پيوندها | مطالب شمارهء قبل | سال چهارم ـ شماره 998 ـ دوشنبه 5 ارديبهشت 1390 ـ 25 آوريل 2011 | |
اين سايت دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== =========== نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها) =========== ============= ========== ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== ============= ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
|
>>>
گفتگوها دربارهء همايش تورنتو گفتگوی مهدی ذوالفقاری با اسماعيل نوری علا>>>
با دکتر اسماعيل نوری علا مسئوول امور اجرائی شبکه>>>
چاپ واشنگتن (فايل پی.دی.اف)>>>
حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)
تجدد سیاسی، یعنی حکومت قانون. مگر میشود حکومت قانون بدون تدوین مجموعههای قانونی و نظام حقوقی تحقق پیدا کند؟ ایراد من به همۀ کسانی که تاریخ مشروطیت را نوشتهاند، حتی فریدون آدمیت، این است که از این نکتۀ اساسی غفلت کردهاند. آدمیت را از این حیث مثال زدم که او در انگلستان تحصیل کرده بود و میتوانست تاریخ مشروطیت در اروپا را بداند. و گرنه برای اکثریت تاریخنویسان فهمیدن این مباحث کاری آسان نبود. مشروطیت نظام سیاسی مبتنی بر حکومت قانون است و در تحلیل آن نیز نمیتوان به دگرگونیهای حقوقی بیاعتناء ماند. >>>
امروز هنوز ایرانیانی هستند که در رژیم شاه درجا میزنند. ایرانیانی هستند که در رژیم کنونی درجا می زنند. و ایرانیانی هستند که از هر دو رژیم فراتر رفتهاند و آینده از آن آنهاست. در این میان فقط مدافعان «اصلاحطلبی» هستند که در حال شمشیرزنی با شبح رژیم شاه، در دامان هیولای رژیم کنونی از پای در میآیند. >>>
هنوز در دعواهای کنونی معلوم نیست که جناح اصلاح طلبان ـ که قبلا با جریان محافظه کار و سنتی تصادم هائی داشت ـ برای مبارزه علیه باند احمدی نژاد به آشتی و ائتلاف دست می یابد یا نه. اما در سال های گذشته ثابت شده است که قدر مسلم برای اصلاح طلبان حفظ نظام مهمتر از درد و اندوه مردم است. بهر حال، جنبش سبز مردمی تاکنون بیشتر در عرصه آزادی ودمکراسی فعال بود اما اینک جبهه اقتصادی ـ یعنی نیاز های امرار معاش مردم ـ نیز به یک نیروی عظیم سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است که در نهایت با پیوند هر دو جبهه علیه حکومت اسلامی ـ می توان به فرارسيدن بهار آزادی و برقراری عدالت اجتماعی در ایران امیدوار بود! >>>
در برابر پروژهء کمونيسم کارگری مناظره مهرداد مشایخی با علی جوادی در کانون کانون ايرانيان واشنگتن برگرفته از سايت تلويزيون ايران ما >>>
نظری به سخنان حجتالاسلام طائب در چند روز گذشته، و مانند دیگر روحانیون راستِ سنتی، «حجتالاسلام طائب» نیز در خصوص «مهدویت» و «ایرانیت»، چندین و چند اظهارنظر پیاپی داشت. اما جالبترین بخش از اظهارات ایشان آنجا بود که گفته است: «واردکردنِ ملیت؛ مخالف ادعای ماست که ادعا میکنیم «ملت ایران فهم خاصی از اسلام دارند. فهم خاص ایرانیها همین بوده است که ایرانیت را کنار گذاشتند». پس اینکه ما مجدداً کلمهی ایرانیت را وارد بکنیم درست نیست.
|
در انتظار «فتنه» ای خونینتر: قیام پاسداران / بسیجیها علیه طبقهء ممتاز روحانی
حتی یک سال پیش و بعد از سرکوب جنبش اعتراضی سبز به دشواری میشد تصور کرد که روزی دو بخش اقتدارگرایان یعنی روحانیت و طرفداران آنها از یک سو و نظامیان و نظامیگرایان از سوی دیگر یکدیگر را فتنهگر خطاب کنند. اما اکنون طرفداران دولت نسبت به زد و خوردهای خونین میان این دو جناح هشدار داده و وعده میدهند که کاخهای طرف مقابل به زودی فرو میریزد. منتقدان دولت نیز دولت را فاسد، لیبرال، دیکتاتور و تحت سلطهٔ نفوذیهای دشمن و منحرفان معرفی میکنند. نزاع بر سر چیست و چرا بالا گرفته است؟ دو طرف اصلی این نزاع از حیث نهادی کدامند؟>>>
پروژه مشايی هنوز به چنان اندازهای گسترش نيافته است اما اگر باند مشايی - احمدینژاد - خامنهای بخواهد آن را همچنان دنبال کند توان آن را دارد که در دنبالهی خود، بهشرط گسترش، به ستيزی راستين در حکومت بينجامد؛ ستيزی ميان آنان که با دادههای اطلاعاتی میدانند اسلاميزم در ميان جوانان ما به پايان راه خود رسيده است و بايد راههای فريبندهی ديگری يافت و آنانی که ناآگاه از پروژه به داشتهها و گفتههای پيشين خود میچسبند. چنين مینمايد که در پايان اين بخش از پروژه، به شرط گسترش آن در بدنهی حکومت، گروهی ديگر از هواداران اکنون حکومت از بدنهی آن به بيرون پرتاب خواهند شد و حکومت سستتر از پيش با جنبش سبز نيرومندترشده مواجه خواهد شد.>>>
در اين روزها که بيشتر وقتم در حشر و نشر با اهل سياست می گذرد می بينم که بسياری شان هنوز متوجه مقتضيات روند «جهانی شدگی ِ» زندگی و اقتصاد و انديشه و جامعه نيستند. می بينم که، مثلاً، وقتی در جهانی که آدميان را به سرعت در خود می چرخاند و به مفهوم «هويت» نيز معنائی تازه می بخشد و خرده هويت ها را به سرعت در پديده های بزرگ تر از خود جذب و حل و نابود می کند، ما هنوز از مبارزان بخش های مختلف کشورمان می شنويم که بجای «حق طلبی» از «هويت طلبی» سخن می گويند، به «انزوای ملی» خويش می انديشند، و به اينکه زمين را برحسب خون و زبان و مذهب تکه تکه کنند.>>>
يک گفتار ويدئوئی از
از آنجا که همه مسائل با مسلمان های مهاجم از ایران شروع شده است ولی متاسفانه بیش از سی سال کسی توجهی به آنچه بر کشور ما گذشت نداشته، امروز نیز باید توجه جهانیان را به ایران معطوف کنیم. شاید جامعه نوینی که در ایران در سه دهه گذشته توانسته است در برابر زیاده روی های اسلام قشری مقاومت نماید بتواند نمونه ای باشد لااقل برای بخشی از کشور های مسلمان در منطقه خاورمیانه. هیچکس نمی تواند صد در صد اطمینان داشته باشد که ایران می تواند بعد از رهایی از نظام اسلامی مسیر نوینی را در آمیزش میان دین و حکومت به جهانیان نشان دهد، اما اگر چنین امکانی متصور باشد جز ایران و ایرانی هیچ ملت و کشور دیگری از عهده این مهم بر نخواهد آمد. مردم ایران زهر حکومت دینی را چشیده اند و در مسیر مقاومت خود پادزهر آن را نیز یافته اند.>>>
یا تلاش برای جبران زمان از دست رفته تروتسکی اگرچه از «امتیاز» تأخر تاریخی سخن میگوید ولی به یک نکتهی اساسی اشاره میکند و آن را زمانی امتیاز میداند که «ظرفیتهای اقتصادی و فرهنگی آن کشور» اجازه بدهند. به سخن دیگر، ظرفیت اقتصادی و فرهنگی میتوانند به عنوان مانع عمل کنند و امتیاز تأخر تاریخی را به ضد خود تبدیل نمایند. «ظرفیت فرهنگی» که تروتسکی در سال 1930 از آن سخن گفت، در ادبیات مارکسیستی عملاً جایگاهی نداشته است و حتا اشاره به آن یک تابوشکنی گناهآلود بود.>>>
بیحاصلی جنگ متافیزیکی این پرسش را بوجود آورده است که اصلاً چرا باید علیه متافیزیک جنگید و نشان داده است که جدال با متافیزیک گوهر روشنگرانه ندارد و با ساختار دموکراسی همخوان نیست. اکنون جامعهٔ ایران به این حقیقت پی برده است که مبارزهٔ آنتی متافیزیکیِ گذشته بر سوء تفاهم مبتنی بوده است. آزادی در متافیزیک پایهٔ اصلی فرهنگ دموکراتیک است. این دریافت پست متافیزیکی در جامعهٔ ایران حاصل تجربهٔ حکومت اسلامی است. طرح شعار «مذهب حریم خصوصی است»، که پایهٔ اندیشهٔ دموکراتیک است، با آتئیسم سیاسی و جدال ضد متافیزیکی ناهمساز است. بدین گونه چرخش در برخورد با متافیزیک، راه تفاهم و وفاق ملی را گشوده است. >>>
|
اختلافات علی خامنه ای و احمدی نژاد روشنفکر قلمرو عمومی وظیفه ی دیگری دارد. او باید سرشت اختلاف را توضیح دهد. یعنی علل و دلایل اختلاف، عوامل تشدید کننده ی آن و پیامدهایش را تبیین نماید. به عنوان مثال، باید بگوید که این نزاع معلول آن است که منابع اقتصادی در پروسه ی خصوصی سازی در دست چه کسانی قرار گیرد؟ و کنترل دستگاه اطلاعاتی در دست چه کسی باشد؟ یعنی، وزارت اطلاعات در همین نظام سلطانی اگر در اختیار قوه ی مجریه باشد، مجلس حداقلی از کنترل را به آن اعمال خواهد کرد.اما وقتی به سازمان تحت امر مستقیم رهبر تبدیل شود، به طور مطلق از کنترل عمومی خارج می گردد. هدف روشنفکر قلمرو عمومی تقرب به حقیقت، کاهش درد و رنج مردم، و نقد بی امان "قدرت متراکم" و "ثروت های بادآورده" است. روشنفکر قلمرو عمومی، "پادوی سیاسی" سیاستمداران نیست.>>>
جمهوری اسلامی در گرداب فتنه ها بروز بحران در هر جامعه ای قابل تصور است. جمهوری اسلامی نیز از آن مستثنی نیست. بدیهی است در هنگام بروز بحران، تمامیت یک نظام سیاسی باید چاره اندیش حل مشکل باشد. تلاش نظام یافته اعضای یک سازمان برای حل بحران یا کاهش بحران را "مدیریت بحران" می نامند.اما، مکانیزم چاره اندیشی در جمهوری اسلامی متفاوت از دیگر کشورهاست. جمهوری اسلامی از نخستین روز های استقرار خود، ادبیات خاص خود را سکه رایج کرده است. استکبار برابر با امپریالسم، مستضعف برابر با فقیر و... نشانده شدنده اند. از آن جمله است "فتنه" که معادل "بحران داخلی" در ادبیات جمهوری اسلامی بکار برده می شود. پرهیز عامدانه رژیم از بکارگیری واژه بحران داخلی و استفاده از واژه فتنه به جای آن برای توصیف اوضاع جاری کشور ناشی از سه نکته سنجی است... >>>
این مقاله یا بهتر بگویم کتابی که در حال حاضر مشغول خواندن آن هستید، در اصل به ریتم و آهنگ یک کتاب نگاشته نشده است. بلکه بیشتر با جمع آوری و تدوین و ترتیب بندی زمانی مطالب مطرح شده، در جامعه فعلی ایران نسبت به شناسائی رهبری انقلاب 1357 و نطق ها و خطابه های وی در قبل و بعد از زمامداری و طی طریق و مسیری که رهبر و بنیانگذار ولایت فقیه پیمود، گردآوری شده است. و خواننده پس از مطالعه پیشینه این شورش و سوء استفاده جریان های مستعد مذهبی، پس از پیروزی و در دست گرفتن همه شریان های حاکم و با حس برخورداری از موج بپا خواسته مردم در رژیم شاهنشاهی، روبروست. از این حیث، قضاوت در مورد مطالب مطرح در این مقاله، که به نوعی آسیب شناسی شماتیک ولایت فقیه را دنبال می کند، به عهدهء خواننده واگذاشته شده است. >>>
شاهرگ فرهنگی و اخلاقی حکومت اسلامی استخوان بندی حکومت اسلامی، یعنی لات ها، با احساس تنگی جا به جان هم افتاده اند. این بار رگ لاتی حکومت گران در عربده جویی های یکی از مداحان اهل بیت آل عبا و بیت رهبری بیرون زده است. حاج سعید حدادیان، از مداحان لش و وبشی، که همه ی محسنات شکلی و محتوایی یک حزب الهی لات را دارد، احمدی نژاد ورحیم مشایی را" آفتابه گرفت"... سعید حدادیان مداح مدعی ولایتمداری در معرکه گیری اش که در"جمع عاشقان سیدالشهداء" بر پا شده بود، با تاکید بر شباهت رحیم مشایی به عورت آقای احمدی نژاد، از رئیس دولت امام زمان خواست جلوی این آلت زشت را بپوشاند و آن را دور بیاندازد. مداح اهل بیت آل عبا و بیت رهبری که به گفته خودش یکبارنیز قصد داشت مشایی را " بزند" درمعرکه گیری اش لاتی حرف می زند تاهیچ رسانه ای نتواند حرف های اش را انتشار دهد.>>>
