سال ششم ـ  شمارهء 1261 ــ  چهارشنبه 25 بهمن ماه 1391 ـ 13 ماه فوريهء 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

«صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

ما خواستار ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات ِ انحلال طلب» در برابر حکومت اسلامی هستيم

سه امپراتوری مالی:

بیت، سپاه، شرکت‌های دولتی

امروز اگر کسی بخواهد بداند قدرت در ایران در دست کیست و چه کسانی از آن منتفع می‌شوند بهتر است به سراغ امپراتوری‌های اقتصادی برود و از آنجا دنبال کند که چه گروه‌ها و افرادی نماینده و مدافع منافع این امپراتوری‌ها هستند و چه کسانی این امپراتوری‌ها را اداره می‌کنند. قدرت در ایران نه در دست مردم است که با انتخابات به دست گروهی داده یا جابه‌جا شود، نه به دست رهبران دینی یا فکری است که از قدرت ایده و دانش خود برای کسب و حفظ قدرت استفاده کرده باشند و نه به دست کار‌شناسان و متخصصان که بر اساس شایستگی خود به این مقام رسیده باشند. در استبداد مذهبی موجود سه امپراتوری اقتصادی هست که منابع کشور در سه دههء گذشته به تدریج به آن‌ها انتقال یافته است. این سه در سه دههء گذشته تغییر و تحول یافته و مافیایی‌تر و اختاپوسی‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند... اين امپراتوری ها نه تنها جایی برای فعالیت بخش خصوصی در عرصهء اقتصاد باقی نگذاشته‌اند، بلکه سیاست و فرهنگ و رسانه‌ها را نیز در خدمت خود گرفته‌اند.

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

شورای ملی و تجزيهء ايران؟

امير فيض

منشور شورای باصطلاح ملی! يک پيشنهاد شخصی و گروهی است برای انجام معامله ای که مورد معاملهء آن تجزيهء کشور [ايران] است و از آنجا که پةشنهاد و يا ايجاب متضمن رضايت و درخواست متقاضی (پيشنهاد دهنده) است، منشور شورای باصطلاح ملی! و خاصه مادهء 11 آن می شود «اعلام رضايت امضا کنندگان منشور به تجزيهء کشور... نظر به اينکه منشور مزبور با اعتراض سنگين ايرانيان خارج کشور روبرو نگرديده، و علاوه بر آن، شخصيت های برجسته مقام و مورد احترام ايرانيان خارج کشور آن را امضاء کرده اند، يعنی خواستار قبوا ايجاب شان شده اند، و از آنجا که شخص اعليحضرت، که امضتء کنندهء آن ايجاب <معاملهء تجزيهء ايران> می باشند، و خودشان فرموده اند که در خارج کشور يک ميليون و دوطست هزار ايرانی طرفدار ايشان وجود دارد!، و امضای ايشان در رديف درخواست کنندگان و موافقان تجزيهء ايران نوعی بيعت است  که بيعت رهبر  و مرشد شامل حال مريدان هم می شود.

انقلاب اسلامی ایران و رشد نگرانی های ضدآرمانی در جامعه

گفتگو با مهرداد درویش پور

در راديو زمانه

تحت حاکمیت جمهوری اسلامی جامعه در بسیاری از زمینه ها به عقب رفته و همین امر نگرانی ضدآرمانی ایجاد کرده است که به ویژه بر نسل  جوان تاثیر فراوان داشته است. این نگرانی در ایران بسیار قدرتمند است.حتی  نسل من که در انقلاب شرکت کرده است اکنون حسی دوگانه دارد. اگرچه این امر را خوب می داند که برای مبارزه با استبداد پهلوی مبارزه کرده اما حتی در این نسل هم پشیمانی دیده می شود. به گفته دیگر، مردم به سادگی حاضر نیستند گام های بسیار پرهزینه بردارند. بلکه یک نوع نگرانی ضد آرمانی در آنها وجود دارد که نکند انقلاب کنند و نتیجه آن مورنظرشان نباشد. همین نگرانی باعث شده نوعی محافظه کاری و رویکرد تحولات تدریجی  در مردم شکل بگیرد . به ویژه در طبقه متوسط ایران این نگرانی های ضدآرمانی" بسیار قوی است.”

پیام نهفته در نامهء سرگشاده ملی مذهبی ها

به فقیه خامنه ای در باره مذاکره با آمریکا

کامبیز باسطوت

سیاست پیشه هائی که به نام اسلام سیاسی ملی شناخته می شوند و در حاکم کردن حکومت حزب الله بر مردم ایران نقش بنیادی بازی کرده اند در بیانیه ای که بر فرض نامعین ِ «اقدام خامنه ای به مذاکره با آمریکا» بنا شده است گسترهء باورهای سیاسی خود در بارهء رژیم جمهوری اسلامی و آمریکا، و جهان بینی کلی شان، را آشکار می کنند. اسلامی های ملی، از جایگاه تسلیم شدگان به حکومت فقاهتی دیکتاتوری جنایتکار خامنه ای، با او وارد گفتگو می شوند. این طور که به نظر می رسد، از دیدگاه ملی گرايان ِ اسلام سیاسی جنایت های حکومت اسلامی سزاوار گذشت است و نیاز به مطرح کردن ندارد و نگرانی آنها در این است که مبادا حکومت جمهوری اسلامی، از دیدگاه آنها، در موضع ضعف با آمریکا وارد مذاکره شود.

