد و ده هزار عضو انجم اش، «انصارالدین» (یاری کنندگان و مدافعین دین)، است که هرکدام حق عضویتی برابر با هزار فرانک (سه.اف.آ، یعنی یک اورو و نیم) در ماه برای اشخاصی که توان مالی کمتری دارند، می پردازند . «امام» از این که باید نام سازمان اش را، که بیش از بیست سال پیش تأسیس شده، با یکی از جنبش های طوارق مسلح در شمال مالی که در سال ۲۰۱۱ بنا شده، شریک شود خشمگین و عصبانی است. در سالن مجللی که ما را می پذیرد، به اعتراف به گناهان نيز گوش می دهد، حکمیت و داوری می کند، مومنینی را هم که طالب دعا و تبرکی هستند می پذیرد. آنها می توانند عکسی نیز به یادگار با امام بگیرند! اما او در عین حال به حامیان ثروتمند غرب افریقا یا افریقایی های خارج از کشور مستقر در اروپا نیز افتخار ملاقات می ده ، و البته تمام شهروندان باماکو.

این شخصیت مذهبی در مالی طرفداران زیادی پیدا کرده و به دلیل شهرت اش، استادیوم های بیش از پنجاه هزار نفری را پر می کند. او با فرانسه ای نه چندان مسلط می گوید: «محبوبیت من، حقیقتی است که از پروردگار نشأت گرفته». او خود را «تزکیه و تطهیر کنندهء مذهب» و هم چنین «مدافع کشور در برابر ظالمانی که به آن حمله کرده اند» می داند. او اطمینان می دهد که یک رهبر معنوی و روحانی «هرگز » نباید به یک شخصیت سیاسی مبدل شود. اما طلبهء سابق مدارس قرآنی شهر سه گو (Segou)، که از بیست سال پیش موعظه می کند، و اخيراً به ریاست کمیتهء هماهنگی مذهبیون که در 25 نوامبر گذشته در «باماکو» تاسیس شده، برگزیده شده است، مفتخر است که وزرای سابق یا ارتشیان زندانی را آزاد کرده، و در حل و فصل اختلافات میان کلاه سبز ها و قرمز ها نقش داشته است...

آقای تیه بیله دراله (Tiebile Drale)، یکی از نایب رئیسان ائتلاف برای کشور مالی، که سازمان ها و احزابی را گرد آورده است که در جستجوی راه حلی برای بحران مالی هستند، می گوید:«خوشبختانه او فردی میانه رو و متعادل است، بیشتر نظرات لائیک داشته و آشکارا مخالف موازین شرعی است. او یکی از سنگر های مقاوم علیه انحراف به سمت قشری گری است». اما نقش و وزن فزایندهء مذهبیون با هر گرایشی، سیاست مداران را دچار سرگیجه می کند. آقای احمد کولیبالی (Ahmad Coulibaly)، کارمند بخش حمل و نقل، معتقد است که: «آن ها با خود اندیشیده اند که نوبت شان فرا رسیده. آنها سعی می کنند از "بهار عربی" تقلید کنند. البته آن ها قابلیت اخوان المسلمین مصری را ندارند، اما دولت مالی خیلی ضعیف شده و قدرت از آن کسانی خواهد بود که در خیابان ها بلند تر فریاد بزنند» .

شورای عالی اسلامی، نهاد دیگر اسلامی غیر رسمی است که خود را به جامعهء مالی تحمیل کرده: از سال 2011 و بعد از تدارک تظاهرات و راه پیمایی های مردمی، این سازمان موفق شد که توسط مجلس ملی«قانون خانواده» را تغییر داده و به عنوان مثال حداقل سن قانونی ازدواج برای دختران را از هجده سال به شانزده تنزل دهد. رئیس این نهاد، آقای محمود دیکو (Mahmoud Dicko)، مشاور پشت پردهء خود، آقای محمدو دیاموتانی (Mamadou Diamoutani)، را به ریاست کمیسیون انتخاباتی برگزیده و همزمان توانسته است تأسیس وزارت خانهء آئین و مذهب را تحمیل کند بر دولت. هر چند وی نيز، مانند سایرین، تخریب مقبره ها در «تومبوکتو» را که توسط سلفی ها انجام شده محکوم کرده، اما خود مظنون به حمایت خیر خواهانه و یا لااقل ایدئولوژیک از برخی از گروه های مسلح در شمال مالی می باشد. او به وهابیت موفقی که تحت نفوذ سعودی ها و قطری هاست تمایل دارد. این جریان، که با اسلام «مارا بوتیک» که مشخصهء غرب افریقا ست، قطع رابطه کرده، از این پس یک پنجم مراکز عبادتی کشور را تغذیه می کند.

در «مالی» مذهبیون نيز همچون نظامیان در رویای بدست گرفتن قدرت اند.

http://ir.mondediplo.com/article1936.html

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه