|
بازگشت به خانه پيوند به نظر خوانندگان آرشيو مقالات آرشيو صفحات اول جستجو |
دوشنبه 21 مرداد ماه 1392 ـ 12 ماه اگوست 2013 |
«اعتدال» به «دولت سکولار» منتهی نمی شود
گفتگو با هاشمی رفسنجانی
برگرفته از سايت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اسلامی
پرسش: نظر جنابعالی دربارهء آینده کشور در چهار سال آینده چیست؟ آیا روال گذشته ادامه خواهد یافت و مردم با طیف وسیعی از شعارهای و وعده ها روبرو خواهند بود و یا باید جامعه منتظر رویهء دیگری باشد؟
پاسخ: قطعاً کارهای شعاری در آینده کم میشود. شعارهای بلند و عملهای کوچک مهمترین شاخص جریانهای تندرو است. جامعه هم به طرف اعتدال بیشتر خواهد رفت. مردم در حال تحصیل هستند. دانش و اطلاعات آنها زیاد میشود. کارهای شعاری از این نوع این انبوه تودهها را برای یک هدف خاص به صورت موجی بسیج کنند، در آینده سخت میشود. مبنای جامعهء آینده ایران اسلامی گردش صحیحتر و شفافتر اطلاعات با هدف اقناع حداکثری مردم خواهد بود.
پرسش: با وجود جریانات افراطی و تندرو آن هم تحت لوای شعائر اسلامی این کار سخت نخواهد بود؟
پاسخ: اینها به اشتباه واقعگرایی اسلامی را با سکولاریزه شدن اشتباه میگیرند چرا که حرکت اعتدال به سمت اسلامی شدن منطقی است. مقصد اعتدال، واقع گرایی اسلامی است. با گسترش اعتدال در جامعه و افزایش و اقبال هر چه بیشتر مردم به آن، قطعاً جایگاه متزلزل خشکه مقدسیها بیش از پیش تحلیل خواهد رفت. از طرف دیگر نیز برخی اسلام شناسها، حوزهها و حتی افراد حزباللهی هم کمکم احساس میکنند بعضی سختگیریها جواب نمیدهد و از جامعه اسلامی چیزی جز عدهای قلیلی برایشان باقی نمیماند.
پرسش: آیا اعتدال می تواند پلی میان آرمانگرایی و واقع گرایی شود تا آرمانگرایی به توهم منتهی نشود؟
پاسخ: حتماً باید اینگونه باشد. اصلاً فلسفه نوآوری تاریخی و بدیع حضرت امام(ره) در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام همین موضوع بود تا ریل انقلاب اسلامی به سوی آرمانگرایی متوهمانه منحرف نشود. مهم ترین شاخص اعتدال در حضرت امام(ره) توجه خاص ایشان به نگاه کارشناسی بود. در خاطرم جملهای تاریخی از ایشان هست که نظر کارشناسی مجمع را حتی اگر خلاف نظر خودم هم باشد میپذیرم. از اعتدال امام(ره) درسهای بزرگی در تاریخ ثبت شده است. از دهها فتوای نوآورانه و بدیع فقهی نظیر فتوای شطرنج و موسیقی تا آن حرکت بیبدیل سیاسی در قبول قطعنامه 598 که هم منجر به تامین مصلحت مردم و پیشرفت ایران اسلامی گردید و هم مایۀ سقوط و زوال صدام شد.
پرسش: از شرح اعتدالی که شما می فرمایید "واقع گرایی اسلامی" نتیجه گرفته می شود، توضیح بیشتری می دهید؟
پاسخ: در واقعگرایی اسلامی نه اسلام فراموش میشود و نه آرمانها. در مسیر واقعگرایی اسلامی آرمانهای ما هم اسلامیتر میشوند و هم واقعبینانهتر. شما فقط کافی است در مقطع تاریخی قبول قطعنامه 598 نتایج واقعگرایی اسلامی و اعتدال تصمیمگیری در حضرت امام(ره) را بررسی کنید و در نقطهء مقابل آن تصور کنید که اگر قرار بود تصمیمات نظام بر مبنای آرمانگرایی افراطی اتخاذ می شد چه سرنوشتی در انتظار ایران اسلامی بود؟. معلوم است که آرمانگرایی محض و خالی از واقعگرایی ممکن بود چه بلایی بر سر کشور بیاورد. از یاد نبریم که هیچگاه در تاریخ اسلام پیروزی و پیشرفتی حاصل نشده جز با اعتدال و واقع گرایی اسلامی. از افراطیگری نیز هیچگاه خیر و برکتی برای جوامع اسلامی حاصل نشده و نخواهد شد.
پرسش: از دیگاه شما جایگاه واقع گرایی در مبنای اسلامی چیست؟
پاسخ: اصل اسلام واقعگراست. این واقعیت برای من خیلی روشن است. در بحثهای قبلی که سر مسایل اقتصادی و معیشتی داشتیم، گفتیم که اسلام واقعگرا است و نمیخواهد آنچه را که خداوند در فطرت انسان گذاشته، ندیده بگیرد. معنای دین فطری این است.به جلو که میرویم، با تغییر شرایط باید تغییر موضع بدهیم. پیامبر(ص) و ائمه (ع) ما اینگونه بودند. حتی نسخ در احکام قرآن هم هست. مبانی ما واقعاً قوی است. یعنی هرچه پیش میرویم، به طرف شناخت بهتر است. با منطبق کردن اسلام با شرایط روز و براساس اعتدال پیش میرویم. افراد افراطی از هر دو طرف همیشه خواهند بود. بعضیها به این مقدار اعتدال قانع نمیشوند اما مزاج جامعه به طرف اعتدال میرود.
پرسش: آیا اعتدال و واقع گرایی اسلامی به دولت سکولار منتهی نخواهد شد؟
پاسخ: من اطمینان دارم که این اتفاق نخواهد افتاد مشروط بر آنکه از مسیر اعتدال اسلامی خارج نشویم . اعتدال یعنی اینکه روحانیت و نیروهای مذهبی به عنوان اصیل ترین اقشار جامعه همانطور که اگر ببینند دین و مصالح جامعه در خطر است، صبر نمیکنند و بدرستی انتقاد و حتی تهاجم میکنند فراموش نکنند که چون قدرت هم با روحانیت است و الان هم مسئول هستند، باید از مساجد تا بالاترین ارکان خود را موظف به پیگیری "حق النّاس" و حتی تحمل انتقاد مخالفین خود را بدانند.
پرسش: نقش واقع گرایی اسلامی را در آینده جهان اسلام چطور ارزیابی می کنید؟
پاسخ: یقیناً در آینده جهان اسلام به این تفکر و تلقی اسلامی نگاه ویژه ای خواهند داشت. شاید به همین خاطر باشد که از زمان تشکیل مجمع تا امروز افراطیها هرگز تصور مثبتی نسبت به جایگاه آن نداشته و ندارند.چرا که اصولا در دایره خارج از اعتدال اسلامی و اسلام واقعگرا، تشخیص مصلحت محلی از اعراب ندارد ولی با تحکیم جایگاه واقعی گرایی اسلامی در روش و منش سیاست خارجی جمهوری اسلامی در زمانهای که اکثر کشورهای اسلامی از تندرویها و افراطگریها در رنجاند حتما شاهد اقبال خوبی به واقعگرایی اسلامی از سوی جمهوری اسلامی خواهیم بود.
http://www.iranpressnews.com/source/154563.htm
نظر خوانندگان
محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:
توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.
کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.