|
||||
فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما | تماس | جستجو | فيلترشکن | English Section |
||||
گفتگوهای اختصاصی | آرشيو عکس و کاريکاتور | آرشيو عکس و مکث | آرشيو کوتاه و گويا | آرشيو جمعه گردی ها |
||||
|
||||
پيوندها |
فهرست مطالب |
سال پنجم ـ شماره 1139 ـ چهارشنبه 16 فروردين 1391 ـ 4 آوريل 2012 |
||
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
و پيوند به يک ويدئو>>>
|
اعلام مواضع شبکهء سکولارهای سبز ايران
«نشست گفتگو برای گذار به دموکراسی» (واشنگتن ـ 7 و 8 آوريل 2012)>>> توضيحات دو تن از دعوت کنندگان: آرام حسامی و اميرحسين گنج بخش (ويدئو)>>> توضيحات يک دعوت شده: اسماعيل نوری علا (ويدئو)>>> و اظهار نظر ناجوانمردانه و بدون ذکر مأخذ
حاشیه ای برنوشته اهوازی یا احوازی
درسی که نباید از انقلاب 57 گرفت
ایران بر سر دوراهی جنگ و مصالحه
سراشیبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی
اعلام موجوديت دو سازمان سکولار دموکرات سازمان ايرانيان سکولار ـ دموکرات >>>تشکل مستقل سياسی زنان ايران >>>برخی پرسش و پاسخ ها و چند حکايت نوروزی
بنای کج «رفراندوم 12 فروردين 1358»
قانون اساسی جدید مصر بقلم اسلامگرایان؛
جنگ نوين خدايان ونابهنگامی سیاست اوباما جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
مکتب ایرانی، تناقض تنوع و یک دستی پرسش مجلس اسلامی از احمدی نژاد کورش آسوده بخواب که مردم بیدارند!
پرويز صياد برای سال 1391 نيت می کند
انتخابات مجلس: کاريکاتور انتخابات بيانيه زندانيان سکولار دمکرات ايران
بحث «آلترناتيو سازی»در نهمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران
=========== ========== ========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ===========
|
اجازه ندهيم بازی خمينی بار ديگر تکرار شود نامه حشمت الله طبرزدی از زندان من نمی خواهم رئيس جمهور شوم، نه شاه و نه رهبر. افتخار مبارز بودن و روزنامه نگار بودن را برای خود حفظ خواهم کرد. بنابر اين منتقدين اجازه بدهند آزادانه حرف هايم را بزنم و من را سانسور نکنند. از ديگر سو من از کسانی هستم که اگر يک دولت خارجی يا گروه داخلی قصد تجزيه ايران عزيز را داشته باشد حتماً از اولين هايی خواهم بود که اسلحه در دست گرفته و از وطن دفاع خواهم کرد. فکر می کنم سابقه خودم و خانواده ام در جنگ عراق و ايران که صدام چشم طمع به خوزستان داشت اين را نشان می دهد. اما سخن اصلی من اين است که برای اين مبارز و روزنامه نگار زندانی زندگی انسان ها، حقوق آنها و عدالت و دمکراسی مثل تماميت ارضی مهم است.>>>
در میان کردها توافقی نانوشته برای حفظ فرهنگ فولکلور و مراسم و باورهای منطقه وجود دارد. کردها ممکن است در بسیاری از مسائل مانند، عقاید و دیدگاه سیاسی، لهجه و پیروی از ادیان و مذاهب گوناگون (مسلمان، کلیمی، زرتشتی، مسیحی، ثبی، میترایسم، اهل حق، یارسانی و بهایی...) و همچنین از نظر تیرههای زبانی (سورانی، گورانی، کرمانجی و اردلانی...) باهم متفاوت باشند، اما همه کم و بیش در یک مسئله اتفاق نظر و آن برگزاری جشن ملی خود، جشن نوروز و مراسم مربوط به آن است.>>>
وضعيت پناهجويان افغانی در ايران ومحدوديت ورود شهروندان افغان به پارک صفه
