دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 648  ـ  چهار شنبه 25 شهريور 1388 ـ  16 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

================

در مقابل کارهای خلاف به نام

دين و مذهب، سکوت نکنيد

پيام آيت الله منتظری به

مراجع تقليد، علما و حوزه‌های علميه

عجين بودن مذهب و عالمان و متخصصان دينی که امری مقبول و معقول و‏ ‏مورد تأييد مردم مسلمان است موجب شده است که هر آسيب وارد بر‏ ‏روحانيت، قهراً متوجه اسلام و مذهب نيز باشد. ‏در چنين وضعيتی مسئوليت مراجع محترم و روحانيت شيعه سنگين تر‏ ‏خواهد بود؛ زيرا علاوه بر وظايف عمومی آنان که لازمهء رشتهء تخصصی‏ ‏آنان و توجه مردم به روحانيت و مرجعيت است، وظيفهء دفاع از حيثيت‏ ‏مذهب و تطهير دامن آن از کارهای خلافی که حاکميت به نام مذهب انجام‏ ‏داده و میدهد نيز بر عهده آنان خواهد بود؛ زيرا کارهای خلاف شرعی که‏ ‏خلاف اهداف اوليه انقلاب هم میباشد و به نام دين و مذهب انجام‏ ‏میگيرد از مصاديق بارز بدعت است. بدعت منحصر به تشريع و وارد‏ ‏کردن رسمی حکم غير دينی در دين نيست، بلکه شامل هر کار خلاف‏ ‏شرعی که به نام شرع و مذهب انجام گردد نيز خواهد بود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

رسالت مراجع بزرگ شیعه

حسین لاجوردی

به گواهی تاریخ صد و اندی ساله تحولات در ایران ، قشر روحانیت ، به رهبری آیات عظام ، در هنگامه بحران های سیاسی – اجتماعی از دولت گسسته و به ملت پیوسته اند .چشم انداز شرایط روز چنین می نماید که در آینده ای نه چندان دور حکومتیان عمامه از سر برخی از روحانیون مخالف استبداد بر گیرند و آنان را خلع لباس کنند .شاید در شرایط امروز ایران زمان آن رسیده باشد که ، روحانیون ایرانی تبار ، به عنوان اعتراض ، با پیشگامی مراجع بزرگ شیعه ، عمامه از سر برگرفته ، بر زمین کوبند و بدین شکل رسالت خود را در راستای خواست های آزادی خواهانه مردم ایران برآورده سازند. فراموش نکنیم که حاکمیت جمهوری اسلامی در تمامیت، کلیت و موجودیت آن فاجعه ای بزرگ برای امروز و فردای ایران است.

(پاریس 23 شهریور 1388)

(برگرفته از صفحهء فيس بووک نويسنده)

================

بر تنتان زار می زند، اما ادامه دهید.

محمدرضا شکوهی فرد

«تهدید!»، این شناسهء ادبیاتی ست که رهبر جمهوری اسلامی در صدر و دیگر عاملان کودتا، ظاهراً ذیل او، در قبال جنبش مدنی بی خشونت معترضان و مخالفان در پیش گرفته اند و این گونه که قرائن نشان می دهد، قرار هم نیست از بکارگیری اش اعراض ورزند. در حقیقت، استفاده از این ادبیات که تا حدود زیادی، واجد صفت عملگرایانه نیز هست، مختص اقطاب قدرقدرت جبهه معاندان ملت و زعیم اسمی شان، حجت الاسلام خامنه ای نیست. همچنین زائیدهء، به قول شیخ، کودتاچیان تازه به دوران رسیده هم نیست.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

سایت"سکولاریسم نو"

میکروفونی برای اندیشه های نو یا کهنه!؟

م- جهانگیر

از آقای اسماعیل نوری علا می پرسم چرا صفحات سایت "سکولاریسم نو" را در اختیارِ نیروهای ضدِ آزادی می گذارید؟ حتمأ به بهانه ی احترام به دموکراسی! یا اینکه فکرمی کنید چون "شاهزاده" در تنگ دستی زندگی می کند، این امکانات را در اختیارش می گذارید! اگر چنین است لازم می دانم یک حقیقت دیگر را هم به آگاهی شما برسانم و آن اینکه: گروه ضدِ آزادی (خانواده پهلوی،سلطنت طلبان و بقیه طرفدارانِ استبدادِ پهلوی که بتازگی مشروطه خواه و دموکرات شده اند) بیلیون ها دلار ثروت (محصول کار ودست رنجِ مردم ایران) را به خارج منتقل کردند و با به راه انداختن رادیو، تلویزیون، نشریه، سایت و با جلب و جذب و خریداری برخی روزنامه نگاران، شاعران و نویسندگان در صددِ هموار کردن شرایط بازگشتِ نظام پادشاهی به ایران هستند.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

