|
|||||||||||||||||
سال ششم ـ شمارهء 1268 ــ جمعه 11 اسفند ماه 1391 ـ 1 ماه مارس 2013 |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
پيوندها |
فهرست مطالب شماره های اخير |
اگرچه ظاهراً «سرمايه» يک مفهوم اقتصادی است اما هيچ دليلی وجود ندارد که نتوان آن را در موارد ديگری که به اقتصاد مربوط نمی شوند نيز بکار برد. «سرمايه» را دارائی قابل خرجی می دانند که بتوان آن را در راستای توليد پديده های مختلف بکار برد. صاحب هر سرمايه نيز يا افرادی معين هستند يا نهادهای مردمی و يا کل مردم. همدوش سرمايهء اقتصادی، که «سرمايه اشتغال زا» نيز خوانده می شود، سرمايهء غير اقتصادی وجود دارد که شامل مهارت ها، دانش ها، امتيازات اجتماعی و افراد منفرد صاحب اعتباری است که در توليد موضوع يا مقصودی اجتماعی بکار می روند. اينها «سرمايه های مدنی» جامعه اند.◄ با صدای سعيد بهبهبانی ◄در پایان روز دوم گفتگوها مذاکرات دو روزهء رژیم تهران و کشورهای پنج به اضافهء يک در قزاقستان، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که: «هیچ نشانه ای وجود ندارد که آنها به گشایشی دست یافته باشند». خبرگزاری حکومتی "فارس" نیز نوشت: «نمایندگان جمهوری اسلامی و پنج به اضافهء يک توافق کرده اند که اواسط فروردین ماه، پنجم و ششم آوریل، در آلماآتی بار دیگر دیدار و گفتگو کنند». براستی چه شده که "کار" این چنین گره خورده و به کلاف سردرگمی تبدیل شده که هیچ کس قادر به گشودن آن و ارائهء راه حلی معقول و مرضی الطرفین نیست؟◄
جدایی دین و هرنوع ایدئولوژی از حکومت بیان خواست های "جدایی دین از سیاست" یا "جدایی دین از دولت"، یا حتا "جدایی دین از حکومت"، بیانی نادقیق برای طرح خواست ساختار حکومت در یک جامعه باز است. بیان دقیق این خواست: "جدایی دین و مذهب، و هر نوع ایدئولوژی یا مرام و مسلک از حکومت"، بی طرفی در ارزش ها، است. حکومت به عنوان سه قوه (قانونگزاری، قضایی و اجرایی)، تمام نهادهای وابسته به آنها، و خود قانون اساسی. در یک جامعه باز، قانونگزاری نمی تواند محدود به حدود احکام یا موازین ویژه ای باشد. تنها معیار و میزان سنجش، اعلامیه جهانی حقوق بشر است، که برای بشر و "هر کس" است، نه برای بشر یا کسانی ویژه، دینی- مذهبی، یا نژادی یا مقام و موقعیت اجتماعی- سیاسی، تفاوتی ندارد.◄
جایگاه دین در قانون اساسی دمکراتیک برخلاف نظریه مدعیان دین یا علمای عظام که در 150 سال گذشته هرگونه تجددخواهی را مخالف اصول اخلاقی تلقی کرده و با تمام قوا به مبارزه با آن پرداخته اند دموکراسی بر پایه ارزش های انسانی و اخلاقیاتی بنا شده که در سیر تکامل تمدن بشری جوامع را به مرحله والاتری از شناخت انسان و اصول اولیه اخلاقی رهنمون می سازد. در گذر زمان می توان این ارزش ها را بسط داده و تکمیل نمود. در سرلوحه تحولات مدرن تعریف جدیدی از انسان قرار دارد. انسان به عنوان فردی مستقل، با حيثيت و کرامتی ذاتی و دارای نیازها و حقوق اولیه. در عصر جدید کشف مناطق ناشناخته و رفت و آمد جهانگردان و آشنائی با ملل و فرهنگ های گوناگون این آگاهی را ایجاد کرد که "انسان" مفهومی جامع، همگانی جهانگیر است، بدون توجه به آنکه در چه نقطه کره خاک مسکن دارد و باورهایش کدامند.◄
انتخابات در ایران مهمترین فصل سیاست است، نه به این دلیل که گروهی قدرت را از دست میدهد و گروهی دیگر آن را به شکل مسالمتآمیز به دست میگیرد؛ بلکه از آن روی که نمایشگر درک بازیگران سیاسی از مقوله سیاست است. طیفهای گوناگون، چه محافظهکار چه اصلاحطلب، انتخابات را دروازه مهم ورود به سیاست میدانند. انتخابات در ایران نه به سبب نیرومندی سنت و نهادهای دموکراتیک بلکه به سابقه انقلابی مردمی اهمیت پیدا کرده است. انتخابات برجستهترین نمایش مردمی بودن و در نتیجه مشروعیت «انقلابی» داشتن طبقه حاکم است. بنابراین، انتخابات در ایران بیش از آنکه به دموکراسی پیوند داشته باشد به «انقلاب» ارتباط مییابد. از این روست که حتا نیروهای سیاسی بیباور به دموکراسی نیز برای انتخابات اهمیت قائل هستند.◄
شب هفتم درگذشت مرحوم آیت الله عزیز خوشوقت فرا رسید. مطبوعات و پایگاه های اینترنتی ایران مالامال از تجلیل و ستایش اوست. ابتدا که در مکه فوت کرد، روح اش را از همانجا به ملکوت اعلی فرستادند، سپس پیکرش را پیکرِ مطهر خواندند و اینک مزارش را قبر مطهر می خوانند... او در نوبتی با من از دگر اندیشان سخن می گفت. حرف اش این بود که همه را باید کشت. گفتم آخر پاره ای از اینان، به قول فقیهان، قاصرند نه مقصر. گفت پس از این همه خطابه های رادیویی و تلویزیونی، حجت بر همه تمام شده و قاصری وجود ندارد. آنگاه به من رو کرد و گفت: تو هم اگر در کوچه ای یکی از توده ای ها را یافتی و سلاح داشتی می توانی او را بکشی! از همین رو بود که بعدها وقتی شنیدم که وی یکی از مفتیان قتل های زنجیره ای بوده ، تعجب نکردم. مزاج و مذاق اش جز این اقتضا نمی کرد و محبوبیت اش نزد نظام، نیز جز بدین علت نبود.◄ افزایش دانشگاه ها باعث افزایش جنایت می شود محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز ایران به گزارش ''دیگربان''، محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز ایران، سه شنبهء گذشته، در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بهار گفته است: «هنوز هیچ کس نتوانسته به این سؤال وی پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است، آمار جنایت نیز در آن کشور بالاتر است». این برای نخستین بار است که فردی در جمهوری اسلامی ایران افزایش دانشگاهها را با افزایش جرم و جنایت در جامعه مساوی میداند. قرآئتی در سخنان خود نسبت به آن که برخی ''خواص'' هم به دلیل ''خودباختگی در برابر علم بیگانگان''، ''جایگاه علمی قرآن را نمیدانند''، انتقاد کرده است. قرائتی اظهار کرده است: «یکی از اساتید دانشگاه از دانشجویان خود خواسته است که آیات قرآن را در متن پایاننامه و تحقیقات خود نیاورند بلکه در پاورقی بیاورند تا ارزش علمی کارشان کم نشود». به گفتهء این مفسر قرآن: «اکنون در جامعهء ما علامت روشنفکری کاشتن چمن به جای سبزی است و برخی دانشجویان ما به حدی بیفکر شدهاند که وقتی مطرح میشود "تقلید"، ادعا میکنند به دلیل روشنفکری حاضر به تقلید نیستند». وی افزوده است: «تمام مراجع تقلید ما از اساتید کت و شلواری تقلید میکنند و هیچ مرجع تقلیدی به بهانه اینکه دلیل تجویز یک دارو را نمیداند از دستور پزشک تخطی نمیکند». همچنين، رئیس ستاد اقامهء نماز ایران در بخش دیگری از اظهارات اش٬ آرایش کردن دختران در دانشگاه را از نظر حقوقی ''ظلم'' دانسته است. وی در این خصوص گفته است: «اگر زمانی من توان این کار را داشته باشم میگویم حجاب در خیابان آزاد اما در دانشگاه لازم است. چرا که آرایش دختران موجب سلب تمرکز علمی سایر دانشجویان میشود». به گفتهء قرائتی «هنوز علوم تربیتی دنیا به حدی پیشرفت نکرده است که بتواند تأثیر لقمه حلال و حرام را در تربیت انسانها بررسی کند و علم تربیتی دنیا در این خصوص سکوت کرده است».
|
|||||||||||||||
به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده میترا پورشجری:قصد جان پدرم را دارند
....درد اهل ذمه.... نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی «آلترناتيو»
آرشيو مجموعهء
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
جایزهء اسکار اصلاً سیاسی نیست!
در سناريوی آرگو در توزيع اسکار
مهم نيست که اين جايزه سياسی باشد
نظامهای طایفهای خطرناک هستند
روایت نماینده کرد پارلمان ترکیه
وقتی که زنان از حرکت کردن هراس دارند: خشونت جنسی و انقلاب مصر
معاون اتحاديه سراسري كاركنان تونس
به ویرانگران تاریخ و فرهنگ ایران
انقلابی که زنان را در خانواده می خواهد
«به دلیل مخالفت با شاه،
جاهلها و لاتها، روحانيون و سلاطين
دانشکده نوبنیاد مداحی و فساد مداحان
رپ ِ تاکسيران، يا فقر در تهران
جمعآوری بيست و يک کیلو طلا برای ایوان حرم امام علی سید محمود موسوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان
پيوند به متن انگليسی اين بيانيه ◄◄
مداخله وحمله از سوی هر کشوری نه،اما کمک و پشتیبانی دمکراسیها حتماً!
«اتحاد برای دموکراسی در ايران» جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
|
||||||||||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |