فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1042 ـ  چهارشنبه 19 مرداد 1390 ـ  10 آگوست 2011

شماره 1041 ـ  دوشنبه 17 مرداد 1390 ـ  8 آگوست 2011

پيوندها

امروز پیام عفت زن ایرانی قلوب جهانیان را فتح کرده!

قطعنامه پایانی راهپیمایی حجاب و عفاف

هفتاد و هفت سال از روزی که رضاخان، عامل استعمار انگلیس، برای اجبار زنان به کشف حجاب، خانه خدا مسجد گوهرشاد را به توپ بست و جمعیّت مدافع ارزش الهی عفاف را که در آنجا متحصن گردیده بودند به شهادت رساند، می‌گذرد. در تمام این سال‌ها استعمارگران غربی گاهی با زور و جنایت قلدرمآبانه و گاهی با توطئه و نیرنگ و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تبلیغات گسترده تلاش زیادی را برای محروم ساختن زنان ایران از این ارزش والای الهی انجام داده‌اند. امّا زنان قهرمان و بیدار ایران با مقاومت در مقابل تمام این زورگویی‌ها و تحمیل‌های گسترده تبلیغات نشان داده‌اند که حاضرند از جان خود بگذرند ولی از عفت و حجاب خود هرگز.>>>

دربارهء تحميل قانون حجاب اجباری بر زنان اعلام موضع کنيد!

دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران

حکومتی که اعتقاد دارد اکثریت ایرانیان به آموزه‌های بنیادین اش از عمق جان ایمان دارند و گوش‌شان به فرمان حاکمان است، هر روز هزاران نیروی نظامی و امنیتی را برای اعمال نوع خاصی از پوشش بر شهروندان به خیابان‌ها می‌کشاند و حیاتی‌ترین و ساده‌ترین کنش در شهر، یعنی قدم گذاشتن به خیابان را برای شهروندان به ماجراجویی خطرناکی بدل می‌کند که عاقبت اش می‌تواند از توهین و جریمه و حبس آغاز شود و تا سر در آوردن از دخمه‌های نیروهای به ظاهر خودسر امتداد یابد.>>>

«فوتبال زیرچادر»: يک فيلم مستند

شرحی همراه با عکس

چندی پيش فیلم مستندی با نام «فوتبال زیرچادر» که ترجمهء دقیق تر نام آن «فوتبال محرمانه» است، جایزه «تدی» جشنواره فیلم برلین برای بهترین مستند را دریافت کرد. اين مستند تصویرگر مسابقه ای دوستانه است بین تیم فوتبال زنان ایران و تیمی متشکل از فوتبالیست های زن باشگاه های آلمان، که آن را یک فوتبالیست حرفه ای آلمانی به نام مارلین آسمن ترتیب داده است، که خودش در برلین دانشجو است و در یک باشگاه چند فرهنگی، که فوتبالیست هائی از ترکیه و دیگر کشورها در آن هستند، توپ می زند. داستان فیلم خیلی ساده است: فوتبالیست آلمانی می بیند که تیم فوتبال زنان ایران دائم مشغول تمرین و آماده سازی است ولی، به خاطر محدودیت حجاب، نمی تواند رقبای بین المللی را به بازی های دوستانه در تهران جلب کند. >>>

يادی از همابانو

ف.م. سخن

بانويی بزرگ را از دست داديم؛ بانويی که به حق در نزد پرسنل هما (هواپيمايی ملی ايران) «همابانو» ناميده می شد. مينو احمدسرتيپ زنی بود نمونه ی زنان پيشرو. زنی دارای جايگاهی والا نه تنها در شغل خود که در عرصه ی فرهنگ ايران. زنی که به رغم خدمات بزرگ اش متاسفانه ناشناس مانده و درگذشت او در هيچ يک از خبرگزاری ها انعکاس نيافته است. اتوماسيون هما، سال ها پيش از انقلاب به همت اين زن کاردان صورت گرفت. آن چه امروز از هما باقی مانده است، بقايای همايی ست که او ساخته است.>>>

به خاطر او نبود که گذشتم

بیرگِر مِنکِه ـ اشپیگل آنلاین

برگرداننده: ح.پدرام

مجید موحدی یکشنبه صبح بنا را بر آن گذاشته بود که در این روز کور خواهد شد. در سال 2009 دادگاهی به آمنۀ بهرامی حق داده بود که چشم های او را با اسید بسوزاند. پنج قطره در چشم راست، پنج قطره در چشم چپ. حکمی بود طبق اصل «چشم در برابر چشم»: در نوامبر 2004 موحدی به صورت همکلاسی سابقش اسید سولفوریک پاشیده بود. بهرامی تقاضای ازدواج او را رد کرده بود. وی سوی چشمانش را از دست داد، صورتش از قیافه درآمد – اما زنده ماند. آمنه بعدها گفت موحدی «با تمسخر می خندیده» وقتی چشمانش می سوخته است. با این وجود بهرامی در آخرین لحظه از قصاص گذشت.>>>

جرس: «خاتمی: همه و بویژه صاحبان قدرت از آمنه بیاموزند!»

گودنشين سابق: تصور بکنید که اسم اون زن بیچاره آمنه نبود و ماندانا و ژيلا یا سوزان بود، آیا سید خندان بازهم همچین حرفی میزد که مثلا «همه  بویژه صاحبان قدرت از سوزان بیاموزند» و یا «همه  بویژه صاحبان قدرت از ژیلا بیاموزند»؟ ثانياً، واقعاً وقاحت آخوندی طبع شوخ هر کسی رو بند میاره. بنظر من کادر رهبری در  ج. الف نباید به نظرات انحرافی این منحرفین گوش بدن و وقت خودشونو با تعليم گيری از خانم  آمنه تلف کنن.>>>

آقای خاتمی! شما خود سمبل قصاص هستید!

شهلا نوری

تصمیم شجاعانه و انساندوستانهء آمنه سرتیتر بسیاری از رسانه شد. مردم جهان از نزدیک با چهرهء آمنه آشنا شدند و با چشمان خود دیدند که جوانان بزرگ شده در حکومت اسلامی نه تنها به خواست جنایتکاران اسلامی پاسخ منفی می دهند بلکه احکام اسلامی شان را نیز به تمسخر می گیرند. در این میان، یکی از سمبل های حکومت اسلامی، رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی با مردرندی اسلامی خود تلاش کرد که صف خود را از دیگر جنایتکارانی که در رسانه های رژیم از آمنه می خواستند که طلب قصاص کند، جدا کند. او در پیام خود به آمنه از بزرگواری، مهربانی و بزرگ منشی او تقدیر می کند و همانجا با تلاشی بس مردرندانه می پرسد: «آیا در عرصهء سیاسی و اجتماعی نیز نمی توان از آمنه آموخت و بحران را با آرامش و تنش را با احترام به یکدیگر و پاس داشت حق و حرمت انسان و دوری از غرور- بخصوص آنان که قدرت بیشتری دارند- سودا کرد؟»>>>

نمایشگاه عکس در دانشگاه آزاد قم و شیراز

خبر وارده

به گزارش شیرازه، چند روز قبل خبری در سایت های خبری انعکاس پیدا کرد که از در معرض عموم قرار دادن عکس های بی حجاب دانشجویان رشته گرافیک دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد قم خبر می داد...

بقيه در آرشيو

«جن»؛ قفل سياست ايران

فرناز فصیحی ـ در: وال استریت جورنال

ترجمه از فائقهء شکوری

روستای برگ خیزی در اطراف اصفهان؛ جادوگری 67 ساله با موهای کم پشت و چروک های عمیق، نیروهای فراطبیعی خود را برای دولت ایران به خدمت می گیرد. خود را به نام مستعار سید صادق معرفی می کند، چهارزانو روی زمین می نشیند؛ شلوار خاکستری گشاد و پیراهن بلندی به تن دارد. با صدای گیج آور مسحور کننده ای زیر لبی ورد قرآنی می خواند و انگشتانش را به هم می مالد. جن احضار می کند. جنیان موجود نادیدنی هستند که بر اساس آموزه های اسلامی در دنیای موازی زندگی می کنند، می توانند تغییر حالت و قیافه دهند، با سرعت برق سیاحت می کنند و از غیب خبر دارند. آقای سید صادق با جن هایی در ارتباط بود که فقط خودش می توانست وی را ببیند.>>>

«مهندسی شادی» در جمهوری اسلامی

فرهاد نیرومند

مسئله تعریف شادی و ارائه دادن یک «شادی اسلامی» به جای «شادی غربی» هر بار با فرارسیدن مناسبت‌هایی مانند نوروز، ماه رمضان و زادروزهای پیشوایان اسلام در میان دولت‌مردان جمهوری اسلامی سر بلند می‌کند و این مقام‌ها در این روزها خود را ملزم می‌بینند تا در مورد لزوم تعریف شادی نظر دهند. در آستانه فرارسیدن نوروز امسال،‌ کامران دانشجو، وزیر علوم ایران اعلام کرد که «در جامعه اسلامی باید الگوهای رفتاری برای مراسم شادی در روابط اجتماعی با رعایت موازین شرعی، تعریف شود.» حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات منصوری نیز که با فرارسیدن ماه رمضان امسال از بررسی شادی اسلامی در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد گفت که «شب‌زنده‌داری دلیل مناسبی برای شادی است اما شادی مشروع باید در حدود تعریف شده باشد و می‌تواند در تمام سال تداوم داشته باشد.»>>>

خبر ناگوار؛ همراه با چند خبر ناگوار ديگر

حمیدرضا رحیمی

فدوی که در اثر مساعی طاقت فرسای مؤمنین و مؤمنات کثرالله امثالهم مطمئن شده بود که "ظهور نزدیک است"، و به عنوان منتظرالظهوری شیفته، داشت خودش را برای زیارت حضرت بقیة الله الاعظم حضرت امام غایب(عج) ارواحنا روحی فداه بزک می کرد، امروز، در مرور جراید شریفه ی دارالخـُرافه مع الاسف دریافت که خیر! هواپیمای آن حضرت(عج)  طبق برنامه ی پیش بینی شده، مجدداً  تأخیر داشته و ظهورشان طبق معمول، به بعد موکول شده است! به نقل از آفتاب ملاحظه کنید: «آیت‌الله جوادی آملی: هرگاه فریب و دغل پیدا شود ظهور نزدیک نیست!.. این مرجع تقلید اضافه کرد: «الآن اگر حضرت ظهور بکند، هفت میلیارد بشر وجود دارد، مگر اینها را می‌کشد؟ بر فرض چهار میلیارد را بکشد!..» که فدوی  رجاء واثق دارد ـ به استناد پیشینه ی نسبتاً مکتبی خود  که لابد منظور خواهد شد ـ جزو آن چهار میلیارد مردم بخت برگشته نخواهد بود.>>>

به شکستن یک تابو فکر می‌کنم

گفتگو با رضا علامه‌زاده

گفتگوگر: کامران همیشگی

لغت “بهائی” در ایران به خودی خود یک تابو بوده و هنوز هم هست. من موقعی به این واقعیت عمیقاً پی بردم که شروع به ساختن این فیلم کردم. دیدم حتی نزدیک ترین افراد، کسانی که حساسیت های من را نسبت به مسایل اجتماعی می دانند، با وجودی که مرا تشویق هم می کردند اما یک دلشوره ای داشتند که من می دانستم از کجا می آید؛ از اینکه فیلم راجع به بهائیان است. راجع به هر جریانی، گروهی، مذهبی بود، کسی نگران نمی شد. چون می گفت علامه زاده همیشه دنبال این می گردد که راجع به مشکلات اجتماعی مردم فیلم بسازد. ولی اسم بهائی مثل یک تابو خیلی ها را نگران می کند. کاری که در واقع روحانیت شیعه در این یکصد و پنجاه سال با بابیان و بهائیان کرده بزرگترین صدمه اش همین است که توانستند ایرانیان را از اسم “بهائی” بترسانند. به طوری که کسی جرات نکند اصلا راجع به اشان فکر کند چه رسد به دفاع از حقوق انسانی و شهروندی آنان.>>>

نگاهی اجمالی به نقش روحانیت، بازار و روشنفکران در مشروطه

به مناسبت  یکصد و پنج سالگی مشروطیت

مهران امیراحمدی

اگرچه جرقهء فیزیکی مشروطه ابتدا توسط بازار و روحانیت زده شد  اما روحانیت و بازار بیش از آنکه به خاطر منافع ملی در جریان انقلاب شرکت کنند، به منافع مادی و منزلتی خویش می اندیشیدند. به تعبیر دیگر، به چوب بسته شدن تاجر تهرانی و اصلاحات گمرگی "مسیو نوژ" بلژیکی که منافع و شأن منزلت بازار را مورد تهدید قرار داده بود موجب شد تا بازاريان در برابر  هیات حاکمه ایستادگی نموده و روحانیت، یعنی متحد استراتژیک خود، را همراه خویش سازند. این در حالی بود که روشنفکران، با در دست گرفتن هدایت خواسته های صنفی بازار و مطالبات منزلتی روحانیت به تغییرات دموکراتیک، به چیزی جز منافع جمعی و ملی نمی اندیشیدند. به همين دليل مطالبات اولیهء بست نشینیان متشکل از رو حانیون و بازاریان نه بر محور عدالت خانه و تشکیل مجلس، بلکه بر اساس خواسته های صنفی و طبقاتی بود.>>>

تعهد سیاسی گرایش‌ها

بهمن زاهدی

برای رسیدن به یک جامعهء باز و یک قانون اساسی متمدن احزاب و سازمان‌های سیاسی می‌توانند خود را متعهد و پایببند به اصولی مشترک که وجود دارند بکنند. تمامیت ارضی کشور، حقوق بشر، تعهد به لغو مجازات اعدام و شکنجه و یا عدم تمرکز قدرت می‌توانند آغازگر تحولی بسوی آینده باشند. پایبندی به نقاط اشتراک و یا اصول مشترک مابین سیاسیون خارج از کشور به مردم پشتوانه‌ای خواهد داد که به مبارزه خود با استبداد ادامه دهند. ما ایرانیان با تمامی اختلافات و درگیرهای سیاسی که با هم داریم، می‌توانیم زیر تعهد‌نامه‌ای را که اصول مشترک مان را نمایان می‌کند امضا کنیم. اهداف اجتماعی و اقتصادی مشترک توان رسیدن به اهداف سیاسی مشترک را راه‌گشایی خواهند کرد. مردم با پی‌گیری نتایج این تعهد‌نامه‌ها امید به آینده را در خود خواهد پرورانید.>>>

آقای نوری علا، فدراليسم خطرناک است!

شاهين نژاد

حکایت واژهء «اصلاح طلبی» است: با اصل واژه که ما مخالفتی نداریم. اصلاح فرهنگ و یا اصلاحات سیاسی و اقتصادی که مطلوب ماست و همواره گامی به جلوست. اما این واژه هم اکنون در عرصهء سیاست برای ما معنی دیگری دارد و دلالت می کند بر انواع ترفندها و شامورتی بازی ها برای نگهداشت جمهوری اسلامی و برکشیدن برخی از سیاهکاران در برابر دیگر تبهکاران نظام. شما و من که با نفس اصلاح طلبی مشکلی نداریم ولی چون این واژه بار معنی خود را در گفتمان غالب، به خط مشی گروه هایی چون مشارکت و انجمن روحانیون مبارز داده است، با آن مخالفیم. ما واژگانی چون «هویت خواه» و «فدرالیست» را نیز چون «اصلاح طلب» باید در معنی کاربردی امروزه روز آن دریابیم نه در معنی فرهنگ نامه؛  وگرنه آب به آسیاب کسانی می ریزیم که در بالا توصیف شدند.>>>

نگاهی‌ روانشناختی به روحیه اصلاح طلبی

نامهء وارده

برای درک اصلاح طلبی باید به این نکته توجه کنیم که یک اصلاح طلب تا عمق روح و ذهن خود و در برخوردش با مبانی فکری خود نیز اصلاح طلب است؛ چرا که ضمیر  ناخوداگاهش یا طفل درونش از دگرگونی یکباره (انقلاب) به شدت وحشت دارد و آن را معادل ویرانگری می‌‌داند... 

بقيه در آرشيو

سکولارهای سبز برگزار ميکنند

آلترناتيو حکومت اسلامی چيست؟

دو سخنرانی از

اسماعيل نوری علا

لوس آنجلس - 12 اگوست

ساکرامنتو ـ 21 اگوست

>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

حزب مشروطهء ايران

(ليبرال دموکرات)

==========

سايت ینياد داريوش همايون

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630