سکولاريسم؛ دردومين مناظرهء

نوري علا، آشوري و قابل

افشا بهروزی

دکتر نوری علا با پشتیبانی مصرانه خود از سکولاریسم این طور القا می نماید که سکولاریسم خوب است و هر چه که در برابر سکولاریسم باشد بد است. این نقص بارها بزبان های مختلف در اینترنت دیده شده است. یعنی انتخاب عنوان سایت ایشان بنام «سکولاریسم نو» ضدیت واضحی از راه ملایان را نشان نمی دهد زیرا سکولاریسم هم می تواند خوب باشد و هم می تواند بد باشد. بنابراین سکولاریسم، مثل فدرالیته، برابر دموکراسی و حقوق بشر نیست.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

تقاضای تعطيل کردن

نمايشگاه کتاب تکذيب می شود

اتحاديه ناشران

ايسنا ـ اتحاديه ناشران و کتاب فروشان پيشنهاد تعطيلي نمايشگاه کتاب را که محسن پرويز معاونت فرهنگي وزارت ارشاد آن را به اين اتحاديه منسوب کرده تکذيب کرد.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

================

 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

کاش اين روزها اوريانا فالاچی زنده بود

اين روزها، همزمان شده با سومين سالروز مرگ اوريانا فالاچی، و همه اش فکر می کنم که کاش او  هنوز زنده بود و می توانست يکی ديگر از ديکتاتورهای زمانه ی ما را وادار به گفتگو کند. می دانم که او اگر بود خودش را به زمين و زمان می زد تا دومين ديکتاتور مذهبی ـ سياسی جهان پس از آيت الله خمينی را هم به ليست مصاحبه شوندگان خود اضافه کند؛ ديکتاتوری که اگر چه به قدرت و هیبت خمينی نيست اما نه کمتر از او خشن است و نه کمتر بی رحم.  البته، وقتی فالاچی با خمينی گفتگو کرد، اگرچه از در و ديوار سرزمين ما بوی مرگ و ترس می ريخت اما هنوز فالاچی به تفکری که در آخر زندگی اش نسبت به اسلام سياسی پيدا کرده بود، و آن را برای بشريت خطرناک می دانست، نرسيده بود. او، با روسری سياه، با آن اندام کوچک و ظريفش مقابل طرف گفتگويش، که اين بار خمينی بود، نشست. خمينی کنار آقای بنی صدر، که هنوز مورد غضب قرار نگرفته بود، نشسته بود و به پرسش های فالاچی جواب می گفت.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

نوانديشی دينی: سکولاريسم و دموکراسی

اکبر گنجی

نوانديشان دينی از تفکيک نهاد دين از نهاد دولت دفاع می کنند، دولت دينی را دموکراتيک به شمار نمی آورند، سکولاريسم را يکی از اوصاف نظام های دموکراتيک به شمار می آورند. نوانديشان دينی مسلمانند، اما به حکومت دينی باور ندارند. آنها مدافع و مبلغ نظام سياسی دموکراتيک، کثرت گرايانه، جامعه ی مدنی، حقوق بشر، برابری حقوقی زنان و مردان، و... هستند. جمهوری اسلامی نوانديشان دينی را به ضديت با دين متهم می کند. حتی برخی از آنها را مرتد و ملحد خوانده است. از سوی ديگر، برخی از خداناباوران نوانديشان دينی را مدافع حکومت دينی به شمار می آورند. نوانديشان دينی از زوايای گوناگون قابل نقد هستند و بايد نقد شوند، اما نقد معطوف به آرای واقعی افراد است، نه اتهامات بلادليل. می توان با تفسير آنان از دين و سکولاريسم موافق نبود، اما نمی توان آنان را مدافع و مبلغ دولت دينی يا حکومت دينی معرفی کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جمهوری اسلامی دوم!؟

سيامک مهر

اصلاح طلبان در نظر دارند با کمک جنبش سبز و حمایت های آمریکا و اتحادیهء استعمارگران اروپا، دولت احمدی نژاد را سرنگون و سیدعلی خامنه ای را از مقام خود خلع کرده و سپاهیان را به پادگان ها باز گردانند و متعاقب آن تمامی پست های دولتی و حکومتی را تا سطوح بالا اشغال کنند. اظهار تمایل هاشمی رفسنجانی برای ترک سمت های حکومتی به نوعی فرایند آمادگی جهت به دست گرفتن سکان کشتی جناح اصلاح طلب و پیروز میدان است. دار و دستهء هاشمی رفسنجانی سوار بر موج سبز پس از پراکنده ساختن سپاهیان از مواضع اقتصادی، بر چاه های نفت خیمه خواهند زد و در عوض چین و روسیه با ائتلاف استعمارگران غرب به همکاری خواهند پرداخت.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نسبت هاشمی رفسنجانی و جنبش سبز

رضا نصری

هاشمی وزن زیادی در سیاست ایران دارد. هم به لحاظ اختیارات قانونی - به عنوان رئیس دو نهاد قدرتمند در ساختار سیاسی کشور - و هم به لحاظ قدرت چانه زنی اش، که به واسطه سی سال حضورش در عرصه مدیریت کلان و نفوذ قابل ملاحظه اش در میان روحانیت شیعه، صنایع، بازار، تکنوکرات ها و بخشی از سپاه و ارتش کسب کرده است. از این رو، او می تواند نقش بسیار ارزشمندی براي جنبش سبز ايفا کند. در مقطع کنونی، عاقلانه نیست که جنبش سبز بخواهد از همراهی و حمایت فردی چون او، با این جایگاه قانونی، سبقه تاریخی و نفوذ سیاسی، صرف نظر نماید.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

