بازگشت به خانه  |   آرشيو:   اکتبر 08   ـ   نوامبر 08   ـ  دسامبر 08  ـ  ژانويه 09   ـ  فوريه 09  ـ  مارچ 09  ـ  آوريل 09

ماه جاری

آوريل 2009

 

آرشيو مطالب «کوتاه و گويا»

 

********************

پنج شنبه 10 ارديبهشت 1387 ـ 30 آوريل 2009

دادگستری اسلامی تقديم می کند: پنجاه بار سوگند یک متهم به قتل را تبرئه کرد

روزنامهء اعتماد

جعفر، مرد 35 ساله که از سال 84 در زندان به سر می برد متهم بود در یکی از روستاهای ورامین مرد ۷۵ساله یی به نام علیرضا را به قتل رسانده است. مطابق اوراق پرونده زمستان سال 84 به ماموران پلیس ورامین خبر دادند مردی به نام علیرضا با ضربه تبرزین به قتل رسیده و مبلغی از پول های وی به سرقت رفته است. با حضور ماموران در محل و انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات آغاز و معلوم شد چند مرد با محاصره علیرضا او را به قتل رسانده اند چرا که تصور می کردند این مرد مبلغ زیادی پول دارد. در ادامه چند نفر از سابقه داران منطقه دستگیر شدند. در این میان مظنونان همگی جعفر را به عنوان عامل قتل معرفی کردند و گفتند او به ما گفته بود علیرضا پول زیادی دارد و چون پیر است می توان پول های او را به راحتی گرفت. با توجه به ادعای این افراد و به خاطر اینکه جعفر چندین فقره سابقه کیفری داشت وی دستگیر شد. این مرد اظهارات مظنونان دیگر را رد کرد و گفت علیرضا را به قتل نرسانده و هر چه در مورد او گفته اند دروغ است. با این حال به دلیل اصرار فرزندان علیرضا رای دادگاه عمومی مبنی بر تایید قرار مجرمیت، پرونده به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. از آنجایی که متهم همچنان منکر قتل بود و دلایل در پرونده برای محکومیت او کافی نبود رای تبرئه وی صادر شد اما اولیای دم بر قاتل بودن متهم همچنان اصرار کردند تا اینکه دیوان عالی کشور اجرای مراسم قسامه را برای روشن شدن تکلیف پرونده توصیه کرد. قضات شعبه 74 دادگاه کیفری نیز بعد از بررسی این نظر آن را پذیرفتند و در نهایت اولیای دم موظف شدند ۵۰ نفر از مردان خانواده را که از اقوام نسبی مقتول هستند به دادگاه معرفی کنند تا آنها قسم بخورند جعفر قاتل است اما اولیای دم روز گذشته فقط 11 نفر را به دادگاه معرفی کردند و گفتند چون تعداد فامیل نسبی شان به 50 نرسیده است از متهم می خواهند مراسم قسامه را انجام بدهد. از آنجایی که متهم هم عنوان کرد نمی تواند 50 نفر را معرفی کند، قاضی دادگاه از وی خواست اگر بی گناه است 50 بار به خداوند قسم بخورد که قاتل نیست و علیرضا را به قتل نرسانده است.جعفر نیز بار دیگر بر بی گناهی خود تاکید کرد و گفت من اصلاً روز حادثه علیرضا را ندیدم و حاضرم قسم بخورم که قاتل نیستم. وی سپس 50 بار به خداوند قسم خورد که قاتل نیست. با پایان یافتن مراسم هیات قضات وارد شور شدند و متهم را با توجه به اینکه 50 بار سوگند خورده بود از اتهام قتل عمد تبرئه و بیت المال را موظف کردند دیه مقتول (یک مرد مسلمان ) را به اولیای دم بپردازد.

********************

چهار شنبه 9 ارديبهشت 1387 ـ 29 آوريل 2009

اروپا در مقابل آمريکا يک قدرت قوی است! ه

ميرحسين موسوی

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس، ميرحسين موسوي، كانديداي اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوري دهم، طي سخناني در جمع مردم گنبد كاووس در حسينيه قائميه اين شهر گفت: «هيچ كشوري به تنهايي نميتواند در جهان قدرت پيدا كند و امروز آمريكا يك كشور قدرتمندي است كه منافع زشت و پليدي در جهان دنبال ميكند و ما با آن به شدت مشكل داريم. اما در كنار آن اروپا قرار دارد كه به دليل عدم وجود مرز در ميان کشورهای آن در مقابل آمريكا يك قدرت قوي هستند. و در اينجا اين سئوال مطرح ميشود كه متحدان ما كه اگر به آنها متصل شويم ميتوانيم حرف خود را محكم بيان كنيم كجا هستند؟ اين متحدان همين قفقاز، پاكستان و افغانستان هستند كه ميتوانند در اقتصاد تجارت و سياست به ما كمك كند اما عدم استفاده از اين ظرفيت براي ما دشمن ايجاد ميكند و بايد بگويم كه ما از اين فرصت ها استفاده نكرديم. ما بايد از طريق قوميت های خودمان با يك موج انسانيت كه ما با آن در ارتباط هستيم وصل شويم و لذا بايد در ابتدا در اين مسئله يعني مسئله قوميتها يك تغيير نگاه به وجود بيآيد و لذا ما بايد به عدم وجود مرز بين قوميت ها برسيم و با ثبات سياستها امكان بقا، رشد و گسترش پيشرفت در كشور را فراهم كنيم... ما بايد سرمايههاي خود را در راه عظمت و نه براي شعارهاي حمايتي صرف كنيم و براي پيشرفت و جمهوري اسلامي ايران همه بايد از خودگذشتگي داشته باشيم... هر كس كه در اين كشور براي مردم كار كرده است حتي اگر سر او را زير آب كرده باشند مردم او را مانند اميركبير همچنان به ياد دارند و ملت ما اميركبير را به خاطر برنامه دراز مدت او هميشه ياد ميكنند... اقبال مردم ما به امام راحل كه عاشقانه او را زيارت ميكنند كه در كنار مزار او نماز ميخوانند به اين دليل است كه او همهء زندگي خود را بر سر عزت و افتخار جمهوري اسلامي ايران گذاشت و همهء دولت ها بايد مانند ايشان زندگي خود را بر سر اين مسئله بگذارند...»

********************

سه شنبه 8 ارديبهشت 1387 ـ 28 آوريل 2009

در ستايش رای

ف. م. سخن

"پنجاه و چند روز مانده به انتخابات به عنوان صاحب يک رای که برای همين يک رای ارزش و اهميت قائل است و حاضر نيست از آن دست بردارد و به کسش وانهد، از روندی که اوضاع انتخابات به خود گرفته خشنودم. و در اين وضعيت برايم خيلی فرق ندارد که چه کسی انتخاب شود، نه که به راستی فرقی نکند بلکه همان طور که عباس عبدی نوشت، و درست نوشت، مهم اين است و بايد اين باشد که در هر حرکتی شبيه به اين جامعه برای رسيدن به مردمسالاری چه می آموزد و برای نهادينه کردن دموکراسی چه گامی برداشته می شود." «مسعود بهنود، روزنامه اعتماد»

من هم مثل آقای بهنود رايی را که می توانم بدهم دست ِ کم نمی گيرم. برای آن ارزش بسيار قائلم. برای شناسنامه ی سرخ رنگ‌م، و صفحه ی آخرش، که منتظر است مهر انتخابات وزارت کشور بر رويش ثبت شود، احترام قائلم. اين رای، آن قدر ارزش دارد، که سياست‌مداران کارکشته به دست و پا افتاده اند تا آن را از من بگيرند. آن را مالِ خود کنند. برای به دست آوردن اين رای، چه کارها که نمی کنند! گذشته را وارونه می کنند؛ تاريخ را تحريف می کنند؛ بر جنايات سرپوش می نهند؛ راست را دروغ و دروغ را راست جلوه می دهند؛ خود را مدرن نشان می دهند؛ خود را پيشرو نشان می دهند؛ ادای وب لاگ نويس ها را در می آورند؛ طرح های مترقی صادر می کنند؛ وعده ی برچيدن گشت ارشاد، آزاد شدن ماهواره، پر سرعت شدن خطوط اينترنت، آزادی مطبوعات، کم کردن سانسور، بازگرداندن آبرو در محافل بين المللی می دهند. حتی اگر فکر کنند، يک درصدِ وعده هايی که می دهند، قابل اجرا نيست، باز از وعده دادن چيزی کم نمی گذارند. نامزدهايی که مدرن نيستند، و بيشتر از مدرنيسم به امدادهای غيبی متکی اند، سيب زمينی توزيع می کنند؛ پرتقال توزيع می کنند؛ بليت استخر توزيع می کنند... همه ی اين ها به خاطر رای من؛ همه ی اين ها به خاطر رای تو. همه ی اين ها به خاطر مُهر وزارت کشور که بايد در صفحه ی آخر شناسنامه ی من و تو بخورد. اما من همان طور که آقای بهنود نوشته اند، برای رای ام ارزش قائلم. آن را به هر کس نمی دهم. به آدم دروغگو نمی دهم. به آدم بدسابقه نمی دهم. به آدم جنايت‌کار نمی دهم. به آدمی که حس کنم می خواهد من و تو را گول بزند نمی دهم. به آدمی که وعده های دروغين بدهد نمی دهم. به آدمی که وعده های غيرقابل اجرا بدهد نمی دهم. به آدمی که قيمت رای مرا معادلِ چند کيلو سيب زمينی و چند کيلو پرتقال و چند بليت استخر بداند نمی دهم. چون همان طور که آقای بهنود نوشته اند، اين رای ارزش دارد. نه تنها برای نامزدهای رياست جمهوری که برای خودِ من هم ارزش دارد. من شخصيت خودم را، وجدان خودم را، صداقت خودم را، نيک و بد خودم را، آزادگی و انسان دوستی خودم را در نامی که بر روی اين رای می نويسم می بينم. در صندوقی که اين رای را به داخل آن می اندازم می بينم. اين ها که نام شان را می توانم و اجازه دارم بنويسم کيستند؟ اين صندوق ها که می توانم و اجازه دارم رای خودم را به داخل آن ها بيندازم از کجا آمده اند، و برای شمارش به کجا می روند؟ چه کسانی می توانند رای مرا قبول يا باطل کنند؟ من خودم را در همه ی اين ها می بينم. رای من، که ستايش اش می کنم، تنها وسيله ای ست که برای من باقی گذاشته اند. من می توانم، آزادانه آن را در اختيار کسانی که قبول شان ندارم قرار دهم. و نيز می توانم آزادانه آن را برای خودم نگه دارم و به کسی ندهم. ندهم تا آن کسانی که خيلی برای به دست آوردن رای من تلاش می کنند، خيلی برای به دست آوردن رای من راست و دروغ به هم می بافند، خيلی برای به دست آوردن رای من نقش بازی می کنند، بفهمند که آن ها را قبول ندارم. رای من همان قدر که به درد تائيد می خورَد، به درد نفی هم می خورَد. اين تنها وسيله ای ست که با آن می توانم بدون درگيری، صدای خودم را به گوش مسئولان برسانم. به آن ها بگويم، من اين رایِ محترم را به شما نمی دهم. نمی گذاريد به کسان ديگر بدهم، مشکلی نيست، اما اين رای نصيب ِ شما نيز نخواهد شد. من هم مثل آقای بهنود برای رای خودم، ارزش بسيار قائلم و برای حفظ ارزش آن، آن را برای خودم نگه می دارم.

********************

 دو شنبه 7 ارديبهشت 1387 ـ 27 آوريل 2009

صبح به خیر آقای زیباکلام!

بهزاد مهرانی

آقای زیبا کلام، استاد دانشگاه در نامه ای به رئیس قوه ی قضاییه در دفاع از خانم رکسانا صابری خود را شریک جرم رکسانا دانسته و خواهان آزادی ایشان شده است. پیش از ایشان،احمدی نژاد نیز از قوه ی قضاییه خواسته بود که در مورد پرونده رکسانا صابری و حسین درخشان عادلانه رفتار شود. دغدغه ی آقای زیبا کلام نسبت به وضعیت خانم صابری قابل ستایش است اما پرسش این است که چرا زیبا کلام نسبت به این همه بازداشت های گسترده فعالین سیاسی،حوزه زنان،حقوق بشر و ... واکنشی نشان نمی دهند؟نه تنها دغدغه ای بروز نمی دهند بلکه بارها به صورت آشکار از سیاست های جمهوری اسلامی در رسانه ای چون صدای آمریکا دفاع می کند. فراموش نمی کنم که در مورد پرونده ی یعقوب مهر نهاد،ایشان در مصاحبه ای با صدای امریکا به  طعنه گفت: من متن کیفر خواست ایشان را ندیده ام در نتیجه نمی توانم در مورد درستی و یا نادرستی اعدام او قضاوت کنم"( نقل به مضمون). آیا در مورد خانم صابری ایشان از کم و کیف پرونده ی ایشان مطلع هستند؟یا به صرف اینکه آقای زیبا کلام مدت دو سال است که خانم رکسانا را می شناسد کفایت می کند که به دفاع از ایشان برخیزد؟ این همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و ... که بسیاریشان دانشجو هستند که ممکن است آقای زیبا کلام و دیگر همکاران  ایشان از اساتید آنها بوده باشند ارزش آن را ندارند که جناب زیبا کلام نامه ای را در دفاع از آنها قلمی فرمایند؟لا اقل اگر نامه ای نمی نویسند به دفاع بی چون و چرا از سیاست های حاکمیت نپردازند؟ از رئیس جمهور نمی پرسم که چرا تنها به پرونده حسین درخشان و رکسانا صابری واکنش نشان می دهد و خواهان بر خورد عادلانه می شود که انتظاری از ایشان ندارم و اگر هم داشته باشم سودی نمی بخشد.اما آقای زیبا کلام که داعیه ی روشنفکری دارند و می دانند که "ما چگونه ما شدیم" مخاطب پرسش من هستند. آیا به دلیل اینکه دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی از قبل آشنایی با استاد محترم نداشته اند دلیل می شود که ایشان و بسیاری از همکاران محترمشان سکوت اختیار کنند؟ امیدوارم که این نامه ی زیباکلام به ریاست قوه ی قضاییه فتح بابی باشد که ایشان و سایر اساتید محترم دانشگاه نسبت به سایر زندانیان سیاسی نیز دغدغه نشان دهند. آقای زیبا کلام فرزندان دانشگاه پلی تکنیک نیز به اتهامات واهی چند ماه است که در سلول های انفرادی به سر می برندو از وضعیت آنها اخبار خوشایندی به گوش نمی رسد، آیا لحظه ای به شرایط دشوار آنها اندیشیده اید؟ با تمام این توصیفات از خواندن نامه ی شما مشعوف شدم. صبح به خیر آقای صادق زیبا کلام.

********************

 يک شنبه 6 ارديبهشت 1387 ـ 26 آوريل 2009

 ولایت فقیه، ما را در مقابل کودتا و خودمختاری‌ها حفظ کرده است

میرحسین موسوی

خبرگزاری قلم - میرحسین موسوی که حمایت های حضرت امام (ره) از وی در طول دوران نخست وزیری اش، شهره خاص و عام است، بر نقش مهم ولایت فقیه در حفظ کشور از خطر کودتا و خودمختاری ها تاکید دارد. مهندس میرحسین موسوی از زمانی که اعلام کرد در عرصهء انتخابات حضور فعال خواهد داشت، در طول سفرها و برنامه هایش در استان های مختلف با سوالاتی ظاهرا سازماندهی شده و هماهنگ مواجه می شود که یکی از این پرسش های ثابت درباره رابطهء او با اصل ولایت فقیه است. مهندس موسوی بارها در این رابطه سخن گفته و آخرین اظهار نظرش در این باره روز پنجشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد بود. وی در پاسخ به پرسش عضو بسیج دانشجویی دربارهء ولایت فقیه اظهار کرد: ولایت فقیه بزرگ‌ترین نقش را در پیروزی انقلاب داشته است. موسوی تاکید کرد: ما در این ۳۰ سال، بدون این اصل هر لحظه ممکن بود به فضای قبل از انقلاب غلت بزنیم. میرحسین یادآور شد: ولایت فقیه، ما را در مقابل کودتا و خودمختاری‌ها حفظ کرده است و من با قبول این مساله وارد عرصه انتخابات شده‌ام.

********************

 شنبه 5 ارديبهشت 1387 ـ 25 آوريل 2009

کلانتری های ویژهء زنان و کودکان راه اندازی می شود

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ

سردار عزیزالله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در يک نشست خبری از ناآگاهی کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه جمع آوری گشت های ارشاد سخن گفت و از راه اندازی کلانتری های ویژه زنان و کودکان در سال جدید در تهران خبر داد. رجب زاده در نشست روز گذشته پیرامون ارائه عملکرد سال هشتاد و هفت پلیس پایتخت در پاسخ به اینکه فرمانده نیروی انتظامی کل کشور طرح ایجاد کلانتری های زنان را مردود شمرده بود، توضیح داد؛ «شاید این مساله برای کل کشور است؛ به هر حال به ما اعلام شده به صورت پایلوت این طرح را در چند منطقه تهران اجرا کنیم.» سردار رجب زاده با اشاره به اینکه تمام کارکنان این کلانتری ها زن خواهند بود، ادامه داد؛ «از این پس خانم ها برای مواردی که در طرح آن با افسران مرد مشکل داشتند، می توانند با حضور زنان به راحتی به کلانتری ها مراجعه کنند.» فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ادامه گفت؛ «در سال گذشته کل جرائم رخ داده در تهران بزرگ چهار درصد کاهش داشت و این آمار شامل کاهش سرقت منزل به میزان هفت درصد، سرقت مغازه حدود شش درصد، سرقت بانک پنجاه درصد، لوازم داخل خودرو شش درصد و لوازم خودرو یک درصد بوده است.» وی ادامه داد؛ «در مقابل سرقت اتومبیل سی و شش درصد و سرقت موتورسیکلت چهل و هفت درصد در سطح تهران افزایش داشته است.» رجب زاده گفت؛ «همچنین در سال گذشته کشف سرقت اتومبیل بيست و پنج درصد و کشف موتورسیکلت های مسروقه پنجاه و يک درصد افزایش داشته است.» او ادامه داد؛ «در سال گذشته در بحث تصادفات نیز شاهد افزایش هفت درصدی فوتی های ناشی از تصادفات بودیم و این امر ناشی از وقوع ششصد و چهل و سه تصادف فوتی و بيست و چهر هزار و صد و هشتاد و يک تصادف جرحی در تهران بوده است.» رئیس پلیس پایتخت اضافه کرد؛ «در اثر وقوع این تصادفات سال گذشته ششصد و هشتاد و يک نفر در تهران کشته و بيست و نه هزار و بيست و پنج نفر مجروح شدند.»

********************

 جمعه 4 ارديبهشت 1387 ـ 24 آوريل 2009

ایران، احمدی نژاد نیست

حزب مشروطه ایران

سخنرانی تنفر آور احمدینژاد در کنفرانس دوربان در سویس که به حق اعتراض جهان متمدن را بر انگیخته هیچ ارتباطی به مردم ایران ندارد. اجتماع یهودیان ایرانی کهنترین اجتماع یهودی در جهان است. یهودیان ایرانی سه هزاره در آرامش (صرفنظر از دورههای معدود برتری ملایان در حکومت) در کنار ایرانیان دیگر زیستهاند و در این نزدیک سه هزار سال نه از پوگروم و نه از گتو در ایران نشانی بوده است. از نظر تاریخی ایرانیان نخستین دوستان سنتی دولت یهود بودهاند و بر خلاف زمامداران جمهوری اسلامی عمیقا هولوکاست را محکوم میکنند و مایه شرمساری بشریت میشمارند. حضور و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی در کنفرانسی که برای بررسی اقدامات جامعه جهانی در زمینه برطرف کردن تبعیض و نژاد پرستی برپا شده بود نه تنها ایرانیان را از داشتن چنین حکومتی شرمسارتر کرد بلکه خود کنفرانس دوربان را زیر پرسش برد. اگر تلاش‌‌های سازمان ملل متحد پلاتفرمی برای یک رژیم سراسر بر پایه تبعیض و جنایت بر ضد بشریت فراهم میکند و اگر احمدی نژادها سخنرانان چنین کنفرانسهائی هستند میباید در اندیشه ترتیبات تازهای بود.

***

چه کسی جرات دارد اقدام محمود احمدینژاد در کنفرانس سوئیس را تایید نکند؟

مرتضی آقا تهرانی

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران و عضو طیف حامی دولت در مجلس استقبال از مواضع احمدینژاد در کنفرانس ضد نژادپرستی ژنو، تاکید کرد: کشورهای اسلامی و عربی باید از این اقدام بیاموزند که حقشان را بگیرند. وی با بیان اینکه رفتار احمدینژاد نوعی فرهنگسازی بود، تصریح کرد: ملتها ودولتها باید بیاموزند، از کسی واهمه نداشته باشند. آقا تهرانی با بیعرضه و ترسو خواندن کشورهای عربی تاکید کرد: کار احمدینژاد، کار بسیاری خوبی بود. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار پارلمانی ایلنا که موضع ایشان را تائید میکنید، گفت: «چه کسی جرات دارد تائید نکند؟»

********************

 پنج شنبه 3 ارديبهشت 1387 ـ 23 آوريل 2009

ایران در میان پانصد دانشگاه برتر دنیا جایی ندارد

محمد رضا قانع، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

خبرگزاری مهر: محمد رضا قانع، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، با تشریح جزئیات رتبه بندی دانشگاههای جهان بر اساس وب سنجی (وبومتری) گفت: دانشگاههای کشور در بین 200 و 500 دانشگاه برتر جهان هیچ رتبه ای از نظر وب سنجی ندارند. او افزود: این طرح از سال 2004 توسط آزمایشگاه سیبرمتریکس در اسپانیا راه اندازی شده است که بیش از 16 هزار موسسه آموزش عالی را در سطح جهان پوشش می دهد. متولیان آموزش عالی می توانند از این طریق برپایه شاخص های وب سنجی از وضعیت دانشگاهها یا موسسات پژوهشی خود در مقایسه با دیگران آگاه شوند. وی با بیان اینکه کشور ما در بین 200 و 500 دانشگاه برتر جهان هیچ رتبه ای از نظر وب سنجی ندارد گفت: بین هزار دانشگاه برتر یک دانشگاه از ایران (دانشگاه تهران) مشاهده می شود این در حالی است که از کشور ترکیه بین 500 و 1000 دانشگاه برتر به ترتیب 3 و 9 دانشگاه مشاهده می شود. قانع با اشاره به توزیع دانشگاههای برتر بر اساس کشور به مهر گفت: 104 دانشگاه از آمریکا، 17 دانشگاه از کانادا، 17 دانشگاه از آلمان، 12 دانشگاه از بریتانیا، 6 دانشگاه از استرالیا، 6 دانشگاه از هلند، 4 دانشگاه از سوئد، 4 دانشگاه از اسپانیا، 3 دانشگاه از ژاپن در بین 200 دانشگاه برتر از نظر وب سنجی قرار دارد. قانع گفت: 41 دانشگاه ایران دارای رتبه جهانی در طرح وب سنجی هستند که از رتبه 990 تا 5967 را شامل می شود. وی ادامه داد: تنها دانشگاه تهران رتبه زیر هزار (990) دارد و 16 دانشگاه ایران رتبه بین 1000 و 3000 را کسب کرده اند.

********************

 چهار شنبه 2 ارديبهشت 1387 ـ 22 آوريل 2009

در معصيت شعر خوانی

«... از آنچه قباحت دارد و معصیت است هر کلامی است که شعر باشد، اگر چه منظور نباشد که مهیج شهوات نفسانی و لهو و یا هجو و هتک عرض باشد، و آیات و اخبار در مذمت اشعار بسیار است و همچنین است دربارهء قصص باطله. چنانکه در حدیث معتبر از حضرت رسول اکرم (ص) منقول است که شکم پر از چرک باشد بهتر از آن است که پر از شعر باشد... و نیز آن حضرت، صلی الله علیه و آله، فرمود که هر که یک شعر بخواند در شب جمعه یا روز جمعه، در آن شب و در آن روز بهره ای از ثواب نداشته باشد، و بر روایت معتبر دیگر فرمود در آن شب و در آن روز نمازش مقبول نگردد... و حضرت جواد (ع) از حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می فرمایند که عبادت ذکر حضرت علی (ع) است، و از علامات منافقان است بجای ذکر او نقل کردن قصه های دروغ از قبیل افسانه های مجوس و شاهنامه، و اختیار شنیدن آنها بر فضائل ما... و اما ضرورت دارد که مؤمن خاصآ در شب جمعه ترک کند خواندن شعر را ، زیرا که در حدیث صحیح از حضرت صادق (ع) منقول است که مکروه است روایت شعر برای روزه دار و در روز جمعه و در شبها، هر چند شعر حق باشد». (مفاتیح الجنان- باب دوم- فضیلت روزها و ماه ها). «کسی که میخواهد به مسجد برود مستحب است لباس قیمتی بپوشد و مکروه است خواندن شعر در مسجد، اگر نصیحت و مانند آن نباشد». (آیۀ الله خمینی- توضیح المسائل – مسئله 914)

********************

 سه شنبه 1 ارديبهشت 1387 ـ 21 آوريل 2009

دیدار با احمدی‌نژاد زندگی مرا عوض کرد
پريوش سطوتی، همسر حسین‌ فاطمی

سايت ايران ـ ايران: همسر حسین فاطمی در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور با اشاره به دیدار سال گذشته خود و فرزندش با احمدی‌نژاد گفت: این دیدار زندگی ما را عوض کرد. به گزارش فارس، پریوش فاطمی (سطوتی) همسر حسین فاطمی که شب گذشته در همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور در سالن اجلاس سران سخن می‌گفت با اشاره به دیدار سال گذشتهء خود و فرزندش با احمدی ‌نژاد اظهار داشت: «من و فرزندم برای اولین بار با رئیس‌ جمهوری مردمی و افتخار آفرین دیدار کردیم و این دیدار زندگی ما را عوض کرد». وی، با بیان اینکه مکنونات قلبی خود را باید برای شما بازگو کنم، ادامه داد: «همهء آقایان در ایران در هر دوره‌ای خدمات ارزنده‌ای کرده و وطن ‌پرست بوده‌اند اما منش و برخوردی که ما از احمدی ‌نژاد دیده‌ایم که چنین در مقابل خارجی‌ها با شهامت و شجاعت ایستاده، شایسته است زحمات ایشان برای ایران و مردم فراموش نشود». وی، با تاکید بر اینکه یقین دارم خداوند منان پشت و پناه آقای احمدی ‌نژاد بوده و هست، تصریح کرد: «ما هم نباید توفیق ناشی از حضور ایشان را از دست بدهیم». فاطمی در پایان گفت: «از رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و تمامی افراد دولت که خدمتگزار مردم بوده‌اند تشکر می‌کنم». وی اضافه کرد: «ایمان دارم که امروز روح دکتر فاطمی شاد بوده، در جمع ما حضور دارد و هر ایرانی که به همسرم علاقه‌مند است از افتخاراتی که نصیب ما شده، خوشحال و مسرور است». فاطمی گفت: «وظیفه دارم از همهء ایرانیانی که در تمام دوران پنجاه و پنج سالهء پس از اعدام همسرم، یاد وی را گرامی داشته‌اند سپاسگزاری کنم.

********************

 دو شنبه 31 فروردين 1387 ـ 20 آوريل 2009

آمادگی احمدی‌نژاد برای مشارکت گسترده در مديريت جهان

خبرگزاری انتخاب

محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت روز ارتش اظهار داشت: امروز ملت ايران مقتدرترين ملت‌های منطقه است و جرات از ناحيه دشمن برای هميشه برداشته شده است. با حمايت ارتش، دوران جديدی از حيات بالنده در نيروهای مسلح و ارتش آغاز شده است. تولد يک ارتش بی‌نظير واستثنايی، ارتشی که بر پايه تبعيت از امام (ره) و دلدادگی به خدا و دلبستگی به ملت مومن و انقلابی پايه‌گذاری شد. ارتش در طول سی سال يک حرکت رو به رشد و رو به کمال را ادامه داد و امروز ارتش جمهوری اسلامی دارای ويژگی‌های منحصر به فرد است. ايمان به خدا، خدمتگذاری به ملت، پيگيری آرمان‌های بلند الهی و پيوستگی به خط ولايت از ويژگی های ممتاز و منحصر به فرد امروز ارتش است. امروز ارتش ما نه تنها از طريق استفادهء گسترده از پيشرفته‌ترين امکانات و تجهيزات و امکانات دفاعی در ارتقای امنيت ملی نقش ايفا می‌کند بلکه به واسطه اقتدار ذاتی خود که برخواسته از همان ويژگی‌هاست، نقش بازدارندگی بالايی را ايفا می‌کند. ارتش مظهر قوای مردمی و ايمانی و مجاهد در راه خدا است. باور اين است که ارتش الگو است و اين ويژگی‌ها در تمام قوای مسلح و نيروهای نظامی و انتظامی موج می‌زند. همهء نيروها، به ويژه نيروی زمينی ارتش، در دوران جديد حيات خود افتخارات جديدی را آفريدند و لحظه به لحظه مجاهدات ارتش در دفاع مقدس برگ‌های زرين و پرافتخار ملت را شکل داد. پس از آن نيز برقراری امنيت، صيانت از مرزها و پشتيبانی از ملت نقش ممتازی را ايفا کرده است. صف طولانی شهدا و جانبازان ارتش همه و همه، پايه‌های اقتدار امروز ارتش و ملت بزرگ ايران هستند. ترديد نداريم با وحدت ملت و با اقتدار نيروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی، امروز ملت ايران مقتدرترين ملت‌های منطقه است. امروز ارتش و قوای مسلح موجب عزت، امنيت خاطر و سرفرازی ملت هستند. بايد صميمانه از همه مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و دلسوزی‌های قوای مسلح تقدير و تشکر کرد. قوای مسلح ضامن امنيت منطقه هستند و ملت ايران به واسطه برخورداری از قوای مسلح مکتبی، آمادگی مشارکت گسترده در مديريت جهان و برپايی امنيت بر پايهء عدالت در نقاط مختلف دنيا را دارد. اقتدار ملت و قوای مسلح و ارتش سرفراز اقتداری صالح و در خدمت ملت‌ها، عدالت و کرامت انسانی است و ملت ايران به داشتن چنين قوای مسلحی افتخار می کند. سلام و صلوات به امام راحل که پايه‌گذار چنين ارتشی بودند و سلام و صلوات بر شهيدان جانبازان انقلاب و دفاع مقدس و ارتش و سلام خدا بر قوای مسلح، سربازان، درجه داران، اميران و سرداران. دنيا بداند ملت ايران آرمانی و طرفدار صلح و امنيت برپايه عدالت برای همه ملت‌ها است و در مسير آرمانی خود پيوسته تا آخر ايستاده است.

********************

 يک شنبه 30 فروردين 1387 ـ 19 آوريل 2009

ایران بزرگترین واردکننده گندم جهان شد

سايت ايران ـ ايران

ایران ظرف چند ماه اخیر در واردات گندم، از مصر، پیشی گرفته و تبدیل به بزرگترین خریدار گندم جهان شده است، به نحوی که، پس از بيست و شش سال، اقدام به خرید گندم از آمریکا نموده است. بنابر پیش‌بینی وزارت کشاورزی ایالات متحده، ایران در سال زراعی جاری که در ماه ژوئن پایان می‌یابد، هشت و نیم میلیون تن گندم به ارزش تقریبی دو تا دو و نيم میلیارد دلار آمریکا خریداری خواهد کرد که از این میزان يک میلیون تن به ارزش سيصد و پنجاه و شش میلیون دلار از آمریکا خریداری خواهد شد. واردات گندم ایران شش و نيم درصد کل تجارت گندم جهان را شامل می‌شود. این در حالی است که میزان واردات گندم ایران در سال زراعی قبل تنها دویست هزار تن بوده است. ایران گندم را یک کالای استراتژیک برای جمعیت هفتاد میلیونی‌اش می‌داند؛ جمعیتی که منابع غذایی اصلی آن‌ها نان و برنج است. ایران در سال دو هزار و چهار ادعا کرد که در زمینهء غلات به خود کفایی رسیده است، اما اوضاع نامساعد محصولات اخیر آن را وادار کرده است تا وارد بازار بین المللی شود. دولت می‌گوید که خشکسالی تنها دلیل واردات غلات است. اما منتقدان می‌گویند که رکورد اخیر واردات محصولات کشاورزی، با ارزشی معادل دوازده میلیارد دلار، علائه بر خشکسالی نتیجهء مدیریت نامناسب نيز هست.

********************

 شنبه 29 فروردين  1387 ـ 18 آوريل 2009

رفع تبعیض از زنان شعار کاندیداها باشد

زهرا رهنورد،‌ همسر میرحسین موسوی

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، زهرا رهنورد طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی حامیان مهندس موسوی نوشته است:‌ «تجربهء پیچیده انتخابات نشان می‌دهد که در هنگامهء شور و شوق انتخابات و شعارهای مربوط به جذب رای، زنان، شهروند درجه یک محسوب می‌شوند و نیمی از جمعیت! اما پس از فرو ریختن آب‌ها از آسیاب‌ها، یکباره به شهروند درجه دو و سه سقوط می‌کنند، فراموش می‌شوند و حتی به مصداق "طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد"، خود و کیان خانوادگی آنان در معرض آسیب‌هایی قرار می‌گیرد که محصول نابرابری طلبانگی فرهنگی و ترتیبات لایحه نویسی قانون گزاری ست که نمونهء بسیار بارز و بدخیم آن، معرکهء همسر دوم و لابد ... است که خوشبختانه توسط مجلس و قوهء قضاییه فعلاً مسکوت مانده و امیدوارم با لوایح مکمل! دوباره مطرح نشود... نخستین اقدامی که می‌بایست در جمهوری اسلامی دربارهء زنان انجام شود تا رفع تبعیض را میسر سازد، بازبینی قوانین با نگاهی مدرن و امروزی است و در این مسیر اطمینان قاطع دارم که دین مبین اسلام پاسخگوی هر گونه شرایط نوینی خواهد بود و در پیشرفته‌ ترین حالتِ دفاع از حقوق زن قرار خواهد گرفت و حتی از تجربیات نوین استفاده خواهد کرد، اگر چه این اهتمام زیربنایی باید مدت‌ها قبل انجام می‌شد، اما هنوز هم دیر نشده فرصت باقیست و انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی بستری مناسب و اهتمام رئیس جمهور آتی (هر کس که باشد) بر این مهم کلید اصلی ورود به جهانی سرشار از عدالت و آزادی و خلاقیت برای زنان خواهد بود... در این مسیر پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی زنان در جهت رفع تبعیض، نه حاکی از ضعف، بلکه حاکی از قدرت و پویندگی دیدگاه های اسلامیست. و چه بسا بتوان راه حل‌های برتری نیز برای جهانیان عرضه نمود. رفع تبعیض در مسائل اقتصادی و حمایت از زنان کارگر، کارمند، خانه دار، کشاور و معلمان و اساتید، ورزشکاران و سایر اقشار زنان از دیگر اقداماتی است که رئیس جمهور آینده باید بدان اهتمام ورزد. رفع تبعیض در توزیع مشاغل و مدیریت‌ها که اقدام عملی و بارز آن تصدی مسئولیت وزارت زنان، در چند وزارتخانه در کابینه دهم می‌باشد، سفیران، معاونان مشاوران، مسئولیت‌هایی است که بدون شک زن ایرانی می‌تواند به بهترین وجهی توان خدمت گزاری خود را به ملت ایران ادامه دهد».

********************

 جمعه 28 فروردين  1387 ـ 17 آوريل 2009

مهمترين دستاورد نظام نهادينه کردن مردم سالاري ديني است

نايب رييس مجلس

به گزارش ايرنا، محمد حسن ابوترابي فرد، نايب رييس مجلس اسلامی، در جمع طرفداران حزب موتلفه اسلامي، با اشاره به نامگذاري دهه چهارم انقلاب اسلامي به نام «دههء پيشرفت و عدالت»، اظهار داشت: «با نگاهي به دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه گذشته مي‌توان جهت‌گيري دلسوزان انقلاب اسلامي را در آينده تبيين کرد. مهمترين دستاورد نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه گذشته که همراه با فراز و نشيب‌هاي سياسي، ‌نظامي، امنيتي و اقتصادي بوده،‌ نهادينه کردن مردم سالاري ديني در کشور است که مهمترين رکن نظام جمهوري اسلامي است. در طول سه دهه محاصرهء اقتصادي و تقابل تمام عيار سياسي و فکري با نظام سلطه به سرکردگي آمريکا و همچنين رويارويي با جريان‌هاي ساختار‌شکن در درون نظام و در حوزه‌هاي مهمي از حاکميت، نظام جمهوري اسلامي توانسته به پاسداري، تثبيت و نهادينه شدن مردم سالاري ديني همت گمارد. امروز ايران در سطح جامعه جهاني يکي از مقتدرترين نظام‌هاي سياسي را با تکيه به آراي مردمي و بامحوريت آموزه‌هاي ديني در اختيار دارد. در کنار به دست آوردن مردم سالاري ديني، نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه از عمر خويش به دستاوردهاي گرانقدري در زمينه‌هاي آموزشي، علمي، تحقيقاتي، پژوهشي و فناوري دست پيدا کرده که از نگاه جامعه جهاني غيرمنتظره بوده است. ايران در جايگاهي قرار گرفته است که دشمنان نظام جمهوري اسلامي ديگر قدرت تهديد را از دست داده‌اند و اين نشان اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران است. اين که ادبيات اوباما تغيير کرده نشان از اين است که سياستمداران آمريکا در طول سه دهه گذشته نتوانسته‌اند به اهداف خود در مقابل ايران برسند و هيچ موفقيتي کسب نکرده‌اند.

********************

 پنج شنبه 27 فروردين  1387 ـ 16 آوريل 2009

فردوسي فرهنگ ايراني و اسلامي را زنده كرد! ه

دكتر محمود احمدي‌نژاد

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور، رييس شوراي عالي امنيت ملي، رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، و رييس شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور ـ در همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از كشور، با اشاره به عظمت ملت ايران و دستيابي آن به قله ‌هاي رفيع علم و دانش خاطرنشان كرد: «همهء آن‌ها (غرب و قدرت‌هاي فاسد) بسيج شده‌اند تا جلوي پيشرفت علمي ملت ايران را بگيرند؛ در اين ميان موضوع هسته‌يي يك بهانه بود و مي‌خواستند اراده سياسي خود را تحميل كنند و اگر ايران زير بار مي‌رفت تمام فناوري‌هاي ما تعطيل مي‌شد... [اما] طبق برنامه توليد سوخت هسته‌يي به پيش مي‌رود و كسي نمي‌تواند جلوي پيشرفت ملت ايران را بگيرد... هم‌اكنون در ذهن ملت‌ها و سياستمداران دنيا ايران در بالاترين طراز اثرگذاري است كه اين مساله به خاطر همت، شجاعت و همبستگي ملت ايران است. ملت ايران، ملتي تمدن‌ساز و الهام‌بخش است و در طول تاريخ، ايرانيان به هر نقطه دنيا كه سفر كرده‌اند با خود خدمت و پيشرفت به ارمغان برده‌اند. هر ايراني به هر نقطه‌ي دنيا كه رفته سفير فرهنگ و تمدن ايران بوده است... بايد جهان زيبايي كه انسان براي زندگي در آن خلق شده است، پديد آيد و باور عميق داريم كه جز فرهنگ ايراني و اسلامي نمي‌تواند اين نياز فزآينده بشر را پاسخ دهد. در اين راستا بايد ايران را به سرعت بسازيم و بعد از ساختن ايران مي‌توانيم الهام‌بخش براي همه‌ بشريت باشيم و تك تك ما مسوول ساختن تاريخ و آينده بشريت هستيم... بعيد مي‌دانم كه دنيا در اين مساله ترديد داشته باشد كه ملت ايران نقش اصلي را در ساختن فرهنگ و تمدن جهان ايفا كرده است. هر چه عقب‌تر برويم مي‌بينيم ملت ايران همواره فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز بوده و بسياري از رفتارهاي غيرانساني هيچ‌گاه در ميان ايرانيان جايي نداشته است... ميراث فرهنگي ايران نيز از قديمي‌ترين و غني‌ترين ميراث فرهنگي بشري است و ملت ايران سهم اصلي را در شكل‌گيري علم و فناوري در جهان داشته است... برخي سازه‌هاي مهندسي ايرانيان سه هزار سال است كه در خدمت مردم است و در زمينه‌ ادب و هنر نيز اگر همه‌ هنرمندان دنيا جمع شوند يكي از آن‌ها مانند حافظ، سعدي، مولانا و يا فردوسي نمي‌شود... سنبل شجاعت ملت ايران آرش كمانگير است كه تمام وجود خود را براي حفظ ايران فدا كرد و در دوره اخير نيز تمام عالم در برابر ما ايستادند ولي جوانان ما با دست خالي زورگويان را به زير كشيدند... فردوسي، يک تنه، در برابر صدها لشكر و فرهنگ مهاجمي كه از ارزش‌هاي اسلامي و ايراني انحراف پيدا كرده بود و مي‌خواست همه چيز ايران را نابود كند در قالب حماسه، فرهنگ ايراني و اسلامي را زنده كرد... گذشته ما سرشار از افتخار است اما معنايش اين نيست كه همواره يك حاكميت افتخارآفرين در اين سرزمين برقرار بوده است... امروز به فضل الهي و با عنايات ويژه امام عصر (عج) يك خيزش و يك تولد دوباره در حيات ملت ايران اتفاق افتاده است...

********************

 چهار شنبه 26 فروردين  1387 ـ 15 آوريل 2009

حذف پايان نامه به بهانهء اصلاح الگوي مصرف

ياسمين منطقی

روز آنلاین‏ ـ وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، در يک تصميم عجيب، از حذف پايان نامه در تحصيلات کارشناسي ارشد، براي ‏اصلاح الگوي مصرف خبر داد. حذف پايان نامه به بهانهء اصلاح الگوي مصرف، به دنبال اعلام سال هشتاد و هشت از سوي ‏رهبر جمهوري اسلامي به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف صورت مي گيرد.‏ محمد حسيني، قائم مقام وزير علوم، به رسانه ها گفته است:‏ «با توجه به اينکه سال هشتاد و هشت، سال اصلاح الگوي مصرف ‏نام گرفته است، ما هم سعي داريم دورهء کارشناسي ارشد را سريع تر و کوتاه تر برگزار کنيم». به گفتهء وي، «از ‏‏امسال قرار است برخي دانشگاه ها، شيوه جديدي را بيازمايند که در آن پايان نامه از گردونهء کار خارج مي شود ‏چرا که اين امر وقت بسياري از دانشجو را مي گيرد و استاد راهنما هم به واسطهء اينکه درگير پايان نامه است، ‏نمي تواند به ساير امور رسيدگي کند».‏ بنابر آئين نامهء آموزشي دورهء كارشناسي ارشد ناپيوسته: «تهيهء پايان نامه، آخرين بخش دورهء كارشناسي ارشد است ‏كه طي آن دانشجو موظف است، در يك زمينه مربوط به رشتهء تحصيلي خود، زير نظر استاد راهنما، به تحقيق و ‏تتبع بپردازد». ارزشيابي آن نيز در جلسهء دفاعيه با هيات داوران، متشكل از استاد راهنما، استاد مشاور، حداقل يك ‏نفر نمايندهء كميته تحصيلات تكميلي و دو نفر از بين اعضاي هيات علمي يا متخصصان و محققان داخل يا خارج ‏مؤسسه صورت مي گيرد.‏ آئين نامهء آموزشي کارشناسي ارشد در فاصله سال شصت و هفت تا هفتاد و سه به مدت پنج سال دورهء آزمايشي خود را طي کرد و از ‏ابتداي سال تحصيلي هفتاد و سه ـ چهار پس از رفع نقايص در دانشگاه هاي کشور به اجراي گذاشته شد.‏ وزارت علوم و تحقيقات دولت نهم اما کمتر از سه هفته پس از اعلام سال هشتاد و هشت  به نام سال اصلاح الگوي مصرف از ‏لغو آن به همين بهانه خبر مي دهد.‏

********************

 سه شنبه 25 فروردين  1387 ـ 14 آوريل 2009

رضا فاضلی، درختی که با هر تيشه قد کشيد

سکولاريسم نو

در آخرين لحظاتی که صفحات امروز نشريه بسته می شد خبر شديم که رضا فاضلی، هنرمند، انديشه ورز و گويندهء راستگوی کشورمان چند ساعتی پيش تر ديده از جهان فرو بسته است. او مردی بود که سه دهه از عمرش را صرف مبارزه با خرافات و پنداربافی های ملايانی کرد که با گرفتن جان جگرگوشه اش خواسته بودند به او مصلحت سکوت بياموزند. اما او از همان آتشی که بر دلش نهادند چراغی برای راهروی بسوی سرزمين خرد ساخت، زندگی و فعاليت های گذشتهء خود را کنار گذاشت و سه دههء آخر عمرش را به جستجو، مطالعه، مجهز شدن و آماده کردن خود برای مبارزه ای در راستای روشنگری و خرورزی صرف کرد. روز بروز کلامش پرمايه تر و نفسش گرم تر شد و از حاصل تلاش اروشنگرانهء خويش ميراثی را برای نسل های آينده وطنش باقی نهاد که خورشيد خردمداری، سکولاريسم و انسان گرائی در دل آن همواره خواهد درخشيد.    (پيوند به شرح حال مختصر او)

========================================

تسليت به اهل خرد

رفتن دوست قديمی و گرامی خود، رضا فاضلی، را به همهء آنان که دل در گروی انسان و گوهر خردمدار ذهن او دارند تسليت می گوئيم. او عمر خود را بی ثمر بهدر نداد. راهش روشن، صدايش رسا و انديشه اش زايا باقی خواهد ماند.

شکوه ميرزادگی ـ اسماعيل نوری علا

***********

امسال باید پاسخگو باشند

کورش زعيم

در 1357 دیگر دوران رژیم پادشاهی به ‏سر آمده بود. نه تنها در ایران، بلکه در جهان. الان بسیاری از کشورهایی که پادشاهی داشتند، به جمهوری روی آورده‏اند. چون هیچ‏کس نمی‏خواهد رهبری کشورش با روش ژنتیک تعیین شود. ایران هم این مرحله را پشت سر گذاشت. چون ایران همیشه در طول تاریخ، پایه‏گذار و پیشگام ایده‏ها و ایدئولوژی‏های جدید بوده است. بنابراین، این هم از ایران انتظار می‏رفت. البته، ما این جمهوری را باید در زمان انقلاب مشروطیت می‏داشتیم. اما همین روحانیان، جلوی جمهوری شدن کشور را گرفتند و دوباره پادشاهی را برقرار کردند. رفراندمی هم که سی سال پیش داشتیم، به ما به عنوان ملت ایران، این تصور را داد که سرانجام وارد یک جمهوری دمکراتیک، مبتنی بر رأی مردم می‏شویم. ولی متاسفانه، این هم نوعی پادشاهی مذهبی را برای ما به ارمغان آورد و دیکتاتوری بسیار بسته‏ای را به ما تحمیل کرد که هنوز هم ملت از آن رنج می‏برد و باعث همه‏ی این عقب‏افتادگی‏ها و همه این دشواری‏ها است که در طول این سی سال، ما تحمل کرده‏ایم. اکنون ديگر رفراندوم دوازدهم فروردین 1358، اکنون بهیچ وجه یادآور دموکراسی نیست. حالا، پس از گذشت سی سال از این جریان، آن روز برای من یادآوری سی سال عمر بر باد رفته این ملت است که امیدهای زیادی به این رویداد بسته بود. یادآوری دروغ هایی که ملت گفته شده، وعده های زیرپا گذاشته شده و خدعه هایی که با ملت ایران شده، یادآور عقب افتادگی کشوری فقیر شده که به عقیده من باید اکنون یکی از ابرقدرتهای اقتصادی جهان می بود، و یادآور از دست رفتن احترام ملت و کشور ما در جهان به علت رفتارهای ضد بشری و غیرعقلانی دولتهای جمهوری اسلامی است، و یادآور ثروت های بر باد رفته، فرصت های از دست رفته و یک حکومت بی خرد و بی فرهنگ ضد ایرانی. امیدوارم، همان‏طور که حکومت شوروی که از نظر ایدئولوژیک بودن، خیلی مشابه جمهوری اسلامی بود، هفتاد سال بیشتر داوم نیاورد... فکر می کنم برای این حکومت سی سال کافیست. امسال باید پاسخگو باشند.

(گفتگو با راديو زمانه بمناسبت سالگرد رفراندم 12 فروردين)

********************

 دو شنبه 24 فروردين  1387 ـ 13 آوريل 2009

نقش قوهء قضائيه در قانون جرائم رايانه اي كشور

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)

پيشنويس قانون جرائم رايانهيي ايران توسط كميته مبارزه با جرائم رايانهيي قوه قضاييه تهيه شده كه لايحه آن بعد از گذشت چند سال از تهيه پيشنويس با اعمال نظر كارشناسان توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد؛ اين لايحه شامل سه بخش جرائم و مجازاتها، آيين دادرسي و ساير مقررات است و هر كدام فصول و مباحث مربوطه را در قالب مواد و تبصرههاي مختلف بيان ميكنند كه در صورت تصويب بسياري از مشكلات فضاي سايبر را رسيدگي خواهد كرد. بر اساس اين لايحه دادگاه هاي ايران، علاوه بر موارد پيشبيني شده در ديگر قوانين، در مواردي چون دادههاي مجرمانه يا دادههايي كه براي ارتكاب جرم به كار رفتهاند و به هر نحو در سامانههاي رايانههاي و مخابراتي يا حاملهاي دادهاي موجود در قلمرو حاكميت زميني، دريايي و هوايي جمهوري اسلامي ايران ذخيره شده باشند صالح به رسيدگي هستند. از ديگر مواردي كه دادگاههاي ايران صالح به رسيدگي خواهند بود زماني است كه جرم از طريق وب سايتهاي داراي دامنه مرتبهء بالاي كد كشوري ايران ارتكاب يافته باشد، همچنين جرم توسط ايراني يا غير ايراني در خارج از كشور عليه سامانههاي رايانهيي و مخابراتي و وب سايتهاي مورد استفاده يا تحت كنترل قواي سه گانه يا نهاد رهبري يا نمايندگان رسمي دولت يا هر نهاد يا موسسهاي كه خدمات عمومي ارائه ميدهد باشد. همچنين اگر جرائم رايانهيي مرتكب سوءاستفاده از اشخاص كمتر از هجده سال اعم از آنكه مرتكب يا بزه ديده ايراني يا غيرايراني باشد، دادگاههاي ايران صالح به رسيدگي خواهند بود.

********************

 يک شنبه 23 فروردين  1387 ـ 12 آوريل 2009

حقوق ماهیانه رژیم به صد‌هزار کارگر فلسطینی

سایت آفتاب

اسماعیل هنیه که اخیراً از ایران دیدار کرده و سخنانش در شماره روز پنجشنبه روزنامه لبنانی السفیر منتشر شده، گفت: «نتیجه دیدارم از ایران حمایت مالی از فلسطین به ارزش دويست و پنجاه میلیون دلار و ارائه چند طرح برای حمایت مالی و اقتصادی مستقیم از دولت فلسطین بود». هنیه همچنین گفت: «از جمله این کمک‌ها برای مثال اختصاص صد و بيست میلیون دلار برای حمایت مالی از دولت فلسطین در سال دو هزار و هفت و نیز اختصاص چهل و پنج میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان سه وزارتخانه از وزارتخانه‌های فلسطینی و پرداخت مطالبات خانواده‌های فلسطینی برای شش ماه است». وی افزود: «ایران پذیرفته به صد هزار کارگر فلسطینی در ماه صد دلار بپردازد و برای شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع آن شصت میلیون دلار می‌شود». به گفته وی «ایران همچنین پذیرفته به هر کدام از سه هزار ماهیگیری که از چند ماه پیش از رفتن به دریا محروم شده‌اند، در ماه صد دلار بپردازد و تا شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع کل آن يک و هشت دهم میلیون دلار می‌شود». نخست‌وزیر فلسطین در پایان گفت: «ایران مرکز فرهنگی فلسطین با ارزش پانزده میلیون دلار خواهد ساخت و دو هزار خانه ویران‌شده را به ارزش کل بيست میلیون دلار ترمیم خواهد کرد».

********************

شنبه 22 فروردين  1387 ـ 11 آوريل 2009

رشد قد در ایران متوقف شده است

خبرگزاری مهر

دکتر ایرج حیدری، دارای فوق تخصص غدد، از متوقف شدن رشد قد ایرانی ها در ده سال اخیر به دلیل وجود عوامل مختلف اجتماعی و بهداشتی خبر داد. او در گفتگو با مهر گفت: این مسئله که یک بحران جدید و پنهان در کشور محسوب می شود و دلایل اصلی بروز آن استرس ها و فشارهای روانی، بی خوابی، اختلافات خانوادگی، کم تحرکی و از همه مهمتر وضعیت بد تغذیه است. او، با ابراز تأسف از اینکه در ايران مرکزی برای نمونه گیری و جمع آوری علمی و دقیق اینگونه آمارها وجود ندارد، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مرکزی برای تمام مشخصات جمعیتی مردم وجود دارد و هرساله نیز بر اساس آمارهای آن تحلیل های زیادی صورت می گیرد اما متأسفانه به دلیل این فقدان از میانگین قدی مردم کشورمان در گذشته و حتی اکنون آمار دقیقی در دست نداریم. با این همه بر اساس شواهد موجود رشد قد بعد از یک دوره افزایش، هم اکنون در کشور ما متوقف شده است. ژاپنی ها در دهه های اخیر با تحقیق، پیگیری و بهبود روشهای تغذیه برای مردم خود توانسته اند میانگین قدی نسل جدید خود را دوازده سانتی متر افزایش دهند و حتی موفق شده اند نسلی زیباتر از والدینشان به بار آورند. دکتر حیدری در ادامه افزود: به نظر من الگوی مصرف غذایی در ایران از زمان جنگ و همزمان با توزیع کوپنی مواد غذایی مورد نیاز مردم تغییر کرد. زمانی که برنج و دیگر مواد نشاسته ای با این روش توزیع، با افزایش شدید مصرف همراه شد و الگوی غذایی مردم دستخوش تغییر شد. دکتر ایرج حیدری، با تشریح دیگر عوامل این مسئله گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش و توقف میانگین قدی در جامعه ما به ویژه در میان زنان به دلیل وقوع پدیدهء جدید بلوغ زودرس است، چرا که زنان بعد از بلوغ دیگر رشد زیادی نخواهند داشت و در صورتی که بلوغشان در سنین پایین اتفاق افتاده باشد قدشان رشد چندانی نخواهد داشت. مسئلهء بلوغ زودرس در دختران عوامل زیادی دارد که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. بر اساس تحقیقی که در شهر تهران و از میان چهار هزار و بیست دختر در سنین هفت تا يازده سال صورت گرفته مشخص شده است  سن بلوغ دختران در ایران  از هفت تا يازده سالگی متغیر است. این تحقیق نشان داد که شروع سن بلوغ در دختران زودتر از گذشته و خاتمه آن نیز دیرتر شده است. در این تحقیق همچنین مشخص شد که حدود دو درصد دختران تهرانی زیر هفت سالگی وارد سن بلوغ می شوند که از سن بلوغ در کشورهای دیگر مورد مطالعه از قبیل مصر و آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی زودتر است.

سکولاريسم نو: اگر در ميان خوانندگان ما متخصصينی هستند که در اين مورد توضيح بيشتری دهند، از آنها تقاضای روشنگری داريم.

*********************

جمعه 21 فروردين  1387 ـ 10 آوريل 2009

ايران ميزبان هشتصد نخبهء ايراني مقيم خارج از كشور مي‌شود

اسفنديار رحيم‌مشايي

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس اسفنديار رحيم‌مشايي امروز در نشست خبري اظهار داشت: همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از كشور از بيست و پنجم فروردين كار خود را آغاز و تا بيست و هفتم فروردين به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. و در نخستين همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور هشتصد نفر از ايرانيان نخبه و فعال از كشورهاي آلمان، انگليس، امريكا، كانادا و فرانسه كه بيشترين آمار را دارا است حضور خواهند داشت. وي افزود: مراسم افتتاحيه اين همايش با حضور احمدي‌نژاد برگزار خواهد شد و روز بعد مسائل تخصصي در اين همايش دنبال مي‌شود و روز آخر مراسم اختتامينه با حضور رئيس محترم قوه قضائيه را خواهم داشت. جانشين رئيس جمهور در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور بيان كرد: فردای آن روز تور اردويي عسلويه با هدف اقتصادي و صنعتي را داريم و در ادامه تور فرهنگي، سياحتي و زيارتي مشهد و تور فرهنگي و سياحتي اصفهان و همچنين تور تهران با هدف بازديد از مراكز مختلف را خواهيم داشت. وي اضافه كرد: براي اينكه آمار دقيقي از ايرانيان مقيم خارج از كشور را داشته باشيم، طرح جامع آماري در حال اجرا است كه آمار دقيقي از ايرانيان مقيم خارج از كشور را داشته باشيم و از جهت شناخت ظرفيت امر مهمي است. رحيم مشايي تصريح كرد: به علت ذهنيت منفي برخي از افراد از موضوع اقامت در خارج از كشور ارتباط كمتري از ايرانيان مقيم خارج از كشور داشتيم با پيروزي انقلاب و خارج شدن از برخي وابستگي‌ها و فرصت‌ها ذهنيت تعريف شده از اين عزيزان پديد آمد. وي اظهار داشت: با توجه به شناخت رئيس جمهور از ظرفيت ايرانيان در خارج از كشور، دستور دارد تا توانمندي‌هاي ايرانيان در جهت جلب مشاركت پيگيري شود و چهار گروه، كارگروه فرهنگي و رسانه، كارگروه حقوقي كنسولي، كارگروه همكاري‌هاي علمي و آموزش و كارگروه اقتصادي و بازرگاني به منظور تقسيم و دسته‌بندي منطقي و علمي مسائل مربوط به ايرانيان مقيم خارج از كشور و دنيايي به نظريات كارشناسي شده و مشاركت جدي همه دستگاه‌هاي مسئول در امور ايرانيان تشكيل شد.

