دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانه |  فهرست مقالات |  فهرست موضوعی |   فهرست نام نويسندگان  |  جستجو  | فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه اينترنتی 

  سال دوم ـ  شماره 581  ـ  جمعه 19 تير 1388 ـ  10 جولای 2009  

English Section

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

نويسندگان

==========

آژانس خبری کورش

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

آقايان موسوی، خاتمی، رفسنجانی و کروبی لطفا از خواب بيدار شويد!

حسين خداداد

خامنه ای بايد برود. تمام مشکلات و قدرت متحجر زير پرچم اين مردک است. رهبران اصلاح طلب! رای مردم را نابود نکنيد. اميد مردم را نابود نکنيد. اگر همين آقای خاتمی عمل داشت و کمی دشمنان جمهوری اسلامی را می شناخت نمی گذاشت طالبان متحجر، انقلاب را از مردم بگيرند. خواهش می کنم از سخنان کيهانيان نترسيد و کمی ياد بگيريد. تمام تلفن های شما را دارند کنترل می کنند و شايد در هر اطاق شما دربين مخفی باشد و باز برای اين آقايان احترام قائل هستيد؟ کفن بر تن کنيد و حرکت کنيد. خدا با آنها نيست. امام زمان با آنها نيست. خدا با مردم است. خدا با شما است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

سپاس از مردم

دبیر خانهء همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران

امروز، هجدهم تیر ماه، روزی بود که مردم به دعوت اپوزسیون به خیابان ها ریختند تا بار دیگر ایران تیتر یک بسیاری از خبرگزاری های مهم باشد و جنبش آزادی خواهی زنده بماند. امروز خیابان های تهران میدان مانور نیرو های گوناگون از امنیتی، لباس شخصی، انتظامی، نظامی و شبه نظامی بود. این مانور برای مقابله با مردمی بود که مسالمت آمیز و با دست خالی به خیابان ها آمده بودند. تظاهرات امروز به خوبی نشانگر این است که در ایران بسیاری از معادلات برهم ریخته و مردم ناراضی از سرکوب واهمه ای ندارند. به راستی که باید از این مردم شجاع و خردمند سپاسگزار بود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

 

جمعه گردی ها

يادداشت های هفتگی اسماعيل نوری علا

سرگردان بين تاکتيک سبز و استراتژی خاکستری

دوست دارم برای خوانندگان جوان مطالبم اين نکته را بازگو کنم که همهء اينگونه بحث ها و بکن نکن های امروز را ما يک بار ديگر هم، در سی سال پيش، تجربه کرده ايم. آن روز هم کسانی بودند که در مورد نيات و اهداف خمينی پرسشی هائی داشتند و ديگران آنها را، در راستای «جلوگيری از انحراف»، خفه می کردند؛ به همين دليل هم هست که امروزه برخی از مفسران، وقتی به بيان آنچه در سی سال پيش گذشت می رسند، مردم نسل مرا سرکوفت می زنند که چرا به ندای شاپور بختيار و دکتر مصطفی رحيمی گوش ندادند و ايران را فدای «وحدت کلمه» ای که خمينی می خواست کردند؟ و بازی شگفت روزگار را ببينيد که همين مفسران سرکوفت زن، به امروز که بر می گردند، مجدانه مراقبت می کنند که مبادا «وحدت کلمهء سبز» خط بر دارد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ما دوباره سربلند شدیم

الاهه بقراط

نسل ما و نسل پیش از ما هنوز آلوده است؛ نسلی که چپ است و از کتیبهء کورش رو تُرش می‌کند؛ نسلی که راست است و «همبستگی بین‌المللی» برایش تداعی‌کننده «انترناسیونال کمونیستی» است. فکر نمی‌کنم بتوان به بخش بزرگی از این نسل، امید تغییر، به معنای بازیافت هویت ملی و بردباری جهانی، داشت. از همین رو واقعا فکر می‌کنم نسل ما هم باید بمیرد تا راه کاملاً برای نسل‌های جوانتر باز شود. آلودگی نسل ما و نسل پیشین به پیش‌داوری‌های ایدئولوژیک، یکی از موانع جدی دمکراسی در ایران به شمار می‌رود. وقتی در تظاهرات اخیر برلین، دختر جوانی کتبیهء کورش را می‌خواند، من مطمئن بودم از پیچیدگی‌های روانی و عقده‌های سیاسی نسل‌هایی که انقلاب اسلامی را بر دوش‌های خود حمل کردند، کاملاً پاک است. چقدر خوب است که ما سموم و زهرهای فکری خود را با خود به گور می‌بریم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پيشنهاد برای تشکیل «کابینهء ملی» توسط موسوی

حمیدرضا خادم

روشی که از سوی اصلاح طلبان می تواند دولت کودتا را، به پشتوانهء مردم، همچنان تحت فشار قرار دهد و حاکمیت را وادار به پذیرش ابطال انتخابات نماید، تشکیل کابینه و معرفی وزرا توسط مهندس میر حسین موسوی، رئیس جمهور منتخب مردم، است. ایشان، با تشکیل کابینه ای متشکل از شایسته ترین افراد و موجه ترین آنان نزد مردم، از تمامی جریان های منتقد به وضع موجود - یعنی تشکیل کابینه ملی - هم توان سیاسی و اندیشه ای خود را افزایش خواهد داد، هم مشارکت احزاب سیاسی دارای تشکیلات را تقویت خواهد کرد، و هم همبستگی ملی را روزافزون خواهد ساخت.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دولت برآمده از کودتا را به رسمیت نمی شناسیم

جبهه ملی ایران

با توجه به اثرهای زیان بار کودتای انتخاباتی و پیامدهای داخلی و خارجی آن، جبههء ملی ایران بار دیگر اعلام می دارد، تداوم ظلم و استبداد خشونت محور منافع ملی را به خطر می افکند و انحصار طلبی و خودکامگی حاکم، کشور را به ورطهء سراشیبی بحرانی برگشت ناپذیر می راند. در این میان تنها حاکمان نیستند که بنای سست حکومت شان برباد خواهد رفت بلکه فرد فرد ایرانیان از این نابخردی ها متضرر خواهند شد. بهمین جهت، جبههء ملی ایران، همصدا با اکثریت مردم ایران، مشروعیت دولت برخاسته از انتخابات از قبل تنظیم و طراحی شده را برسمیت نشناخته، آن را فاقد وجاهت قانونی می داند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

بیانیهء دفتر پژوهش های هیئت رهبری جبهه ملی ایران

در خصوص بازداشت مهندس کورش زعیم

در میان خیل به بند کشیده شدگان، مهندس کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبههء ملی ایران، که یکی از کوشا ترین و صدیق ترین خادمان ملت ایران است، نیز می باشد. این چهرهء خوش نام و تلاشگر جبههء ملی ایران، در داخل و خارج از کشور برای تمام علاقمندگان و کوشندگان راه آزادی میهن و پیروان مصدق بزرگ شناخته شده است. وی چون سایر همونداش در جبههء ملی ایران، در سراسر زندگانی دغدغه ای جز سرفرازی و نیک روز ی ایران و ایرانی نداشته است. و جز برای آبادی و آزادی میهن به تکاپو نپرداخته است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

===================== کوتاه و گويا  =====================

تشکیل حزب از سوی خاتمی و موسوی مردود است

کيهان چاپ تهران

قریب سه هفته از ركوردشكنی مردم در انتخابات 22 خرداد و نصاب شكنی از نظامهای به اصطلاح دموكراتیك دنیا می گذرد. تب و تاب انتخابات فروكش كرده است و چرخ زندگی مردم پس از دو هفته اغتشاش گری اوباش، به حالت طبیعی دوباره به چرخش آمده است. گذران این روزها اما، برای عده ای كه تمكین به رای ملت را نپذیرفته اند با مشقتی دوچندان همراه است چرا كه علاوه بر متحمل شدن هزینه شكست- كه البته تا اینجای آن در هر بازی انتخاباتی طبیعی می نماید- هزینه سنگین نمایان شدن ماهیت حقیقی خود را كه معجونی از قانون گریزی، قلدر مابی و همراهی با دشمنان قسم خورده این ملت است متحمل شده اند. این روزها و در حالی كه ملت چشم امید به تركیب آینده دولت قانونی و برآمده از متن خود دوخته اند، جریان شكست خورده وابسته به غرب، مشق سرویس های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه را برای تولید ناامنی در كشور املا می كند. روزی نیست كه كاندیدای شكست خورده به توهم داشتن پشتوانهء اجتماعی با صدور بیانیه و نطق های به اصطلاح آتشین، از وعده های چنین و چنان خود برای آینده ایران و تلاش برای احقاق آنچه كه حقوق ملت(!) می خواندش سخن نگوید و صد البته كه این سخنان را نزد عموم ملت بهایی نیست.  (بقيه در آرشيو)

فصل دوازده ـ توسعه و تله های آن

قسمت دوم ـ مذهب، کار، بهداشت

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

کسانی که در مناطق شهری به دنيا آمده و بزرگ می شوند از مناطق روستايي کمتر مذهبی به شمار می روند. در داخل شهرها نيز محله های ثروتمند کمتر از محله های فقير نشين به مذهب تمايل دارند (برخلاف، مثلاً، پاريس که کارگران ساکن مناطق موسوم به «کمربند سرخ» فرصتی برای پرداختن به مذهب پيدا نمی کنند). همچنين، غرب ترکیه کمتر از شرق آن مذهبی است. البته مهاجرت های دائم روستائيان به شهرها اين گونه تمايزات جغرافيايي را در هم ريخته است و اکنون ديگر شرق ترکيه با عنوان منطقه ای کردنشين شناخته نمی شود. حال آن که مناطق حاشيه ای فقيرنشين استانبول، آنکارا، و ساير شهرها، مناطقی محسوب می شوند که مهاجران فقير مذهبی در آن ها ساکن اند.

(پيوند به فهرست کتاب)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

يک توضيح:

بنا به خواست خوانندگان، بخصوص در ايران، و بمنظور سبک کردن بار صفحهء اول سايت،

تنها مطالب هر روز در صفحهء اول سايت آورده شده

و صفحات اول روزهای ديگر به آرشيو منتقل می شوند.

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 579 ـ  پنج شنبه 18 تير 1388 ـ  9 ماه جولای 2009

شماره 578 ـ  چهار شنبه 17 تير 1388 ـ  8 ماه جولای 2009

شماره 577 ـ  سه شنبه 16 تير 1388 ـ  7 ماه جولای 2009

شماره 576 ـ  دو شنبه 15 تير 1388 ـ  6 ماه جولای 2009

شماره 575 ـ  يک شنبه 14 تير 1388 ـ  5 ماه جولای 2009

شماره 575 ـ  شنبه 13 تير 1388 ـ  4 ماه جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز

جابجایی ناموس و حقوق!

شهباز نخعی

پر تلاطم و تناقض ترین بخش «نظام ارزشی» ی ما «ناموس» است؛ پر تلاطم، زیرا سبب ساز جنایاتی می شود که قتل های ناموسی و خودکشی و خودسوزی زنان و دختران تنها بخشی از آن است، و پر تناقض، چون که در تضاد آشکار با همهء دستاورد های حقوق انسانی است.  هم نگاه مالکانه و مرد سالارانهء متحجر نسبت به زنان دارد، چرا که آنان را بخشی از مایملک خود می پندارد، و هم تبعیض آمیز است زیرا در برابر عمل مشابه حق مساوی برای زنان قایل نیست. در برابر این به اصطلاح «ارزش»، که در واقع باید آنرا ضد ارزش نامید، جای خالی یک ارزش واقعی یعنی "حقوق فردی" به چشم می خورد. 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

=============

کالبد شکافی نظری و عملی طرفداران برون مرزی کودتای انتخاباتی
کاظم علمداری ـ حسین زاهدی

کسانی زشتی را در خارجی بودن کودتا می‌بینید، در حالیکه زشتی را باید در هر نوع کودتا و حکومت زوری دانست. 90 در صد کودتاها توسط نیروی‌های بومی انجام می‌گیرد، نه خارجی‌ها؛ و برخی توسط کسانی که در قدرت‌اند. مانند کودتای ناپلئون بناپارت سوم در سال 1851 در فرانسه. ناپلئون رئیس جمهور وقت فرانسه بود که با یک کودتا خود را امپراتور اعلام کرد. فردینالد مارکوس در فیلیپین مانند احمد ی‌نژاد رئیس جمهور بود که انتخابات را به رقیب خود باخت، ولی خود را پیروز انتخابات معرفی کرد. عمر دولت او یکسال بیشتر طول نکشید و با رشد جنبش مدنی در یک قیام توده‌ای سقوط کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

