دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 716 ـ  دو شنبه 2 آذر 1388 ـ 23 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

انتشار مجدد يک پيام، بمناسبت

اول آذر، سالگرد فدا شدن فروهرها:

آن «مرز پر گهر» بدون سکولاريسم هيچگاه آباد نخواهد شد

اسماعيل نوری علا

================

وقتی واژه‌ها و نشانه‌ها

سخن می‌گویند

الاهه بقراط

شکل‌گیری شعار «جمهوری ایرانی» را که ظاهراً سبب نگرانی و یا خشم برخی شده است، تنها با بررسی فرهنگ و زبانی که نظام‌های سیاسی تولید می‌کنند، و واکنشی که جامعه به آن نشان می‌دهد، می‌توان توضیح داد و نه با مواضع سیاسی که این یا آن فرد از آن دفاع می‌کند! در تمامی نظام‌های ایدئولوژیک، مردم تلاش کرده‌اند با فاصله گرفتن از فرهنگ و زبان حاکم، نظر و خواسته خویش را با فرهنگ و زبان خویش مطرح کنند. واژه «ایرانی» در شعار «جمهوری ایرانی» چیزی بیش از این نیست. بیان این خواسته است که ما جمهوری «اسلامی» نمی‌خواهیم چرا که «جمهوری اسلامی» با تکیه بر «وحدت کلمه» به حذف همه کلمات دیگر می‌پردازد؛ و نظرها و اعتقادات را با تکیه بر «اسلامی» بودن خود حذف و سرکوب می‌کند.

================

اگر ریگی به کفش ندارند...

گفتگو با حسن داعی

گفتگوگر: کيوان کابلی

آنچه برای من اهمیت داشت، جلوگیری از سیاست مماشات و همچنین ممانعت از ورود لابیست های طرفدار جمهوری اسلامی به حلقهء نزدیکان اوباما یا کلینتون بود. بنظر من، در آمریکا یک شبکهء لابی هست که بنفع رژیم ایران کار می کند. اینها به اوباما نزدیک شدند و روی خط سیاسی وی تأثیر گذاشتند. نتیجه اش را هم داریم امروز می بینیم. من، در پاسخ تیمرمن که می خواست با افشاگری در مورد حسن نمازی سیاست های اوباما و کلینتون در مورد ایران را مورد حمله قرار دهم، گفتم که تریتا پارسی در رأس شبکهء لابی رژیم ایران قرار دارد.  

================

ضرورت خانه تکانی امنیتی در اپوزیسیون!

یادداشت روز بهرام رحمانی

تعداد انگشت شماری از زندانیان سیاسی سابق که در زندان نیز سابقه «توابی» و یا همکاری با زندان بانان و بازجویان خود داشته اند و پس از آزادی نیز بلافاصله کار رسمی دولتی گرفته اند و یا مثلا برای فعالیت فرهنگی و اجتماعی از مجوز رسمی حکومتی برخوردار بوده ند به خارج اعزام شده اند تا در تشکل های سیاسی و اجتماعی نفوذ کنند و برای حکومت جاسوسی نمایند. این ها در واقع قربانیان سیاست های غیرانسانی حکومت اسلامی هستند. از این رو، یکی از ضرورت های مبارزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و سالم نگاه داشتن فضای حاکم بر این فعالیت ها، به ویژه در این دوره حساس این است که نسبت به اقدامات و عملکردهای این افراد معدود، توجهی بیش تری شود.

================

اعاده حیثیت ازانقلاب و اجتناب ازتکرارتراژدی انقلاب بهمن

تقی روزبه

خامنه ای اخیرا در نشستی با هنرمندان عموما آموخته و دست پرورده نظام، با شِکوه و سخن غافلگیر کنندهء یکی ازآن ها ،مجید مجیدی، که یک عمر برای نظام تبلیغ و هنرنمائی کرده  و گویا سازندهء فیلم تبلیغات انتخاباتی میرحسین موسوی هم بوده است، مواجه می شود. او از این همه نقار و دشمنی به وجود آمده در بین خانوادهء نظام بهت زده و خشمگین است و بانک برمی دارد که «آقا، این وضعیت کنونی حال و روز خوشی برایم باقی نگذاشته است»، و در پاسخ می شنود که «این منازعات تازگی نداشته و نیکی و بدی و بهشت و جهنم همواره با هم هستند». خامنه ای خشم  و همچنین اعتراض او به پخش فیلم هایش از صدا و سیما را به طبع لطیف و هنرمندانهء او نسبت می دهد! پس معلوم می شود که او، در کسوت سیاستمداری کاملاً پاک تهی شده از طبع هنرمندانه خود، اذعان داردکه این جنایات امر تازه ای نیست.

================

گفتگوی هفتگی مهرداد پارسا

از تلويزيون پارس

با اسماعيل نوری علا

سومين هفته

(آرشيو)

از اين پس، فقط آيات مورد تایید حکومت، مرجع می شوند

علی فرخی (سايت روز آنلاين)

در پی گسترش انتقادات مراجع تقلید نسبت به عملکرد حاکمیت، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزهء علمیهء قم قرار است زیر نظر آقایان محمد یزدی، احمد جنتی و مصباح یزدی اقدام به معرفی لیست جدیدی از مراجع  کنند. براساس اخبار موثق قرار است در این لیست نام مراجعی گنجانده شود که مورد تایید حکومت اسلامی هستند. پیش از این نیز، هنگامی که، بعد از فوت آیت الله العظمی اراکی، جامعهء مدرسین اقدام به معرفی لیستی تحت عنوان مراجع تقلید کرد، اسامی مراجعی چون آیات عظام منتظری، سیستانی، شیرازی، عزالدین زنجانی، صادق روحانی، صادقی تهرانی و قمی که همگی از مراجع مسلم تقلید بودند و حداقل بيست سال از انتشار رساله های آنان می گذشت، به دلیل انتقاداتشان به حاکمیت، از صافی این گزینش رد نشد و در مقابل نام آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در صدر لیست قرار گرفت. جامعهء مدرسین حوزهء علمیهء قم یکبار دیگر هم در سال های اولیهء دههء شصت بیانیه ای به منظور عزل آیت الله العظمی شریعتمداری از شئون مرجعیت صادر کرد که مورد اعتراض شدید برخی دیگر از مراجع، نظیر آیات عظام گلپایگانی، رضا صدر و مرتضی حائری قرار گرفت. در آن زمان این مراجع عقیده داشتند که دخالت نهادهای رسمی منتسب به حکومت در امر انتخاب مراجع، موجب خدشه دار شدن روند عرفی معرفی مراجع می شود و توهین آمیز است. در ماه های گذشته هم، در جریان اختلاف نظر دفتر رهبری با مراجع قم در اعلام عید فطر، به جز حسین نوری همدانی هیچیک از مراجع تقلید و حتی مراجع مورد تائید جامعهء مدرسین، نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی در مورد اعلام عید فطر را نپذیرفتند؛ همان طور که پس از اعلام احمدی نژاد به عنوان برندهء انتخابات ریاست جمهوری، بجز آیت الله شیخ حسین نوری همدانی، هیچیک از مراجع حاضر به صدور پیام تبریک نشدند. به نظر می رسد مسائل فوق از جمله دلایلی بوده که تصمیم گیران جامعهء مدرسین را ناچار به گزینش مراجع و معرفی چند مرجع همسو با حاکمیت برای تبلیغ ارتباط مناسب دولت و مرجعیت  کرده است. بر اساس شنیده ها، در لیست جدید مراجع، قرار است اسامی آقایان جعفر سبحانی، محمود هاشمی شاهرودی، خوشوقت و برخی دیگر از روحانیون مورد تائید حاکمیت قرار گیرد. در عوض، اخبار موثق حاکی از آن است که  مراجع مسلمی چون آقایان منتظری و زنجانی در این لیست جایی نخواهند داشت. یک منبع موثق در همین ارتباط خبر داده است که حتی افرادی مانند آیت الله العظمی علی صافی، وارث فقهی آیت الله بهجت، و یا آقایان صانعی، سید علی محقق داماد، دستغیب شیرازی و بیات زنجانی نیز به دلیل انتقاداتی که به رفتارهای حاکمیت داشته اند در این گزینش مردود خواهند شد. به گفتهء این منبع آگاه همچنین قرارست برای افزایش نفوذ در حوزهء علمیه، شورای مدیریت حوزهء علمیهء قم، که تحت نظر جامعهء مدرسین فعالیت می کند، از این پس استفاده از دروس مراجع مستقل را به رسمیت نشناسد و برای طلابی که در دروس این مراجع منتقد شرکت می کنند هیچ گونه مدرک تحصیلی و معافیت سربازی در نظر گرفته نشود.

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

حكومت توطئه جو

رامین كامران

هنگام تحلیل دلایل استفادهٌ اسلامگرایان از مضمون توطئه باید توجه داشت كه این داستان فردی نیست، به دلایل فردی واقع نمی شود و به طور فردی هم چاره شدنی نیست، تابع نظام است و ایدئولوژی آن. دل و ذهن به این نوع ایدئولوژی سپردن فرد را صرفنظر از اینكه باهوش است یا نه، تحصیلكرده است یا نه... وادار به نشان دادن واكنش های معینی می كند كه یكی از آنها اتكا به مفهوم توطئه برای توضیح اموری ست كه به آسانی می توان و در نهایت می باید به ترتیب دیگری توضیح داد.

نمي شود گفت بسيج درانتخابات دخالت نکند

سردار نقدي

انتقادها اگر از روي دلسوزي باشد، خوب است و ما به آن رسيدگي مي کنيم. ما هيچ موقع از انتقاد باکي نداريم. بسيج سازمان همه مردم است و اگر نقدي هم باشد، نقد مردم از خود است و اينکه بگوييم بسيج در انتخابات دخالتي نداشته باشد يعني که همه مردم در انتخابات دخالت نداشته باشد وچون ديانت ما عين سياست ما است اگر بخواهيم بگوييم که مردم وارد سياست نشوند نمي شود و بسيج يک مجموعهء نظامي نيست و البته به صورت تشکيلاتي هم وارد دسته بندي هاي سياسي نمي شود.

سلطه افراطی ‌ترين راست‌گرايی بر اقتصاد ايران؟

گزارشی از خبرگزاری ايلنا  

كارشناسان اعتقاد دارند كه با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، ايران به بهشت وارد كنندگان بدل و توليد ملي از صحنه روزگار محو مي‌شود. اين عده با نگراني اين سوال را مطرح مي‌كنند كه آيا دولت دهم با ديد باز و كافي تصميم به شليك تير خلاص به شقيقهء توليد ملي گرفته يا تصميمات پوپوليستي، كه همچنان در برخي از اعضاي اين دولت به چشم مي‌خورد، علت چنين تصميمي بوده است؟

http://4.bp.blogspot.com/_z7wJEPz3adY/SwVO8z61p9I/AAAAAAAAAdQ/mq_WDEB5Sw8/s400/Mosadereh.jpg

سپرده گذاری از شما، مصادره از ما!

سهرابستان

اطلاعات سپاه گزارشی تحقیقی از ریشه های جنبش سبز تهیه نموده و در بخشی از آن مدعی شده که این جنبش مربوط به اقشار مرفه بوده و اکثریت تظاهرکنندگان از مناطق شمال شهر و اعیان نشین می آیند. همچنین آماری از الله اکبر گویان شب سيزده آبان ارائه می کنند که نشان می دهد در مناطق شمال شهر، الله اکبر با شدت و گستردگی بیشتری بوده و بهمراه آن توهین هایی نیز به مقام رهبری شده است. این گزارش بر این نکته تاکید دارد که طبقه متمول و پولدار، گرداننده اصلی اعتراضات و تامین کننده مالی آن هستند. به ادعای اطلاعات سپاه، این قشر پولدار شامل ثروتمندان سنتی و قدیمی مناطق شمال شهر نمی شود، زیرا بخش اعظم آنها در دهه اول انقلاب از کشور خارج شده و ثروت خویش را نیز در صورت امکان با خود برده اند، بلکه اکثر ایشان افرادی هستند که بعد از انقلاب ثروتمند شده اند.

اين هفته: سر در گم، جهل مرکب فدوی، و عنوان

حميد رضا رحيمی

فدوی روزی، خبرگزاری مکتبی ای را دید می زد. به عنوان کتابی برخورد بنام "خبرنگار بدون مرز". شدیداً ذوق کرد که سرانجام سایتی برادرانه هم به این امر پرداخته است. فدوی اما به متن که مراجعه کرد، دید که برگ یا رو دست خورده است و این، عنوان کتابی است بقلم برادر محمدرضا زائری، از طلاب حوزه ی علمیه و در باب روایات و احادیث نورانی! در ادامه ی مطلب جمله ی دیگری هم بود از این قرار: "وی، مانند بسیاری از مبلغان، حد و مرزی نیز در گزینش یا حذف و حفظ این سخنان مبارک و متبرکه نداشته است!" که فدوی البته از فهم آن عاجز ماند...

(آرشيو)

 برخی به سيم آخر زدند

عسگراولادی  

به گزارش ايلنا، حبيب الله عسگراولادي که در اجلاس سراسري دبيران استان ها و شهرستان هاي حزب موتلفه اسلامي در مشهد سخن مي گفت، افزود: در جناح رقيب افرادي هستند که به نظام ولايت و انقلاب عميقا معتقدند و حساب آن ها از انقلابيون پشيمان و فرسوده جداست.وي هم چنين با اشاره به قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي خاطرنشان کرد: اگر اصول قانون اساسي به ويژه اصول لايتغير آن مبنا و ملاک تعامل رجال سياسي و مذهبي و احزاب قرار گيرد، وحدت مردم حفظ مي شود و شکافي بين دولت و ملت پديد نمي آيد. عسگراولادي در ادامه با اشاره به رويدادهاي تلخ پس از انتخابات اظهار کرد: دشمن با بهره گيري از موضوع رقابت بين نامزدها به بازتوليد جريان نفاق دست زد که ما از آن به عنوان نفاق جديد ياد مي کنيم.وي با بيان اين که « انتخابات دهم براي همه ما يک آزمايش جدي بود» ادامه داد: برخي متاسفانه در اين امتحان مردود شدند و با خروج از معيارهاي اخلاقي و انقلابي به سيم آخر زدند و فتنه آفريني کردند.دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري هم چنين با اشاره به اطرافيان دو نامزد شکست خورده در انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: ما با بازخواني نفاق جديد در کشور بايد نظام را از شر آسيب آن ها مصون نگه داريم، ما بايد همواره به آن ها توصيه کنيم زير چتر قانون اساسي و ولايت فقيه برگردند تا از افتادن در دامن شيطان بزرگ خود را نجات دهند.وي در عين حال افزود: متاسفانه آن ها کارهايي کرده اند که فرصت بازگشت را از دست داده اند.عسگراولادي در پايان با تبريک به دولت به مناسبت تکميل کادر کابينه به مناسبت راي خوب مجلس به سه وزير پيشنهادي تاکيد کرد: راي خوب مجلس به وزرا نشانه تعامل خوب مجلس و دولت است که اميدواريم اين تعامل در پيشبرد گفتمان پيشرفت، عدالت و خدمت تداوم يابد.

(آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 714  ـ  شنبه 30 آبان 1388 ـ  21 نوامبر 2009 

 

سياست‌های دينی جمهوری اسلامی ايران

مجيد محمدی

 

سکولاريسم، والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است

امير سپهر

 

مصوبه اسلامی کردن علوم انسانی در ایران ابلاغ شد

فرج بال افکن

 

اینجا تجارت خانهء علم است!

خبرگزاری مهر

 

ین ماییم که باید خود را با جنبش سبز تطبیق دهیم نه بر عکس

دکتر محمد صابر

دربارهء انتقاد نوری علا از دکتر کديور

 

به دنبال راهكاري براي نظارت بيشتر بر سايت‌هاي اينترنتي هستيم

وزیر ارشاد

 

شماره 713  ـ  جمعه 29 آبان 1388 ـ  20 نوامبر 2009 

 

چرا جامعهء ما «مدنی» نشده؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

مبارزه در پهنهء امکان و امید

تزهایی دربارهء جنبش اعتراضی مردم ایران (بخش اول)

امین حصوری

 

تاكتيك مهار دو گانه

محمد مسعود سلامتی

 

هدف تحمیل خواست به ‏حاکمیت است، نه بزیر کشیدن حاکمان

بیژن حکمت

 

از ترس آینده کلاردشت را می بخشند!

نامهء وارده

 

شماره 712  ـ  پنج شنبه 28 آبان 1388 ـ  19 نوامبر 2009 

 

فاسد تا مغزاستخوان! 

شهباز نخعی

 

تسامح و تساهل اصلاح طلبانه و «جوان کُشی» های آيت الله خمينی

مسعود نقره کار

 

پیشگامی یا پیروی؟

رامین کامران

 

جمهوری اسلامی؛ آزمون تاریخی روحانیت شیعه

هومان دوراندیش

 

يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام

 

شماره 711  ـ  چهار شنبه 27 آبان 1388 ـ  18 نوامبر 2009 

 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

ـ پرده برداری از مجسمهء خانم احمدی نژاد

ـ زن که زدن ندارد!

ـ وقتی صبر هيلاری هم تمام می شود

 

این انقلاب، انقلاب زنان است

شادی صدر

سخنرانی در مراسم دریافت «لالهء حقوق بشر»

 

موتور قرمزان و درد اهل قلم

شکوفه تقی

 

نامه ای به برادر هرگز ندیده ام

نرگس کلهر

 

نقدی بر قانون اساسی پیشنهادی حقوقدانان جنبش سبز>>>

نیما فرمین (دکترای حقوق از دانشگاه مونت پلیه ـ فرانسه)

===============================

چند مقاله و نظر در مورد انتقاد نوری علا از سخنان دکتر محسن کديور

از مطلقه اندیشی دینی تا مطلق اندیشی سکولار

عباس موسایی

======

تا کی در بند حکومت دینی؟

(سخنی با جناب آقای امیر بیگلری)

از: پیمان، فرزندی از ایران زمین

======

«منطق» آقای افروز

دارا گیلانی

======

سخنی با عاليجنابان آقايان افروز و بيگلرى

رحيم ظاهرى

======

اجازه دهيد من جواب پرسش های آقای بيگلری را بدهم

سعيد نظری

 

شماره 710  ـ  سه شنبه 26 آبان 1388 ـ  17 نوامبر 2009 

 

می خواهند از ترس مرگ دست به خودکشی بزنیم

باز شناسی جنبش سبز در شرایط جدید

حشمت اله طبرزدی

 

دو- دلي در آستانه ي مدرنيته

نوانديشان مسلمان در ترازوهاي ديجيتالي

اكبر كرمي

 

مسئله رهبری جنبش مردمی در ایران

(دو تناقض و یک راه حل)

دکترعطا هودشتیان

 

امان از جمعه گردی های آقای نوری علا!

فيروز افروز

 

در دفاع از دکتر کديور، پاسخی به آقای نوری علا

امير بيگلری

 

قانون اساسی مشروطیت و آزادی و برابری

يوسف شريفی

بخش يازدهم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

 

با وقاحت تمام به روزه‌خواري تظاهر و شعار "مرگ بر اسرائيل" را حذف می كنند

علم الهدی، امام‌ جمعه مشهد

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630