فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما     |     تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   عکس و کاريکاتور   |   عکس و مکث   |  کوتاه و گويا   |    جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1107 ـ  جمعه 30 دی 1390 ـ  20 ژانويه 2012

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

یک سناریوی محتمل

و چند سوال از «الیت» ایران زمین

شهرام فریدونی

پیش نیازهای تشکیل

ائتلاف مخالفان جمهوری اسلامی

مجید محمدی

ضرورتی تاریخی و حیاتی:

تشکیل جبهه‌ای حقوقمدار و لائیک

علی صدارت

جامعهء سنتی ایران و امکان سکولاریته

داریوش ایزدیار

استبداد دینی و دین استبدادی

مهدی مظفری

در بارهء یک پلاتفرم مشترک

جهانشاه رشيديان

عدم ‌تمرکز فدرالیسم نیست

بهمن زاهدی

نامه سرگشاده به آقای محمد نوری زاد

ايرج مصداقی

پرسش و پاسخی علمی ـ حوزوی

کوتاه و گويا

وقت فراموشی نيست

اینترنت دولتی يا فاجعه ای انسانی در ايران

شکوه ميرزادگی

چهار عامل عقب ماندگی خاورمیانه

و جهان اسلام

مهدی مظفری

جغد جنگ: فرایند و پیامد های آن

شاهین فاطمی

شرح حال ايرج گرگين>>>

مصاحبه با ایرج گرگین در برنامهء پارازيت

شهریور 1390>>>

در ستايش استادم، ايرج گرگين

کیوان حسینی>>>

چه باید کرد؟

مهران سیرانی

بخش پنجم و آخر:

تشکیل اتحاد عمل؛ امروز یا شاید هرگز!>>>

پای درد دل مردم دارالخُرافه و...

حمیدرضا رحیمی

تاثیر تربت امام حسین

برای مردگان و اهل خاک

برگرفته از کتاب «مدارک الاحکام»

«آقا» به نظرم باید کمک‌تان کنم!

نامه چهارم به آقای خامنه‌ای

ف.م.سخن

سيد علی!

من، علیرضا پورپیرعلی،

پسر کوچک شهید محمدرضا هستم!

سال تکامل تاریخی توحش نظام اسلامی

فرهنگ قاسمی

تحریم و تغییر به جای تأیید و تعمیر

الاهه بقراط

رابطهء گمشدهء عدم تمرکز با فدراليسم

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

گزارش خبری اجلاس همبستگی برای

 دموکراسی و حقوق بشر در ایران

برگرفته از فيس بووک  سياوش عبقری>>>

گزارش اجلاس همبستگی برای دموکراسی

و حقوق بشر در ایران

بهرام آبار ـ از کلن>>>

نقدی بر نازایی فرایند

گفتمان همایش سیاسی

سیروس ملکوتی

جغد جنگ در آسمان ایران؟

محمود موسی دوست

چه باید کرد؟

مهران سیرانی

بخش چهارم:

جنبش سبز و طرح خاورمیانه بزرگ

از مجموعهء «در پيشگاه فرهنگ»

برنامهء تلويزيونی  شمارهء 48

رسمي شدن فرهنگ دروغگوئي در ايران

شکوه ميرزادگی>>>

تأثير عقيده بر شخصيت،

در راستاي آزاديخواهي

اسماعيل نوری علا>>>

همراه با فايل کوچک صدا برای دانلود>>>

گفت و شنود

کیهان چاپ تهران ـ پنجشنبه 22 دی

 1390- شماره 2012

آن کامنت را من پاک کردم

بهمن زاهدی ـ مسئوول سايت حزب مشروطه ايران>>>

«چه باید کرد» ها در سال 2012

بهرام رحمانی

علل و عواقب جنگ سرد رژيم خامنه اي

 با آمريکا

علي سالاري

سال جدید، سناریوی های سیاه،

و لزوم درهم شکستن آن ها!

تقی روزبه

گردنه خطرناک!

