=======================================================
شماره 211 ـ
يک شنبه
16 تير 1387 ـ
6 ژوئيه 2008
گفتگوی
پدرانهء وزير علوم با
يکی از دانشجويان
=======================================================
ارگان
ایدئولوژیک نظام سیاسیِ حاکم بودن از اعتبار یک رسانه میکاهد
گفتگو با ايرج گرگين
اینک سالهاست که دیگر کسی از «تبلیغات» جز در مورد کالاهای
بازرگانی صحبت نمیکند و «تبلیغات» در امر پیام رسانی، مطرود اعلام
شده است. یک دستگاه تبلیغات سیاسی دستگاهی است که در نظر مردم قابل
اعتماد نیست و به منظور خاصی چیزی را میگوید و انتشار میدهد.
چنین دستگاهی حتی اگر خبری را به درستی پخش کند و حقیقت را بگوید،
بسیاری آن را باور نمیکنند. فراموش نکنیم که حتی نزدیک به شصت سال
پیش نام «تبلیغات» از سازمان سخن پراکنی دولتی ایران حذف شد و
«ادارهی تبلیغات و انتشارات»، «ادارهی انتشارات و رادیو» نام
گرفت.
=======================================================
خطاب
به ايرانيان آزاده
دو نامهء جديد از عباس امير انتظام
من، به لحاظ تجربه و علایق شخصی و با درک مسوولیت و وظایف ملی خود
حتی به صورت افتخاری و عالیه در فهرست هیچ حزب، گروه، سازمان، دسته
و یا جبهه ای قرار ندارم، چرا که بر این باور هستم که تعلق خاطر به
یک حزب یا جریان سیاسی خاص بر پیوندهای عاطفی و معنوی من با تک تک
مردم ایران تاثیر مثبت نمی گذارد. از ایران، متذکر می گردم که درج
نام من در پای هر اعلامیه و بیانیه سیاسی که در مسیر این خواسته
قرار نداشته باشد متاسفانه بی توجهی به علایق و عواطف من می باشد
از اینرو اینجانب مسوولیت هیچ بیانیه و اعلامیه ای را که متن امضا
شده آن در سایت شخصی من قرارنگیرد به عهده نمی گیرم.
=======================================================
سکولاريزاسيون
يعنی آزادی زن
گفتگو با محمدرضا نيکفر
در ايران نوعی انقلاب جنسی در جريان است. گرايشی قوی به رهايی از
قيدوبندها و خرافههای سنتی وجود دارد که به دليل سرکوب سياسی
امکان بروز آشکار را ندارد، در نتيجه، کار آگاهگرانه در درون آن و
در رابطه با آن به سختی امکان پذير است. گرايشِ رهايی، گرايش به
رهايی از اخلاق دوگانهی سنتی است، تلاشی است برای پايان دادن به
يک رياکاری مزمن که با ساديسم و مازوخيسم همراه است. اما اين ميل
به رهايی به دليل وجودمانع سرکوب سياسی به جهاتی به دورويی ظاهر و
باطن دامن میزند، و چون میخواهد نيرويی را آزاد کند، در عين حال
نمیتواند، جلوههای تراژيک و فاجعهناکی میيابد.
=======================================================
مکاتبات حسين میرمبينی
با آيت الله منتظری دربارهء «ولايت فقيه»
اين
هفته: مکاتبهء
پنجم
بسمه تعالی،
با سلام و تحیت، در ایمیل طولانی و مفصل جنابعالی یک موضوع مورد
توجه اساسی شما می باشد و آن انکار عصمت پیامبر و امام (علیهم
السلام) و اثبات مشرک بودن معتقدان به عصمت آن بزرگواران است.
در این نوشته، شما کرارا گفته اید: پیامبر (ص) و حضرت علی(ع) هرگز
خود را تافته جدا بافته و انسانی غیر از سایر انسانها معرفی نکرده
اند، و در این رابطه به : (قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی ...)،
چندین مرتبه استشهاد نموده اید. (اما) اگر پیامبر و امامان (علیهم
السلام) از گناه و خطا در محدوده رسالت و امامتشان معصوم نباشند با
چه دلیل عقلی و نقلی کلام و فعل آنان برای ما حجت و معتبر می باشد؟
=======================================================