سال پنجم ـ  شماره 1221 ــ  دوشنبه 22 آبان ماه 1391 ـ 12 ماه نوامبر 2012

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

هند و سکولاریسم

مهرداد صمدزاده

بدون شک هند را باید به‌خاطر قانون اساسی آن در زمره کشورهای سکولار قرار داد که به اصل نمادین سکولاریسم یعنی تفکیک دین از سیاست پای بند است. این اصل، با توجه به حضور فعال و گسترده احزاب و نیروهای سیاسی ، دو شاخص مهم سکولاریسم یعنی تنوع افکار و استقلال نهادهای اجتماعی را در بر می‌گیرد. شاخص اول همان چیزی است که از نظر پدیدارشناسی، معرف نگرش عصر سکولاریسم است، عصری که در آن ابراز ایمان مذهبی به همان اندازه انتخابی شخصی است که تمایل به گرایش‌های متضاد به آن. نشان ظهور این عصر در هند شکل عملی و تضمین یافته دگراندیشی است که در ماده نوزدهم قانون اساسی این کشور قید شده است. طبق این ماده افراد در بیان هر نوع اندیشه، عقیده، مسلک و مرام سیاسی نه تنها آزادند، بلکه همچنین وظیفه شهروندی ایجاب می‌کند که در پیشبرد یک روحیه پرسشگر، علمی و آزاد اندیش مشارکت ورزند. به همین دلیل در هند هیچ‌گونه قانون کیفری علیه ارتداد، توهین به مقدسات، و حتی بی‌خدایی وجود ندارد تا کسی را با چنین اتهاماتی به اعدام، حبس طولانی مدت محکوم و یا ترور کرد. در قانون اساسی هند مطلقاً ذکری از نام خدا نیست و این نتیجه کوشش سکولارهایی چون «هریدا نات کونزرو» بود که در پاسخ به دین‌باوران گفت: «من صراحتا به شما اعلام می‌کنم که با ذکر نام خدا نگرشی کوته‌بینانه و سکتاریستی را ارائه خواهیم داد که مغایر با روحیه قانون اساسی است.»>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

علیه فرهنگ ترس

حمید آقایی

ترس و نگرانی یکی از شاخصه های مهم جامعه ایران در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی شده است. مردم ما در دوران هایِ همواره پر تنش  این حاکمیت، بطور مستمر زیر سایهء فرهنگ ترس و نگرانی زندگی کرده اند؛ بطوری که می توان گفت که این پدیده جزئی از وجودشان شده است. ترس از جنگ، ترس از بی آیندگی و به انحراف کشیده شدن فرزندان شان، ترس از یورش مامورین اطلاعات به زندگی خصوصی شان، نگرانی از بحران های روز افزون اقتصادی و گرانی قیمت ها و محتاج بودن به نان شب، و حتی ترس از دشمنان خیالی در میان آنان که به گفته های رهبر جمهوری اسلامی باور دارند جزء زندگی مردم شده اند. فرهنگ ترس آنگونه دامنه های خود را گسترده که حتی بنظر می رسد که ترس و نگرانی از آینده، مردم را بیش از بیماری ها و امراض و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی بخود مشغول داشته اند.>>>

روحانیتِ شیعه، معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی

محمود خادمی

با وجود اینکه معتقدم نمی توان بطور قطع و یقین باور داشت و گفت که رفتارهای ضد انسانی و جنایتکارانهء سران این نظامِ دینی هیچ ربطی به اسلام ندارد و نمی توان با قاطعیت هیچ نقشی برای اسلام در این رابطه قائل نشد، ولی این مقاله در نقد و نفی اسلام نوشته نشده بلکه افشای چهره کریه و درون مایه ی فاسد آخوندها و نقش "اسلام سیاسی" در سیه روزی مردم و کشورمان را مورد توجه قرار داده است. چرا که معتقدم که شکاف امروزه میان دین و غیر دین در جامعه، محصول اسلام گرائی ــ اسلام سیاسی ــ است که همین طبقهء روحانیت نقش اصلی و اساسی در پیدایش و گسترش آن در جامعه را بعهده داشته اند.>>>

اصلاحات؛ آرزواندیشی و نوستالژی

مهدی خلجی

انقلاب نه یک‌شبه رخ می‌دهد نه با اراده‌ گروهی خاص؛ فرایندی پیچیده است و نیاز به شرایط تاریخی خاصی دارد. این بدان معنا نیست که وقتی امکان انقلاب نیست، اصلاحات لزوماً ممکن است. موقعیت ‌هایی وجود دارد که نه انقلاب محتمل است نه اصلاحات. این موقعیتِ رکود سیاسی می‌تواند سال‌ها یا دهه‌ها به طول انجامد و سرانجام با انفجاری درونی - شبیه وضع کنونی سوریه - تغییر یابد یا با حمله‌ نظامی بیرونی - شبیه پایان نظام صدام حسین در عراق. تنها خواستنِ اصلاح نظامی سیاسی و حتا تلاش برای آن، نظام سیاسی را به تغییری تدریجی و مسالمت‌آمیز وادار نمی‌کند. اصلاحات هم مانند انقلاب رویدادی پیچیده است و کامیابی به آن به عوامل بسیاری بستگی دارد. به ویژه، نقش بنیادین حکومت را در مجال دادن به انقلاب یا اصلاحات نباید نادیده گرفت.>>>

شاخه گلی و جرعه ای شراب بر خاک نادره افشاری

شکوه ميرزادگی

چند روز پیش، پس از مدت ها، ایمیلی از نادره افشاری برایم آمد که در آن نوشته بود: «یادواره. نادره افشاری درگذشت». فکر کردم دوباره یکی از طنزهای نادره است. آن را باز کردم و خواندم. از جمله ی اول اش دلم لرزید. فکر کردم نادره بیمار است. و یادم افتاد که مدت هاست از او ایمیلی ندارم و باز فکر کردم شاید دراین مدت مطالب اش را فقط در فیس بوک اش گذاشته و چون من مدت هاست که بندرت به فیس بوک سر می زنم نوشته هایش را ندیده ام. برایش نوشتم: «نادره جان؛ این چیست که نوشته ای؟ چرا درد می کشی؟ نگرانت هستم...» برخلاف همیشه که بلافاصله پاسخم را می داد، چيزی دریافت نکردم، و تازه دیشب دریافتم که او به راستی دیگر با ما نیست.>>>

گوشه‌ای از نقض کامل حقوق شهروندی و انسانی در ایران امروز

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)

صفحهء اول فيس بووک ستار که در جرايد پاريس منتشر شده است

در پی انتشار خبر کشته شدن ستار بهشتی، وبلاگ نویس در زندان اوین با صدور بیانیه ای خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی نسبت به سرنوشت این شهروند معترض و شفاف سازی و تحقیق قابل باور درباره همه حقایق مرگ زندانیان سیاسی در زندان شد. به گزارش تارنمای "ادوار نیوز" ارگان رسمی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در این بیانیه آمده است: «آن چه مشخص است روند غیر قانونی طی شده در پرونده این وبلاگ نویس جوان، از تهدیدهای مداوم ماموران امنیتی، تا بازداشت‌های مکرر و ربودن وی بدون ارائه حکم قضایی به مکانی نامعلوم، اعمال شدید‌ترین شکنجه‌ها و فشارهای غیر اخلاقی وارده بر خانواده این فرد از زمان دستگیری تا امروز، قابل کتمان نیست و این تنها گوشه‌ای از نقض کامل حقوق شهروندی و انسانی یک فرد و خانواده او در ایران امروز است و متاسفانه اینها همه حاکی از استیلای روحیه قانون گریزی، خشونت و سرکوب، قتل و فرار از مسئولیت بر نهاد‌های امنیتی و صد البته سیستم قضایی کشور دارد.»

پيوند به متن کامل این بیانیه>>>

جمعه گردی هایی که ره به ترکستان دارد

عبدالستار دوشوکی

حکایت نتیجه گیری جمعه گردی اخیر آقای دکتر نوری علا، که چهره شاخص شبکه سکولارهای سبز می باشد، روایتی است که نه تنها بیانگر جلوهء زاهدان در محضر پادشاهان بلکه نمایانگر گسل عمیق در باورهای مبارزاتی و سردرگمی استراتژیکی است که در لایه های مختلف فکری این جمع ناهمگون نفوذ کرده است، تا بدانجا که ایشان، بعنوان تئوریسین این طیف سکولار، آب تطهیر بر خشونت و کشتار نوع القاعده ای ریخته و از حق حاکمیت مردم از طریق صندوق رای و انتخابات آزاد تبری جسته است. ایشان، طبق معمول، با توکل به نفس خودگرا و مدعی به تقوای سیاسی خویش، همهء نیروهای مختلف و ناهمگن اپوزیسیون را در یگانه کفهء ترازوی سنجش حق به جانب خویش نهاده تا با نفی دیگران اثبات ادعای خودی کند. آن هم سه ادعای جدید "الکاشفه عن المقاصد" و نسبتاً حیرت انگیز.>>>

«دوران نقره ای» و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

در پی صدور دستورالعمل سانسور خردمندانهء رهبر معظم به شوراي پروانهء ساخت و نمايش، جواد شمقدري، رئيس سازمان سينمايي، چندین بادمجان تنوری، دور قاب مذکور چیده و نالیده است که: «روز بيست و چهارم مهر ماه در تاريخ انقلاب اسلامي روز ماندگاري خواهد شد و شايد بتوان گفت سنگ بناي تمدن نوين اسلامي در اين روز گذاشته شد! بر اين اساس انتظار مي رود سخنان حكيمانهء رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص پيش نيازهاي رسيدن به تمدن نوين اسلامي و همچنين مراقبت از عناصر مخرب فرهنگ مهاجم غرب و مراقبت از دام تحجرگرايي و سكولاريسم پنهان به عنوان دستورالعمل شوراهاي صدور پروانهء ساخت و نمايش مد نظر قرار گيرد...»>>>

آرشيو مجموعهء

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

هيچ انتخاباتی بی حضور آزاد ژورنالیست ها

 آزاد نیست

شکوه ميرزادگی

«تغییر»؟  حتی یک ذرّه!

شهباز نخعی

پيوندهای درونی اصلاح طلبی با انتخابات آزاد

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

اتحاد جمهوریخواهان،

یک مصلحت، یا یک ضرورت؟

دنیز ایشچی

دو پرسش دارم، آیا پاسخی دارید؟

سخنی با احزاب و گروه‌های سیاسی ایران

الاهه بقراط

انگشت اشارهء «آقا»

این بار نسرین را نشانه گرفت

شهرام سردار

فراخوان برای مشارکت

در روند شکل ‏دهی تشکل بزرگ چپ

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران

در باب جعل یک واژه، و مباحث متعاقبِ آن

(عامه یا عرف؛ حقوق یا قانون)

حبیب فرحزادی

ما نظام سلطنتی را به حق به زیر کشیدیم!

(نامه ای به عزیزی در ایران)

مهدی رضائی ـ تازيک

از جُنبش آگاهی تا انقلاب رهایی

بهمن زاهدی

گربه های عابد شده

وقتی سلطنت طلبان دموکرات می شوند

الماس فرضی

جمهوری اسلامی، آری!

دربارهء قطعنامه سیاسی همایش پنجم

اتحاد جمهوریخواهان ایران

مهرگان البرز

آلترناتیوسازی یا انهدام اپوزیسیون

رضا فانی یزدی

مفهوم ملیّت و تئوری جدایی طلبی

بخش سوم

فرهنگ قاسمی

دیگر قشر متوسط نداریم!

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران

برنامهء عملی شما چیست؟

سعید قاسمی نژاد

نقش سیاسی نهادهای دینی

در ایران لیبرال دمکرات

مجید محمدی

پس زمینهء لازم برای پیدایش

و دوام مردمسالاری در ایران

اکبر معارفی

جمهوری و جمهوری خواهی

نگاهی به سخنرانی مهرداد درويش پور

در کنفرانس بروکسل

رضا کاظم زاده

چند کلمه در حاشیهء یک مقاله

مسعود نقره کار

اطلاعیهء کانون نویسندگان ایران در تبعید

در سوگ داریوش کارگر

«حسادت» و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

جمهوری اسلامی در دادگاه لاهه

به «جنایت علیه بشریت» محکوم شد!

بهرام رحمانی

معضلات و معيارهای سنجش ائتلاف

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630