فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

جمعه گردی ها    |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا

پيوندها

مطالب روزهای قبل

سال پنجم ـ  شماره 1093 ـ  دوشنبه 28 آذر 1390 ـ  19 دسامبر 2011

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

متن کامل سخنرانی مهم محمد مصطفایی

در کنفرانس خبری شکایت رضا پهلوی علیه علی خامنه ای

گزارش راديوئی از کنفرانس پاريس و نظر رضا پهلوی دربارهء شورای هماهنگی>>>

پيام رضا پهلوی>>>

گفتگوی رضا پهلوی با بی.بی.سی >>>

با مکانیزم انتخاب

بگذاريد آدم‌ها کنار هم بنشینند

بخش دوم سخنان محسن سازگارا

در دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران

نسبت نوانديشی با اصلاحات

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

اندر باب «نهاد دين سازمان‌يافته»

علی پايا

در نقد نوشته ای از مجيد محمدی

آنچه ما کم داشتیم...

الاهه بقراط

وخامت بیماری خامنه ای!

شهباز نخعی

ایول، ایول، داش علی رو ایول!

نامه ای ديگر به امام خامنه ای

ف.م. سخن

کابوس میکونوس

گفت‌وگو با رویا حکاکیان

گفتگوگر: احسان عابدی

آقای گنجی نابودی اسرائیل را میخواهد؟

احمد رأفت

نفت و اقتصاد سیاسی پیش از انقلاب

گفگو با سعید لیلاز

گفتگوگر: مهدی الیاسی

مقابل تحريم و گزينه نظامي چه كنيم؟

دانشجو آنلاين

چرا خطر جنگ جدی است؟

کامران متین

سعيد امامی هنوز زنده‌ست!

مسعود نقره‌کار

جنون قدرت در نهاد رهبری نظام

بهزاد جوادیان

«صور خیال» آقای اسماعیل نوری علا

الف. ع. متین

نامه ی سرگشاده، به آقای خویی

مازیار تپوری

اعتراض به حذف انتقاد مخالف

رضا پهلوی

سوالات نکیر و منکر در شب اول قبر

کتاب اصول کافی، ج 3، ص 236

وقت فراموشی نيست

تضعيف حقوق بشر

خيانت به بشريت است

شکوه ميرزادگی

به مناسبت سالگرد امضای

اعلاميه حقوق بشر

بازگشت به باغ گوته

مجید نفیسی

آدرس اشتباهی که به دفاع از نظام می رسد!

حسن زارع زاده اردشیر

بیش از هر چیز تبیین محورهای یک آشتی ملی مهّم است

کوروش اعتمادی

«انتخابات» مجلس شورای اسلامی و اهمیت یک جنبش تحریم گسترده

تقی روزبه

یک حزب و دو منشور!

م.موبدی

فرق ما با مردم ترکيه

پيروز

برادران و نعل کردن پشه در عاشورا!

حمیدرضا رحیمی

مدل ترکيه و آيندهء ايران

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

اگر آن حمله را جمهوری اسلامی شروع کرد چی؟!

الاهه بقراط

حیف و صد حیف!

شهباز نخعی

ضرورت تاریخی تشکیل (ایجاد) «شورای ملی»

محمد حسین صدیق یزدچی

پیش ‌نویس سند مطالعاتی

برای تشکیل کنگره ملی

کارگروه پژوهشی کنگره ملی ایران در سايت «چراغ آزادی»

توضیحی پیرامون اعلامیهء دبیران

 پیشین کنفدراسیون جهانی دانشجویان

محمد برقعی

آقای سروش!

«استقلال قضایی اسلامی» چیست؟

حسن مکارمی

درس هایی‌ بعد از 16 آذر ها

فرهنگ قاسمی

باز یابی و باز خوانی  اپوزیسیون ایرانی

سیروس ملکوتی

يک فرصت طلائی از دست رفتنی

م. سیرانی

اسلامگرایی… و بهار عرب

مصطفی الفقی

مترجم: محمد حسن فلاحیه

خاورمیانه در آستانهء سقوط به ورطهء واپسگرایی

مهران اميراحمدی

آقای احمدی‌نژاد! با این ماشین؛

به هیچ‌کجا نمی‌توان رسید!

فرهاد جعفری

یلدا، سرود با شکوه پیروزی بی تردید روشنایی بر تاریکی ست

بيانيه کميته بين المللی نجات پاسارگاد به مناسبت يلدا>>>

به مناسبت يلدا

جشن های ملی ما، زیر تیغ بیدادگر تبعیض

شکوه ميرزادگی

در این که حکومت اسلامی مسلط بر سرزمین مان، از ابتدای دست يافتن رهبرانش به قدرت، مظهر و نماد تبعیض بوده شکی نیست. این تبعیض نه تنها در تار و پود قانون اساسی اين حکومت، و نه تنها در تمامی قوانین قضایی، حقوقی، سیاسی، و اجتماعی آن، بلکه در تمامی رفتارهای وابستگانش حضوری دایمی دارد. در چارچوب قوانینی غیر انسانی، سال هاست که ما انواع و اقسام تبعیض ها را نسبت به قشرهای مختلف جامعه، از زنان گرفته تا کارگران و معلمین و دانشجویان، و اقوام مختلف دیده ایم. اما یکی از انواع تبعیض که در این حکومت گستردگی بسيار داشته «تبعیض فرهنگی» است؛ تبعیضی که مستقيماً با «مذهبی بودن» اين حکومت ارتباط دارد.>>>

درگذشت واتسلاو هاول

بنا بر گزارش راديو فردا، واتسلاو هاول، رييس جمهوری پيشين چک و از ناراضيان سرشناس دوران کمونيسم در چکسلواکی، ديروز، هجدهم دسامبر، بر اثر ابتلا به بيماری تنفسی در سن 75 سالگی درگذشت. هاول در سال های اخير با مشکلات زيادی در زمينه سلامتی خود روبرو بود و به دليل سابقه طولانی کشيدن سيگار و همچنین حبس در زندان های دوران کمونیسم، به ناراحتی شدید تنفسی مبتلا شده بود. واتسلاو هاول، نمايش نامه نويس، ناراضی سرشناس چکسلواکی و از رهبران «انقلاب مخملی» اين کشور به شمار می رفت که به یک قهرمان ملی تبديل شده بود. مبارزات وی و ساير ناراضيان سبب شد تا در جريان يک انقلاب آرام و بدون خونريزی در سال 1989، به چهار دهه دوران سلطه بی رحمانه کمونيسم در چکسلواکی پايان داده شود. وی در 28 دسامبر سال 1989 و پس از سقوط کمونيسم، به رياست جمهوری چکسلواکی انتخاب شد و اين کشور را به سمت دمکراسی و بازار آزاد هدايت کرد. وی که تا سال 2003 به مدت ده سال در قدرت بود، چند ماه پيش از پيوستن جمهوری چک به اتحاديه اروپا از قدرت کناره گيری کرد. آقای هاول به نماد مردمی تبدیل شده بود که به صورت مسالمت آمیز رژیم های اقتدارگرا را در اروپای شرقی به زیر کشیدند. جملهء مشهور او این بود که «حقیقت و عشق باید بر دروغ و نفرت غلبه کند.» يادش را گرامی می داريم.

از قدرت آیت‌الله خامنه‌ای تا سرنوشت احمدی‌نژاد

گفتگو با حسین قاضیان

گفتگوگر: سعید برزین، برای بی.بی.سی

تقسیم بندی اصولگرایان:  راست تندرو که در پناه رهبری قدرت گرفته و رو به رشد است؛ با چهره ای امنیتی اطلاعاتی و مهاجم ـ راست سنتی شامل مؤتلفه، روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و نیز کسانی که حول و حوش روزنامه رسالت جمع می شدند. اینها کم کم رو به افول هستند ـ  راست میانه شامل اشخاص تکنوکرات‌تر و بوروکرات‌تر مثل محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی و احمد توکلی ـ نیروهای نزدیک به آقای احمدی‌نژاد که از درون راست تندرو بیرون آمدند اما به مرور به حاشیه بیرونی جریان اصول گرا رانده می‌شوند.>>>

سکولاریزم و روحانیت، تطابق ها و تعارض ها

علی افشاری

اگر سکولاریزم را به معنای عرفی شدن اداره نهاد های عمومی و ائین حکمرانی بدانیم و آن را به جدایی حقوقی دین از دولت معنا کنیم آنگاه مسئله روحانیت و سکولاریزم اهمیت زیادی پیدا می کند. به عبارت دیگر، اگر حضور صنفی، اجتماعی و سیاسی روحانیت در فضای سکولار به رسمیت شناخته شود و حضور انحصاری آن در ساختار قدرت و کسب امتیازات ویژه و تعیين شهروند برتر و درجهء یک رد گردد، آنگاه پیدا کردن راه حلی شایسته و موثر برای رفع تعارض روحانیت و سکولاریسم ممکن است. البته این راه حل به همکاری، گفتگو و تعامل مثبت روحانیت و نیرو های عرفی نیاز دارد. طرفین باید با توجه قرار دادن واقعیت ها و روحیهء سازش طلبی به توافقی در چارچوب مفاهیم سکولاریسم برسند.>>>

آزادی و پیشرفت ایران، در گرو نقد اسلام

امین موحدی

با توجه به لزوم آغاز بحث و نقد اسلام در ایران انتظار داریم روشنفکران جانب احتیاط را رها ساخته و پا پیش بگذارند تا با رواج اندیشه ورزی بتوانیم دوران قرون وسطایی ایران را پشت سر بگذاریم. مشکل ما با کسانی‌ چون اکبر گنجی نیست که با نقد خود سعی‌ دارند چهره ای‌ رحمانی و مترقی از اسلام بنمايانند بلکه مشکل ما با کسانی‌ است که خلاف این عقیده را دارند و پا پیش نمی‌گذارند و نظریات و شکیات خود را ابراز نمی دارند. نقد اسلام گرچه خطرناک است اما برای پیشرفت و آزادی ایران راهي ديگر جز روبرو شدن با این خطر برایمان متصور نیست.>>>

محمد غزالی: کشف جدید عبدالکریم سروش

مهدی مظفری

چه کسی تیشه به ریشه ی فلسفه زد تا فقه و کلام را جانشین فلسفه کند؟ غزالی! او بود که با تحریر کتاب تهافت الفلاسفه (خودشکنی یا پراکنده گویی‌های فلاسفه) پایهء اندیشه و کنکاش آزاد را نابود کرد. او بود که گفت «فلسفه راه ضلال است، کنارش بگذاریم و شرع را گردن نهیم». «احیای علوم»، که سروش از آن با غرور یاد می کند، دقیقآ برای از بین بردن فکر آزاد و تجدید حیات وحی تالیف شده است. >>>

تفاوت لیبرال دمکراسی و سکولار دمکراسی چیست؟

نشست دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران ( لیبرال دمکرات)

سکولاریسم خودش یکی از پایه‌های لیبرال دمکراسی است ولی همه آن نیست. کاری که آقای نوری علا می‌کند استفاده کردن از نفرت و خشم مردم از حکومت دینی است و می‌خواهد جلب توجه بکند. همان کاری که اسلام‌گرایان قبل از انقلاب‌اسلامی در ایران انجام دادند. یعنی نفرتی داشتند از پادشاه و آن نفرت‌شان به بُن بست انقلاب‌ اسلامی منتهی شد. درست از همان حالت آقای نوری علا می‌خواهد استفاده بکند. ولی برای رسیدن به لیبرال دمکراسی، باید آزادی‌های اجتماعی و نهادهای مردمی تشکیل بشود.>>>

در راه حقوق بشر چه کسی سنگ می اندازد؟

بهرام آبار

نقض حقوق بشر در ایران ازهرجهت فراتر ازحد تصوربوده و روز بروز در حال گسترش است. از آنجاکه مردم ایران و منقدین و معترضین به جمهوری اسلامی جزو اسرای سرزمین به غنیمت گرفته شده اند، حاکمان جمهوری اسلامی براین باورند که در ایران حقوق بشر نقض نمی شود و آزادی برقرار است. زیرا در فرهنگ مذهبی آنان، اسرا از هیچ حقوقی برخوردار نیستند مگر از حقوق بردگان.>>>

ایول، ایول، داش علی رو ایول!

نامه ای ديگر به امام خامنه ای

این روزها هر چه نوری‌زاد خائن جلو می رود، منِ پشیمانْ از گذشته ی ننگین خود عقب می روم و احتمال می دهم یک روزی برسد که من هم مانند آن بر و بچه هایی که کف حسینیه را به خاطر این که حضرت‌عالی بر آن قدم نهاده‌اید می بوئیدند و می بوسیدند و می لیسیدند همین کارها را بکنم. والله به خدا این دنده عقب گرفتن من بی دلیل نیست. چطور انسان می تواند رهبری فرزانه مثل شما داشته باشد، و نخواهد کف پایش را ببوید و ببوسد و یا در مراحل بالاتر ذوب‌شدگی بلیسد (ان‌شاءالله که قلقلکی نیستید و به حقیر اجازه ی چنین کاری را می دهید).>>>

شاهد از غیب

حمیدرضا رحیمی

هنوز مرکب فتاوی علمای اعلم خشک نشده بود، که امر خداوند جلت عظمه، بر آن دائر شد که فقره ی دیگری از همان هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، در جزیره سی شل در جنوب شرقي پایگاه اردوگاه لمونیر در جیبوتي، که در سواحل شرقي آفریقا در اقیانوس هند قرار دارد، سقوط کند. فدوی اما در گزارشات خبرنگار جنگی هزل داتکام از منطقه ندید که اهالی جزیره سی شل سینه زنی کرده و در عزاداری سیدالشهدا (ع) گل بر پیکر و قمه بر ملاج کوبیده باشند که حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا روحی له الفدا(عج) مزدشان را نقداً، با سقوط هواپیمای مذکورکه برادران از آن به نبرد بزرگ! یاد کرده اند، داده باشد. حضرات آیات عظام و حجج اسلام، کثرالله امثالهم، در این باب چه ُمهملی می فرمایند.>>>

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630