دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

=====================

سال دوم ـ  شماره 545  ـ پنج شنبه 14 خرداد 1388 ـ  4 ژوئن 2009  

چنين گفت حماسه ساز اتمی ايران: با رأی خود نسل آينده را به دست من بسپاريد...

===================== کوتاه و گويا  =====================

ايران، يک نمايش انتخاباتی ديگر

اطلاعيهء فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر

پاريس ـ بيست و نهم مه 2009 ـ خانم سوهاير بلحسن، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، در رابطه با انتخابات 12 ژوئن 2009 رييس جمهوری در ايران، اظهار داشت: در شرايطی که جامعهء مدنی به صورت سيستماتيک مورد سرکوب قرار می گيرد و چاره ای جز سکوت ندارد، کاملاً مشخص است که انتخابات آزاد و بی طرف نمی تواند وجود داشته باشد. اين فدراسيون بين المللی بار ديگر از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته است که امکان بازگشايی کانون مدافعان حقوق بشر را، که تنها اميد قربانيان نقض حقوق بشر در ايران است، فراهم آورند و مادهء 26 ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی را زير پا نگذارند. بر اساس اين ماده، "هر شهروندی حق و امکان اين را دارد که بدون محدوديت در انتخابات ادواری و بی طرف که براساس آرای عمومی مساوی و مخفی انجام می شود و تضمين کننده آزادی بيان انتخاب کنندگان می باشد رأی بدهد يا انتخاب شود". عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران(LDDHI) ، نيز در اين رابطه اعلام داشت: «کاملاً واضح است که اين انتخابات نمايش جديدی برای فريب افکار عمومی مردم ايران خواهد بود. تنها نتيجه انتخابات در ايران اين است که حکومت به خود مشروعيت ظاهری بدهد».       (آرشيو)

انتخابات: فرصت یا نکبت؟

بخش نخست: احمدی نژادت را قورت بده!

امین حصوری

پخش شدن گستردهء «دیدگاه رهبر» از زبان نمایندهء ولیه فقیه در سپاه پاسداران، مبنی بر حمایت قاطع وی از احمدی نژاد به عنوان گزینهء انتخابی نظام (با توجه به تجربهء دفعیِ مشابه آن در مورد ناطق نوری) و تحرکاتی نظیر آن، بر این شائبه دامن می زند که گویی شرکت در انتخابات و رای دادن به کسی جز احمدی نژاد یک نوع مبارزهء مسالمت آمیز با نظام و نه گفتن به آن است. اما عجیب به نظر می رسد که نظام برای شنیدن این «نه» چه اشتیاقی از خود نشان می دهد: از باز گذاشتن فضای انتقادات و افشاگری های بی وقفه تا سکوت در برابر رسوا کردنِ بی پروا و همه جانبهء احمدی نژاد تا جرم شمردنِ دعوت به تحریمِ انتخابات. و در کنار اینها استفاده از ابزارهای سنتی و همیشگی مانند پایین آوردن سن حداقلی برای رای دادن و تکلیف شرعی قلمداد کردنِ شرکت در انتخابات و غیره. بنابراین ظاهرا با معمایی مواجه هستیم: چگونه است که هم مردم و هم سران نظام آرزومندند که از 22 خرداد،  2 خردادی دیگر زاده شود ( گیریم هر کدام با علایق و اهداف خاص خود)؟! 

حکومت سراپا تبعيض «عدل اسلامی» و انتخاباتش

دکتر محمد ملکي

داشتم به فرمايشات جناب آقاي خامنه اي در يکي از شهرهاي کردستان گوش مي دادم که مطالبي به اين مضمون ايراد کردند: "خط قرمز ما اهانت به اهل سنت و مذاهب ديگر به دليل اعتقادشان مي باشد. آيا به نظر ايشان اينکه قانون اساسي مي گويد: "داوطلبان رياست جمهوري بايد مومن و معتقد به مذهب رسمي کشور باشند". و در اصل يازده قانون اساسي آمده: "دين رسمي ايران ، اسلام و مذهب جعفري اثني عشري است و اين اصل الي الابد غير قابل تغيير است"، و با توجه به اين اصول که غير از شيعه اثني عشري از جمله اهل سنت، حق داوطلب شدن براي رياست جمهوري را ندارند، بزرگترين اهانت به معتقدات اين خواهران و برادران ايراني که حدود بيست درصد جمعيت ايران را تشکيل مي دهند نيست؟

توضیح در بارهء خبر کناره گیری استاد برومند از همبستگی

حشمت الله طبرزدی ـ سخنگوی همبستگی

مأموران امنيتی، همزمان، دو جبهه را گشودند: جبههء فشار و اختلاف افکنی از درون، و جبههء راه اندازی سایت، و اعلامیه، جعلی و شایعه پراکنی به نام ائتلاف ملی. در جبههء فشار و اختلاف افکنی از درون، کار را به جایی رساندند که به برخی از شخصیت های محترم جبههء ملی چنین گفته شد که گویا این ائتلاف برای انحلال جبههء ملی یا حداقل انشعابی از آن است. در جبههء انتشار سایت و اخبار جعلی نیز نام کسانی را در زیر اعلامیهء ائتلاف درج کردند که اصلاً در این حرکت دعوت نشده بودند؛ مثل نهضت آزادی. ولی آن ها عمداً چنین کردند تا آن ها تکذیب کنند و تفرقه به راه بیفتد و ائتلاف، پیش از اعلام، از هم بپاشد. این در حالی بود که آن ها از این امر آگاه بودند که ما تلاش می کردیم تا وقتی سوء تفاهم ها در درون جبههء ملی برطرف نشده این «همبستگی» را اعلام نکنیم...

استعفای کورش زعيم از عضويت در هيئت اجرائی جبههء ملی

در آخرين لحظات پيش از انتشار نشريهء سکولاريسم نو، متن زير به دست ما رسيد که عيناً منعکس می شود:

جناب آقای ادیب برومند

رییس گرامی شورای مرکزی

جبهه ملی ایران

رونوشت: رییس هیئت اجرایی

سرور گرامی،

 من به این وسیله کناره گیری خود را، از امروز، از هموندی "هیئت اجرایی"، برگزیدهء شورای مرکزی جبههء ملی ایران، اعلام می کنم.

 پس از سال ها چالش بی نتیجه در این محفل از ما بهتران، که مانند سنگ آسمانی هزار تنی روی جبههء ملی ایران نشسته، و از هرگونه اقدام برای پویایی و گسترش و مردمی شدن جبههء ملی ایران جلوگیری می کند، اکنون به این نتیجه رسیده ام که در این ترکیب هیئت اجرایی، که ضمناً مدت تصدی آن هم دو سال است به سر آمده، نه می توان به جبههء ملی ایران خدمت کرد و نه به ملت ایران.

با گرامیداشت،

کورش زعیم

12 خرداد 1388

فصل دهم ــ رويکردهای شرقی

بخش پنجم کردها و توسعه

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

دولت هنوز با اين مشکل روبروست که خانواده ها علاقه ای به فرستادن دختران خود به مدرسه ندارند و هنگامی هم که در اين مورد تن به فشار می دهند در اولين فرصت آن ها را از مدرسه بيرون می کشند. می دانيم که زنان هر چقدر کم سوادتر باشند میزان زاد و ولدشان بيشتر است. در 1989 ميانگين تعداد فرزندان زنان شرق و جنوب شرقی ترکيه که طبق پيش بينی ها بايد 4/3 می بود، به رقم 7/5 بالغ می شد. حال آن که در غرب ترکیه میانگین مطلوب 3/2 بود و ميانگين واقعی 6/2. به هر حال، ترکیهء شرقی تا زمانی که سرزمین زنان بیسواد و مورد آزار قرار گرفته محسوب شود منطقه ای عقب مانده خواهد بود.      (پيوند به فهرست کتاب)

====================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630