آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 468 ـ پنج شنبه 29 اسفند 1387 ـ  19 مارچ 2009

=======================================================

پل هائی که از هم گسست

بمناسبت 29 اسفند، سالگرد پيروزی ايرانيان برامپراتوری بريتانيا و ملی شدن صتعت نفت

به رهبری دکتر محمد مصدق

==============

پيوند به سخنان محمد رضا شاه پهلوی در 1351 در مورد آيندهء نفت در ايران>>>

از برنامهء عليرضا ميبدی که عقيده دارد اين سخنان زمينه ساز «توطئهء انقلاب» بوده است

=======================================================

چرا توانمندی خود را از دست داده ایم؟

به "بهانه" ی مرگ امیر حشمت ساران

حسن ماسالی

چرا جنبش ملی و دمکراسی خواهی ایران از سازمان یافتگی و همآهنگی کافی برخوردار نیست؟ چرا با وجود نارضایتی عمیق و گستردهء مردم ایران نسبت به رژیم حاکم، "نیروهای ملی و آزادیخواه ایران" نتوانسته اند بعنوان " آلترناتیو" مطرح شوند و به مردم ناراضی امید بدهند و محافل "بی تفاوت" را جلب مشارکت در تعین سرنوشت آینده ایران کنند؟ چرا با وجود اينکه هم اکنون هزاران کادر فرهیخته و مبارز سیاسی، از نسل سابق و نسل جوان، از زنان، دانشجویان ، کارگران و روشنفکران در داخل و خارج از کشور فعالیت می کنند، هنوز در پراکندگی بسر می بریم؟

=======================================================

سرکوب خاموش ناراضیان در آستانهء انتخابات

کيانوش سنجری

تب و تاب رقابت های بس شگرف! انتخابات ریاست جمهوری و در لابلای خبرهای «خاتمی آمد، خاتمی آمد و رفت»، «کروبی آمده بود و خواهد ماند؟»، «موسوی آمد که بماند و بشود رییس جمهور مردم ایران؟» می شنویم و می خوانیم که وزارت اطلاعات این روزها دست به کار شده و به صورت تلفنی و یا با فرستادن پیک به فعالین سیاسی سکولار پیام هشدار می دهد و آنها را به گوشمالی و بازداشت شدن تهدید می کند که البته این گونه اخبار آنچنان مورد توجه رسانه هایی که مشغول امر مهم انتخابات هستند نیست!

=======================================================

جلوه های دمكراسي در حكومت هاي ديني و سكولار

محمد مسعود سلامتی

در آن جمهوري سكولار، مهمترين شعار نامزد مورد اقبال عمومي تلاش براي تغيير است. در حكومت ديني آنهايي كه ادعاي اصلاح دارند تاكيد مي كنند که در نظر ندارند به اندازه هشت سال قبل نيز شعارهاي (به اصطلاح تند!) سر دهند و اگر هم روي كار بيايند از آن مواضع «كج دار و مريز» هم نرمش بيشتري خواهند داشت. البته ناگفته نماند كه اگر كانديدايي يافت شود كه برحسب موج زمانه سخن از تغيير نمايد اين تغيير با پسوند «درحد قوهء مجريه» قيد مي شود تا تصور نگردد پا را از گليمش فراتر خواهد نهاد!

=======================================================

وداع با اميد رضا ميرصيافی

در آخرين لحظاتی که صفحات امروز سکولاريسم نو را می بستيم، خبر شديم که اميدرضا ميرصيافی، وبلاگ نويس جوان، دوستدار با ذوق موسيقی و هنر، کوشندهء راه فرهنگ ايران، و دوست ناديدهء ما، پس از اسارتی طولانی در دست جلادان اوين به اتهام «اهانت به مقام رهبری»، در زندان ولی فقيه و بدليل بی اعتنائی جلادان به حال جسمی وخيمش، جان سپرد و نوروزی تلخ را برای دوستان و آشنايانش رقم زد. اما آنگونه که پايگاه کميتهء نجات پاسارگاد در آرشيو خود دارد، هم او بود که دو سال پيش گزارش ويدئوئی پيوست را از «نوروز، در بازار تجريش» برای اين کميته تهيه ديد، گوئی بدان خاطر که امسال، از آن سوی جهان رفتگان پيام محزون تبريک او باشد، برای نوروزی که همين فردا از راه می رسد. در آستانهء رستاخيز طبيعت يادش را گرامی می داريم که نماند تا شاهد رستاخيزی که در راه است باشد...>>>>>

===================== آن روی سکه ====================

جايگاه «اصحاب کُبار»!

سيروس بهرامی

مطلب هفتهء پيش دکتر نوری علا در مورد «مستضعفين» را بسيار پسنديدم اما فکر کردم که ايشان در مورد «مستکبرين» کم سخن گفته و يک چيزی از معادلهء بين دو مفهوم را از قلم انداخته است؛ شايد به دليل اينکه تمرکر آن مقاله بر مفهوم مستضعفين بود و به مطالب جنبی و حاشيه ای آن ـ که خود می توانند مرکز توجهی مهم اما از زاويه ای ديگر باشند ـ نداشت. پس يادداشت کوتاه اين هفته را به برخی نکات در مورد مستکبرين، آن هم در ساختار سيستم های سياسی امروز، اختصاص می دهم و به چند و چون مفهوم قرآنی اين واژه هم کاری ندارم.

ساختار دولت در ترکيه

بخش سوم از فصل هشتم

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

نوع حکومت ترکيه پيش از آن که «جمهوری» باشد «پارلمانی» است، تصميمات بوسيلهء پارلمان اتخاذ می شود، کابينهء دولت مجری آن است، و رييس جمهور تصويب کننده و مروج آن محسوب می شود. چنين سيستمی، هنگامی که در پارلمان دارای اکثريت قابل اتکايي باشد، و رييس جمهور و نخست وزير نيز با يکديگر روابط حسنه داشته باشند، به خوبی کار می کند. اما قدرت رييس جمهور برای به تأخير انداختن اقدامات محول شده به دولت می تواند برای کابينه مزاحمت ايجاد کند. به خصوص وقتی که رييس جمهور و نخست وزير از دو زمينهء سياسی مختلف بيايند و هر يک نيروهای اجتماعی خاص و گروه های فشار ويژه ای همچون ارتش، ديوانسالاری، جامعهء بازرگانی و گروه های انتخاب کننده وسيع تری را نمايندگی کنند ـ که اغلب اين امر پيش آمده است، اين سيستم به دشواری دچار می شود...      (پيوند به فهرست کتاب)

===================== کوتاه و گويا  ====================

ضرب و شتم اشرفيان و تشديد محاصرهء اشرف

متن اطلاعيهء دبيرخانه شوراى ملى مقاومت ايران

دو هفته بعد از تأكيد خامنه اى، ولى فقيه رژيم جنايتكار آخوندها در دهم اسفند، مبنى بر اخراج مجاهدين از عراق و اجراى توافقات دوجانبه بين اين رژيم و دولت عراق و به دنبال محاصره و تهاجم به يك ساختمان در اشرف از روز جمعه تا كنون، يك افسر عراقى ساعت 9 صبح امروز 25 اسفند ماه در ورودى اشرف به تهديد كردن مجاهدين و ضرب و شتم دو تن از ساكنان آن، به نام عبدالعلى حاج محمدى و نورالدين نويد با استفاده از باطون برقى و دستبند زدن مبادرت كرد اما متعاقبا با مداخله و ممانعات نيروهاى آمريكايى رو به رو شد. نيروهاى مهاجم عراقى صبح امروز از ورود بيش از 150 كارگر عراقى شاغل در اشرف جلوگيرى كردند و ساعت 11:00 صبح به افزايش نيرو و تشديد محاصره ساختمانى كه دو روز گذشته مورد تهاجم و محاصره قرار گرفته بود، پرداختند. نيروهاى عراقى براى چهارمين روز متوالى از ورود تريلي هاى حامل مواد لجستيكى و تداركات و از جمله سوخت به اشرف جلوگيرى مى كنند؛ چيزى كه تاسيسات آبرسانى، سيستمهاى پزشكى و درمانى اشرف را با خطر جدى مواجه مى كند. اقدام هاى 4 روز اخير مانند قطع تداركات، ممنوعيت مراجعات و ورود كارگران، محاصره ساختمان، دستبند زدن و مضروب كردن با باطون الكتريكى و انواع تهديدها عليه ساكنان اشرف نقض آشكار كنوانسيون هاى ژنو، قانون انساندوستانهء بين المللى و قانون بين المللى و مصداق مشخص جنايت جنگى عليه افراد حفاظت شده است. مقاومت ايران خواستار مداخلهء فورى دولت آمريكا و ارگان هاى بين المللى ذيربط براى خنثى كردن نقشه هاى رژيم آخوندى و ممانعت از وقوع يك فاجعه انسانى در اشرف مى باشد. عاملان و آمران اقدام هاى جنايتكارانه، به ويژه مشاور امنيتى دولت عراق كه آشكارا دستورات ديكته شدهء خامنه اى را به اجرا مى گذارد، بايد تحت پيگرد بين المللى قرار گيرند. مقاومت ايران، با يادآورى اطلاعيهء سفارت آمريكا در بغداد در 28دسامبر گذشته، بار ديگر بر ضرورت تضمين كنوانسيون هاى بين المللى و حفاظت ساكنان اشرف توسط نيروهاى آّمريكايى بر طبق تعهد هاى بين المللى دولت آمريكا و الزامات ناشى از توافق نامه اين دولت با ساكنان اشرف تأكيد مى كند و براى خنثى كردن دستورات ولى فقيه حكومت آخوندى خواستار بازگرداندن وضعيت به قبل از ژانويهء 2009 و برعهده گرفتن مسئوليت حفاظت توسط نيروهاى امريكايى است.  (دبيرخانهء شورا ـ پاريس 25 اسفند 1387 15 مارس 2009)     (آرشيو)

 
 

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630