دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

 

سال دوم ـ  شماره 543  ـ سه شنبه 12 خرداد 1388 ـ  2 ژوئن 2009  

«حدود آزادی»، در سه چهره از حاکمان و سه چهره از محکومان...

نذر آزادی!

زنان ما را همين «فرهنگ» مورد علاقه ی آقای موسوی از حقوق و آزادی های خود محروم می سازد؛ آزادی های موجود در حقوق بشر و کنوانسيون رفع تبعيض که ـ در تعبير آقايان ـ زنان ديگر از موهبت داشتن اش برخوردارند چرا که در فرهنگ شان اين گونه مقدر شده و چون در «فرهنگ ما» چنين نيست ما از آنها محروميم و اگر هم که آنها را «مطالبه» کنيم، صرفاً برای دلخوشی ما و گذشتن از معبر انتخابات، وعده می فرمايند که آنها را بر اساس «فرهنگ کشورمان»، که همان فرهنگ اسلامی است و نه فرهنگ ملی، به ما خواهند داد، البته اگر مجلس تصويب کند و شورای نگهبان رد نکند و مجمع تشخيص مصلحت آن را به بايگانی نسپارد و از آسمان ولايت هم حکم حکومتی لازم الاجرا نازل نشود.

(باضافهء «يک لحظه از حافظه ی تاريخی زنان»)

كمپين فقط بخشي از مبارزات زنان ايران است

کامران طاهباز

انتقادات بسياري به كمپين يك ميليون امضا وارد است، از جمله حركت در چارچوب نظام سرمايه ‌داري موجود و خواسته‌ هايي كه از همين قوانين مطالبه مي شود، و چه بسا نقد به رويكرد آن كه موقع ارزشمندي را براي ديدگاه‌هاي خارج از كشور قائل است. اما نمي‌توان به حضور زندهء اين حركت شك داشت. اين فريادها را نمي توان ناديده گرفت. كمپين بخشي از مبارزات زنان ايران است و نه همهء آن. كمپين يك ميليون امضا همهء جنبش زنان نيست و خود نيز چنين ادعايي ندارد.

فعاليت اجتماعی زنان سکولار در مصر معاصر

نادیه (نادیا) العلی

ترجمه هما مداح

سکولاریسم چتری بزرگ است که می توان در زیر آن گفتمان ها، روش ها و مفاهیم متنوعی را گنجاند، بعضی از آنها حقایقی تکراری و کهنه هستند و بعضی دیگر بر‌هم زنندۀ پارادایم های سفت و سخت. در مصر، فعالان زن سکولار درگیر کار دشوار واژگونی گفتمان های هژمونیک ساختۀ دولت و همچنین بنیادگرایان و روشنفکران محافظه‌کار ناسیونالیست هستند. بسیاری از زنان در تلاش برای به چالش کشیدن عاملان سیاسی و افراد بنیادگرا از گفتمانی مشابه استفاده می کنند و در نتیجه سهواً دست به بازتولید طبقه بندی‌های استعمارگران و مروجان نئولیبرال "تضاد/برخورد تمدن ها" در زمان حال، می زنند.

تسليم شدن، عاقبت بهتری به وجود نمی آورد

فيروزه بنی صدر

اگر از اول برای همگی روشن بود که تسليم شدن، عاقبت بهتری را به وجود نمی آورد، روحيهء مقاومت خيلی قوی تر می شد. اگر برای صوفی ـ زنی لهستانی، در اردوگاه های رژيم هيتلری ـ از اول مسلم می شد که در صورت تسليم، باز هم دو فرزندش توسط نازی ها کشته می شوند، شايد تدابير ديگری می سنجيد تا بتواند از جان آنها دفاع کند و حداقل خودش مجبور نمی شد خودکشی کند. يا اگر جامعهء ايرانی در اول دوره اصلاحات می دانست که آقای خاتمی قرار است تنها يک تدارکاتچی بشود، به خود زحمت 8 سال تجربه را نمی داد و گرفتار اين فريب نمی شد.

 

===================  عکس و مکث  ===================

(آرشيو)

===================== کوتاه و گويا  =====================

اخبار «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران»

اديب برومند  از «همبستگی» کناره گرفت

            در آخرين لحظاتی که نشريه منتشر می شد، خبری به دست ما رسيد مبنی بر اينکه آقای اديب برومند از تشکيلات جديد التآسيس موسوم به «همبستگی» کناره گرفته است. متن اطلاعيهء اديب برومند، که در تارنمای موسوم به «مليون ايران» منتشر شده، به شرح زير است:  «به آگاهی مصاحبه کنندگان محترم و همهء هواداران جبهه ملی ايران مي رسانم که چون اين روزها شواهد و دلايلی به دست آمده که تشکيل اين جمعيت [همبستگی] اساساً بمنظور فروپاشی جبهه ملی ايران بوده است و شورای محترم جبههء ملی ايران نيز به اين مطلب پی برده و مخالف با مشارکت در آن می باشد و تنی چند از دوستان و همکاران ما نيز نسنجيده و ترفند خورده در آن شرکت جسته اند. به اين جهت استعفای خود را از رياست عاليه آن، که تنها جنبهء نمادين (سمبوليک) داشته و عملاً هيچگونه فعاليتی از اين بابت ننموده ام اعلام مي دارم، و از ديگر اعضای شورای جبهه ملی نيز تقاضا دارم، از «همبستگی» استعفاداده و پيوستگی خود را با جبههء ملی ايران تاکيد و تائيد نمايند».

           (بنظر دست اندرکاران سکولاريسم نو، با توجه به اميدهائی که تشکيل «همبستگی» در اقشار مختلف مردم بوجود آورده است، آقای اديب برومند اين نکته را به همهء مبارزان عليه حکومت اسلامی مديونند که توضيح دهند آن مجموعهء «شواهد و دلايل» چيست که موجب شده، در آستانهء انتخابات هفتهء آينده، ايشان دست به اقدامی چنين شتابزده و مبهم زده و حيثيت ده ها تنی را که پای بيانيهء اعلام موجوديت «همبستگی» را امضاء نموده اند مورد ترديد عمومی قرار دهند).

(آرشيو)

 

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630