دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

 

سال دوم ـ  شماره 550  ـ سه شنبه 19 خرداد 1388 ـ  9 ژوئن 2009  

هنر حجاب پرور در خدمت حکومت فقها

مهمترين زن روشنفکر کشور آقای موسوی؟

دردتان نمی آيد وقتی می بينيد که ده ها زن نويسنده ی با ارزش در آن سرزمين برای اين که يک خط از کتاب هايشان منتشر شود سال ها پشت در ارشاد می ايستند، وقتی ده ها زن خبرنگار کوشنده برای هر خبر و خطی که می نويسند از ترس زندان «جمهوری اسلامی» و «دولت اسلامی» بر خود می لرزند، وقتی ده ها زن نقاش و مجسمه ساز به راستی هنرمند حتی جرأت ندارند که نقاشی هاشان را در نمايشگاهی نشان دهند، در حالی که مجسمه ی کار خانم رهنورد سال هاست چادر به سر، در ميدانی از  شهر جولان می دهد و  سمبل و نشانه ی زن بودن را بر همه ی زنانی که از زير آن مجمسه می گذرند تحميل می کند؟

(و «زنان و رفع تبعيض، در خانه ای از پای بست ويران») 

همگرایی؛ طرح مطالبات زنان یا فعالیتی سیاسی؟

گفت و گو با پروین اردلان

یکی از بحث‌های مطرح شده در همگرایی این است که تا کنون مطالبات به صورت حداقلی مطرح شده و ما می‌خواهیم مطالبات حداکثری را مطرح کنیم و زنان را به حوزه‌های سیاسی وارد کنیم و این یک نوع بلوغ سیاسی در حوزه زنان است. به نظر من کار سیاسی با رویکرد سیاسی داشتن متفاوت است. اگر ما درباره کمپین و مطالبات حداقلی صحبت می‌کنیم، باید بگویم این خواسته‌ها آن‌قدر تأثیر‌گذار بوده که توانسته رویکرد سیاسی در جامعه ایجاد کند، بدون این‌که برای یک هدف سیاسی حرکت کرده باشد.

هم گرایی زنان آری، استفاده ابزاری از آرای زنان نه

شهلا عبقری

شکل گیری هرگونه همگرایی و ائتلاف حرکت بسیار خجسته ای است. اینکه شبکه ها و نهاد های زنان عليرغم تمامی اختلاف ها و انتقادهای از هم بتوانند حول محور مشترکی برای قدرت بیشتر دو جمع شوند و از توان خود بیشتر بهره گیرند، نشانهء نزدیک شدن به مرحلهء بلوغی برای جنبش زنان است. نفس حرکت پیشرو است و جنبش زنان را می تواند به بجلو ببرد، اگر محور هم گرایی بدرستی انتخاب گردد. اما در «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات» استفاده از  فضای انتخاباتی برای طرح مطالبات زنان به کاندیداهای ریاست جمهوری پیشنهاد می شود که نگاهی به بالا دارد و بسیار مبهم و ناروشن است که چرا، بعد از تجربهء هشت سال دولت اصلاحات، هنوز این حرکت نگاه به بالا دارد و انتظار دارد که معجزه شود!

کاندیداهایی که یکی به نعل می کوبند یکی به میخ

فرشته قاضی

میرحسین موسوی نیز پیوستن به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان را با تحفظ و شروطی چون رعایت مقتضیات فرهنگی و مذهبی می پذیرد که این نیز با خواست زنان مبنی بر پیوستن بدون قید و شرط مغایرت دارد. با توجه به آنچه که در بالا آمد، دو نکتهء قابل توجه و تامل برانگیز وجود دارد اول اینکه گویا سخن گفتن از تغییر قانون اساسی در مورد زنان برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی یک تابو است که هر آنچه می خواهند برای زنان انجام دهند و تغییری ایجاد کنند در چارچوب قانون اساسی و آرمان های این قانون می باشد و به نظر می رسد همگرایان زنان در مورد این خواسته شان از سوی کاندیداها حداقل تا کنون به نتیجه ای که میخواستند نرسیده اند.

بيست و دوم خرداد، روز کشف حجاب!

سيامک مهر

در این فضای نسبتاً بی قید و بندی که در شب ها و روزهای منتهی به انتخابات ایجاد گشته و آخوندها و زن ستیزان مکارانه و بنا به مصلحت خویش چند قدمی عقب نشسته اند تا انتخاباتی شکوهمند تدارک ببینند، وظیفهء شما زنان و دختران ایرانی است که با شجاعت پا پیش گذاشته و دشمنان آزادی را هرچه بیشتر به عقب برانید. در وسط جنگ و جدل های نامزدها و دعواهای جناحی، ملت باید از فرصت استفاده کرده و ماهی خودش را از آب بگیرد. به فکر آزادی خودش باشد. شما زنان در همایش ها و میتینگ ها و جلسات تبلیغات نامزدها و گردهمآیی های انتخاباتی و بخصوص در روز رأی گیری و در حوزه ها و در پای صندوق های رأی با شهامت و دلیری بی مانند خویش حجاب از سر برگیرید، روسری ها را بر زمین بیاندازید و همین امروز تکلیف خود را با وعده و وعید های سرخرمن و صدمن یک غاز نامزدها روشن سازید.

