آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

سال دوم ـ  شماره 529  ـ سه شنبه 29 ارديبهشت 1388 ـ  19 ماه مه 2009

آنگ سان سوچی ـ ميانمار (برمهء سابق) ـ 1988

زنی که سازش با ديکتاتوری را شايسته انسان متمدن نمی داند

«آنگ سان سوچی»، يکی از مهمترين آزادی خواهان زمانه ی ما، که از سال 1989 تا کنون مورد تعقيب و يا اسير زندان خانگی و يا زندان عمومی بوده است، يکشنبه گذشته، و درست در پايان دوره پنج ساله ی آخرين زندان خانگی اش و زمانی که قرار بود آزاد شود، به بهانه ای احمقانه به زندان عمومی برده شد. 

وعده ی مشروط شيخ اصلاحات

بنظر من، اگر يک فعال حقوق بشر يا يک برابری خواه و آزادی خواه از کانديداهای سرند شده ی حکومت اسلامی چنين توقعی داشته باشد يا خيلی چيزها را نمی داند و يا در پس شعار برابری خواهی و آزادی خواهی اش غرضی را پنهان ساخته است. اکنون هم نظر و هم تجربه به ما ثابت کرده اند که حذف تبعيض جنسی، جنسيتی، قومی، نژادی، کاملاً سخنی بيهوده است اگر که در پشت بند آن اين جمله ی کوتاه اما بسيار بسيار مهم آمده باشد: «با رعايت موازين اسلامی» يا «بر اساس قوانين اسلامی» يا «بر اساس قوانين مذهبی».

 

دربارهء همگرایی زنان

برای طرح مطالبات در انتخابات

گفتگو با شهلا شفیق

و مرضیه مرتاضی لنگرودی

گفتگوگر: رویا کریمی

شهلا شفیق: ما نمی‌توانیم از «همگرایی جنبش‌های زنان» صحبت کنیم و می‌توانیم از «همگرایی تعدادی از زنان فعال» صحبت کنیم. این همگرایی، برخلاف «کمپین یک میلیون امضا»، که مطالبات آن بر اساس مراجعه به کنوانسیون‌های بین‌المللی و مسئله برابری خواهی شکل گرفته بود، با چشم داشتن به افق‌های جامعهء مدنی، الان وارد یک مبارزه محدود و بسیار دست و پاشکسته‌ای شده؛ افق آن به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بسته است. در واقع این یک جور مبارزه انتخاباتی است برای کسانی که در گروه‌های سیاسی هستند، ولی برای جنبش زنان، هیچ فایده‌ای در آن متصور نیست.

مرضیه مرتاضی لنگرودی: محدود کردن جنبش زنان به جنبش کمپین و محدود کردن مطالبات آن به یک مطالبه، تقلیل‌گرایی جنبش زنان است. به علاوه سردمداران کمپین این را امضا کرده‌اند و مطالبات حداقلی و حداکثری‌شان هم لغو کلیه اشکال تبعیض است و اصلاح قانون اساسی که دو مطالبه عمده بود.

=========================================================

فریاد زنان بی اجازه

زنان شاعر، از مهستی تا گرناز
روح انگیز کراچی

در طول تاریخ ادبی ایران، حدود چهارصد زن در این فرهنگ زن ستیز به عنوان شاعر هویت خود را از پس درد و رنجی مضاعف به ثبت رساندند تا فریاد بی صدای خود را به ما برسانند. (من از میان تاریخ گذشتم / با کوله باری از تحقیر / و شاعران را برهنه یافتم / و زنانی که عشق را سروده بودند/ در انزوای حجب..). مهستی، جهان خاتون و جمیلهء اصفهانی به جرم سرودن شعر بد نام شدند. (آیا زنی که در کفن انتظار و عصمت خود خاک شد جوانی من بود؟) حتی مردان شاعر آنها را جدی نگرفتند و تذکره ها بی نام زنان نوشته می شد و در مجالس علی شیر نوایی، زنان شاعر را راهی نبود (مجالس النفایس ). گاه می پرسم در تمام طول این سده های سیاه بر ما چه گذشته است تا به اکنون تاریخ رسیده ایم؟

=========================================================

شناخت شناسی فمینیستی

راسل برنارد

ترجمه: هما مداح

محققان فمینیست چطور می دانند که چه می دانند؟ ادعاهای معرفتی بر چه اساسی بنا می شوند؟ داده های تحقیقات فمینیستی چه هستند؟ چه رابطه ی میان واقعیت مشاهده شده و شواهد  وجود دارد؟ دلایل چگونه ساخته می شوند؟ در فمینیسم در مورد هریک از این سوالات بحث هایی وجود دارد. این بحثها وسعت عمل بیشتری از آنچه منتقدان تصور می کنند، به تحقیقات فمینیستی می بخشند. شیوه ی متعارفی برای انجام تحقیقات فمینیستی وجود ندارد، اما انواع تحقیقات فمینیستی وجود دارند که هرکدام نماینده ی دوره ای در تحقیقات فمینیستی نیمه ی دوم قرن بیستم هستند.

===================== کوتاه و گويا  =====================

ما، در سايهء تحريم، به دانش هسته ای دست يافته ايم

زهره الهيان، عضو فراکسيون زنان مجلس اسلامی

زهره الهيان، نماينده تهران و عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در جمع دانشجويان سنندج كه مبارزه را از الزامات حركت در مسير پيشرفت دانسته بودند، اظهار داشت: «بيانات ايشان افق جديدي را پيش روي افكار عمومي به‌ويژه جامعه دانشگاهيان و نخبگان كشور گشوده و بر اين اساس نخبگان جامعه بايد مسير خود را به سوي افق توسعه و پيشرفت تنظيم كنند. مسير حركت به سوي اين الگوي توسعه بر اساس فرمايش رهبر معظم انقلاب، جهاد، مبارزه و دوري از راحت‌طلبي و آسايش طلبي است... بر اساس احاديث، حقيقت زندگي برپايه داشتن عقيده و جهاد براي دستيابي به آن استوار شده است. اين تلاش بايد به قدري جدي باشد كه حكم جهاد پيدا كند و اين مسئله درباره كشور ما كه پرچم حق را بلند كرده و شعار استكبار ستيزي را در دنيا نهادينه كرده است نمود بيشتري پيدا مي‌كند.  آن‌چه امروز در سطح بين‌المللي مي‌بينيم صف‌كشي دشمنان، به‌خاطر برافراشتن پرچم استكبار ستيزي و عدالت ‌طلبي در مقابل نظام جمهوري اسلامي است و تهديدات نظام سلطه بين‌الملل عليه كشور ما عمدتاً به خاطر همين مسئله است... وجه ديگري از صف‌كشي دشمنان در برابر ما، بحث تحريم‌هاي همه‌جانبه‌اي است كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در دستور كار خود قرار داده است. اگرچه در نگاه اول تحريم‌ها مانع رشد و توسعهء ما به حساب مي‌آيند اما بايد دانست كه در سايه همين تحريم‌ها بود كه جوانان ما با تلاش‌هاي شبانه‌روزي خود توانستند به دانش هسته‌اي دست يابند... جوانان ما بايد از همه ظرفيت‌هاي خود براي شكوفايي و توسعه و پيشرفت كشور استفاده كنند... براي اينكه نظام جمهوري اسلامي بتواند روي پاي خود بايستد نياز به تلاش و جهاد و مبارزه داريم و همين مبارزه است كه مي‌‌تواند ما را از دشمنان بي‌نياز كرده و در سطح جهاني به الگويي براي كشورهاي ديگر دنيا تبديل كند.    (آرشيو)

 

===================  عکس و مکث  ===================

  (آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630