*********************

پنج شنبه 20 فروردين  1387 ـ 9 آوريل 2009

كساني از نقد مي‌ترسند كه آلوده باشند

حدادعادل

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، دكتر غلامعلي حدادعادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در هشتمين همايش مديران مسوول نشريات دانشجويي، با اشاره به كليات كار دانشجويي گفت: «اولاً كار خوبي مي‌كنيد كه مقداري از وقت خود را صرف انتشار يك نشريه دانشجويي مي‌كنيد، اگر شما در تمام دنيا از مسوولان و مقامات سياسي و مديران ارشد كشورها آمار بگيريد درصد بالايي از آن‌ها در دوران تحصيل كار مطبوعاتي كردند». وي افزود: «در واقع كساني كه قدم در عرصه كار مطبوعاتي مي‌گذارند نوعاً كساني هستند كه يك نوع احساس تعهد و مسئوليت نسبت به كشور، جامعه و محيط خود دارند و افراد بي‌اعتنا به سرنوشت كشور و مردم معمولا وارد اين نوع فعاليت‌ها نمي‌شوند». رييس كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: «اين نوع فعاليت از نوع روزنامه‌نگاري علامتي از يك دغدغه‌ي دروني است كه مي‌تواند بعدها آثار بسيار خوبي در برداشته باشد. حضور شما در اين كار حكايت از آن دارد كه در جاده‌اي حركت مي‌كنيد كه جاده‌ي مسئوليت است نه جاده بي‌قيدي نسبت به سرنوشت ديگران». وي افزود: «اينكه انقلاب جوشيده از بطن و متن مردم بوده ربطي به اين ندارد كه مخالف يا موافق انقلاب باشيم. مخالفان انقلاب هم قبول دارند اين انقلاب با پشتيباني كشور ديگري اتفاق نيفتاده است». رييس كميسيون فرهنگي مجلس انتقاد كردن را حق دانشجويان دانست و آن را براي كشور مفيد خواند و گفت: «اگر امثال بنده نگران انتقاد نباشيم خطاهايمان بيش از اين مي‌شود، كساني از نقد مي‌ترسند كه آلوده باشند نقد و انتقاد بايد هميشه وجود داشته باشد و محيط‌هاي دانشجويي با اين مختصات محيط دانشگاه شده است». وي در پايان گفت: «كشور احتياج به انديشه دارد، كشورداري و خدمت به ميهن و شهروند خوب بودن احتياج به ذهن دارد كه در آن تجزيه و تحليل وجود داشته باشد، لذا از فرصت نشريات دانشجويي به عنوان يك بستر تمرين براي خود و مخاطبان‌تان استفاده كنيد».     (اين مطلب را هم ببينيد>>>)

*********************

چهار شنبه 19 فروردين  1387 ـ 8 آوريل 2009

آزادی بيان در اسلام و اسناد بين المللی حقوق بشر
برداشت های دلبخواه آقای محمد زکي احسانی
(سايت وزارت عدليه افغانستان >>>)

آزادي بيان جزء تفکيک ناپذير از مجموعه حقوق وآزادي‌هاي اساسي يک ملت است که هم دراسناد بين‌المللي حقوق بشر، هم در قوانين اساسي و عادي کشورها و هم در آموزه‌هاي ديني مورد تاييد و تاکيد قرار گرفته است. امّا در مقام دفاع و بيان اهميت و نقش آزادي بيان در پيشرفت و ترقي کشورها اين نکته را نبايد از نظر دور داشت که منظور از آزادي بيان اين نيست که هر کس هر چه خواست بگويد وبنويسيد. زيرا آزادي بيان هم نظير ساير آزادي‌هاي سياسي داراي حدو مرزهايي مي‌باشد. ضرورت حدو مرز درآزادي بيان يک امر انکار ناپذير و مورد قبول اکثر آزادي خواهان مي‌باشد. احترام باورها و اعتقادات ديگران بخش تفکيک ناپذير آزادي بيان است. زيرا نقد انديشه، يک مسأله است و توهين و تخفيف باورها و اعتقادات ديگران موضوعي به کلي متفاوت. بدين جهت است که در اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاق بين‌المللي حقوق مدني، سياسي نيز آزادي بيان را محدود به احترام حقوق وحيثيت ديگران و نيز حفظ امنيت ملي، نظم عمومي، سلامت و اخلاق عمومي نموده است. اخلاق عمومي هر جامعه نيز برخاسته از فرهنگ، آداب، رسوم، باورها و اعتقادات آن جامعه است. به همين جهت آزادي بيان در جوامع اسلامي محدوديت‌هاي فراتر از آن چه در ميثاق بين‌المللي حقوق مدني، سياسي آمده است دارد. اميد است مورد توجه و امعان نظر همگان قرار گيرد.

*********************

سه شنبه 18 فروردين  1387 ـ 7 آوريل 2009

همايش منطقه اي «مطبوعات و آزادي بيان» در تبريز برگزار مي شود!  ه

احمد احمدي منش

تبريز- احمد احمدي منش، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي، گفت که همايش منطقه اي مطبوعات و حق آزادي بيان و انديشه در تبريز برگزار مي شود اين همايش 13 ارديبهشت سال جاري همزمان با دوم ماه مه و روز جهاني آزادي مطبوعات با مشارکت دفتر منطقهء هفت کميسيون حقوق بشر اسلامي ايران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار خاقاني خانهء فرهنگ تبريز گشايش مي يابد.  به گفته وي، برگزاري اين همايش تجربه اي نوين براي جامعه مطبوعات آذربايجان و شمالغرب کشور محسوب مي شود.  وي، محورهاي مورد بحث دراين همايش را حقوق مطبوعات و رسانه ها در موازين بين المللي حقوق بشر و حقوق و مسووليت مطبوعات و رسانه ها در نظام حقوقي ايران اعلام کرد.  در اين همايش همچنين مفهوم و حدود آزادي بيان در موازين فقهي و اسلامي، تاثير آزاد مطبوعات و رسانه ها بر روند توسعه و پيشرفت کشورها، کارکرد نظامنامه هاي رفتاري اخلاق حرفه اي درمطبوعات و رسانه ها، ظرفيت هاي قانوني روزنامه نگاري قوميتي و وضعيت مطبوعات محلي کشور در مقالات و سخنرانيهاي همايش مورد بحث و کنکاش قرار مي گيرد.  احمدي منش ديگر محورهاي مورد طرح در اين همايش را حق آزادي بيان و انديشه در جامعه اخلاقي، تعارض مفهومي آزادي بيان و انديشه با بايدها و نبايدهاي جامعه، ابهامات و نقايص قانون مطبوعات و مقايسه مطبوعات در دوران جنبش مشروطيت، قبل از انقلاب اسلامي و بعد از انقلاب اسلامي عنوان کرد.  وي از علاقة مندان و صاحب نظران براي شرکت و ارسال مقاله براي اين همايش خواست مطالب خود را در يکي ازمحورهاي موضوعي همايش به آدرس دبيرخانه همايش در تبريز، خيابان پاستور جديد مجتمع پارسا واحد ب ارسال دارند.

*********************

دو شنبه 17 فروردين  1387 ـ 6 آوريل 2009

عليرغم اعتراض ترکيه، راسموسن به عنوان دبیر کل ناتو انتخاب شد

راديو فردا

اندرس فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک، روز شنبه، به اتفاق آرای اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به عنوان دبير کل اين سازمان انتخاب شد. نخست وزير دانمارک که از سال ۲۰۰۱ در راس دولت ائتلافی اين کشور قرار دارد، از طرفداران «جنگ عليه تروريسم» جرج بوش، رئيس جمهوری سابق آمريکا، محسوب می شد. ترکيه پيشتر اعلام کرده بود که با انتخاب آقای راسموسن به عنوان ديبرکل ناتو مخالفت کرده بود چرا که در ماجرای انتشار چندين کاريکاتور از پيامبر اسلام در روزنامه های دانمارکی، به اصل آزادی بيان اشاره کرده و حاضر به عذرخواهی نشده بود. این موضعگيری ترکيه مورد انتقاد برخی از مقامات غربی قرار گرفته و اُلی رِن، کميسر توسعه اتحاديه اروپا، در اين مورد گفت: « اين موضع ترکيه بدون ترديد پرسش هايی را درباره ميزان پذيرش ارزش های اروپايی همچون آزادی بيان توسط ترکيه، در ذهن کشورها و شهروندان اتحاديه اروپا ايجاد می کند.» اندرس فوگ راسموسن، ۵۶ ساله، از سياستمداران با تجربه دانمارک محسوب می شود. وی موفق شده ائتلافی ميان حزب ليبرال و محافظه کاران را در سه انتخابات عمومی به پيروزی برساند. آقای راسموسن در سال ۱۹۷۸ برای نخستين بار به عنوان نماينده پارلمان دانمارک انتخاب شد. وی اخيرا اعلام کرد که دانمارک با اتحاديه اروپا در برخی از مسايل اختلاف نظر دارد و اين کشور يورو را به عنوان واحد پول جديد خود نمی پذيرد. دولت ائتلافی راسموسن  از سوی حزب مردم دانمارک نیز که خواستار سختگيری بيشتر در مورد قوانين مهاجرت شده، حمايت می شود. به گزارش خبرگزاری آلمان، لارس لوک راسموسن وزير دارايی دانمارک احتمالا جايگزين نخست وزير دانمارک می شود.

*********************

يک شنبه 16 فروردين  1387 ـ 5 آوريل 2009

گرامی باد یاد ابراهیم زال زاده، جان فشانده ی راه آزادی

بيانيه ای از خانواده و دوستان او

مردم آزاده ايران! دوازدهمین سالگرد فاجعه قتل هولناک سیاسی ابراهیم زال زاده حقوقدان، روزنامه نگار، ناشر، این جان فشانده ی راه آزادی را به همراه یاد یکایک قربانیان قتل های سیاسی قبل و بعد از او در ایران  گرامی می داریم. ابراهیم زال زاده در اسفند سال 1375 در راه منزل ربوده شد و در اوایل سال 1376 با پیکری که با ضربات متعدد چاقو مثله شده بود در بیابان های یافت آباد تهران رها گردید. ابراهیم زال زاده تنها قربانی این جنایت نبود. تبعات آن، خود به همان میزان هولناک بود.  مادر پیر او بعد از قتل فرزند ارشدش از غصه دق کرد و دو فرزند او نیز بزرگ ترین پناه خود را از دست دادند. ما در طی دوازده سال گذشته کماکان بر خواست خود مبنی بر افشای تمامی حقایق در مورد این جنایت ضد انسانی و تشکیل دادگاهی مردمی و علنی برای رسیدگی به آن و سایر کشتار دگر اندیشان سیاسی قبل و بعد از زال زاده در ایران پای می فشاریم. این کشتاری سازمان یافته بوده است و مسئولین اصلی و قاتلان آن تا کنون رسمآ اعلام نشده اند. این جنایات سیاسی زخمی بزرگ بر پیکر جامعه ایران است که مرهم پذیر نیست و هیچ انسان آزاده و پیشرو نمی تواند بی تفاوت از کنار  آن بگذرد . ما هرگز از دادخواهی دست نخواهیم کشید و خواستار رسیدگی به این جنایت هولناک هستیم و از تمامی انسان های آگاه و برابری طلب تقاضا می کنیم که ما را در این راه یاری کنند و هم صدا با ما خواهان مجازات آمرین و عاملین آن شوند.

*********************

 شنبه 15 فروردين  1387 ـ 4 آوريل 2009

طنز از :امیر مهدی ژوله / کارتون از بزرگمهر خسین پور

*********************

 جمعه 14 فروردين  1387 ـ 3 آوريل 2009

مبانى و مزاياى حقوق بشر در اسلام

على ربانى گلپايگانی

از آن‏جا كه جهان‏بينى الهى از منظرى بالا و والا به انسان و جهان مى‏نگرد و همه ابعاد و زواياى وجود او را در نظر مى‏گيرد . بايد گفت: كه قوانين الهى، كامل‏ترين قوانين است، و در نتيجه مرزهاى حقوق و تكاليف بشر را كامل‏تر از هر مكتب و آيين ديگرى بيان نموده است. «و من احسن من الله حكما لقوم يوقنون ـ دين اسلام كامل‏ترين دين و آيين آسمانى است»، بدين جهت آخرين دين و شريعت الهى نيز مى‏باشد . چنان كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آخرين پيامبر است و پس از او نه پيامبرى برانگيخته خواهد شد و نه شريعتى جديد براى بشر نازل خواهد شد . خداوند قرآن كريم را تصديق كننده كتاب‏هاى آسمانى پيشين و نيز مهيمن بر آن‏ها مى‏داند، چنان كه مى‏فرمايد: «و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه ـ يعنى قرآن كريم كتابى آسمانى است كه حقانيت كتاب‏هاى آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و نسبت‏به آن‏ها مهيمن و مراقب است، و كاستى‏هاى آن‏ها را جبران مى‏كند . آن كتاب‏ها نسبت‏به زمان خود كامل‏ترين آيين هدايت‏بودند، و اما نسبت‏به زمان حاضر و قرن‏هاى آينده تا پايان جهان، به كتاب آسمانى كامل‏ترى نياز است كه گذشت زمان بر آن تاثير نگذارد و همه قواعد و اصول هدايت‏بشر را در برداشته باشد.» بر اين اساس، قرآن كريم كه خوشبختانه از تحريف لفظى (اعم از كاهش و افزايش) مصون مانده است، استوارترين منشور الهى براى تبيين حقوق بشر و تكاليف و مسؤوليت‏هاى او است . و جاى تاسف است كه تدوين كنندگان اعلاميه‏هاى حقوق بشر در جهان غرب از اين سرچشمه زلال هدايت‏بهره نگرفته و به تفكر، انديشه و دانش محدود بشرى بسنده كرده‏اند.>>>

*********************

 پنج شنبه 13 فروردين  1387 ـ 2 آوريل 2009

نوروز، چهارشنبه سوری و سیزده بدر را به زباله دان تاریخ بیاندازید!

پایگاه اطلاع رسانی حوزهء علمیهء دارالعلوم اهل تسنن زاهدان

«مردم مدینه پیش از اسلام، دو عید داشتند، نوروز و مهرگان که توسط ایرانیان به آنان منتقل شده بود. و چون رسول اکرم صلی ‌الله‌ علیه ‌و سلم به مدینه آمد بر آداب و رسوم ایشان در این دو عید آگاه شد و فرمود: خداوند متعال به جای این، دو عید بهتر از آنها به شما ارزانی داشته که یوم الفطر (عید فطر) و یوم النحر (عید قربان) می‌باشد». این روایت در سنن ابی داود، باب صلاة العیدین، حدیث شمارهء (1134) آمده است. آیا این روایت، دلیلی صریح و واضح بر مردود بودن عید نوروز و عید مهرگان نمی‌باشد؟ آیا جایگزین شدن عید فطر و عید قربان به جای عید نوروز و مهرگان، آن هم از جانب خداوند، معنایی غیر از فسخ شدن این دو روز می‌باشد؟ اگر این دو عید مورد تأیید پیامبر می ‌بودند چه نیازی به گفتن این جملات بود؟ اگر آن حضرت صلی ‌الله ‌علیه ‌و سلم در هنگام مشاهده آداب و رسوم آنان، حتی سکوت می‌فرمودند، این سکوت می‌توانست دلیلی بر ثبوت و ابقای آن قرار بگیرد، حال آنکه نه تنها سکوت نفرمودند بلکه به طرز لطیف و حکیمانه‌ای آن را رد فرمودند. درمراسم چهارشنبه سوری هم، به طوری که عیناً مشاهده می‌شود، هر ساله تعداد زیادی از مردم توسط آتش بازی‌ها و دیگر افعال نا مناسب، راهی بیمارستانها می‌شوند به طوری که نیروی انتظامی هم توان مقابله با اینگونه مراسم را ندارد. اما با وجود این، هیچ گاه از طرف علما و فقهای اهل تشیع فتوایی مبنی بر بی اساس بودن و نهایتاٌ بر اندازی نفس مسأله چهارشنبه سوری صادر نشده است، در حالی که اینگونه مراسم هیچ گونه نفع دینی و دنیوی را برای مردم درپی نداشته و چه بسا باعث بسیاری از بی نظمی ها، اغتشاشات و ضررهای مالی و جانی و زیست محیطی می‌گردد.

*********************

 چهار شنبه 12 فروردين  1387 ـ 1 آوريل 2009

حول موضوع «ولایت فقیه» تمرکز کنيم

حسين میرمبینی

در مورد مطلب ولایت فقیه (>>> قبلا هم نوشته ام: اگر بیشتر فعالان سیاسی، فقط در حول موضوع «ولایت فقیه»، تمرکز کنند و به قصد حذف این فقره ستمخیز از متن قانون اساسی، نظرات شان را با هم یک کاسه کنند، آنگاه با نیروی جمعی بیشتری می توان فشار بر اساس «جمهوری اسلامی» وارد ساخت و آن را دگرگون کرد. ما با تمرکز بر سر این قضیه حتا قادریم تحت عنوان یک شکایت دست جمعی  رسیدگی به این بزرگترین مظلمه ستمخیز تاریخ معاصرمان را در یک محکمه بین المللی خواستار شده و برای حقوق از دست رفته مان (بعنوان یک انسان) دادخواهی کنیم. این فکر یک خواسته فرا آرمانی نیست و از آنجایی که در بین ایرانیان و حتا مسلمانان ایرانی حامیانی دارد مطمئنا می تواند به یک خواسته ملی تبدیل شود و آن را به کمک سازمانها و مجامع بین المللی عملی سازیم. من فکر می کنم، که این روزها «آقایان» برای دوران بعد از مرگ «رهبر»، مشغول طراحی و برنامه ریزی هستند، تا مگر با کمک «اصلاح طلبان» و «مصلحتیان» ادامه این فکر باطل (ادامه ولایت فقیه) را باز به نوعی دیگر توجیه و تفسیر کنند. در حالی که «ولایت فقیه» یک نظریه اختراعی و حتا ضد اسلامی است. ما می توانیم با استفاده از آیات قرآنی و سنت و محکمات روایات نبوی و سخنان علی بن ابی طالب در نهج البلاغه به سادگی ثابت کنیم که نظریه «ولایت فقیه» یک نظریه اختراعی است و بر خلاف آنچه که "آقایان" می گویند، این نظریه نه تنها پشتوانه علمی و عقلی ندارد، بلکه پشتوانه قرآنی و حتا سنتی و روایاتی هم ندارد. روشنفکران اگر حمایت کنند می توان با زیر سئوال بردن این بحث طرفداران فکر "ولایت فقیه را مجبورشان کرد که در ارتباط با این مسئله پاسخگو باشند و درعین حال ایرانیان و جهانیان را متوجه این حقیقت کنیم که نظریه «ولایت فقیه» یک نظریه من درآوردی است و ربطی به اسلام و قرآن و حتا «تشیع» ندارد.

*********************

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

0000

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

uuuuuuuu