بب

بیانیهء انتخاباتی فراکسیون «آزادی، عدالت و توسعه»

در اتحـاد جمهوریخواهان ایران

هیچ نگرش سیاسی جدی وجود ندارد که شرکت در انتخابات غیر آزاد را برای همیشه نادرست بداند. اما برای نیروهای آزادی خواه که به دنبال انتخابات آزاد هستند، شرکت در انتخابات غیر آزاد باید  استثنا باشد و نه قاعده. به این معنی‌ بايد پيش شرط هايي را قايل شد که در صورت برآورده شدن  آنها در انتخابات شرکت کنند. معيار هايي که  با احتساب «هزينه – فايده» توجيه شرکت در انتخابات غير آزاد باشد. مهمترین معیار هم اینست که آیا شرکت در فرایند انتخاباتی، یا حتي پشتیبانی‌ از یک نامزد معين، چگونه به فرایند دمکراتیک سازی جامعه‌ یاری  میرساند، و ارتباط آن با تغيير توازن قوا چیست؟ اين خود محتاج بررسي موقعيت مبارزان دمکراسي خواه در مقطع انتخابات است... از نظر ما برنامهء انتخاباتی مهدی کروبی بطور نسبی بخت بیشتری را برای نیروهای سکولار و دموکرات  فراهم می کند و پاسخ صریح مهدی کروبی به اجازهء فعالیت احزاب و گروه های سیاسی مخالف نظام، برخورداری از داشتن رسانه، امکان معرفی برنامه و حمایت از حق انتخاب شدن، می تواند میزان مشارک این نیروها را در این انتخابات افزایش دهد.  به رسميت شناحتن نیروهای سکولار و دموکراسی خواه در فرایند سیاسی ایران گام مهمی است در جهت رسیدن به انتخابات آزاد.

===================== کوتاه و گويا  =====================

شایعاتی توسط بد خواهان مبنی بر انشعاب در جبهه ملی

گفتگو با ادیب برومند

در پی تشنجات اخیر در جبهه ملی ایران با استاد ادیب برومند رئیس هیئت رهبری جبهه ملی ایران، سايت خبرگزاری جبهه ملی ايران (آمريکا) گفتگوئی دارد تا اديب برومند، رهبر جبههء ملی ايران (تهران)که عيناً نقل می شود: ادیب برومند در پاسخ به این سوال که سیاست جبهه ملی در مورد فراگیر بودن این جبهه چیست؟» گفت: «جبهه ملی خواهان همبستگی با دیگر احزاب و سازمان هاست و مشترکات ما با دیگر احزاب مانند حزب ملت ایران٬ نهضت آزادی٬ جبهه دمکراتیک و ملی ـ مذهبی ها زیاد است و باید روی این مشترکات کار و بهره برداری کرد». رهبر جبهه ملی افزود: «این فراگیری تنها به احزاب ختم نمی شود و شخصیت های خوشنام ملی نیز می توانند و باید به جبهه ملی ایران به پیوندند». از ایشان در رابطه با جریان «همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران» و خروج ایشان از این جریان پرسش کردیم. رئیس شورای مرکزی جبهه ملی گفت: «ما مخالف این جریان نیستیم و از هر حرکتی برای دمکراسی و حقوق بشر استقبال می کنیم. استعفای اینجانب تنها به خاطر مسئولیت های زیاد در جبهه ملی و این واقعیت که تمام اصول مطرح شده [بوسيلهء آنها] در منشور جبهه ملی نوشته شده است، بود. ضمن این که شایعاتی نیز توسط بدخواهان مبنی بر انشعاب در جبهه ملی مطرح شده بود که یادآور روزهای تلخ گذشته است». شاعر ملی ایران اضافه کرد: «وظیفهء من، مثل پانرده ـ شانده سال گذشته، کمک به بقای جبههء ملی ایران است؛ جبهه ای که با وجود فشار هایی که اعمال میشود همچنان و از سال 1328 پابرجاست». دربارهء استعفای مهندس زعیم سوال شد که پاسخ دادند: «استعفای ایشان تنها از هیئت اجرائیه است٬ نه شورای جبهه ملی ایران. به هیئت اجرائیه توصیه کرده ام که استعفای ایشان را نپذیرند و خوب است که آقای زعیم هم استعفایشان را پس بگیرند». از استاد برومند در مورد راهکار هایی که می تواند جبهه ملی را فراگیر تر و گسترده کند پرسیده شد. ایشان پاسخ دادند: «من از نمایندگان حزب ملت ایران٬ نهضت آزادی٬ جبهه دمکراتیک، و شورای ملی ت مذهبی ها دعوت می کنم تا در جلسهء شورای جبههء ملی ایران شرکت کنند تا، همانطور که گفتم، بر روی مشترکات کار کنیم. و همچنین شخصیت های خوشنام و ملی را تشویق می کنم که به جبهه ملی بپیوندند و در این بستر تاریخی برای استقرار حاکمیت ملی تلاش کنند. در های جبهه ملی ایران بر روی همهء جوانان و آزادیخواهان باز است؛ ضمن اینکه از هر حرکتی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران حمایت می کنیم».    (آرشيو)

 

=====================  عکس و مکث  =====================

(آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630