شهباز نخعی

چه باید کرد؟

مهران سیرانی

بخش سوم: سه طرح مهم>>>

تعصب مادر ایدئولوژی است

و خرد مادر قانون

يک نکته در مورد مطرح شدن فدراليسم

 در همايش کلن

فرحناز عمادی

کابوس در قيلوله

ف. م. سخن

از نقد تا اتهام زنی

کثيف ترين نوع «نقد» آن است که مخالفت خود با عقايد يک شخص، و يا تشخيص مان از مضر بودن عقايد او را، با نسبت دادن نياتی به او همراه کنيم که می توانند فقط از تخیل ما برخاسته و ربطی با هدف یا نیت های آن شخص نداشته باشند. يعنی اشخاص را می توان بخاطر اشتباه و خطای محاسبه و نتايج نامطلوب به دست آمده از عملکردشان سرزنش و حتی محاکمه و محکوم کرد، اما هيچ محکمه ای نمی تواند بدون ارائهء ادلهء کافی اشخاص را بخاطر نيات بيان نشده شان محکوم کرده و بکوشد تا آزادی بيان عقايدشان را در تيرگی اتهاماتی آغشته به نفرتی نابجا محدود سازد.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

جدایی ج. ا. از سوریه!

نگاه حکومت آخوندی به مسئله سوریه نگاهی پراز تضاد و تناقض است که آنرا بر مبنای درک خویش از مناسبات اسلامی توجیه می کند.  به گزارش خبرگزاری "مهر"، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی می گوید: «مواضع جمهوری اسلامی در خصوص  سوریه مواضع پنهانی نیست، بلکه بر اساس منطق اسلامی حرف های خودرا بیان می کند». این "منطق اسلامی" چیست؟  بنا بر این منطق، وقتی کسی زن می گیرد و مهریه و نفقه اش را می پردازد نسبت به او و فرزندانی که به دنیا می آورد حق مالکیت دارد. برای حکومت آخوندی رژیم بشار اسد همان زن عقدی و حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی و... فرزندان به دنیا آمده از این وصلت هستند...>>>

از چه می ترسید؟!

آمدن پادشاهی یا رفتن جمهوری اسلامی؟!

الاهه بقراط

حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی در کنار تشکیل نهادهای مدرن، بر تارک خدمات دو پادشاه پهلوی می‌درخشد. همان حقوقی که سالهاست از رژیمی گدایی می‌شود که اتفاقا با همین هدف آمد که آنها را از میان بردارد! پس، آنکه از آغاز در برابر جمهوری اسلامی، حتا پیش از تأسیس آن، ایستاده بود، نه «روشنفکران» و مدعیان آزادی و عدالت بلکه اتفاقا پهلوی‌ها بودند! امروز نیز خطر نه از سوی شخصیتی‌ آزادی‌خواه که فرصتی باقی‌مانده از همان سلسله‌ تجددطلب است، بلکه در ادامه و بقای رژیمی است که به مانع اصلی پویایی و شکوفایی کشور و جامعه تبدیل شده است.>>>

کشتی نوح

رامین کامران

همه میدانند که آمریکا برای به قصد در دست گرفتن اختیار مخالفت با نظام اسلامی تشکیل نوعی جبهه را در برنامه دارد، از نوع همین «کنگرهُ ملی» این کشور و آن کشور که ده سالی است از این طرف و آن طرف مثل قارچ سبز میشود تا دخالت نظامی آمریکا و متحدانش را طلب و توجیه کند و بعد هم مخزنی بشود برای استخراج سیاست بازان دست آموز. ترکیب این قبیل کنگره ها بسیار روشن است و مثل آش شله قلمکار. مهم این است که افرادی که به هر عنوان، در هر مرتبه و به هر ترتیب میتوان «نمایندهُ» گرایشهای مختلف سیاسی قلمدادشان کرد، گرد هم بیایند. اینکه شناخته شده هستند یا نه، اعتباری دارند یا نه، صداقتی در کارشان هست یا نه... اصلاً مهم نیست. مهم این است که جنس کنگره تراش جور باشد و مثل کشتی نوح از هر جانوری جفتی در کنگره اش یافت بشود.>>>

جايگزين يک ارتجاع با ارتجاعي ديگر؟

س- سعيدی

بر جنبش نوين مردم ايران و اپوزيسيون، خصوصآً خارج از کشور است که علاوه بر هماهنگي و سازماندهي مبارزهء مشترک جهتِ عقب راندن رژيم اسلامي و يافتن راه حلٌ عملي برای جلوگيری از آلترناتيو سازی ارتجاعي – امپرياليستي ديگری، به ياری همرزمان و هم سرنوشتي های خود در مناطق گوناگون جهان بشتابند و با افشای عوامفريبي ها و سياست های ارتجاعي و ضدانساني ج.ا. ، مانع مظلوم نمايي و جلبِ ترحم برايش گردند. هيچ کس بهتراز خود ايرانيان زخم خوردهء چندين ساله، از عهدهء انجام چنين مسئوليٌتِ مهٌم انساني بر نخواهد آمد.>>>

غرب در جنگ تمام عیار اقتصادی با جمهوری اسلامی

گفتگو با محمد رضا سبزعلیپور، رئيس مرکز تجارت جهانی ایران

گفتگوگر: سایت دیپلماسی ایرانی

اگر تنگناهای ماه های اخیر را تحریم بنامیم پس قبلی ها را باید یک فشار ساده بخوانیم. اما اگر تنگناهای 30 سال گذشته را تحریم بنامیم پس تحریم های فعلی را می بایست جنگ تمام عیار اقتصادی خواند. متأسفانه در کشور ما خیلی از آقایان هنوز فکر می کنند که جنگ یعنی لشگرکشی، توپ و تانک و بکش بکش! بر همین اساس وقتی اسم جنگ می آید گوش هایشان فقط به دنبال سر و صدای انفجار می باشد در صورتی که آن دوران مدت هاست که به سر آمده و دیگر هیچ کشور پیشرفته ای جهت جنگ و مبارزه لشگرکشی نمی کند و در حال حاضر نیز نوع جنگ ها تغيیر کرده است.>>>

دروغ پایه هر خیانتی است

سامان

حال که مدت هاست دروغ و دروغگوئی به گفتمان صحنه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران تبدیل شده است، ضروری ست که پیرامون این مسئلهء کمی تأمل بخرج داده و با دقت و ژرفش بیشتری به زوایای مختلف آن بنگریم تا جایگاه ویژه آنرا در شرایط کنونی بهتر شناسائی کنیم. نوشتار حاضر در جستجوی گذاشتن نقطهء پایانی بر نقدی از طرف اصلاح طلبان است که به تلقین این نکته اهتمام می ورزد که گویا تنها عیب اخلاقی- سیاسی جریان حاکم بر جامعه دروغگوئی و نه ارتجاعی بودن تمامی هستی و ماهیت اش بمثابه خصلت نمای اساسی آن است. پدیدهء دروغگوئی تا کنون هم ازجانب ادیان و مذاهب مختلف و هم از جانب مکاتب و دستگاهای فلسفی گوناگون بعنوان یک امر غیر اخلاقی مورد شماتت و سرزنش قرار گرفته است. داستان " چوپان دروغگو" ، داستان "جعفر کذاب" و "دروغ های گوبلزی" نمونه های برجسته ای از اهمیت وتاریخی بودن این قضیه هستند.>>>

اتوبوسِ سرگردانِ سکولاريسم

درباره نظرات اسماعيل نوری علا در برنامه پرگار بی بی سی

مهرداد رفيعی

اين نکته را نبايد از نظر دور داشت که پيدايشِ سکولاريسم در بسترِ رويدادهایِ تاريخ، خلق السّاعه نبوده و جريانی بسيار آهسته داشته تا به مرحلۀ کنونی رسيده، ما هم ناگزيريم که همان راه را برويم و متأسفانه هيچ راهِ ميان بُری هم در افق ديده نمي شود.>>>

به شعورت بر نمیخوره؟

نامهء وارده

امروز یه آقای ریش و پشم دار تا نشست تو تاکسی گفت ببین زنیکه (گلشیفته فراهانی) با لخت شدنش چطوری آبرومون رو تو دنیا برد. به شعور همه توهین کرده فلان فلان شده.. راننده برگشت نگاش کرد و گفت: "مردحسابی سی سالِ مادرت و آوردن جلو چشمت، به شعورت توهین نشده، آبروت نرفته؟ طرف دوست داشته لخت شده. دست تو جیبت کرده مگه؟ تو مملکت اختلاس شده رقمش تو ماشین حساب جا نمی شه، هیشکی به شعورش توهین نمی شه، زن و بچه مردم و تو خیابون میگیرن سر چادر و چاقچور میزنند به شعورت بر نمیخوره؟ هر روز میری مغازه خرید از ماست و شیر و تخم مرغ قیمتش با دیروز فرق کرده، به شعورت بر نمیخوره؟ اصلا تو شعورداری؟>>>

آرشيو

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630