دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها سال دوم ـ شماره 665 ـ شنبه 11 مهر 1388 ـ 3 اکتبر 2009 فهرست الفبائی نام نويسندگان فهرست کليهء مقالات English Section |
||
شرح اش با خود شما... ================ دروغ پردازی های کيهان ولی فقيه
استقلال ايران يا بيمهء اتمی ولايت فقيه حکومت اسلامی مستقر در ايران به هيچ روی در پی مستقل ساختن ايران نيست بلکه به موجود مستقل ديگری به نام «خلافت شيعی اسلامی» فکر می کند که، در استراتژی و روند ساختن آن، کشوری و ملتی به نام ايران مهره های شطرنجی بيش نيستند که می توان آنها را به پای منافع بزرگتری که آخوندها تشخيص می دهند (و واقعی بودن يا نبودن شان نيز تفاوتی در ماجرای جاری نمی کند) قربانی نمود... آخوندی که بطور تاريخی حتی دوست نداشته پيکر مرده اش در خاک ايران دفن شود و وصيت به «حمل ميت به عتبات عاليات» می کرده بوئی از وطن پرستی نبرده است که خواستار استقلال آن باشد. ================ نهضت مردم ایران را متوقف سازد؟
با گذشت بیش از سه ماه از شروع اعتراضات اخیر در ایران برای همه روشن شده كه جریان جدی تر از آن است كه به این زودی ها ختم شود و شكافی هم كه در نظام افتاده ترمیم پذیر نیست. اما در عین حال نوعی كندی در كار پیدا شده، یا به عبارت دقیق تر نوعی درجا زدن. چون حركت موجود است ولی پیشرفتی در كار نیست... به تصور من مشكل از موقعیت عملیاتی نهضت مخالفت (در برابر نظام و در قبال دولتهای خارجی كه به نوبهٌ خود در دعوا وارد شده اند) برنمی خیزد و ریشه اش را باید در جایی جستجو كرد كه دور به نظر میاید ولی دور نیست، بنیادی است: نداشتن دیدگاه نظری درست برای تحلیل تاریخی جریان و به تبع ناتوانی در طرح استراتژی مناسب برای راهبرد آن... ================ آیندهء نزدیک جنبش مردم ایران نگرانکننده است
ایران در شرایطی که برخورد بسیار خشونتآمیز با حرکت صلحآمیز شده است، فاقد ابزارهای لازم دموکراتیک برای این است که بتواند حرکتی را به صورت صلحآمیز همچنان ادامه بدهد. در ایران احزاب مستقل وجود ندارد. در ایران تشکلهای مستقل که بتواند به صورت قانونی بدون دلواپسی و با احساس امنیت وارد عرصهی عمومی بشود، وجود ندارد. برخوردها نسبت به همین حد از جامعه مدنی هم برخوردهای بسیار خشونتآمیزی بوده است. میشود گفت که آنچه قبل از این رویدادها ما دربارهی حرکت مسالمتآمیز مردم ارزیابی میکردیم، با اتفاقی افتاده است، تغییر میکند. با توجه به ایجاد خشم و تقویت شدن حس انتقام در جمعیتی که با این همه اندامهایی که زیر ضرب و شتم از بین رفته یا زندانهایی که شرحش را شنیدهاند، مواجه شده است، گمان نمیکنم که ساده باشد که فکر کنیم حرکت به صورت صلحآمیز و با همان شکوه - دست کم در کوتاهمدت - بتواند ادامه پیدا کند. ================ اگر چه شورای امنیت در قطعنامههایی که صادر کرد کلمه تجاوز و آغاز گر جنگ را نیاورده بود ولی در گزارش نهایی دبیر کل به شورای امنیت دقیقاً تاکید و تصریح شده بود که عراق مرتکب تجاوز به ایران شده است؛ اما وقتی که کمیسیون غرامات بعد از رفع تجاوز عراق به کویت به اهتمام شورای امنیت ایجاد شد ایران خواستههای خودش را در اين کمیسیون مطرح نکرد و بنابراین مساله عدم پیگیری سیستماتیک تا امروز ادامه