بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دوشنبه ها: از نگاه يک  آينده نگر

يادداشت های هفتگی سام قندچی

      آرشيو

30 ارديبهشت 1386 ـ   19 مه 2008

 

چرا اقدام حقوقی «نياک» عليه حسن داعي را محکوم مي کنم

 

سه روز پيش سازمان (نياک) در آمريکا يک دعوي قانوني عليه آقاي حسن داعي الاسلام به دادگاهي در آمريکا تسليم کرد که خبر آن در سيايت اين سازمان موجود است (1). در اين خبر ذکر شده است که آقاي داعي متعلق به سازمان مجاهدين هستند و سازمان مجاهدين را هم آمريکا در ليست سازمان هاي تروريستي دارد و، در نتيجه، آقاي داعي تروريست هستند و در راستاي خط مشي مجاهدين اقدامات ضد جنگ و طرفدار ديپلماسي نياک را بعنوان خدمت به جمهوري اسلامي نشان داده اند و اينکه نوشته هاشان در اين مورد در نشريات نئوکان ها منتشر شده اند.

من نمي دانم که ادعاي اينکه آقاي داعي از مجاهدين هستند درست است يا نه. ولي من خود از مخالفين سرسخت مجاهدين بوده و هستم و نوشته هايم روی اينترنت وجود دارند. (2) آنچه را هم که در اينجا مي نويسم به اين خاطر نيست که بگويم آقاي داعي با مجاهدين هستند يا نيستند.  آقاي داعي هر چه هستند به خودشان مربوط است. نه من ناشر افکار ايشان هستم و نه ايشان ناشر نظرات من. دفاع من از ايشان دفاع از آزادي بيان است؛ به همان شکلي که سال ها پيش از آقاي سهراب سبحاني که مورد حمله مشابهي قرار گرفته بودند، دفاع کردم، هرچند نظراتم صدوهشتاد درجه مقابل ايشان است. (3)

همچنين، دفاع من نه به اين معني است که بگويم سازمان مجاهدين آنچه در اين دعوي حقوقي ذکر شده نيست. اتفاقاً من هم معتقدم سازمان مجاهدين جنگ افروزانه عمل کرده و سعي داشته است که بين آمريکا و ايران جنگ راه بياندازد و اين کار آن سازمان را محکوم مي کنم. من نه تنها فکر مي کنم غرب بايد راه ديپلماسي را با ايران دنبال کند بلکه بايد تحريم هاي هوشمندانه که سران رژيم را زير فشار بگذارد و اجازه ندهد روسيه و چين و ديگر کشورها تسليحات بيشتر به ايران بفروشند را نيز بخش اصلي فعاليت ديپلماسي مي دانم ـ نه آنکه ديپلماسي را برابر اجازه دادن به رشد ميليتاريسم در ايران تلقی کنم. نياک هم خود بايد تعريفش از ديپلماسي را توضيح بدهد که شايد در اسنادشان باشد.

          ولي آنچه مسلم است آن است که در اين سال ها سايت نياک(4) و طرفدار اصلي مطبوعاتيشان ساين پيوند دات کام (5) هيچگاه از سوي جمهوري اسلامي در ايران فيلتر نشده اند در صورتي که حتي بسياري سايت هاي سادهء علمي فيلتر هستند و سايت صداي آمريکا، که يک سايت ژورناليستي است، در تمام اين سال ها فيلتر بوده است. سايت شخصي خود من نيز سال ها است فيلتر است و از خوانندگان تقاضا دارم بروند و ببينند و خود قضاوت کنند که چرا يک سايت تحقيقاتي و ژورناليستي مثل سايت من فيلتر است ولي سايت هاي مذکور فيلتر نيستند. اوائل شروع فيلترينگ مجريانش مي گفتند سايت هاي سياسي که فيلتر هستند تروريست هستند، و مشخصاً هم از مجاهدين نام مي بردند، ولي بعد ديگران هم فيلتر شدند. آيا اين وصله به سايت هاي فيلتر شده که ذکر کردم، مي چسبد؟ در نتيجه، وقتي حتي سايت هاي جناح هائي از خود رژيم در اين سال ها بارها فيلتر شده اند، چطور سايت هاي نياک و پيوند همه اين سال ها هيچوقت فيلتر نشده اند؟ اميدوارم جوابي بدهند که اقلاً سايت هاي فيلتر شده اي که ذکر کردم بتوانند از آنها ها ياد بگيرند و از خودشان «رفع فيلتر» کنند.

اقدام حقوقی نياک عليه آقاي داعي، در واقع، استفاده کردن از پول و امکانات حقوقي يک مؤسسهء قدرتمند است براي مرعوب کردن يک فرد. و فردا همين کار را دربارهء ديگرانی که با نظراتشان مخالف باشند نيز خواهند کرد.

از دو ماه پيش تا کنون کساني در اينترنت شروع کرده اند به پخش حرفهائي در مورد ارتباط آقاي داعي با مجاهدين  ـ آن هم از قول بعضي از منشعبين مجاهدين. من نمي گويم آن حرف ها دروغ است يا راست ، ولي هدف کسانيکه آنها را پخش کردند امروز چنين روشن مي شود که خواسته اند جنبش سياسي ايران در مقابل اين حمله به آقاي داعي ساکت بماند.

من شخصاً، با وجود محکوم کردن سازمان مجاهدين، و با وجود آنکه اگر ثابت شود آقاي داعي بطور غير مستقيم براي مجاهدين کار مي کرده اند ايشان را هم بخاطر فريبکاري محکوم خواهم کرد، اين اقدام نياک را نيز محکوم مي کنم چرا که معتقدم اين کار به فضاي آزادي بيان در ميان ايرانيان مهاجر تبعيدي لطمه مي زند.

ايرانين داخل کشور به اندازهء کافي با شکنجه و ارعاب و زندان اوين و اعدام بخاطر بيان نظراتشان، تهديد مي شوند، و ما در آمريکا نمي خواهيم که توسط پولش و وکلاي سازمان هائي که خود را سخنگوي ايرانيان مي نامند تهديد شويم. ما تا کي بايد بی عمل بمانيم و اجازه دهيم تا ما را خفه کنند؟ ما البته که با هم اختلاف نظر داريم. من مخالف هرگونه حمله نظامي به ايران هستم (6)، از استقرار يک جمهوري سکولار در ايران طرفداری می کنم، و خواهان روابط آمريکا و ايران بر مبناي حقوق بشر هستم،  اما می دانم که ديگرانی هم هستند خواهان روابط با جمهوري اسلامي به هر قيمتي تا بتوانند راحت تجارت کنند. اين حق هر دوي ما است که نظراتمان را بدون ترس از ارعاب مطرح کنيم نه آنکه يک فرد تک و تنها مثل من تا حرفي زد بترسد که مبادا فردا يک مؤسسه بزرگ، با چندين وکيل و پول فراوان، خود و خانواده اش را راحت نگذارند. 

کي مي خواهيم ياد بگيريم که براي عقايد مختلف سياسي مان مبارزهء سياسي کنيم و نه وکيل و وکيلي کشي؛ نه تهديد و ارعاب؛ نه پرخاش و تهمت زني؟ بس کنيم! ديگر کسي بچه نيست و همهء ما اين بازي ها را ديده ايم و می دانيم که دليلشان آن چيزهائي نيست که ادعا مي شود. مسئله عبارت است از مخالفت سياسي، و نه اينکه ايشان مجاهد است يا نيست. فردا هم نوبت من و ديگران خواهد بود؛ همانطور که در ايران هم اول سايت هاي پورنوگرافي و مجاهدين فيلتر شد و بعد از مدتي سايت هاي ديگر را فيلتر کردند.

اين روش هاي تحديد آزادي بيان به يک خط معين هم بستگي ندارد. همين چندي پيش يک نفر ديگر که در خط متضاد نياک قرار دارد، يعني کسي که با نئوکان ها نزديک است، جوان ديگري را که نظراتش به لابي ايست ها نزديک است با اقامهء دعوي در دادگاه مورد حمله قرار داد. بس است! تا کي حتي در آمريکا و کانادا هم ما آزادي بيان را از هموطنان خود سلب مي کنيم؟

بيائيم و اگر برای حرف ديگري جوابی نداريم به وکيل و پولمان متوسل نشويم. نه! نياک نمايندهء من نيست، و حق ندارد خود را «نمايندهء ايرانيان آمريکا» معرفي کند. نياک نمايندهء اعضائ خودش است و بس، و اگر وکيل هايش هم وقت زياد دارند مبارزه سياسي را براي کسانيکه از بحث سياسي نمي هراسند بگذارند و خود بکوشند براي ايرانيان چيزي در اين کشور بدست آورند.

يک عمر در ايران مبارزه سياسي خفه شد و به همين علت ايرانيان از سياست و حرف سياست مي ترسند و بعد از مدتها زندگي در آمريکا، وقتي شهروند آمريکا شده و حتی در احزاب جمهوريخواه يا دموکرات عضو هستند نيز مي گويند ما در هيچ حزب و دسته اي نيستيم؛ و وقتي هم به آنها يادآوري مي شود که عضو يک حزب آمريکائي هستند خودشان هم از معناي حرف خود متعجب مي شوند.

بيش از اين با اين بازي هاي حقوقی به روان ملت خود لطمه نزنيم. شما که سال هاست نشرياتتان را در آمريکا داريد بگذاريد مردم قضاوت کنند که نظرات شما را دوست دارند يا نه. نوشته هاي امثال من را هم در نشريه تان چاپ نکنيد. حقتان است. آزادي يعني همين. شما نظر خود را ترويج دهيد و ديگران هم نظر خودشان را و بگذاريد مردم با رأي خود تصميم بگيرند. اقلاً، بعد از سال ها زندگي در غرب، معنای عملی آزادي بيان را ياد بگيريم و از اتهامات منحرف کننده بخاطر داشتن اختلاف سياسي استفاده نکنيم.

به اميد جمهوری آينده نگر  فدرال، دموکراتيک، و سکولار در ايران

 

1.       http://www.niacouncil.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1119&Itemid=59

2.       https://s.p9.hostingprod.com/@www.ghandchi.com/ssl/500-FuturistIran.htm#10

3.       http://www.ghandchi.com/224-signpetition.htm

4.       http://www.niacouncil.org

5.       http://payvand.com/news

6.       https://s.p9.hostingprod.com/@www.ghandchi.com/ssl/475-Notoanyinvasion-plus.htm

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

تنها اظهار نظرهائی که نکتهء تازه ای را به بحث بيافزايد

در پايان مقالات ذکر خواهد شد

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630