=============

نگاهي ابتدايي به وضع موجود

عباس عبدی

در ارايه تحيل جديد بايد قدري تأمل و صبر كرد. تحليل راهبردي خم رنگرزي نيست كه فوري ارائه شود. قبلاً گفته بودم كه به دليل وجود سه رانت، توازن قواي لازم ميان قدرت و مردم براي تغييرات اصلاح‌طلبانه در قدرت وجود ندارد. رانت نفت و رانت سياست خارجي و منطقه‌اي و رانت بي‌كفايتي اصلاح طلبان، سه منشاء رانتي است كه توازن قوا ميان مردم و اصلاح‌طلبان را با قدرت از ميان برده است. در اتفاقات اخير كماكان دو رانت اول وجود دارد، و قدرت موجود از آن منتفع مي‌شود، اما اين اميد وجود دارد كه سرچشمه رانت سوم براي هميشه خشك شده باشد و اين همان نقطه اميدي است كه ديده مي‌شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

=============

ابطال انتخابات

یا برقراری حاکمیت ملت ؟

حسن بهگر

معلوم نیست چرا شورای نگهبان یا رهبر یک نفر را به عنوان رئیس جمهور منصوب نمی کنند و به  این نمایش مسخره انتخابات خاتمه نمی دهند. اگر انتخاباتی باید باشد با توجه به اختیارات رهبر باید وی هم انتخابی باشد ولی سیدعلی خامنه ای  مدعی است که به خدا مستقیماً وصل شده و به انتخاب مردم اعتنایی ندارد! در گیرو دار تظاهرات تا کنون بازار تن به اعتصاب نداده و بخشی از ملایان نیز که دستی در رانت خواری دارند با مخالفان همراهی نکرده اند. کارگران و به ویژه کارگران  شرکت نفت مجال نیافتند تا به این موج بپیوندند و به هر حال  موسوی و کروبی که با هدف ابطال انتخابات به میدان آمده بودند نمی توانستند فراتر از این شعار بروند و قیام را رهبری کنند. مردم آزادی و دموکراسی می خواهند، مردم آزادی های شخصی و فردی خود را می طلبند و مردم هر روز حول محور این شعارها بیشترمتمرکز می شوند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

=============

دونگاه به مقالات اسماعيل نوری علا

1. در دفاع از شرکت در انتخابات

رحمان افشاری

آنچه مرا بر آن داشته تا این یادداشت را "قلمی" کنم، دفاع از شرکت در انتخابات است، هر چند که خود به شخصه در آن شرکت نکردم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

 

2. من زنی از نسل سوخته ام

ش. ص.

آنچه مردم در حال حاضر به آن نیازندند این است که  به آنها نگویید چه نکنند، بگویید چه بکنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

=============

بالاترين ميزان دموكراسي جهان

در انتخابات رياست جمهوري ايران

رقم خورد

دكتر محمود احمدي ‌نژاد

(ملقب به محمود خالی بند)

به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي ‌نژاد (ملقب به محمود خالی بند) سه ‌شنبه‌ شب در ارتباط زندهء تلويزيوني پس از بخش خبري 21 شبكهء اول سيما گفت: «بالاترين ميزان دموكراسي جهان در انتخابات رياست جمهوري ايران رقم خورد. همهء ملت ايران به سرنوشت و آرمان كشور خود علاقه‌مند، حساس و پايبند هستند... ساختار اجراي انتخابات ايران كاملاً مردمي و بسيار مستحكم، منظم و دقيق است. انتخابات اخير ايران آغازي جديد براي ايران و جهان و منشاء تحولات بزرگ در منطقه و جهان است و مدعيان سياستمداري نمي‌توانند حماسه عظيم ملت ايران را زير سوال ببرند...  (بقيه در آرشيو)

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630