فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1043 ـ  جمعه 21 مرداد 1390 ـ  12 آگوست 2011

شماره 1042 ـ  چهارشنبه 19 مرداد 1390 ـ  10 آگوست 2011

پيوندها

بختيار؛ شخصيت يا نماد؟

من سال ها است که وقتی به او فکر می کنم همواره به اين نتيجه می رسم که او نيز اکنون نه به يک «شخصيت تاريخی» که بصورتی شگفت انگيز به يک «نماد تاريخی» تبديل شده است و بيش از اين ها هم خواهد شد؛ چرا که، از يک منظر و نگاه تفسيری، پاره شدن گلوي او به دست دژخيمان حکومت اسلامی در لحظه ای انجام شده که انگار حکومت می خواسته، در برابر نمادی «خودی» همچون پيکر آونگ وار شيخ فضل الله، نماد ديگری را بيافريند و بنشاند تا انتقام شيخ و روحانيت همراهش از پيروزمندان مشروطيت را گرفته و دايرهء داستان را بسته باشد.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

جدال میان دولت و کلیسا

مقدمهء رسالهء دکترای شاپور بختیار ـ 1945

سايت بی.بی.سی

چگونه، از سویی، رنسانس با قدرتی رشد یابنده، الهام‌بخش توهم قدرتی بی‌پایان می‌شود و، از سوی دیگر، جنبش اصلاح دین، هر چند سرچشمه الهام ایده‌ای یکسره متضاد با رنسانس است، مؤمن مسیحی را به بررسی و نقد متن‌های دینی وامی‌دارد؟ مطالعهء پرزحمت و دشوار این متن‌ها با روحیهء انتقادی‌ای که بر آن حاکم است، آهسته آهسته زمینه را برای برآمدن دولت لائیک آماده می‌کند. این مطالعات میان دو قدرت (دینی و سیاسی) دره‌ای می‌گشایند که انقلاب در اعلامیه‌هایش کاری جز گشاده‌تر کردن آن نمی‌کند. در واقع، هیچ پیمان‌نامه‌ای و هیچ توافقی رشته‌های گسیخته پیوند را دوباره به هم وصل نمی‌کند. به نظر می‌رسد که قدرت سیاسی، کلیسا را ـ که قدرت دنیوی‌اش بی‌نهایت محدود شده است ـ نادیده می‌گیرد. با این حال، کلیسا خود را شکست‌خورده نمی‌شمارد. مسلم این است که متحول می‌شود، و گاه حتی به پیشواز شجاعانه‌ترین اصلاحات می‌رود، بی‌آنکه از حقوق خود، که آنها را تصرف‌ناپذیر می‌داند، چشم بپوشد و امید خود را به حاکم شدن بر دولت در طی زمان از دست بدهد.>>>

بختیار؛ سرشتی ویژه که قدرش را ندانستیم

هومان بختیار

به گمان من، پافشاری دکتر بختیار بر اصل لائیسیته و وارد کردن این مقوله به گفتمان سیاسی ایران با ارزش ترین جنبه میراث سیاسی اوست؛ خدمتی که اگر یکسان با ملی کردن صنعت نفت نباشد، کمتر از آن نیست. نفت هر چقدر هم که به وفور در مرز و بوم ما کشف شود، عاقبت به اتمام می رسد، ولی چگونگی یک نظام سیاسی که متضمن امنیت، رفاه و سربلندی مردم باشد دغدغه ای است که تا کشوری به نام ایران برجاست، با ما خواهد بود.>>>

وقتی همه از اجرا نشدن حکم شرع خوشحال می­شوند!

اینکه در قصاص، قربانی این «اختیار» را دارد که ببخشاید و مجرم این «امکان» را دارد که بخشوده شود، نه یک «امتیاز» یا «ویژگی مثبت» قصاص و یا ترویج «عفو و بخشایش» آنگونه که جمهوری اسلامی آن را تبلیغ می‌کند، بلکه بزرگترین دهان کجی به علم حقوق و تمامی تجارب قضایی است زیرا مسئولیت احراز و اجرای «عدالت» را از شانه قوه قضاییه برداشته و به شهروند عادی منتقل می‌کند و از این راه وی را در نقصان حقوقی و جنایت قانونی شریک می‌سازد.>>>

علوم انسانی، برپایهء قرآن- شرعیات!

هوشمندی ترفندی که سعید حجاریان به کار بست در این بود که با آشنایی به وخامت بیماری "دشمن هراسی" مقام معظم رهبری "علوم انسانی" را نیز به جمع دشمنان در ذهن آشفته او افزود. در نتیجه، کمتر از دو ماه پس از محاکمه سعید حجاریان، خامنه ای در حالی که آشکار بود ویروس هراس از "علوم انسانی" تمام ذهن اش را آلوده کرده، گفت: «علوم انسانی ما بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب، مبتنی بر جهان بینی دیگری است، مبتنی برفهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادّی است. خوب، این نگاه نگاه غلطی است، این مبنا مبنای غلطی است. ما این علوم انسانی را به صورت ترجمه ای، بدون اینکه هیچگونه فکر تحقیقی اسلامی را اجازه دهیم در آن راه پیدا کند، می آوریم در دانشگاه های خودمان و در بخش های مختلف تعلیم می دهیم در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد»! مقام معظم رهبری که با شیطنت سعید حجاریان در تله پرت و پلاگویی گویی افتاد، پرقیچی ها هم به دنبال اش سرازیر می شوند.>>>

دربارهء حوض کوثر و حوران بهشتی!

حسن رجب نژاد )گيله مرد(

حضرت آيت الله شهيد عبدالحسين دستغيب؛ در يکی از کتاب هايش بنام "هزار سئوال" که از طرف سازمان انتشاراتی "ناس" منتشر شده است؛ در بارهء حوض کوثر و حوران بهشتی فرمايشاتی ميفرمايند که آدميزاد روی کله مبارکش اسفناج که چه عرض کنم چنار سبز مي شود. ايشان مي فرمايند: "طول حوض کوثر از صنعا تا بصره است". (انگار اين بنده خدا طول و عرض حوض کوثر را خودشان متر فرموده اند) و به عدد ستارگان آسمان جام در اطراف اش ميباشد که به دست حور العين پر مي شود....

بقيه در آرشيو

دربارهء فرهنگ، مليت و جنبش سبز

گفت‌وگو با داريوش آشوری

گفتگوگر: آيدا قجر

دموکراسی اساساً مال جامعه بورژوا و جامعه ای است که در آن فرديت معنادار است که در نتيجه مشارکت در قدرت سياسی معنا پيدا می کند و آدمها با رای خودشان می توانند در تعيين سياست جامعه و دولت و مملکت خود سهيم باشند و تاثير داشته باشند. اين کم و بيش در جامعه ما پيدا شده، چه در آن بخش از حوزه دينی که بيشتر مدرنيزه شده و امواج نوانديشی به آن خورده وعملا در فضای مذهبی اين پيشرفت و تغيير را می بينيم. در حوزه روشنفکری که هميشه دنبال ديکتاتوری مذهبی يا شاهنشاهی بوده هم همين طور. اين زمينهء اجتماعی وجود دارد و همين جنبش سبز، ناشی از اين زمينه است.>>>

جمهوری اسلامی در برابر معضلی به نام «حقوق بشر»

صدای آلمان

جواد لاریجانی می‌افزاید «ما نمی‌پذیریم که رسالت امر حقوق بشر تمهید جهان‌گشایی دموکراسی سکولار غرب باشد. آنها کرامت انسانی را محصول یک قرارداد می‌دانند در حالی که ما آن را ارزشی الهی می‌دانیم.» برادر او که ریاست قوه‌ی قضاییه را بر عهده دارد هفته‌ی گذشته شبیه به این سخنان را ابراز کرده بود. صادق لاریجانی دوم تیرماه گفته بود «مبانی حقوق بشر غربی قابل تحمیل نیست و نمی‌توانیم حقوق بشری که آنها از مجموع فرهنگ لیبرالی بر ما تحمیل می‌کنند، بپذیریم زیرا نظام دینی ما می‌تواند خودش، نظام حقوق بشری بر اساس مبانی خودش داشته باشد.»>>>

پیشگفتاری بر «نشیب و فروپاشی فرمانروایی ساسانی»

خشایار رُخسانی

بانو پروانهء پورشریعتی، به واژگونهء دیگر پژوهشگران نامدار باختر همانند کریستنزن (Christensen) که بر ادارهء ساختار کشورداری ساسانیان به شیوهء کُیانی (مرکزی) پافشاری می کُنند، بر این باورند که: ساختار سیاسی و دیوانی ساسانی برپایهء «پیمانگان» (confederacy) ساسانی- پارتی اداره می شده است و این شیوهء کشورداری، که در همگی دوران شاهنشاهی ساسانی پابرجا بوده، سُتونِ مُهرگانِ شاهنشاهی ساسانی را می ساخته است؛ و سازه هایی (عامل هایی) که به فروپاشی این پیمانگان دامن زده اند، شَوَهء (علت) بُنیادینِ در ناتوان شُدن شاهنشاهی نیرومند ساسانی بوده اند که در آن دوران برای سروری برجهان خیز برداشته بوده است؛ و سرانجام، از هم پاشیده شدن پیمانگانِ ساسانی- پارتی سبب شکست های پی در پی کشور ایران گشت، نُخست در جنگ در برابر ارتش بیزانس و سپس در برابر عرب های مسلمان.>>>

آزادی خواهان و آرایش نیروهای سیاسی داخلی

جواد کوروشی

از نظر آزادی خواهان و دوستداران استقلال ایران نه باند احمدی‌نژاد و نه باند خامنه‌ای هیچکدام قابل اعتماد و حمایت نیستند. دعوای آن‌ها در عمل دعوای دو گروه راهزن است که بر سر قدرت و غنائم به تاراج برده بر روی هم شمشیر می‌کشند. اما این دو باند در عین حال برای اداره ایران راه هائی متفاوت را می‌خواهند. علی خامنه‌ای می‌خواهد نظام ضد ملی و ضد مردمی ولایت فقیه را حتی تا سرحد نابودی ایران هم که باشد همیشگی کند و این نظام را صادر کند. در حالی که باند احمدی‌نژاد ظاهراً خواستار خلع ید روحانیت و فراهم کردن زمینه عادی شدن روابط ایران با دنیای خارج است.>>>

امروز پیام عفت زن ایرانی قلوب جهانیان را فتح کرده!

قطعنامه پایانی راهپیمایی حجاب و عفاف

هفتاد و هفت سال از روزی که رضاخان، عامل استعمار انگلیس، برای اجبار زنان به کشف حجاب، خانه خدا مسجد گوهرشاد را به توپ بست و جمعیّت مدافع ارزش الهی عفاف را که در آنجا متحصن گردیده بودند به شهادت رساند، می‌گذرد. در تمام این سال‌ها استعمارگران غربی گاهی با زور و جنایت قلدرمآبانه و گاهی با توطئه و نیرنگ و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تبلیغات گسترده تلاش زیادی را برای محروم ساختن زنان ایران از این ارزش والای الهی انجام داده‌اند. امّا زنان قهرمان و بیدار ایران با مقاومت در مقابل تمام این زورگویی‌ها و تحمیل‌های گسترده تبلیغات نشان داده‌اند که حاضرند از جان خود بگذرند ولی از عفت و حجاب خود هرگز.>>>

دربارهء تحميل قانون حجاب اجباری بر زنان اعلام موضع کنيد!

دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران

حکومتی که اعتقاد دارد اکثریت ایرانیان به آموزه‌های بنیادین اش از عمق جان ایمان دارند و گوش‌شان به فرمان حاکمان است، هر روز هزاران نیروی نظامی و امنیتی را برای اعمال نوع خاصی از پوشش بر شهروندان به خیابان‌ها می‌کشاند و حیاتی‌ترین و ساده‌ترین کنش در شهر، یعنی قدم گذاشتن به خیابان را برای شهروندان به ماجراجویی خطرناکی بدل می‌کند که عاقبت اش می‌تواند از توهین و جریمه و حبس آغاز شود و تا سر در آوردن از دخمه‌های نیروهای به ظاهر خودسر امتداد یابد.>>>

«فوتبال زیرچادر»: يک فيلم مستند

شرحی همراه با عکس

چندی پيش فیلم مستندی با نام «فوتبال زیرچادر» که ترجمهء دقیق تر نام آن «فوتبال محرمانه» است، جایزه «تدی» جشنواره فیلم برلین برای بهترین مستند را دریافت کرد. اين مستند تصویرگر مسابقه ای دوستانه است بین تیم فوتبال زنان ایران و تیمی متشکل از فوتبالیست های زن باشگاه های آلمان، که آن را یک فوتبالیست حرفه ای آلمانی به نام مارلین آسمن ترتیب داده است، که خودش در برلین دانشجو است و در یک باشگاه چند فرهنگی، که فوتبالیست هائی از ترکیه و دیگر کشورها در آن هستند، توپ می زند. داستان فیلم خیلی ساده است: فوتبالیست آلمانی می بیند که تیم فوتبال زنان ایران دائم مشغول تمرین و آماده سازی است ولی، به خاطر محدودیت حجاب، نمی تواند رقبای بین المللی را به بازی های دوستانه در تهران جلب کند.>>>

يادی از همابانو

ف.م. سخن

بانويی بزرگ را از دست داديم؛ بانويی که به حق در نزد پرسنل هما (هواپيمايی ملی ايران) «همابانو» ناميده می شد. مينو احمدسرتيپ زنی بود نمونه ی زنان پيشرو. زنی دارای جايگاهی والا نه تنها در شغل خود که در عرصه ی فرهنگ ايران. زنی که به رغم خدمات بزرگ اش متاسفانه ناشناس مانده و درگذشت او در هيچ يک از خبرگزاری ها انعکاس نيافته است. اتوماسيون هما، سال ها پيش از انقلاب به همت اين زن کاردان صورت گرفت. آن چه امروز از هما باقی مانده است، بقايای همايی ست که او ساخته است.>>>

به خاطر او نبود که گذشتم

بیرگِر مِنکِه ـ اشپیگل آنلاین

برگرداننده: ح.پدرام

مجید موحدی یکشنبه صبح بنا را بر آن گذاشته بود که در این روز کور خواهد شد. در سال 2009 دادگاهی به آمنۀ بهرامی حق داده بود که چشم های او را با اسید بسوزاند. پنج قطره در چشم راست، پنج قطره در چشم چپ. حکمی بود طبق اصل «چشم در برابر چشم»: در نوامبر 2004 موحدی به صورت همکلاسی سابقش اسید سولفوریک پاشیده بود. بهرامی تقاضای ازدواج او را رد کرده بود. وی سوی چشمانش را از دست داد، صورتش از قیافه درآمد – اما زنده ماند. آمنه بعدها گفت موحدی «با تمسخر می خندیده» وقتی چشمانش می سوخته است. با این وجود بهرامی در آخرین لحظه از قصاص گذشت.>>>

جرس: «خاتمی: همه و بویژه صاحبان قدرت از آمنه بیاموزند!»

گودنشين سابق: تصور بکنید که اسم اون زن بیچاره آمنه نبود و ماندانا و ژيلا یا سوزان بود، آیا سید خندان بازهم همچین حرفی میزد که مثلا «همه  بویژه صاحبان قدرت از سوزان بیاموزند» و یا «همه  بویژه صاحبان قدرت از ژیلا بیاموزند»؟ ثانياً، واقعاً وقاحت آخوندی طبع شوخ هر کسی رو بند میاره. بنظر من کادر رهبری در  ج. الف نباید به نظرات انحرافی این منحرفین گوش بدن و وقت خودشونو با تعليم گيری از خانم  آمنه تلف کنن.>>>

آقای خاتمی! شما خود سمبل قصاص هستید!

شهلا نوری

تصمیم شجاعانه و انساندوستانهء آمنه سرتیتر بسیاری از رسانه شد. مردم جهان از نزدیک با چهرهء آمنه آشنا شدند و با چشمان خود دیدند که جوانان بزرگ شده در حکومت اسلامی نه تنها به خواست جنایتکاران اسلامی پاسخ منفی می دهند بلکه احکام اسلامی شان را نیز به تمسخر می گیرند. در این میان، یکی از سمبل های حکومت اسلامی، رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی با مردرندی اسلامی خود تلاش کرد که صف خود را از دیگر جنایتکارانی که در رسانه های رژیم از آمنه می خواستند که طلب قصاص کند، جدا کند. او در پیام خود به آمنه از بزرگواری، مهربانی و بزرگ منشی او تقدیر می کند و همانجا با تلاشی بس مردرندانه می پرسد: «آیا در عرصهء سیاسی و اجتماعی نیز نمی توان از آمنه آموخت و بحران را با آرامش و تنش را با احترام به یکدیگر و پاس داشت حق و حرمت انسان و دوری از غرور- بخصوص آنان که قدرت بیشتری دارند- سودا کرد؟»>>>

نمایشگاه عکس در دانشگاه آزاد قم و شیراز

خبر وارده

به گزارش شیرازه، چند روز قبل خبری در سایت های خبری انعکاس پیدا کرد که از در معرض عموم قرار دادن عکس های بی حجاب دانشجویان رشته گرافیک دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد قم خبر می داد. این مساله گرچه از سوی روابط عمومی دانشگاه آزاد قم انکار شد و برخی توضیحات در خصوص آن ارائه گردید اما در هر صورت نمی توان روند رو به گسترش بی حیایی در عرصه دانشگاهی را کتمان نمود. اما ظاهرا بنا نیست تکرار جنین ماجراهایی در واحدهای دانشگاه آزاد در کشور، به اتمام برسد. این بار دانشگاه آزاد شیراز، محلی شد برای نمایشگاهی که در نوع خود کم نظیر است. قضیه از این قرار است که جمعی از دانشجویان هنر دانشکده معماری دانشگاه آزاد شیراز طی اقدامی عجیب، نمایشگاهی را برپا کرده و تصاویری از دختران بدحجاب را که خود نقاشی کرده بودند در معرض عموم قرار دادند...

بقيه در آرشيو

سکولارهای سبز برگزار ميکنند

آلترناتيو حکومت اسلامی چيست؟

دو سخنرانی از

اسماعيل نوری علا

لوس آنجلس - 12 اگوست

ساکرامنتو ـ 21 اگوست

>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

حزب مشروطهء ايران

(ليبرال دموکرات)

==========

سايت ینياد داريوش همايون

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630