دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

======= پيوندها =======

 

سال دوم ـ  شماره 539  ـ جمعه 8 خرداد 1388 ـ  29 ماه مه 2009

===================  عکس و مکث  ===================

(آرشيو)

===================== کوتاه و گويا  =====================

پایهء انقلاب، اعتبار جهانی و داخلی، و استحکام نظام

در گروی حضور مردم در عرصهء انتخابات است

هاشمی رفسنجانی

خبرگزاری انتخاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه گفت: خوشبختانه امروز نامزدهایی که شورای نگهبان معرفی کرده است میدان رقابتی را بوجود آورده اند که همهء سلایق می توانند به نامزد مورد علاقهء خود رای دهند و صلابت و ابهتی را که رهبری خواسته اند، شکل گیرد. مطمئن باشید روزی که اعلام شود بیش از هفتاد درصد مردم در پای صندوق های رای حضور یافته اند نظام جمهوری اسلامی ایران چند پله معتبرتر می شود و دشمنانی که با حسادت در پی ایجاد فاصله میان مردم، مسئولان و نظامند با مشاهده شرکت گسترده مردم در انتخابات خاکستر یاس بر سرشان ریخته خواهد شد... مجموعه آرای مردم سرمایه عظیمی است که مایه اعتبار و عظمت جامعه می شود و شاخص های جوامع معتبر جهان، میزان حضور مردم در انتخابات است. حضور کسانی که کشورشان و انقلاب را دوست دارند در عرصه با عظمت انتخابات موجب یاس و نا امیدی دشمنان داخلی و خارجی می شود. حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای موجب خواهد شد تا هر دولتی که با پشتیبانی مردم انتخاب شود با اراده و قاطعیت بهتری بتواند خدمت کند و مردم نیز حامی آن دولت هستند؛ کارشکنی نمی کنند و از تصمیمات مسئولان دفاع خواهند کرد. بطور قطع بدون حضور مردم و اراده آنان حکومت اسلامی محقق نمی شود... حضور مردم در همه عرصه ها کارساز و مشروعیت دهنده است. پایه انقلاب و اعتبار جهانی و داخلی، استحکام نظام و منافع فرد فرد مردم در گرو حضور در عرصه انتخابات است.     (آرشيو)

دولت سايه و آغاز دوران انحلال طلبی

علاوه بر توجه به خطا بودن اعتقاد به لزوم ايجاد يک «الترناتيو يگانه و فراگير»، لازم است که از يک اشتباه فاحش ديگر نيز اجتناب شود و آن اينکه نبايد روند «آلترناتيو سازی» را با روند ايجاد «رهبری» يکی گرفت. آلترناتيوسازی، در روند عملی خود، بيشتر بصورت ايجاد «دولت سايه» عمل می کند و، از نظر ضرورت های عملی، ايجادش بر فراهم ساختن «دستگاه رهبری» اولويت دارد... بدين دليل، لازم است که اعلام موجوديت يک «دولت سايه» را، در شرايط کنونی ايران و جهان، گامی بلند و منطقی برای دور شدن از فکر «براندازی» و نزديک شدن به «انحلال طلبی» دانست.

========================================================================================

در مورد تکذیبیه های مندرج در سایت نیو سکولاريسم
حشمت طبرزدی- سخنگوی همبستگی

در مورد تکذیبیه های مربوط به «همبستگی» مندرج در سایت نیو سکولاريسم این توضیح را ضروری می دانم. نام دکتر حسین موسویان بنا به تاکید جناب استاد ادیب برومند در این لیست گذاشته شده است. اقای دکتر رییس دانا از پایه گذاران این همبستگی است، در جلسات نیز حضور داشتند، و حتا اصل دوازده یا تکمیل آن توسط اقای دکتر صورت گرفت. ایشان در همان جلسه به عنوان عضو شورای اجرایی نیز انتخاب شد اما به دلیل سفر به خارج قرار شد پس از برگشت در جلسات شورای اجرایی شرکت کند. گذشت آن دورانی که اصل عدم شفافیت حاکم بود و هرکس می توانست به نام دیگران بگوید و بنویسد. ما این امکان را داریم تا در هر زمینه با شفافیت اطلاع رسانی کنیم. سکوت ائتلاف در چند ماه گذشته و فرصت جعل خبر و اتهام زنی به سر امد. اگر لازم باشد در زمینه های گوناگون و ادعاهای افراد توضیح خواهیم داد تا هموطنان به صورت شفاف در جریان قرار بگیرند.در ضمن امضای  فرد دیگری به نام ناصح نیز موجود است. ایشان در حضور عیساخان حاتمی، دبیر محترم اجرایی شورا، سند همبستگی را امضا کرده اند. البته، بر اساس تکذیب دکتر موسویان و همین فرد، نام آن ها از لیست مربوطه حذف شد. با درود و سپاس. چهارشنبه 6 خرداد1388

========================================================================================

ایرانیان پیشاسكولار، در جهان پساسكولار

رضا علیجانی

به نظر من نه راه حل "تفكیك‌گرایی" در بین نواندیشان دینی (بجای راه حل كلی- ساده‌‌ُسازی و "رقیق‌سازی") در ایران به طور درازمدت و بازگشت‌ناپذیر پاسخ می‌دهد و نه رویكرد اجبارگرا و سركوب‌گرانه از سوی نیروهای سكولار بدون هم‌یاری نیروهای مذهبی. بر این اساس روشنفكران و نواندیشان تحول‌خواه غیرمذهبی و مذهبی در ایران محكوم به هم‌فكری و هم‌كاری‌ با یكدیگرند. بدین ترتیب اینك، به خصوص با عطف توجه به جامعه ایرانی، می‌توان و باید به گفتگو و تعامل این دو رویكرد، در وضعیت پساسكولار (كه البته این وضعیت خروج از پروژه سكولاریزاسیون سیاسی نیست ولی تجارب و پیچیدگی‌هایی را بر خود افزوده است) پرداخت و از ضرورت گفتگو به قصد "مفاهمه" و سپس "تعامل" متقابل روشنفكری، نواندیشی و تحول‌خواهی عرفی با نواندیشی و تحول‌خواهی مذهبی پساشریعت‌گرا و ضدفرمالیست سخن گفت.

========================================================================================

مفهوم منافع ملی در عصر جهانی شدن

گفت‌وگو با امیرحسین گنج‌بخش

گفتگوگر: فریبا داودی مهاجر

در دنیای به هم پیوستهء، امروز که تمام کشور‌های دنیا مجبورند در کنار هم دیگر زندگی‌ کنند، اهمیت مقولهء «منافع ملی»‌ دو چندان شده است. سیاست‌مداران باید بتوانند با دقت و ظرافت، تغییرات سریع را که در دنیا اتفاق می‌افتد ارز‌یابی‌ کنند و راه‌های مناسب را برای بیشترین استفاده از این موقعیت‌ها پیدا کنند. اما به نظر من یکی‌ از مشکلات معرفتی بخش بزرگی از جنبش سیاسی ایران، عدم توجه به تغییر معنی مفاهیم سیاسی در طول زمان است. یکی‌ از این مقولات ، که در طول سده‌ی اخیر دستخوش تغییر شده است، مقوله «منافع ملی‌» است. خطری که جنبش سیاسی ایران با آن روبروست آنست که منافع ملی‌ را با محتوایی که مثلا صد سال یا پنجاه سال پیش معنی‌ داشته است تبیین کنیم. آنگاه با چنین دیدگاه پس‌مانده‌ای به مسایل امروز دنیا برخورد ‌کنیم که هیچ ربطی به دنیای آن روز ندارد.

========================================================================================

آزادی دین یا آزادی بیان؟

پتر سینگر

برگردان: علی‌محمد طباطبایی

اخيراً شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که «هتک حرمت ادیان» را به عنوان نقض حقوق بشر محکوم می‌کرد. مطابق با متن این قطعنامه «هتک حرمت ادیان بی احترامی جدی نسبت به شأن و منزلت انسانی» است که به «محدود ساختن آزادی مریدان دینی» می‌انجامد. این قطعنامه ابتدا توسط 56 کشور عضو در سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهاد شده بود و سپس توسط پاکستان به شورای حقوق بشر تقدیم گردید. هدف این قطعنامه بر اساس اظهارات خود این کشورها در درجه‌ی اول مقابله با اقداماتی نظیر کاریکاتورهای تحقیر آمیز در باره‌ی پیامبر اسلام بود که سه سال پیش از این در یک روزنامه‌ی دانمارکی منتشر شده بودند.

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630