تأملی بر «بحران رابطه» در جامعهء تبعیدی ایرانی ما نه در حوزه اقتصادی و مسائل اجتماعی؛ نه در همکاری های فرهنگی، و نه بویژه در حوزهء عمل سیاسی دو کار نمی کنیم: نه همزیستی سیاسی را می پذیریم و نه همسایگی سیاسی را. من این را در حوزهء سیاست می گویم، بعد آن را تعمیم بدهیم به حوزه های دیگر. همزیستی به این معنا که ما می توانیم زیر یک سقف زندگی کنیم. و همسایگی به این معنا که یک دیوار مشترک بین ما وجود دارد. راجع به این دیوار می شود با هم صحبت کرد. درست بر مبنای این نزاع؛ اساساً ما به شدت از هم می گریزیم و دچار نوعی «میزانتروپی» [بیزاری]؛ دچار نوعی انسان گریزی هستیم.>>>
جنبش مدنی و لزوم بسط گفتمان سیاسی- اجتماعی با این همه شور و اشتیاق و جانفشانی چرا این جنبش نتواسته تا به حال به اهداف خود دست بیابد؟ به گمان من یکی از دلایل اصلی این امر را باید در گفتمان و سیاسی- اجتماعی آن و در نوع رویکرد آن به دیگر اقشار و طبقات شهری ایران یافت. در مطالعات جامعه شناسی ِ جنبش های اجتماعی و سیاسی، بر این نکته تاکید می شود که در دوران معاصر، کمتر جنبش سیاسی و اجتماعی وجود داشته که تنها با اتکا بر یک طبقه و صرفاً مطالبات آن طبقه به موفقیت رسیده باشد. ائتلاف بین نیروهای مختلف اجتماعی وسیاسی برای به هدف رسیدن حیاتی است. موفقیت دگرگونی های عظیم سیاسی و اجتماعی همواره از راه ائتلاف نیروهای مختلف میسر شده است.>>>
پیشرفت علمی ایران، افسانه یا واقعیت چند سالی است در ایام نوروز و 22 بهمن هنگامی که مقامات جمهوری اسلامی می خواهند از دستاوردهای حکومت خود سخن بگویند، به سراغ موضوع پیشرفت حیرت انگیز علمی کشور در دهه هشتاد خورشیدی هم می روند. آمارهایی نیز از رشد بی سابقه مقالات علمی داده می شود. این ادعا تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟ به پنج دلیل این موضوع نیز همانند "مشارکت بی سابقه و دشمن شکن مردم در انتخابات"، "قدرت نظامی جمهوری اسلامی تا حد ساخت ناو هواپیمابر و ارسال کشتی به آبهای ساحلی ایالات متحده"، "رشد اقتصادی 10 درصدی"، "ایجاد آزاد ترین و دمکراتیک ترین کشور دنیا در ایران" و "پیروی همه مسلمانان جهان از رهبر کشور و الگوی جمهوری اسلامی" محل تردید است.>>>
رابطه روشنفکران و قدرت از پیچیدهترین مسائل تاریخ مدرنیته است. نه فقط به این دلیل که روشنفکران بنا به تعریف همواره منتقدان قدرت بودهاند، بلکه همچنین به این علت که روشنفکران از بسیاری جهات در شکلگیری و استحکام قدرت های سیاسی در دوران مدرن نقش داشتند. شاید به همین دلیل رابطه روشنفکران و قدرت همیشه با تنش و یأس همراه بوده است. ولی فاصلهگیری روشنفکران از قدرت همزمان موجب جلب شدن آنان به قدرت و پیروی از نوعی اراده ی معطوف به قدرت بوده است... مسلم است که در رابطه روشنفکر با قدرت همزمان عقلانیتی در کار است که عمل و محصول این رابطه میباشد. به عبارت دیگر، معادله روشنفکر و قدرت از سرنوشت عقل مدرن، چه در وجه ابزاری و چه در شکل انتقادی، جدا نیست. از این رو، تحول روشنفکری و معادله آن با قدرت با شکلگیری تاریخی عقل فلسفی همراه بوده است.>>>
|
||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |