خانه  |   آرشيو:   اکتبر 08   ـ   نوامبر 08   ـ  دسامبر 08  ـ  ژانويه 09   ـ  فوريه 09  ـ  مارچ 09   ـ  آوريل 09   ـ  مه 09   ـ  جون 09

ماه جولای 2009

 

علی اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی کيست؟

ويکيپديای فارسی

علی اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی هاشمی رفسنجانی، در 3 شهریور 1313 خورشیدی، 25 اوت 1934 میلادی، در شهر بهرمان که در آن زمان روستایی از توابع شهر رفسنجان در استان کرمان به حساب می‌آمد در خانواده‌ای مذهبی از باغداران پسته و در کنار 8 فرزند دیگر بزرگ شد. در چهارده سالگی، برای آموزش در علوم حوزوی به قم فرستاده می‌شود و در آنجاست که در جلسات کلاس روح الله خمینی حضور می‌یابد. در طی این دوره او با افکار معلم خود در رابطه با حکومت اسلامی آشنا می‌شود و از این پس تلاش‌های خود را در راه رسیدن به این هدف متمرکز می‌نماید که به زودی یکی از یاران وفادار و تاثیر گذار خمینی در فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌گردد. در دوران قبل از انقلاب، و در دوره‌ای به طول پانزده سال (از سال 1342 تا سال 1357) هاشمی رفسنجانی 5 بار به جرم فعالیت مخفیانه علیه رژیم شاه به زندان می‌افتد. او از تنها ازدواج خود با عفت مرعشی، از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، دارای سه پسر به نام‌های محسن، مهدی و یاسر و دو دختر به نام‌های فاطمه و فائزه هاشمی می شود. پس از پیروزی انقلاب او یکی از اعضای «شورای انقلاب اسلامی» می‌گردد. او یکی از بنیانگذاران حزب جمهوری اسلامی. و در سال 1358 با مداخلهء همسرش از یک سوء قصد جان سالم بدر برد پس از برگذاری اولین انتخابات مجلس به مجلس راه می‌یابد و با آغاز کار مجلس در 7 خرداد 1359 اولین رییس مجلس نمایندگانِ جمهوری اسلامی ایران می‌شود و تا 12 مرداد 1368 که به ریاست جمهوری رسید به مدت بیش از 9 سال در این سمت باقی می‌ماند.

در سال 1368 با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان چهارمین رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران برگزیده می‌شود. او همچنین موفق به تکرار پیروزی خود در دوره بعدی می‌گردد. از دو دوره، هشت سال، ریاست جمهوری رفسنجانی که در سال 1376 به پایان رسید به عنوان «دوران سازندگی» یاد می‌شود. از مشخصات کلیدی دوران ریاست جمهوری رفسنجانی سیاست بازتر اقتصادی او نسبت به روسای جمهور پیش از او است. هاشمی رفسجانی دو سال پس از اتمام دوران ریاست جمهور خود، در سال 1378 در انتخابات مجلس برای بدست آوردن نمایندگی تهران شرکت کرد. هر چند که در لیست اولیهء سی نفر برنده‌ شدگان انتخابات که توسط وزارت کشور اعلام شد حضور نداشت منتهی پس از باطل اعلام شدن تعدادی از صندوق‌ها توسط شورای نگهبان توانست به عنوان سی‌امین نمایندهء تهران به مجلس راه یابد. علیرغم این پیروزی، رفسنجانی قبل از تحلیف به عنوان نماینده از این پست استعفا داد. او در حال حاضر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد. و از سال 1385 به عنوان نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته ‌است که در سال 1386 به ریاست این مجلس برگزیده شد. در سال 1384 وی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نفر اول به مرحلهٔ دوم رسید و در این مرحله از محمود احمدی نژاد شکست خورد. تنش بین او و احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 به صورت علنی خود را نشان داد، چنانکه محمود احمدی نژاد در یک مناظرهء بیسابقه در تلویزیون با رقیب خود میرحسین موسوی، در تاریخ 13 خرداد 1388 اتهاماتی چون فساد اقتصادی را به خانواده ی هاشمی رفسنجانی وارد ساخت. از ميان فرزندان اش تنها فائزه هاشمی وارد سیاست شده و یک بار نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و سپس سردبیر روزنامهٔ زن بوده است. فاطمه هاشمی نیز اکنون رئیس بنیاد امور بیماری های خاص است و محسن هاشمی رئیس قطار شهری (مترو) تهران.