دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 700 ـ  شنبه 16 آبان 1388 ـ 7 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

جنبش خودجوش سبز و حاکميت ايرانی

براستی، اين چه «مشوق» ويژه ای است که در جنبش های خودجوش اصلاح طلب و برانداز را در کنار هم بحرکت در می آورد و فضائی ايجاد می کند که آنها، بدور از چشم مدعيان رهبری، و به هنگام پياده روی و شعار دادن و گاز اشگ آور و باتوم خوردن و در دود گلوله محصور شدن، با هم به زبانی شگفت گفتگو می کنند، از هم با خبر می شوند، بسوی هم گرايش می يابند، و اختلافات خويش را موجبی برای متفرق شدن نمی بينند؟

================

جمهوری ایرانی یعنی چه؟

ژیلا بنی یعقوب

ا

این روزها بحث های زیادی در فضای وب در باره شعار جمهوری ایرانی شده است. موافقان این شعار آن را به معنای ایران برای همه ایرانیان دانسته اند و آن را عامل وحدت میان گروهها، اقشار و اقلیت های مختلف جامعه ایران توصیف کرده اند. مخالفان نیز می گویند : این شعار موجب ایجاد شکاف میان طرفداران جنبش سبز می شود.

================

شعار ساختار شکن حتماً،

شعار عکس العملی هرگز!

محمدعلی اصفهانی

آنچه راز بقای تاکنونی و بعد از تاکنونی جنبش است، موضع تهاجمی آن است؛ و ادامه ی حضور هر کسی و هر نیرویی در این جنبش، مستقیماً در پیوند با همین، تعیین سرنوشت می شود. من فکر نمی کنم که کروبی و موسوی، نیازی داشته باشند که پیوسته از «امام راحل»، برای اثبات خود ـ که در واقع، چیزی به جز دفاع از خود در برابر تهاجم دشمن نیست ـ مثال بیاورند و نقل قول کنند، و با این «دفاعیات»، به «تبرئه» ی خود بپردازند. این ها، در موضع تدافعی نیستند اگر با مردم باشند و ـ همانگونه که خود نیز گفته اند ـ با مردم حرکت کنند، و نه جدا از آن ها...  

================

جمهوری ايرانی، مظهر سكولار دمكراسی
محمد مسعود سلامتی

شعار «جمهوري ايراني»، كه بروشني تاكيدي بر دمكراسي مبتني بر سكولاريسم مي باشد، نه از سوي احزاب وگروه ها و نخبگان سياسي بلكه از قضا از بطن راهپيمايي هاي مردمي مطرح شده است. پس اين خود گواه آن است كه جنبش سبز هم آمادگي اين شعار را دارد و هم اين خواست عمومي را بر زبان رانده است. شعارهايي كه در راهپيمايي «روز ايران» (قدس سابق) سر داده شد ـ از جمله «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» و شعاري كه از آن پس مطرح شد و راه حل اين بحران را رفراندوم دانست متمم همان شعار «جمهوري ايراني» است.

================

«جمهوری ایرانی» معلوم نیست

چه صیغه‌ای است

نگاهی به نقد آقای تقی مختار

بر گفته‌های آقای عطاءالله مهاجرانی >>

محمد برقعی

لازمهء کار سیاسی بیان دقیق خواسته‌های سیاسی و نشان دادن راه حل‌‌هاست نه فقط بیان دردها. از جمله شعار بی‌معنی «جمهوری ایرانی» که معلوم نیست چه صیغه‌ای است جز آن که یعنی «جمهوری اسلامی‌» نیست و یک شعار برای دهن‌کجی به حکومت است و نه ارایه یک مفهوم. همان‌طور که شعر «گنجشگک اشی مشی ـ سر بوم ما نشین» و یا شعر تصنیف «یک عالم نفت توشه» برای نسل ما همین‌گونه معانی دهن کجی‌ به حکومت شاه را داشت؛ بیان سمبلیک درد نه ارایهء راه حل سیاسی.

================

تکوین جنبش سبز

و شعارهای ساختار شکن

م. چشمه

در یک جنبش ملی و یا جبههء واحد نانوشته، شامل افراد و یا احزاب و سازمان های مختلف با نظرات و استراتژی های متفاوت، تنها می توان بر زمینهء یک سری خواست های حداقلی که مخرج مشترک (تأکید بر مخرج مشترک است) کلیهء این نیرو ها باشد وحدت نمود. اگر آقایان موسوی و کروبی معتقدند که شعار "جمهوری ایرانی" بمثابه یک شعار استراتژیک برای پاره ای از شرکت کنندگان در جنبش سبز (طرفداران نظام اسلامی) قابل قبول نیست، باید بپذیرند که شعار "جمهوری اسلامی" و یا حرکت در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی (شامل ولایت فقیه) نیز برای بسیاری (تأکید روی بسیار است) از نیروهای شرکت کننده در جنبش سبز نیز قابل قبول نیست...

 

اعلام موجوديت

«ایرانیان سکولار طرفدار

آزادی و دمکراسی -‌ برلن»>>>

=======

توضيح سکولاريسم نو:

اين اطلاعيه به همين صورت به دست ما رسيده و با کمال تأسف نام مؤسسان و گردانندگان اين تشکيلات اعلام نشده و بر ما روشن نيست. بنظر ما، تا زمانی که شخصيت هائی حقيقی که شهامت اعلام نام خود را دارند قدم به صحنهء مبارزات نگذارند اينگونه تشکيلات بيشتر شبيه محافل دوستانهء سياسی خواهند بود. اميدواريم در مورد اين تشکيلات چنين نشود و نباشد و گردانندگان آن چهره های خود را آشکار کنند. ما از تشکيل اينگونه انجمن ها در سراسر جهان استقبال می کنيم و آرزومنديم که در زمانی نه چندان دور کنفدراسيونی از آنها آغاز بکار کند.

================

باز ديد خامنه ای از گروگان های سفارت آمريکا  در سه دهه پيش

اين فيلم بوسيلهء سايت خود خامنه ای، در آستانهء سالگرد اشغال سفارت

منتشر شده است>>>>

تعریف نخبه و توسعه باید عوض شود

هذيان های يک رئيس جمهور

بی.بی.سی: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در سفر به مشهد، در جمع گروهی که "نخبگان و فرهیختگان" معرفی شده اند، بعد از پرسش هایی در بارهء این که نخبه چیست و چطوری یک نفر نخبه می شود، تعریف خود را نیز ارائه داده و گفت که «تعریف نخبه باید عوض شود زیرا تعریف نخبه در رسانه ها درست نبوده و "کسانی که نخبه هستند مرز دوست و دشمن را می شناسند... هر کس مرز دوست و دشمن را خلط کند، نخبه نیست. هر کس که باهوش تر و دارای استعداد است لزوما نخبه نیست نخبگی یعنی جامع نگری، کسانی که جزیی نگر باشند نخبه نیستند و اگر کسی امور را با هم نبیند و با هم مرتبط نکند، دچار یاس و اشتباه می شود... کسی که سمت های شلیک خود را درست انتخاب نمی کند، چطور می تواند نخبه باشد؟» آقای احمدی نژاد در اين نشست با "نخبگان و فرهیختگان" مشهدی همچنین گفت: «چرا عده ای در داخل تقسیم بندی غربی ها در باره "توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته" را پذیرفته اند؟.. غربی ها این تئوری را جا انداخته اند و بر اساس این تئوری جهان را تقسیم کرده و اسم خود را گذاشته اند کشورهای توسعه یافته و کشورهایی مثل ما را در حال توسعه و برخی دیگر از کشورها را توسعه نیافته... غربی ها این مطالب را تحت عنوان علم در جامعه مطرح و بعضا به جوامع تحمیل کرده اند" و متاسفانه بخشی از نیروهای فکری ما نیز این موضوع را باور کرده اند ... دلیل این مسئله هم این است که "ما خودمان طراحی انجام نداده ایم و یا طراحی های ناقصی انجام داده ایم و باید این ضعف را برطرف کنیم."

سی سال بعد از ديده شدن آن يکی «امام» در ماه!

(آرشيو)

================

اقتدارگرایان وارد بازی باخت ـ باخت  شده اند

گفتگو با مرتضی کاظمیان

گفتگوگر: صدرا سبزینه

نگاهی ساده‌انگارانه خواهد بود اگر «آقایان» نتیجه‌ی منطقی بازداشت‌ها را کاهش دامنه و عمق اعتراض‌ها ارزیابی کرده باشند. چرا که آنچه در متن جامعهء مدنی ایران جاری و فعال است، خواست مدنی و قانونی و مشروع شهروندان برای «حاکمیت ارادهء ‌ملت» است. بخش قابل توجهی از شهروندان نه تنها از سوء‌ مدیریت و بی‌کفایتی مدیران ارشد نظام به تنگ آمده‌اند بلکه گزارش‌ های غیرواقعی و دیدگاه‌های خرافی و رفتار و ادبیات ایشان را در جهان مدرن و این روزگار توهین به شعور و هویت فرهنگی و پیشینهء ‌تاریخی و عقایدشان ارزیابی می‌کنند.

تغییر تاریخی در راه است

الاهه بقراط

ایران امروز رویدادهایی را از سر می‌گذراند که در آنها تجربه‌ای ندارد. قطعاً از نظر مضمون و هدف می‌توان شباهت‌هایی با رویدادهای پیشین، از انقلاب مشروطه تا انقلاب مشروعه یافت، لیکن آنچه امروز در حال روی دادن است، تجربه‌ای نو و بی‌همتاست. برای حکومت، فروپاشی است. برای جامعه اما بسی فراتر از فروپاشی یک حکومت است: یک تعیین تکلیف نهایی است با خود، با تاریخ خود، با فرهنگ و سنت خود، و با امروز و با جهان. این یک تغییر تاریخی است، حالا شما اسمش را هر چه دلتان می‌خواهد بگذارید: اصلاح، انقلاب، گذار مسالمت‌آمیز، جنبش سبز و یا درخت گیلاس!

جدایی دولت و دین در ایران

توانایی ها، ناتوانی ها و سه شرط امکان پذیری

شیدان وثیق

در تئوکراسی ایران روشنفکران لائیک یا سکولار (به معنای طرفداری از جدایی دولت و دین)، می توانند نقشی تعيين کننده را در کشور خود ایفا کنند؛ با این شرط که مبارزه با دین سالاری را در صدر دلمشغولی و فعالیت های خود قرار دهند؛ بدین شرط که با دخالت روحانیون و دستگاه دین در امر سیاست و دولت به نام حقانیت، مشروعیت و مرجعیت دین در چنین اموری آشکارا مخالفت کنند. و این مهم را قربانی مصلحت سیاسی و تصورات واهی چون اتحاد ملی، جنبش همگانی و شعارها و تاکتیک های تمامت خواهانه نکنند. این گونه رفتارها همواره امر جدا شدن دولت و دین را پس نشانده و به تآخیر می اندازند.

پشت چهرهء ديکتاتور

شکوه ميرزادگی

ديکتاتورها، از هر نوعی که باشند، از نظر روانی به شکل حيرت انگيزی به هم شباهت دارند. به طور کلی همه شان شخصيت هايی عاشق خويشتند. خود را بسيار بيشتر و بزرگ تر از آنچه که هستند می بينند و، در عين حال، با کوچکترين حرف و سخن و رفتار ناخوشايندی از طرف ديگران خشمگين شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. شکست را باور ندارند و تا آخرين لحظه دست از قدرت نمايی بر نمی دارند. اين قدرت نمايی ها نه از سر اعتماد به وضعيت خويش است و نه از سر ندانستن واقعی اوضاعی است که همه از روی ترس از آنها پنهان می کنند. اما به محض احساس شکست زودتر ار همه خود را می بازند و بلافاصله دنبال راه فرار می گردند. و شجاع ترين شان هم خودش را می کشد.

لباس های نوی پادشاه و عریان گشتگی مقام رهبری

حبیب تبریزیان

هنگامی که محمد وحید نیا، دانشجوی ریاضی دانشگاه شریف، نه چون آن کودک فاش گو، بلکه به لحاظ قد و قامت فکر و اندیشه اش (چرا که او در جایگاه نخبگان ریاضی بر سکوی المپیاد ایستاده است) و به اعتبار صداقت، شهامت و بی پیراگی اش، در جمع نخبگان، با کلماتی که بچه گانه نبوده و همچون فریاد ملتی سنگین اند، بی کفایتی و بد طینتی مقام معظم را چشم در چشم او، با زبان پاکیزهء خویش بیان می دارد، و در حقیقت فریاد بیداری ملتی را پژواک می دهد که بیدار گشته، خود را از افسون شیادان، رمالان و کف بینان رهانیده، و بانگ می زند که: «مقام معظم رهبری عریان است!»

اگر اقتصاد مملکت آسیب ببیند دین نیز آسیب می‌بیند

آیت‌الله جوادی آملی

به گزارش سایت الف به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی در دیدار رییس سازمان امور مالیاتی کشور، گفت: «فرهگ مردم را اعتقاد آنان می‌سازد و نگهبان اعتقاد مردم، اقتصاد است، توقع نداشته باشید که همه مثل سلمان و اباذر و کسانی که در شعب ابی‌طالب (ع) بودند، باشند». وی با بیان اینکه کسانی که از سلطنت شکم بیرون نیامده‌اند هرگز نمی‌توانند با استکبار مبارزه کنند، ادامه داد: «به برکت رهبری امام (ره) و خون های پاک شهدا، اعتقاد جای اقتصاد را در میان مردم گرفت، اما اگر خدای نکرده مردم فشار اقتصادی ببینند، در دینداری آنان مشکل ایجاد می‌شود!» آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار داشت: «با آرزو و آرمان و توقع نمی‌شود کشور را اداره کرد، اگر می‌خواهیم کشور را اداره کنیم باید دید در چه فضا و فازی زندگی می‌کنیم، کسی که زمان و زمینش را نشناسد، مدیر نیست. اگر کسی سنگی به بدنش زدند دردی احساس نکرد معلوم است که یا خواب است یا حسی نسبت به درد ندارد، حال اگر چند کارگر را اخراج کردند، ما نیز باید این درد را حس کنیم». وی با بیان اینکه این کپر‌نشینیان و کارگران پاره‌تن ما هستند، اظهار داشت: «بعضی از کارگران که حقوقی کمتر از سيصد هزار تومان داشته‌اند اخراج شده‌اند و اینها توان پرداخت اقساط وام‌های دریافتی را ندارد، چگونه می‌توانند، مالیات بدهند؟ سرمایه عظیمی به نام نفت در داخل کشور است، اگر روزی به جایی برسیم که نفت بفروشیم و کشور را اداره کنیم، ورشکست می‌شویم. در این صورت نسل بعد همه نفرین‌ها را متوجه ما می‌کند که چرا شما سرمایه را فروختید، مگر آدم عاقل نفت می‌فروشد تا کشور را اداره کند». آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه با نفت به عنوان سرمایه نمی‌شود کشور را اداره کرد، اظهار داشت: «یک وقت نفت فروخته می شود تا کارخانه ایجاد گردد و سدی ساخته و انرژی تولید شود، این تبدیل سرمایه به سرمایه است، اما اگر نفت فروخته شود و در قبال آن برنج و موز و ... وارد گردد، این تبدیل سرمایه به درآمد است. آدم عاقلی که سرمایه‌ای مثل خاک و آب دارد اگر از کشور دیگر مواد غذایی وارد کند، معلوم می‌شود بی‌عرضه است». وی در نقد بحران مدیریت دولت کودتا و با بیان اینکه به اندازه کافی آب و خاک داریم، اما مدیریت می خواهد، اظهار داشت: «جهنم فقط برای آدم شرابخوار نیست برای آدم بی‌عرضه هم هست». آیت‌الله جوادی آملی در پایان خطاب به رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «بروید واردات و صادرات را در گمرگ‌ها مقایسه کنید، شناسنامه ما در گمرگ است اینکه ما از صادرات خبر می‌دهیم، اما از واردات هیچ نمی‌گوییم، کار درستی نیست».

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

 شماره 698  ـ  پنج شنبه 14 آبان 1388 ـ  5 نوامبر 2009 

 

تک مضرابی از سر عشق و احترام

سکولاريسم نو

 

شعار ساختار شکن حتماً، شعار عکس العملی هرگز!

محمدعلی اصفهانی

 

ایران دموکراتیک در راه است

حسین باقر زاده

 

جمهوري ايراني همان جمهوري اسلامي است

مهدي معتمدي مهر

 

سبزی مورد نظر دوستان سرخی می زند

عطاءالله مهاجرانی

 

موسوی تنها ضامن «تغيير» در عين «تداوم» است

عبدالله شهبازی

 

 شماره 697  ـ  چهار شنبه 13 آبان 1388 ـ  4 نوامبر 2009 

 

تک مضرابی از سر عشق و احترام

سکولاريسم نو

 

شعار ساختار شکن حتماً، شعار عکس العملی هرگز!

محمدعلی اصفهانی

 

ایران دموکراتیک در راه است

حسین باقر زاده

 

جمهوري ايراني همان جمهوري اسلامي است

مهدي معتمدي مهر

 

سبزی مورد نظر دوستان سرخی می زند

عطاءالله مهاجرانی

 

موسوی تنها ضامن «تغيير» در عين «تداوم» است

عبدالله شهبازی

 

 شماره 696  ـ  سه شنبه 12 آبان 1388 ـ  3 نوامبر 2009 

 

سیزده آبان و کودتاچیان

کوروش گلنام

 

چگونه با «فتنهء سبز» روبرو می شويم؟

خبرگزاری ايرنا

 

موسوی و کروبی هم جمهوری ايرانی نمی خواهند

مریم بهروزی
عضو جبهه پیروان امام و رهبری و دبير كل جامعه زينب

 

محاکمه میرحسین موسوی ، مهم ترین کار بر زمین مانده مملکت!

جعفر محمدی

 

مارماهی ها در نمايشگاه مطبوعات

سايت عصر ايران

 

شماره 695  ـ  دو شنبه 11 آبان 1388 ـ  2 نوامبر 2009 

 

پيام به « سبز ِ امید»
م.سحر

 

جنبش سبز علوی در برابر جنبش سبز اعتراضی

میترا شجاعی

 

اهميت فرهنگی ِ توجه به ايران باستان

اسماعيل نوری علا

بخش 23 برنامهء يک ساعتهء راديو تلويزيونی «جستاری در فرهنگ شناسی»

 

وبلاگی برای ثبت خاطرات دههء شصت

از وبلاگی به همين نام

 

آیت الله های بر باد رفته و دلبرم دلبر!

 پستچی

 

دوشنبه ها: مکتوبات فدوی

فرمايشات بيضوی و برائت از مشرکين

حميد رضا رحيمی

 

ساختن آينده از طريق مهرورزى امكان پذير است

از شطحيات مولانا محمود احمدى نژاد

 

سخنان آيت الله خامنه ای در 1364 در مورد آيت الله منتظری

 

سخنان آيت االه منتظری در 1388 در مورد آيت الله خامنه ای>>>>

 

 شماره 694  ـ  يک شنبه 10 آبان 1388 ـ  1 نوامبر 2009 

 

هجوم سکولاریسم و پدیدهء دختر کلهر

محمود قزوینی

 

نامه های زندان

مجید نفیسی

 

تداخل منافع و فقر مدارا

ياسر عزيزی

 

چهار دلیل محکم برای اثبات اينکه اینها رفتنی هستند

دوراندیش

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630