هشيار، سرنخ جنبش از دستمان نرود

کوشان 1

نمي توان دشمن حكومت جور و فساد و خواهان نابودي و بركناري آن بود ولي از كاسهء كساني كه خواهان اصلاحات در چارچوب همين نظام هستند تغذيه كرد. به اين کار دو رويي و به نعل و ميخ زدن می گويند. به بحث هاي مابين شبه روشنفكران انقلابي قديم در همين رسانه ها دقت كنيم. چپ ها، مليون، توده اي و اكثريتي ها و اصلاح طلبان در بحث هاي كم مايه به جان هم افتاده (از سلطنت طلبان نام نمي برم چون از سوي رسانه ها تحريم و بايكوت شده اند!) و به نسل من چيزي كه از اين مناظره ها به دست مي آيد سرشار از تهي است و نشان از توخالي و پوچ بودن نسلي كه انقلاب كرد تا خميني جايگزين شاه شود! امروزه تمام رسانه ها و بلندگوها دست همين گروه اصلاح طلب و اعوان و انصار آنها ـ كه به اميد قدرت و ثروت عليرغم باور نداشتن به اصلاحات به اين گروه چسبيده و به نوعي تقيه يا نفاق مي كنند ـ مي باشد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

نحوهء توزيع بيست ميليارد تومان کمک به مساجد

علي نيکزاد ـ  وزير جديد مسکن

ايلنا ـ علي نيکزاد، وزير پيشنهادي مسکن، در حالي که خود را براي حضور در صحن علني مجلس، جهت اخذ راي اعتماد براي وزارت مسکن آماده مي کرد که خبر توزيع بيست ميليارد تومان کمک به مساجد روستاها، براي او حاشيه ساز شد. «حسين ابراهيمي» رئيس سازمان امور مساجد کشور با بيان اينکه توزيع اين بودجه کلان هيچ ارتباطي با بحث وزارت وزير مسکن نداشته است، به ايلنا گفت؛ از مدت ها پيش و زماني که آقاي نيکزاد معاون وزارت کشور بودند، مذاکراتي با ايشان براي دريافت بودجه کمک به مساجد داشتيم تا از سرجمع اعتبارات وزارت کشور اين مبلغ پرداخت شود. وي با بيان اينکه اين بيست ميليارد تومان، صرف کمک به مساجد روستاهاي داراي دهياري در سراسر کشور خواهد شد، در پاسخ به اينکه آيا چنين بودجه يي همه ساله تخصيص مي يافته است يا نه، گفت؛ نه،اين بودجه سالانه نبوده و يک وجه استثنايي بوده است که دريافت آن هيچ ارتباطي به هيات دولت نداشت. ابراهيمي با تاکيد بر اينکه موافقت با تخصيص اين بودجه، زماني صورت گرفت که نه او و نه نيکزاد نمي دانستند احمدي نژاد او را به عنوان وزير پيشنهادي مسکن در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد؛ زمينه اين حرکت خداپسندانه آقاي نيکزاد، از چند ماه پيش فراهم شده بود. وي در پاسخ به اينکه آيا اين بودجه در اختيار نمايندگان قرار گرفته است يا نه، اظهار داشت؛ از ابتدا هم قرار نبود اين مبلغ را به حساب نمايندگان بريزند. حتي آن را به سازمان امور مساجد هم ندادند. اين بودجه تنها از طريق وزارت کشور در شبکه روستاها توزيع شد و تنها به روستاهايي تعلق گرفت که داراي دهياري بودند. رئيس سازمان امور مساجد از هيات سه نفره يي براي هزينه کرد اين بودجه خبر داد که مرکب از دهيار، نماينده حوزه و امام جماعت مساجد است. بودجه مذکور در اختيار دهيار است و نماينده و امام جماعت، نقش ناظر بر هزينه کرد آن را دارند. نماينده بيرجند با اشاره به اينکه اين بودجه در حال حاضر در سراسر کشور توزيع شده است، از تخصيص و توزيع بودجه کمک به امور مساجد در استان خراسان جنوبي سخن گفت و افزود؛ 770 ميليون تومان به استان خراسان جنوبي رسيده بود که به هر روستاي داراي دهياري حدود 950 هزار تومان تعلق گرفت.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 647 ـ  سه شنبه 24 شهريور 1388 ـ  15 ماه سپتامبر 2009

شماره 646 ـ  دو شنبه 23 شهريور 1388 ـ  14 ماه سپتامبر 2009

شماره 645 ـ  يک شنبه 22 شهريور 1388 ـ  13 ماه سپتامبر 2009

شماره 644 ـ  شنبه 21 شهريور 1388 ـ  12 ماه سپتامبر 2009

شماره 643 ـ  جمعه 20 شهريور 1388 ـ  11 ماه سپتامبر 2009

شماره 642 ـ  پنج شنبه 19 شهريور 1388 ـ  10 ماه سپتامبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630