بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/07/10.Friday/071009-Hamidreza-Khadem.htm

19 تير 1388 ـ 10 جولای 2009

 

پيشنهاد برای تشکیل «کابینهء ملی» توسط موسوی

حمیدرضا خادم

با توجه به حوادث و فجایع رخداده در انتخابات دورهء دهم ریاست جمهوری و پس از ، همچنین جو پر التهاب  ایران، بسیار دشوار خواهد بود که اعتراض ها و مطالبات مردم را پایان یافته تلقی کرد و پذیرفت که با سرکوب و خشونت علنی و غیر اخلاقی و ایجاد رعب وحشت در جامعه، دولت کودتا می تواند وضع را به مانند گذشته بازگرداند. روزها از این جریان و خشونت های عریان خیابانی می گذرد، ولی همچنان ایران آبستن حوادثی است که شاید همانند گام نخست اعتراضات ملی، حاکمیت، نیروهای امنیتی و مشاوران داخلی و خارجی آنان را غافلگیر نماید .

در این روزها خوشبختانه شاهدیم که جریان اصلاح طلب بر ادامهء مبارزات به صورت مدنی و مسالمت آمیز پای می فشارد و همچنان بر روی گزینهء اصلی مطالبهء مردم، یعنی ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن با حضور نهادهای بی طرف، اصرار دارد و هر روز با بیانیه ها و سخنرانی های شجاعانه، چالش پیش روی دولت غیر مردمی و کودتا گر را عمیق تر کرده و از فروکش کردن خواسته ها و مطالبات مردم و ایجاد فرصت برای کودتاگران جهت حذف فعالان سیاسی در غالب دادگاه های فرمایشی جلوگیری می کند.

با وجود این همه هزینه، از جمله بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی و مردم معترض به وضع موجود و همچنین شهدا و زخمی هایی که در این دوره به مخالفان کودتا تحمیل شد، دستاوردهای بسیار ارزشمندی نیز نسیب ملت ایران گردید و مشروعیت دولت توسط مردم ایران و نهادهای بین المللی از بین رفت و برخی دولت های مطرح و تاثیر گذار نسبت به انتخابات و مشروعیت دولت ابراز تردید کردند. همبستگی ملی و حذف شکاف های موجود در جامعه نیز یکی از بزرگترین دستاوردهای این مبارزات مدنی و مسالمت آمیز بود. همچنین نمایش هوشمندی، خردمندی و عدم پذیرش رفتار و عقاید این دولت توسط مردم، به جهانیان قبولاند که باید حساب ملت را از حاکمیت جدا کنند و بر این اساس سخنان بسیاری از زبان برخی مقامات و رهبران نامدار و برجسته جهان شنیده شد؛ و دستاوردهای بسیار دیگر، از جمله مطرح شدن بسیاری دیگر از مطالبات مردم و شکسته شدن بسیاری از خطوط قرمز در نظام .

اما موضوعی که در این میان، با تحمیل برخی هزینه ها به ملت، باید مورد توجه رهبران این مبارزه مدنی قرار گیرد، روش ها و تاکتیک های مبارزهء مدنی و مسالمت آمیز و کاستن هزینه تا حصول نتیجه است. همچنین، حفظ این همبستگی کم سابقهء ملی که در این روزها شاهد آن هستیم باید از اولویت های آنان باشد. قرار دادن جنبش های مدنی منسجم و تاکتیک پذیر مانند جنبش زنان، معلمان و کارگران و دانشجویان در کنار یکدیگر، و پافشاری بر مطالبهء مطرح در این روزها، و همچنین تشکیل کمیته های پیگیری در نهادهای بین المللی و جلوگیری از فروکش کردن حرارت اجتماعی و آگاهی رسانی از طرق مختلف باید صورت گیرد .

به باور من، روشی که از سوی اصلاح طلبان می تواند دولت کودتا را، به پشتوانهء مردم، همچنان تحت فشار قرار دهد و حاکمیت را وادار به پذیرش ابطال انتخابات نماید، تشکیل کابینه و معرفی وزرا توسط مهندس میر حسین موسوی، رئیس جمهور منتخب مردم، است.

ایشان، با تشکیل کابینه ای متشکل از شایسته ترین افراد و موجه ترین آنان نزد مردم، از تمامی جریان های منتقد به وضع موجود - یعنی تشکیل کابینه ملی - هم توان سیاسی و اندیشه ای خود را افزایش خواهد داد، هم مشارکت احزاب سیاسی دارای تشکیلات را تقویت خواهد کرد، و هم همبستگی ملی را روزافزون خواهد ساخت.

با این کار هر چند امکان تحمیل هزینه های دیگری نیز بوجود خواهد آمد اما در این شرایط امکان برنامه ریزی، تصمیم گیری و نظام مند کردن روش های مبارزهء مسالمت آمیز به شکل مثبت تر و با فشار بیشتر حاصل خواهد شد، و نیروی عظیمی برای حرکت به سوی دستیابی به نتیجه بوجود خواهد آمد.

بنابراین، یکی از خواسته هایی که مردم باید از رهبران خود داشته باشند پافشاری بر مطالبات خود در غالب تشکیل کابینه ملی است .   

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630