فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما

 تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها

 

اعتراض به دموکراسی ظاهری در اروپا

گزارشی از سیما راستین

زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان، در دیداری با فیلسوف نامدار، یورگن هابرماس، از او تقاضا کرده در بحث بر سر برنامهء حزب سوسیال دموکرات برای کسب قدرت مشارکت کند. هابرماس پذیرفته و پس از چندی یولیان نیدا−رومِلین، استاد فلسفه در دانشگاه مونیخ و وزیر پیشین فرهنگ (در کابینه اول شرودر، صدراعظم سوسیال‌ دموکرات) و نیز پتر بوفینگر، استاد اقتصاد در دانشگاه وورتسبورگ، برای همفکری به هابرماس پیوسته‌اند. حاصل رایزنی این متفکران طرح نکاتی بنیادی برای حزب سوسیال دموکرات به شکل فراخوانی است که روز شنبه 4 اوت در روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" چاپ شد. تمرکز این فراخوان بر روی اقتصاد و سیاست در اروپا است. اقدام رئیس حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در دعوت از سه اندیشمند برجسته برای مشارکت آنان در بحثی در عرصهء عمومی برای تدقیق برنامه حزب، ابتکاری پربازتاب بوده است. تدوین سیاست نه پشت درهای بسته، نه با امتیازدهی و کرنش به قدرت‌های اقتصادی، بلکه در تبادل نظری علنی با روشنفکران و دانشمندان – این آن چیزی است که افکار عمومی را تقویت می‌کند و مردم را در انتخاب‌هایشان آگاه و صاحب رأی واقعی می‌سازد.>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

سال پنجم ـ  شماره 1183 ــ  جمعه 20 مرداد ماه 1391 ـ 10 ماه اگوست2012

از ميان آرشيو مجموعهء

تأملی بر مقولهء «آلترناتيوسازی»

جمعه 24 خرداد ماه 1386>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

گفتمان امپریالیسم و معضل دموکراسی در ایران

ویدا حاجبی تبریزی

رحمانی شدن اسلام و اهمیت استراتژیک آن

اکبر کرمی

همراه با توضيحی از سکولاريسم نو

گونه شناسی اپوزیسیون ایرانی

فرخ نگهدار

همراه با توضيحی از سکولاريسم نو

اصولا در خارج اپوزسیون نداریم!

گفتگو با شروین نکوئی، جامعه شناس (هلند)

گفتگوگر: یوحنا نجدی

ضرورت بازگشایی پرونده ترور دکتر قاسملو

مهدی خانبابا تهرانی

روند تبدیل سرنگونی به سرگرمی!

محمد هادی

واقعیت فنجان در سال‌روز مشروطیت

بهمن زاهدی

ایرانیان نیازی به خاتمی و امثال او ندارند

فرید راستگو

رهنمودی از عصر پیشین

(به پیشواز دویستمین سالگرد تولد آخوندزاده)

مهدی استعدادی

آلترناتيو سازی، آری يا نه؟

جمشيد اسدی

این نوشته را، بدون نگاه به انتهای آن، بخوانید

گفتگوی یک از زندانی با بازجوی خود

سه ديوارهء کاذب يک منشور فرهنگی

محسن ذاکری

ما به رئيس جمهوری نيازمنديم

که آشتی ملی ایجاد کند!

گفتگو با صادق زیبا کلام

ليبرال‌ دموكراسي ايراني و مشكلات آن

گفتگو با احمد بني‌جمالي

گفتگوگر: نجات بهرامی

خطر شکاف در چپ دموکرات

نادر عصاره

سیر یک روز طعنه زد به پیاز...

حمیدرضا رحیمی

جملهء قصار امروز

از «مراد علی»

در کامنت های سايت  «من + گويا»>>>

حقوق بشر در اندیشهء روشنفکران مشروطه

بهداد آرین

 رهبری کاریزماتیک دکتر قاسملو

و تقابل با حکومت اسلامی

گفتگو با مجید حقی

گفتگوگر: سوسن محمدخانی غیاثوند

چشم انداز هزارتوی اپوزيسيون درخارج کشور

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

انعکاس اخبار ايران در فنلاند و مبارزات اپوزيسيون در خارج کشور

گفتگو با محسن ذاکری

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

انتخابات آزاد؛ راه نجات کشور از بحران!

محمد خاتمی

بديل واقعی‌ اشتراکی وتقسيم پذيراست

فرهنگ قاسمی

مشارکت فعال من و شما در رهبری کشور!

فرهاد جعفری

وطن ‌فروشی به معنی واقعی!

الاهه بقراط

راه دشوار اپوزسیون درگام نهادن بسوی اتحاد

مهدی رود

هان ای دل عبرت بین..!

شهباز نخعی

ایران و سیاست شیعی در منطقه؛

بحران‌ در راه است

مهدی خلجی

دربار «شورای ملی ِ» مورد حمايت رضا پهلوی

بيست و چهارمين برنامهء مناظرهء سياسی

به مديريت عليرضا ميبدی

با شرکت محمد رضا تقی زاده ـ حشمت رئيسی

شاهين نژاد ـ اسماعيل نوری علا

حاکميت ملی، آلترناتيو، و شورای ملی

بيژن کريمی

جمهوری‌خواهی: کم دافعه، پرجاذبه!

گفت‌وگو با مهرداد درویش‌پور

گفتگوگر: زهرا باقری شاد برای راديو زمانه

 

همپای هم، در پیمودن راهی یگانه

فریدون احمدی

کشور ما دوران بسیار سرنوشت‌ سازی را می‌گذراند. همهء ارکان حیات اجتماعی در کشور با بحرانی حاد مواجه است. احتمال خیزش‌های بزرگ اجتماعی و سیاسی، خطر فروپاشی اجتماعی، احتمال فروپاشی قدرت سیاسی در شرایط نبود قدرت جانشین، خطر جنگ داخلی، گزینهء تشدید فشار خرد کنندهء جهانی بر جمهوری اسلامی، امکان حملهء نظامی به ایران و وقوع جنگی محدود و یا نامحدود و ... همگی  چشم ‌انداز‌هایی قابل تصور  و به درجات گوناگون محتمل در آینده سیاسی ایران هستند.  راه  چاره‌ و پاسخ شایسته در این شرایط متحول و پیچیده در گرو رایزنی و راه‌یابی مشترک، همبستگی و همگامی، همرایی و همآوایی ملی ایرانیان دموکرات و آزادی‌ خواه است. بدون شک این مهم، پرتوان و سنجیده  فرجام یافته و این راه ناهموار، با گام‌های استوار، پیموده خواهد شد. اما در این میان بسیار غم‌انگیز خواهد بود اگر گروهی از همراهان، همچنان شناگر آب‌های خرد خانگی باقی بمانند.>>>

نگاهی به ماه مرگ و بی مرگی

می خواهم در مورد دو رويهء «مرداد» و «امرداد» ـ که متعلق به يک سکه اند ـ يادآور شوم که اين «ماه دو گانه» چگونه با جريان «سکولار ـ دموکراسی» در ايران پيوندی چند جانبه دارد. می خواهم بگويم که از صدر مشروطيت تا کنون، در ميان هياهوی «شهدا»ی سازمان های مختلف ايدئولوژی زده، از دست رفتگانی از خيل سکولار دموکرات های ايران هم وجود دارند که جان شيرين خويش را بر سر عقيده شان نهاده اند. و می خواهم بپرسم که آيا کشتگان راه مشروطه و سکولار دموکراسی را بايد با چه صفتی مشخص کنيم؟>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی)

این بار کمربند سبز به دور خطر سیاه!

امروز غرب پیشاپیش با اسلام‌گرایانی که در «بهار عربی» به قدرت می‌رسند به توافق رسیده است. غرب با اطرافیان خمینی نیز به توافق رسیده بود ولی اشتباه‌ هر دو طرف این بود که خودِ خمینی را به حساب نیاوردند. آنها یک بار با توهم کمربند سبز، ارتجاع سیاه را به ایران تحمیل کردند و تاوانش را چهار نسل از ایرانیان هنوز پس می‌دهند. حال آیا با کشیدن کمربند سبز کمرنگ به دور خطر سیاه می‌توان به یک «جمهوری‌ اسلامی» دوست غرب در ایران رسید و آن را واداشت که دنباله‌رو «بهار عربی» شود و نقش دین در حکومت را یک بار دیگر تجربه کند؟!>>>

دیوار جهنم زنان بلندتر می شود

شکوه ميرزادگی

خبر حذف زنان از تحصيل در هفتاد و هفت  رشته، مهم دانشگاهی و خبر تبدیل کودکستان های مدرن و امروزی به مکتب خانه های قرون وسطایی و تحمیل مذهب حکومتی بر کودکان با هم ارتباط ارگانیک و حساب شده ای داشته و نشان دهندهء آنند که حکومتی که نام بی محتوای «جمهوری اسلامی» را بر خود دارد،  اکنون در حال قرار گرفتن در جادهء اصلی و واقعی خود، یعنی حاکميتی برآمده از اعماق قرون وسطا است؛ حاکميتی که از نخستين روز عمر خود به ناروا و نابجا در قرن والایی حقوق بشر و درخشش های تمدنی ظهور کرده است.>>>

دریاچهء بینوای ارومیه!

مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربی می گوید: «حفظ و احیای دریاچهء ارومیه بزودی به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شود»! در کشوری که هشتاد درصد اقتصاد در کنترل مافیای دولتی است و بخش خصوصی عمداً به ورشکستگی و نابودی کشیده شده، یا برای نجات سرمایه خود به دلالی و واسطه گری روی آورده، واگذاری امری حیاتی مانند "حفظ و احیای دریاچهء ارومیه" به آن از دو حال خارج نمی تواند باشد: یا ترفندی برای ریختن مقداری پول به جیب های گشاد یک یا چند آقازاده است و یا پروژهء بزرگی در ردیف دیگر لقمه های چرب سفرهء غارتی است که سال هاست برای سپاه پاسداران گسترده شده و در هر دو حال میخ آخر بر تابوت دریاچه بینوای ارومیه است!>>>

زایش دوباره

حمید آقایی

اگرچه جنبش نوگرایی و بازگشت به خویشتن که پس از دهه چهل شمسی در ایران آغاز گردید و بطور کلی جنبش های فکری و سیاسی که پس از مشروطه بدنبال جستجوی راهی برای ورود جامعه ایران به مدرنیته بودند قابل مقایسه با جنبش رنسانس نیستند، اما اشاره به برخی از تفاوت های بسیار اساسی بین این دو خالی از نکات آموزنده نمی باشد. به نظر نگارنده، جنبش های نوگرایی در ایران هرگز نتوانسته اند یک نقطهء آغازین مشخص و بومی، و بر مبنای آن، یک چهارچوب و روش مشترک برای نقد تاریخ سده های اخیر ایران و جستجوی علت عقب افتادگی جامعهء ایران پیدا و تعیین کنند. در مقابل اما، یا تقلید از فرهنگ و سنن غرب پیشنهاد شده است و یا به اصلاح دین و نو کردن مذهب شیعه پرداخته شده است. اما جوهر اصلی جنبش رنسانس اروپا زمینی کردن انسان، اتکا به قوهء عقل انسان در فلسفیدن و اندیشه ورزی، در علمی و تجربی کردن روش شناخت و خارج کردن دین از عرصه سیاست و قانون گذاری بوده است.>>>

ولی فقیه حق دارد در تمام امور جهان دخالت کند

محمدعلی رامین

محمدعلی رامین٬ دبیر کل بنیاد جهانی هلوکاست و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد می‌گوید: «ولایت مطلقه یعنی اینکه ولی در همه اموری که به جامعه بشری مربوط می‌شود، علاوه بر اینکه حق دخالت دارد، وظیفه دخالت در این امور نیز به عهده او می‌باشد.» رامین افزوده است: «اگر تمام رهبران جهان با ویژگی‌هایی شبیه به ویژگی‌های ولی فقیه انتخاب شوند، به طور حتم حرکت به سوی سعادت بشریت با سرعت بیشتری پیموده خواهد شد.» وی گفت: «امامت معصوم الگوسازی برای نجات جامعه بشری است؛ اما ولایت فقیه الگوبرداری از امامت معصوم است». معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ولی فقیه ایران دلسوز نیازمندان دنیا و هوشیارکننده گمراهان است، اظهار داشت: ولی فقیه مدیرانی که عده ای خواستند در راس باشند را پذیرفت و مشقت مدیر کردن آنها را به جان خرید تا جامعه را از فتنه و آشوب نجات دهد. رامين به تشریح موقعیت سیاسی ایران در عرصه جهانی پرداخت و گفت: «ایران تنها جامعه ای است که می تواند ادعا کند که هویت جمعی اسلامی دارد و تنها حاکم جمهوری اسلامی ایران است که عامل و عالم به دستورات خدا مي باشد».(آرشيو)

پيوند به گزارش کامل عمليات منع روزه خواری مآموران امام زمان>>>

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630