فاصله بهشت تا جهنم

اميرحسين لادن

آيا جز رژيم سلطنت و رژيم فقاهتی هيچ راه ديگری برای رهائی مردم و نجات ايران وجود ندارد؟ اين نوع برداشت، يک برداشت سنتی و ساده ‌نگری است؛ دنبال راه‌ يابی هست، ولی برای دستيابی به هدف، نه زحمتی به ‌خود می‌دهد و نه هزينه‌ای می‌پردازد! آيا ما با خرد گرائی، دانش ‌گرائی و قانون ‌گرائی بيگانه‌ايم؟ آيا عدالت اجتماعی، قانونمندی و حقوق انسانی، نقشی در زندگی ما ندارند؟ آيا "ما ايرانيان" لياقت آزادی، شعور انتخاب و آمادگی مردم‌سالاری را نداريم؟>>>

مبارزه همچنان ادامه خواهد داشت

گفتگو با نایف حواتمه

در کشورهای عربی بر خلاف اروپا، فاز تاریخی روشنگری تجربه نشده است. در این کشورها انقلاب صنعتی نشده است. از این روی مجموعه منطقه به نحوی توسعه نیافته است. در اروپا گسست در مذهب غالب به وجود می آید و رفرم هائی انجام می پذیرد و سپس انقلاب صنعتی می شود. در کشورهای عربی این مسائل وجود نداشته است. هیچ تغییری انجام نگرفته است. قدرت های حاکم همیشه به اندازه کافی قدرتمند بوده اند که در مقابل ایده های جدید و تغییراتی که توسط نیروهای جوان مطرح شده است، بايستند و آنان را سرکوب کنند. در اروپا جنبش های رفرم در مذهب وجود داشته است. لوتران ها، کالونیست ها و... آنها موفق شدند قدرت حاکم بر کلیسا را بشکنند و تمرکز آن را از بین ببرند و در نهایت قدرت حاکم بر کلیسا از قدرت سیاسی جدا گشت.

«موتورهای کوچک» در جهان «پست دیجیتال»

پاسخی به بهمن شفیق در مورد صمد بهرنگی

ثریا شهابی

بهمن شفیق به بهانه یک مطلب قدیمی دوازده سال قبل من، بنام " ادبیات برای کودکان یا به بهانه کودکان"، که در مورد ادبیات صمد بهرنگی، نوشته شده بود، "نقدی" نوشته است. و این ادعای من، که این ادبیات نه برای کودکان که برای قشر معینی از نوجوانان و جوانان، و به منظور معینی یعنی تشویق به مبارزه، آن هم نوع معینی از مبارزه، نوشته شده است، را "نقد" کرده است. او در این مطلب،  تحت عنون "در ستایش شکلات بدون عذاب وجدان و در نکوهش ادبیات طبقاتی – به بهانهء ادبیات کودکان؟"، گنجینه ای از مسائل جهان مادی و دنیای ذهنی همان "چپی" را که من در آن مطلب کوتاه به آن اشارهء کوتاهی کرده بودم، در اختیار خوانندگان گذاشته است. از این نظر کالبدشکافی این رساله طولانی و متنوع، می تواند مفید و آموزنده باشد.

با اعطای حق رای در سینی نقره‏‌ای مخالف بودم

گفتگو با: شهلا لاهیجی

گفتگوگر: ميترا شجاعی ـ صدای آلمان

در سال 1341 مسئله‌ مخالفت با حق رأی زنان نبود، مسئله مخالفت با اصلاحات از بالا بود که ما می‌دانستیم این کارساز نخواهد بود. البته یک مقدار هم ایده‌آلیسمی که ما در آن سن و سال جوانی داشتیم در این موضع‏گیری دخیل بود، ما به تجارب کشورهای دیگر نگاه می‌کردیم و فکر می‌کردیم که این‌ خواست‏ها همیشه باید اولاً از طرف خود زنان خواسته شود، ثانیاً حتماً با فشار از سیستم‌ها گرفته شود و این که حق رأی را در سینی بگذارند و "اعطا" بکنند، این کارساز نخواهد بود. به‌خصوص با این مسئله‌ی "اعطا" من خیلی مشکل داشتم.

زنان روزنامه نگار و مقاومت در برابر مردسالاری

آزاده دواچی

نحوه برخورد با زنان روزنامه نگار همانند دیگر فعالیت های زنان با فشار بر این زنان و خانواده های آنها و نیز پرداختن به حریم شخصی آنان، همراه است تا آنان را از پرداختن به رسالت حرفه ای خود بازدارند. در واقع استراتژی برخورد و فشار در مورد زنان خبرنگار عمدتاً از طریق فشارهای فرهنگی و عرفی جامعه است تا هرچه بیشتر دایرۀ نقد و حضور زنان را در حوزۀ روزنامه نگاری تحت فشار قرار دهند و محدودیت های بیشتری را برای جلوگیری از حضور برابر این زنان در حوزه های مطبوعاتی فراهم کنند... اما تجربه نشان داده است که اینگونه فشارها در دراز مدت نمی تواند مؤثر واقع شود بلکه انگیزه برای مقاومت را بیشتر خواهد کرد.

تجاوز به زنان در پناه شريعت

گفتگو با: خانم سیران آتش، حقوقدان آلمانی ترک تبار و از فعالین حقوق زنان

گفتگوگر: هفته نامهء «دي سايت»

ترجمة مينو الوندي

مسئله تجاوز به زنان از همان ابتدای انقلاب مطرح بوده است. به عنوان مثال در روز استعفای مبارک ده و بيست نفر به خانم لارا لوگان خبرنگار جنگی افریقای جنوبی در میدان تحریر تجاوز کردند. ابعاد جدید این تعرض وحشت انگیز است اما منطق انقلاب در جوامع پدرسالار حکم می کند که زنان به سرعت از سیاست کنار زده شوند. فراموش نکنید که زنان با یک حکومت مذهبی بنیادگرا به مخالفت برخاسته اند... آپارتاید جنسی بخش مهمی از جهان بینی اخوان المسلمین است. به اعتقاد آنها زنان با مردان برابر نیستند و به همین جهت باید توی سرشان زد و خفیف شان کرد.

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

در باب آمدن ابلیس با هواپیمای ایرفرانس

 از نوفل لوشاتو به تهران

زری اصفهانی

بررسی اوضاع سياسی ايران

در سالگرد انقلاب 57

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر:فرامرز فروزنده

در برنامهء همصدائی تلويزيون انديشه

ماهی از سر گـَنده گردد، نی ز دُم!

امير سپهر

چرا انقلاب کردیم؟

رضا پرچی زاده

آيا به نسبت سال 57 عقب تر نرفته ايم؟

اسد سیف

آری، انقلاب 57 لازم نبود...

حسین باقرزاده

گذشت زمان به سود آیت‌الله خامنه‌ای است

اکبر گنجی

انتخابات با استاندارد‌های بین‌المللی

نتایج خیلی بدی دارد

علیرضا پناهیان٬ عضو قرارگاه «عمار»

تیر خطا و چند تک تير خلاص ديگر

حمیدرضا رحیمی

انقلاب اسلامی،

و سی و چهار سال تاریخ زدایی

شکوه ميرزادگی

رضايت سنجی و قدرت سياسی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

پاسخ به پرسش هائی دربارهء حکومت فدرال و آلترناتيو سکولار دموکرات

گفتگوبا اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: ی سعيد بهبهانی

ويدئو         فايل صوتی

اندر خمِ یک کوچه...

الاهه بقراط

سکّه یک پول!

شهباز نخعی

هشدار! قتل سیاسی در تونس آغاز شد!

همبستگی ملی جمهوری‌خواهان

برای استقرار و استمرار آزادی

و دموکراسی  درایران

سکوت «فدائیان اکثریت»

در برابر ادعای «وطن امروز»

مهمان سايت خودنویس

تحول نفت، همراه با صعود

و افول جهان آمریکا

سيروس بينا

جنجال بر سر سرنوشت میمون ِ ایرانی

مطلب وارده

رویهء تاریک آزادی

در نوار سیاه ترور افریقا

پال هیاسینته مبن، یان پول،

و تیلو تیلکه در نشريهء اشپيگل

ترجمه: مينوالوندي

در مصر، انقلاب ادامه دارد!

محسن ابراهیمی

کمونیست های ایران میهن پرستند

نشریهء توفان (حزب کار ایران)

افتخارات بی‌جهت و غرورهای بیهوده

مجيد محمدی

درس هایی که شیخ از شاه گرفت!

محمّد هادی

وصف حال ایران و مسائل مبرم

کالبد شکافی سخنان اخیر آقای خاتمی

م. چشمه

وقتی پرده ها کنار می روند

برنامه ای از حسن داعی

حسن حبیبی و بابا کرم

محمدرضا یزدان پناه

جاهل‌ها و لات‌ها، روحانيون و سلاطين

مسعود نقره کار

مبارزه با اوباش و بقيهء معضلات

حمیدرضا رحیمی

پازل براندازي و تكهء سرنوشت ساز

ايراندخت دل آگاه

ترکیب متنوع اصلاح طلبان انتخابات محور

علی افشاری

 

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630