در هفته های اخیر ماجرای افزايش قبض گاز مصرفی در ايران و صدور قبض های عجيب و غريب برای خانوارها به ويژه مجتمع های آپارتمانی که به گفتهء مردم ارقام ميليونی آن سر به فلک کشيده است و هم چنین برخی از مسئولین و نمایندگان مجلس نگرانی خود را از اعتراضات مردمی ابراز کرده اند. در برخی از گزارشات از تهران آمده است که در جديد ترين شيوه اعتراضی، برخی از شهروندان تهرانی برگه های قبض گاز خود را به نشانه اعتراض به داخل آرامگاه خمينی در بهشت زهرا تهران انداخته اند که می تواند در پاسخ به ادعای سی و دو سال پيش او باشد.>>>
جنبش سبز ایران، راهبرد انتخابات آزاد، و چالش رهبری ما به بالائی ها می گوئیم: شما در این نظام بی آینده هستید، کشور را هم بی آینده کرده اید و بسمت فروپاشی می برید. شما بی آبروئی تمام تاریخ را برای خود خریده اید. حتی نوادگان شما از رفتار شما شرمنده و رنجور خواهند بود. اما اگر به انتخابات آزاد تن در دهید، فرصت دوباره می یابید که خود را بازسازی، و پرونده سیاسی خود را پاک سازی کنید و عمر سیاسی دوباره در ایران دمکراتیک آینده بیابید. شما می توانید از طریق دفاع از انتخابات آزاد دو باره به صحنه سیاسی برگردید. زیرا تاریخ نشان داده است که هر نیروی سیاسی که زایش نظم نوین سیاسی را تسهیل کند، خود را با آن نظم نو دوباره متولد می سازد و در نظم نوین جایگاه نوین خود را پیدا می کند. اما پیش شرط همۀ اینها دل کندن از این نظام بی عزت و بی آینده و دل دادن به آینده ای عزتمند و مردمسالار است که بر مبنای انتخابات آزاد و رای مردم و حکمیت (داوری) صندوق رای بنا شده باشد.>>>
يک مقایسه ساده بین فرهنگ علوی خاندان اسد و فرهنگ صفوی و علوی جمهوری اسلامی، از یک طرف و فرهنگ تسنن کشور های عربی از طرف دیگر، تفاوت های عمده ای را در قدرت گیری و قدرت داری و در برخورد با مردم نشان می دهد. بطور کلی، حاکمان اهل تسنن از روحیهء مدارای بیشتری برخوردارند و حاضر هستند در شرایط اضطراری از قدرت کنار بروند و حاضر نیستند دست به کشتار بی رحمانهء مردم خود بزنند؛ در حالیکه حاکمان علوی و شیعه سوریه و ایران، حاضرند دست به قتل عام بزنند و ممالک خود را به تباهی بکشانند تا سر قدرت بمانند.>>>
حیرت !ـ شاگرد بد ـ معامله به مثل رسیده بود بلائی ولی... ـ لشکرکشی فدوی شدیداً حیرت می کند که چرا برادر بشار اسد، جسارت است، رئیس جمهور سوریه، رفیق گرمابه و گلستان برادران، با آنکه از سوی ایشان، نحوه ی سرکوب تظاهر کنندگان بوجهی که در ایران سابق، با موفقیت تمام اجرا شده را دریافت داشته است، چرا :«به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) لحظاتی قبل اعلام کرد که کابینه سوریه حالت فوق العاده در این کشور را لغو کرده است.» یعنی برادر بشار اسد، به اندازه ی حضرات آیات عظام و حجج اسلام کثرالله امثالهم، در سرکوب مردم خود، عرضه نداشته است؟ >>>
سردبير و همکاران نشريهء سکولاريسم نو در گذشت بهزاد کاظمی (عليرضا)، کوشندهء خستگی ناپذير رهائی کارگران ايران، را به همهء اعضاء خانواده، دوستان، همراهان و ياران اش تسليت می گويند. پيوند به ويدئوئی درباره زندگی و مرگ او >>>
ديو چو بيرون رود،... چه پيش می آيد؟
|
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-963 |