خانه  |   آرشيو

ماه دسامبر 2011

 

آرشيو «کوتاه و گويا»

 

********************

چهارشنبه 30 آذر 1390 ـ  21 دسامبر 2011

پنجاه درصد روسپیان ایران متأهل اند

سردبير اتاق خبر «من و تو»>>>

حبیب الله فرید، مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی ایران، گفته است که پنجاه درصد کارگران جنسی ایران را زنان متأهل تشکیل می دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی به روسپی گری روی می آورند. مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی ایران سپس افزوده است که این زنان پس از ورود به بازار کار جنسی در معرض آسیب هایی نظیر ایدز، مواد مخدر، خشونت و تماس های حفاظت نشدۀ جنسی قرار می گیرند و به نوبۀ خود به آسیب های اجتماعی دامن می زنند. حبیب الله فرید همچنین گفته است که در نزد برخی از کارگران جنسی "اعتیاد جنسی" نیز وجود دارد که در اصل نوعی اختلال روانی و رفع آن نیازمند درمان های روانشناختی است. او همچنین گفته است که درصد "اعتیاد جنسی" در ایران بیشتر از "اعتیاد به مواد مخدر" است که به دلیل محرمانه بودن هرگز اعلام نمی شود. به تازگی، دکتر سعید مدنی پژوهشگر علوم اجتماعی در مطالعه‌ای که در مجلۀ علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر کرد اظهار داشت که میانگین سن ورود دختران به بازار کارگری جنسی در ایران به شدت کاهش یافته و به کمتر از چهارده و پانزده سال رسیده است. سعید مدنی همچنین تصریح کرده است که  روسپیان جدید نیازهای اساسی و اولیه زندگی خود را با شغل اول تأمین می کنند و سپس از روسپیگری به عنوان شغل دوم برای از بین بردن نابرابری‌های اجتماعی استفاده می کنند. به گفتۀ این کارشناس مسائل اجتماعی در ایران، نسبت زنان کارگر جنسی بی‌سواد امروز ناچیز است و در مقابل شمار روسپیان دارای تحصیلات بالا بسیار افزایش یافته است. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی پیش از این اعتراف کرده بود که ۵۰ درصد روسپیان تهران دارای دیپلم متوسطه و بالاتر از آن هستند. مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، گفته بود که شمار مبتلایان به بیماری ایدز در نتیجۀ رابطۀ جنسی حفاظت نشده در پنج سال آینده پنج برابر افزایش خواهد یافت. او همچنین گفته بود که پنجاه درصد از دویست روسپی دستگیر شده در شهر تهران مبتلا به بیماری ایدز بوده اند.

********************

جمعه 25 آذر 1390 ـ  16 دسامبر 2011

آقای گنجی نابودی اسرائیل را می خواهد؟

احمد رأفت

آقای گنجی که هفته ای چندین نوشته و  گفتار ویدئویی  روانه بازار رسانه ای می کند، زیرا برخلاف دیگر ایرانیان نه مشکل کاری و پولی و نه حرفه ای  دارد، در آخرین نوشته اش (البته در زمان نگارش این نظر)  که در سایت بی بی سی با عنوان  «مخالفت با جنگ چه معنائی دارد»  به نوعی خواهان نابودی اسرائیل شده است. آلبته امید این است که ایشان نامفهوم نوشته باشند و نظرشان چیز دیگری باشد. در هر حال ایشان نوک تیز حمله خود را هفته ها است که به سوی آسرائیل نشانه رفته اند و  سرکوب در جمهوری اسلامی را مساله ای کناری و حاشیه ای می دانند. آقای گنجی می نویسد: «بازی کردن نقش دولتی که کودکانه و دن کیشوت وار می خواهد اسرائیل را نابود سازد» . آقای گنجی اگر جمهوری اسلامی بالغ عمل کند و بجای اینکه دون کیشوتی به مصاف اسرائیل برود، چون ریچارد شیردل عمل کند، آنگاه نابودی اسرائیل امری درست و در جهت منافع ایران است؟   مشکل نوع عملکرد جمهوری اسلامی است، یا نابودی اسرائیل؟ در جای دیگری اکبر گنجی می نویسد : «از همه مهمتر این مدعا که ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است، صدور مجوز بمباران ایران است». به زبان دیگر محکوم کردن دخالت های ایران در عراق و در لبنان، حمایت های نظامی اش از رژیم هائی چون سوریه، ارسال اسلحه برای حماس و حزب الله لبنان را نباید افشا و محکوم کرد، و هرکس مخالفتش را با این سیاست ها ابراز کند هوادار جنگ و حمله نظامی به ایران است. در خاتمه آقای گنجی مدعی می شود که «مخالفان فعال ضدجنگ هیچ گاه با رژیم جمهوری اسلامی در یک جبهه قرار نخواهند گرفت». شاید در رابطه با مسائل داخلی ایران بین نظرات آقای گنجی و سرداران سپاه اختلاف وجود داشته باشد، ولی در سیاست خارجی هم نظری کامل است. (+)

********************

دوشنبه 14 آذر 1390 ـ  5 دسامبر 2011

دستور ساواک برای توقیف آثار کسروی برای جلب رضايت روحانيت

برگرفته از کتاب «مطبوعات عصر پهلوی»، جلد اول، ص26

«به عرض می رسد: به طوری که مجله تهران مصور در صفحهء پنجم خود نقل کرده است، شعبهء 9 دادگاه جنحه مرکز به ریاست آقای دکتر ناصر وثوقی، کلیه نشریات و کتابهای کسروی را برای پخش و فروش آزاد اعلام کرده و دادگاه نظر داده است که کتاب ها بر علیه اسلام نیست. با توجه به اینکه دکتر ناصر وثوقی رییس محکمه مزبور یکی از سوسیالیست های پرو پا قرص می باشد و مدتی نیز در حزب منحله توده عضویت داشته و اصولاً چون سوسیالیست ها پای بند مذهب و خدا پرستی نیستند، ارجاع این پرونده به دادگاه مزبور اشتباه بوده است. ضمناً با حکمی که دادگاه صادر کرده، دیگر جلوگیری از از انتشار کتاب های کسروی که اکثر آنها مخالف دین اسلام و ردِ مهدویت و شیعه است (مانند کتاب های شیعیگری – بخوانند و داوری کنند) مقدور نبوده و البته بر اثر انتشار این کتاب ها عصبانیت طبقهء روحانی برانگیخته خواهد شد. همچنین به عرض می رساند که آقای ارباب زاده، مدیر انتشارات کسروی، چندی پیش در ساواک تعهد داده است که از انتشار کتاب های کسروی خودداری نماید. اکنون با صدور حکم دادگاه این تعهد خود به خود ملغی می شود». دست خط مقام مافوق در حاشیه این نامه: «به عرض جناب نخست وزیر رسید. با آقای وزیر دادگستری مذاکره فرمودند. قرار شد پروندهء وثوقی به دادگاه انتظامی قضات داده شود، به پرونده کسروی استیناف داده شود و در آنجا حکم لغو شود. کتابها را اجازه ندهید آزاد کنند و تجدید چاپ نمایند و فعالیت کنند». و يک دست خط: «برابر امریهء تیمسار قائم مقام رفتار گردید». تاریخ 30/7/1340