داشته است. ایران حتی در مورد کشورهایی که با عراق عليه کشور ما همکاری کردند ـ از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس ـ نه تنها شکايتی مطرح نکرده بلکه اشارهای هم نکرد به این همکاری و اين که آنها طبق حقوق بینالملل میبایست در پرداخت غرامت به ایران مشارکت داشته باشند. این سبب شده که ایران به طور کلی هیچگونه اهرم قابل توجه خودش را مطرح نکند. در مقابل رفتار آنها و طرفهای مقابل بهگونهای شد که حتی در مورد عهد نامهء هزار و نهصد و هفتاد و پنج هم تردیدهایی را مطرح میکنند. بیش از 10 میلیون سایت و وبلاگ فیلتر شده است رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس حامد شفیعی از روزنامهء سرمایه: علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در تازه ترین اظهاراتش به خطر اطلاع رسانی توسط سایت های اینترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن یا فیلتر شدن آنها سخن گفت. این در حالی است که طی مدت پنج ماه اخیر سیاست های در نظر گرفته شده مبنی بر مصلحت و امنیت کشور منجر به فیلتر شدن گسترده بسیاری از سایت های خبری و اطلاع رسانی شده به نحوی که این امر حتی سرعت دسترسی به اینترنت را نیز کاهش داده است و بر اساس گفته های یکی از فعالان اینترنت که نمی خواست نامش فاش شود، تاکنون بیش از ده میلیون سایت فیلتر شده است. با وجود انتقادهای فراوان از سوی کارشناسان، رسانه ها و سازمان های بین المللی در خصوص اعمال فیلترینگ شدید روی سایت های اینترنتی در ایران و عدم دسترسی کاربران به اخبار و اطلاعات مورد نیاز، اما مسوولان کشور همچنان بر توسعه رفتار های سلبی خود در حوزه اینترنت ادامه می دهند. البته کارشناسان بر فیلتر کردن سایت های غیراخلاقی و مستهجن اتفاق نظر دارند چرا که به گفته آنها جلوگیری از سایت های غیراخلاقی امری متداول در دنیا است. در عین حال آمارهای رسمی و غیررسمی ارائه شده از سوی مسوولان بیانگر هزینه های سنگین اجرای فیلترینگ در کشور است زیرا طبق اظهارات غیررسمی یکی از مسوولان تاکنون بیش از هفت میلیارد تومان برای فیلترینگ سایت ها هزینه شده است (اظهارات داوود رشیدی مدیرعامل سابق شرکت دیتا - فناوری اطلاعات - که در گذشته مطرح شد). (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا) ================ |
امانوئل کانت عمری برای برنامهء ترقي خواهانه در اروپا فعاليت کرد و همه گونه تضييقات عليه خود را در زمان فردريک ويلهلم دوم، جانشين واپس گراي فردريک کبير، که حتي نوشتن درباره مذهب را براي وي ممنوع کرده بود پذيرفت و کماکان آرزويش اين بود که تحول جامعه به اهداف برنامه ای ترقي خواهانه نه تنها در آلمان که در آنجا زندگي ميکرد بلکه در بقيهء اروپا نيز از طريق «اصلاحات مسالمت آميز» انجام پذيرد. اما وقتي در فرانسه برنامهء مدرنيسم از طريق «انقلاب» به ثمر رسيد، کانت از آن انقلاب دفاع کرد. نه بدليل اينکه آرزويش انقلاب بود، که نبود، بلکه به اين خاطر که هدف ترقي خواهانهء خود را بالاخره اينگونه ديد که در جايی به ثمر رسيده است. اگر جشني گرفتن داشت براي محتوای تحول ترقي خواهانه بود وگرنه کسي نمي توانست از دادن کشته هاي انقلاب، چه در فرانسه، و چه پيش از آن، در جنگ استقلال آمريکا، خوشحال باشد...
هيچ کس با هيچ ترفندی نمیتواند قانونمندیهای اجتماعی را دور بزند. همين قانونمندیها در هفتهها و ماههای آينده صفها را چنان مشخص خواهند کرد که يک رويارويی ناگزير را از يک سو در برابر حکومت و جامعه، و از سوی ديگر در برابر حکومت و جهان، قرار خواهد داد. همه جا، در سراسر جهان، حوزه رأیگيري ست. همه از جمله سياستمداران و رسانههای کشورهای قدرتمند جهان حق انتخاب دارند. انتخاب و انتخابات برای ايران تازه شروع شده است: مردم يا رژيم!؟
نقش فاعلانهی نواندیشی دینی در گذار به دموکراسی طی دو دههی گذشته «روشنفکری دینی» - از سوی خداناباوران، سنتگرایان مسلمان، بنیادگرایان مسلمان و افرادی که از نظر دیگران روشنفکر دینی به شمار میروند - انکار شده است. برخی از خداناباوران، نقش روشنفکران دینی را در سه دههی گذشته منفی ارزیابی میکنند. نواندیشی دینی چست؟ چه کسانی روشنفکر دینی به شمار میآیند؟ نقش نواندیشان دینی در مبارزهی با بنیادگرایان حاکم بر ایران و گذار ایران به دموکراسی چیست؟ اینها برخی از پرسشهایی است که در مقالهی حاضر بدانها پرداخته خواهد شد.
از نظر تاریخی، مهدویت همیشه یکی از باورهای ریشهای و مهم شیعیان بوده است. با این حال از زمان آغاز دور اول ریاست جمهوری محمود احمدینژاد و استمرار آن در پی کودتای انتخاباتی اخیر، نقش این نظریه در سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی به وضوح مضاعف شده است.. نظریهء ولایت مطلقه فقیه که با دموکراسی سازگار و قابل جمع نیست فرزند مهدویت سیاسی است. مهدویت سیاسی توجیهگر امتیازات ویژه فقها برای حکومت در نظریه ولایت فقیه است... مهدویت سیاسی بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه، ولی فقیه را نائب امام زمان فرض میکند و همان اختیاراتی را به ولی فقیه در قدرت و «تصرف در نفوس و اعراض و اموال مسلمین» میدهد که امام غائب داراست... عبدالکریم سروش از معدود متفکرانی است که در سالهای گذشته به واکاوی نسبت میان مهدویت و سیاست و ارائهء تصویری نو از مهدویت پرداخته است...
مبادا حركت معترضان در دام ساختارشكنی خطرناك بیافتد میرحسین موسوی آينده نيور: در حالی كه برخی شعارهای تند در راهپیمایی روز قدس از سوی برخی كه خود را حامی موسوی و عضو جنبش سبز معرفی میكردند، باعث نگرانی برخی دلسوزان كشور شده، میرحسین موسوی اخیرا در متنی دربارهء درافتادن حركت معترضان در دام ساختارشكنیهای خطرناك هشدار و دربارهء حركت خود توضیحاتی داده است: «اگر خشم و نارضایتى در مردم به وجود آمده است، آنان تصور نكنند كه این احساسات منفى انباشته شده در ضمیرشان متوجه دین است. این رسالتى است كه به نظر مىرسد بر عهدهء تمامى كسانى كه اسلام بر آنان حق حیات دارد و در رأس آنان روحانیت اسلام قرار گرفته باشد تا اجازه ندهند اقشار مختلف، على الخصوص جوانان كه اینك اكثریت جامعه ما را نیز شكل مىدهند، میان برداشت هاى نادرست ، گزینشى و سطحى از دین و حقیقت آن اشتباه كنند و بر اثر هیجان هاى عاطفى از اسلام فاصله بگیرند... در عین حال، اگر در موجى كه از خشم مردم برخاسته است احساس خطر براى اصل كشور و اصل نظام نمى كردم، برایم سخت نبود كه بیست سال دیگر سكوت كنم. اما این گونه نبود و نیست كه مردم با سكوت یا سازش یك نفر دست از حركت خود بردارند، بلكه پس از مدت كوتاهى بلاتكلیفى به زودى این حركت از نو و با شكلى كور و در حالى كه به هیچ یك از دلبستگان به نظام اعتماد نداشت، آغاز مىشد، و چه بسا دیگرانى كه براى این كشور و ملت خواب هاى ناگوار دیده اند، در هدایت آن به سوى منافع و مطامع خود طمع مىكردند. هدف دیگر از این بیانیه و نیز بیانیه ها و حركات قبلى این است كه تكاپوهاى مردم در چهارچوب نظام باقى بماند و در دام ساختارشكنى هاى خطرناك نیفتد. این خطرى است كه اگر محقق شود، به راحتى مىتواند از ایران، افغانستان و عراقى دیگر بسازد. ما نمى توانیم براى خوش آمد كسانى كه نمى توانند این خطر را ببینند، وظیفهء خود را در پیشگیرى از آن فراموش كنیم، كما این كه نمى توانیم بدون اثبات تعهد خود نسبت به خواسته هاى به حق مردم و بازگو كردن آن در گفته هاى خود از آنان دعوتى براى آرامش داشته باشیم. مرحوم ملا محسن فیض كاشانى در رساله الفت نامه غایت اكثر تكالیف شرعیه را حصول محبت و الفت اجتماعى ذكر مىكند. نتیجه اى كه از این محبت و الفت ناشى خواهد شد، همان چیزى است كه در علوم جدید از آن با عنوان شبكه هاى اجتماعى نام مىبرند، به عنوان راهى براى مهار حكومت و بازداشتن آن از تكرار خطاهایش ، و به مثابه روشى كه به سرزندگى اجتماعى بینجامد و بسترى كه توان ها و عواطف به هیجان آمده را در بستر خود جاى دهد و از سرریزهاى تخریب كننده آن جلوگیرى كند، تقویت شبكه هاى اجتماعى در این بیانیه توصیه شده است . این پیشنهاد مىتوانست بنا بر آن چیزى كه فیض مىفرماید رونویسى از نسخه اسلام تلقى شود، اگر چه كسانى كه در بى انصافى مبالغه مىكنند آن را رونویسى از نسخه سیا خوانده اند». (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)
بازنگری دروس علوم انسانی با توجه به تشکیل جلسه شورای انقلاب فرهنگی و بررسی و بازنگری دروس علوم انسانی نتایج آن به سمع و عیون میرسد: تحلیل محتوای سخنان رهبری (2 واحد) مبانی جعل مدرک و رزومه (3 واحد) شناخت نظریات احمدی نژاد ( 3 واحد) اندیشه های سیاسی اصولگرایان ( 2 واحد) آشنایی با روشهای کیفی اعتراف گیری (2 واحد نظری و 2 واحد عملی/محل تشکیل کلاسها: کهریزک) اصول شرعی حد تجاوز(عملی 1 واحد) تربیت بدنی 1و2 (تمرین دفاع شخصی بوسیله ی باتوم / 5 واحد) مبانی لعن و نفرین غرب بویژه انگلیس ملعون و سران اصلاح طلب (2 واحد) شناخت قابلیتهای صدا و سيما و خبرگزاری فارس (2 واحد) تاریخ مطالعات بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (3 واحد) . نظریه های جامعه شناسان بزرگ: پروفسور علی کردان و محمد علی آبادی(3 واحد) دانشجویان عزیز دانشکده علوم اجتماعی و علوم ارتباطات آماده ی پذیرش هرگونه نظر موافق است. در غیر اینصورت به دفتر امور دانشجویان واقع در کهریزک مراجعه فرمایید.
آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته: شماره 663 ـ پنج شنبه 9 مهر 1388 ـ 1 اکتبر 2009 شماره 662 ـ چهار شنبه 8 مهر 1388 ـ 30 ماه سپتامبر 2009 شماره 661 ـ سه شنبه 7 مهر 1388 ـ 29 ماه سپتامبر 2009 شماره 660 ـ دو شنبه 6 مهر 1388 ـ 28 ماه سپتامبر 2009 شماره 659 ـ يک شنبه 5 مهر 1388 ـ 27 ماه سپتامبر 2009 شماره 658 ـ شنبه 4 مهر 1388 ـ 26 ماه سپتامبر 2009
|
================ ================ ================ ================ ================ ================ ================ ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ========== =========== ===========
=========== =========== ============= ============= ============= =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= ============= =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |