فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1041 ـ  دوشنبه 17 مرداد 1390 ـ  8 آگوست 2011

شماره 1040 ـ  جمعه 14 مرداد 1390 ـ  5 آگوست 2011

پيوندها

«جن»؛ قفل سياست ايران

فرناز فصیحی ـ در: وال استریت جورنال

ترجمه از فائقهء شکوری

روستای برگ خیزی در اطراف اصفهان؛ جادوگری 67 ساله با موهای کم پشت و چروک های عمیق، نیروهای فراطبیعی خود را برای دولت ایران به خدمت می گیرد. خود را به نام مستعار سید صادق معرفی می کند، چهارزانو روی زمین می نشیند؛ شلوار خاکستری گشاد و پیراهن بلندی به تن دارد. با صدای گیج آور مسحور کننده ای زیر لبی ورد قرآنی می خواند و انگشتانش را به هم می مالد. جن احضار می کند. جنیان موجود نادیدنی هستند که بر اساس آموزه های اسلامی در دنیای موازی زندگی می کنند، می توانند تغییر حالت و قیافه دهند، با سرعت برق سیاحت می کنند و از غیب خبر دارند. آقای سید صادق با جن هایی در ارتباط بود که فقط خودش می توانست وی را ببیند.>>>

«مهندسی شادی» در جمهوری اسلامی

فرهاد نیرومند

مسئله تعریف شادی و ارائه دادن یک «شادی اسلامی» به جای «شادی غربی» هر بار با فرارسیدن مناسبت‌هایی مانند نوروز، ماه رمضان و زادروزهای پیشوایان اسلام در میان دولت‌مردان جمهوری اسلامی سر بلند می‌کند و این مقام‌ها در این روزها خود را ملزم می‌بینند تا در مورد لزوم تعریف شادی نظر دهند. در آستانه فرارسیدن نوروز امسال،‌ کامران دانشجو، وزیر علوم ایران اعلام کرد که «در جامعه اسلامی باید الگوهای رفتاری برای مراسم شادی در روابط اجتماعی با رعایت موازین شرعی، تعریف شود.» حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات منصوری نیز که با فرارسیدن ماه رمضان امسال از بررسی شادی اسلامی در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد گفت که «شب‌زنده‌داری دلیل مناسبی برای شادی است اما شادی مشروع باید در حدود تعریف شده باشد و می‌تواند در تمام سال تداوم داشته باشد.»>>>

خبر ناگوار؛ همراه با چند خبر ناگوار ديگر

حمیدرضا رحیمی

فدوی که در اثر مساعی طاقت فرسای مؤمنین و مؤمنات کثرالله امثالهم مطمئن شده بود که "ظهور نزدیک است"، و به عنوان منتظرالظهوری شیفته، داشت خودش را برای زیارت حضرت بقیة الله الاعظم حضرت امام غایب(عج) ارواحنا روحی فداه بزک می کرد، امروز، در مرور جراید شریفه ی دارالخـُرافه مع الاسف دریافت که خیر! هواپیمای آن حضرت(عج)  طبق برنامه ی پیش بینی شده، مجدداً  تأخیر داشته و ظهورشان طبق معمول، به بعد موکول شده است! به نقل از آفتاب ملاحظه کنید: «آیت‌الله جوادی آملی: هرگاه فریب و دغل پیدا شود ظهور نزدیک نیست!.. این مرجع تقلید اضافه کرد: «الآن اگر حضرت ظهور بکند، هفت میلیارد بشر وجود دارد، مگر اینها را می‌کشد؟ بر فرض چهار میلیارد را بکشد!..» که فدوی  رجاء واثق دارد ـ به استناد پیشینه ی نسبتاً مکتبی خود  که لابد منظور خواهد شد ـ جزو آن چهار میلیارد مردم بخت برگشته نخواهد بود.>>>

به شکستن یک تابو فکر می‌کنم

گفتگو با رضا علامه‌زاده

گفتگوگر: کامران همیشگی

لغت “بهائی” در ایران به خودی خود یک تابو بوده و هنوز هم هست. من موقعی به این واقعیت عمیقاً پی بردم که شروع به ساختن این فیلم کردم. دیدم حتی نزدیک ترین افراد، کسانی که حساسیت های من را نسبت به مسایل اجتماعی می دانند، با وجودی که مرا تشویق هم می کردند اما یک دلشوره ای داشتند که من می دانستم از کجا می آید؛ از اینکه فیلم راجع به بهائیان است. راجع به هر جریانی، گروهی، مذهبی بود، کسی نگران نمی شد. چون می گفت علامه زاده همیشه دنبال این می گردد که راجع به مشکلات اجتماعی مردم فیلم بسازد. ولی اسم بهائی مثل یک تابو خیلی ها را نگران می کند. کاری که در واقع روحانیت شیعه در این یکصد و پنجاه سال با بابیان و بهائیان کرده بزرگترین صدمه اش همین است که توانستند ایرانیان را از اسم “بهائی” بترسانند. به طوری که کسی جرات نکند اصلا راجع به اشان فکر کند چه رسد به دفاع از حقوق انسانی و شهروندی آنان.>>>

نگاهی اجمالی به نقش روحانیت، بازار و روشنفکران در مشروطه

به مناسبت  یکصد و پنج سالگی مشروطیت

مهران امیراحمدی

اگرچه جرقهء فیزیکی مشروطه ابتدا توسط بازار و روحانیت زده شد  اما روحانیت و بازار بیش از آنکه به خاطر منافع ملی در جریان انقلاب شرکت کنند، به منافع مادی و منزلتی خویش می اندیشیدند. به تعبیر دیگر، به چوب بسته شدن تاجر تهرانی و اصلاحات گمرگی "مسیو نوژ" بلژیکی که منافع و شأن منزلت بازار را مورد تهدید قرار داده بود موجب شد تا بازاريان در برابر  هیات حاکمه ایستادگی نموده و روحانیت، یعنی متحد استراتژیک خود، را همراه خویش سازند. این در حالی بود که روشنفکران، با در دست گرفتن هدایت خواسته های صنفی بازار و مطالبات منزلتی روحانیت به تغییرات دموکراتیک، به چیزی جز منافع جمعی و ملی نمی اندیشیدند. به همين دليل مطالبات اولیهء بست نشینیان متشکل از رو حانیون و بازاریان نه بر محور عدالت خانه و تشکیل مجلس، بلکه بر اساس خواسته های صنفی و طبقاتی بود.>>>

تعهد سیاسی گرایش‌ها

بهمن زاهدی

برای رسیدن به یک جامعهء باز و یک قانون اساسی متمدن احزاب و سازمان‌های سیاسی می‌توانند خود را متعهد و پایببند به اصولی مشترک که وجود دارند بکنند. تمامیت ارضی کشور، حقوق بشر، تعهد به لغو مجازات اعدام و شکنجه و یا عدم تمرکز قدرت می‌توانند آغازگر تحولی بسوی آینده باشند. پایبندی به نقاط اشتراک و یا اصول مشترک مابین سیاسیون خارج از کشور به مردم پشتوانه‌ای خواهد داد که به مبارزه خود با استبداد ادامه دهند. ما ایرانیان با تمامی اختلافات و درگیرهای سیاسی که با هم داریم، می‌توانیم زیر تعهد‌نامه‌ای را که اصول مشترک مان را نمایان می‌کند امضا کنیم. اهداف اجتماعی و اقتصادی مشترک توان رسیدن به اهداف سیاسی مشترک را راه‌گشایی خواهند کرد. مردم با پی‌گیری نتایج این تعهد‌نامه‌ها امید به آینده را در خود خواهد پرورانید.>>>

آقای نوری علا، فدراليسم خطرناک است!

شاهين نژاد

حکایت واژهء «اصلاح طلبی» است: با اصل واژه که ما مخالفتی نداریم. اصلاح فرهنگ و یا اصلاحات سیاسی و اقتصادی که مطلوب ماست و همواره گامی به جلوست. اما این واژه هم اکنون در عرصهء سیاست برای ما معنی دیگری دارد و دلالت می کند بر انواع ترفندها و شامورتی بازی ها برای نگهداشت جمهوری اسلامی و برکشیدن برخی از سیاهکاران در برابر دیگر تبهکاران نظام. شما و من که با نفس اصلاح طلبی مشکلی نداریم ولی چون این واژه بار معنی خود را در گفتمان غالب، به خط مشی گروه هایی چون مشارکت و انجمن روحانیون مبارز داده است، با آن مخالفیم. ما واژگانی چون «هویت خواه» و «فدرالیست» را نیز چون «اصلاح طلب» باید در معنی کاربردی امروزه روز آن دریابیم نه در معنی فرهنگ نامه؛  وگرنه آب به آسیاب کسانی می ریزیم که در بالا توصیف شدند.>>>

نگاهی‌ روانشناختی به روحیه اصلاح طلبی

نامهء وارده

برای درک اصلاح طلبی باید به این نکته توجه کنیم که یک اصلاح طلب تا عمق روح و ذهن خود و در برخوردش با مبانی فکری خود نیز اصلاح طلب است؛ چرا که ضمیر  ناخوداگاهش یا طفل درونش از دگرگونی یکباره (انقلاب) به شدت وحشت دارد و آن را معادل ویرانگری می‌‌داند... 

بقيه در آرشيو

ملاحظاتی دربارهء انقلاب مشروطه

احمد اشرف

هنوز چند سالي از انقلاب 1357 ايران سپري نشده بود که يکي از دوستان که «هم مورخ بود و هم روزنامه نگار» با شگفتي مي گفت: «هنوز هستند کساني که دربارهء علل انقلاب سخن مي گويند و اتلاف وقت مي کنند». نگارنده از اين اظهار نظر شگفت زده شدم. هنوز يکي دو سالي از اين گفتگو نگذشته بود که يکي از مورخان برجستهء تاريخ بريتانيا کتابي که نکات تازه اي درباره علل انقلاب بريتانيا در قرن هفدهم بود منتشر کرد و نشان داد که حتي پس از گذشت چند قرن هنوز «نکاتي تازه ياب» در باب آن جريان بزرگ تاريخي وجود دارد که هم از منابع و اسناد و مدارک تازه از آن دوران بدست مي آيند و هم از ديدگاه ها و نظريه هاي تازه در باب انقلاب. انقلاب مشروطه هم هنوز از همه جوانب بررسي نشده و برخي از نظرهاي شايع و مورد باور همگان با اسناد و مدارک معتبر تاريخي همخوان نيست. از جمله نقش انگلستان به عنوان نيروي محرکه انقلاب مشروطه است که در اين "ملاحظات" بدان خواهيم پرداخت.>>>

استبداد پذیری!

امروز، چهاردهم امرداد، سالگرد صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار است.  صد و پنج سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه این فرمان را خطاب به صدراعظم تازه منصوب شده، میزا نصرالله خان مشیرالدوله، که خود در تهیه متن و راضی کردن او به امضای آن کوشیده بود صادر کرد. فرمان که به خط احمد قوام (قوام السلطنه) نوشته شده بود در روز تولد مظفرالدین شاه به مهر و امضای او رسید. این فرمان دو بار صادر و امضاء شد زیرا در فرمان اولیه با ذکر عبارت "شاهزادگان قاجاریه و علما و اعیان و اشراف و ملاکین و تجار و اصناف"، نامی از دیگر طبقات مردم مانند کشاورزان و کارگران، که اکثریت مردم ایران بودند، به میان نیامده بود.>>>

گفتگوی مشوش در کشوری چند مليتی

اگر به اصل 90 قانون اساسی مشروطه مراجعه کنيم چنين می خوانيم:«در تمام ممالك محروسه انجمن هاي ايالتي و ولايتي به موجب نظامنامه مخصوص مرتب مي‌شود». که يعنی ايران را «ممالک» خوانده و برای آن انجمن های ايالتی و ولايتی را پيش بينی کرده بودند و بر اساس اين پيش بينی قرار بود ممالک محروسهء ايران بصورت فدرالی اداره شود؛ درست همانگونه که هند و آلمان و امريکا و روسيه و ژاپن و بلژيک و غيره (هر يک با تفاوت های منطقه ای خود) همگی ممالکی محروسه اند و بصورت فدرالی يا فدراسيونی اداره می شوند.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

طرحی برای احیاء جنبش سبز

امین موحدی

با یاد آوری این نکته که در عصر گلوبالیزه شدن، «هویت‌طلبی» یک واکنش طبیعی از سوی اقوام و ملت‌ها نسبت به پدیدهء جهانی شدن (گلوبالیزاسیون) بوده و به خودی خود نه تنها نمی‌تواند منفی‌ باشد بلکه می‌تواند در جهت حفظ خرده فرهنگ‌ها و زبان‌های بومی - که ثروت این کرهء خاکی محسوب می‌شوند ـ مثبت و موثر هم باشد، می‌توان با تعریف مرز «هویت طلبی» و «تجزیه طلبی»، ضمن بها دادن به هویت‌طلبان و جلب حمایت آنان، علاوه بر جلوگیری از سوء استفادهء تجزیه طلبان از اين مقوله، با استفاده از پتانسیل پر قدرت «هویت‌طلبی» جنبش سبز را جانی دوباره بخشید و خونی تازه در رگ‌های جنبش به جریان انداخت.>>>

ضرورت اتحاد سکولار دمکرات های خارج از کشور

برای برقراری حکومتی دمکرات در ایران

کامبیز باسطوت

نیروهای مترقی سکولار دمکرات با اتحادی منسجم در دوران انقلاب مشروطیت توانستند نیروهای اسلام سیاسی و دربار قاجار را شکست دهند. این پیروزی سکولار دمکرات ها در نهایت اتحاد دربار و اسلام سیاسی را ویران کرد. دیکتاتوری سیاسی حکومت پهلوی ها حافظهء تاریخی سکولار دمکرات ها را آنچنان تیره و تار کرد که در انقلاب 57 بخشی از دمکرات ها و تمام چپ ها بسوی ارتجاع مذهبی خمینی رفتند و در برقراری حکومت اسلامی بر ایران شریک شدند و مردم را گرفتار سرنوشت شوم حکومت اسلامی کردند. نیروهای سکولار دمکرات با دوباره تجربه کردن شرایط سیاسی و اجتماعی ایران پیش از انقلاب مشروطیت یک بار دیگر احساس می نمایند که به همان اتحادی احتیاج دارند که سکولار دموکرات های پیش از انقلاب مشروطیت داشتند.>>>

«رسانه» خشونت و دیوار صوتی دمکراسی

بنیادگرایی اسلامی واکنش به روند جهانی شدن بود بدون آنکه دریافته باشد اتفاقا این روند، بذر مسلمانان را بیش از پیش در کشورهای آزاد می‌پراکند. بمب‌گذاری نروژ واکنش به همین «بذرافشانی» است. من نیز نه در مقام یک اروپایی بلکه به عنوان یک «خارجی» که اتفاقاً از یک کشور مسلمان نشین می‌آید، نه تنها نگران روند اسلامیزه شدن اروپا هستم بلکه نگران پیامدهای این واقعیت نیز هستم که زیر نام دمکراسی و بردباری، گروه‌هایی شکل می‌گیرند که برای بقای دستاوردهای ملی  و فرهنگی در کشور خود، راهی جز جنگ‌های صلیبی و ناسیونالیسم افراطی نمی‌یابند.>>>

برنامهء اتحاد برای دمکراسی

پيشنهادی از جانب «حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران»

هدف ما سرپرستی يا دخالت در جنبش آزاديخواهی مردم ايران نيست. هدف ما تنها کمک به هماهنگی و هم افزائی برای نيل به اهداف مشترک در مبارزه با ديکتاتوری است... از همه نيروهای آزاديخواه دعوت می شود تا برای اتحاد و هم افزائی در راستای نيل به استقرار اصول مندرج در بخش سوم، ضمن حفظ تشکيلات سازمانی و اهداف خود که ممکن است با اصول زير مشترکاتی داشته باشد، با بکارگيری هر چه وسيع تر و هماهنگ تر تاکتيک های مندرج در بخش چهارم، تمام توان خود را به کار گيرند تا دست در دست هم، هر چه پرتوان تر، بساط ديکتاتوری در ايران را در کوتاه ترين زمان ممکن جمع کنيم.>>>

ماموت های عصر یخبندان سیاست: موانع استقرار دموکراسی

عباس خرسندی

پرسش های اساسی چنين اند: چگونه باید از معضل تاریخی این شکل از مبارزه سیاسی (مماشات با استیداد و بیگانگان) از دالان استبداد خارج شد اما تن به خیانت دگر باره نداد؟ اگر بین کشورهای قدرتمند و تغییر حاکمیت سیاسی رابطه ای وجود دارد، چگونه باید این رابطه را به نفع منافع ملی خود حل نمود؟ و آیا باید به نقش جامعه و جنبش مردم ایران که نسبت به سرنوشت خود به آگاهی نسبی رسیده اند اهمیت داد؟ آیا در رابطه با اهمیت نقش جامعه در سطح تعیین کنندگی نباید هم اندیشی قابل فهمی وجود داشته باشد؟.. اکنون که آغاز دوران ذوب یخبندان سیاسی ایران فرا رسیده و قرار است که دموکراسی و آزادی ارمغان مبارزات سیاسی و مدنی باشد، پشتوانه فرهنگی- اجتماعی – سیاسی آن چیست؟>>>

عذرخواهي رييس و مديران شركت «نيروی برق توكيو» از روستاييان آسيب ديده

ماساتاكا شيميزو (نفر وسط) رييس شركت نيروي برق توكيو و مديران ارشد اين شركت در برابر مردم آسيب ديدهء روستاي "نامي" كه از خانه و كاشانه شان آواره شده اند حاضر شده و در برابرشان به خاک افتاده و بابت قصورهايي كه در اداره نيروگاه داشتند‌، عذرخواهي کردند.

بقيه در آرشيو

سکولارهای سبز برگزار ميکنند

آلترناتيو حکومت اسلامی چيست؟

دو سخنرانی از

اسماعيل نوری علا

لوس آنجلس - 12 اگوست

ساکرامنتو ـ 21 اگوست

>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

حزب مشروطهء ايران

(ليبرال دموکرات)

==========

سايت ینياد داريوش همايون

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630