سال پنجم ـ  شماره 1203 ــ  چهارشنبه 5 مهر ماه 1391 ـ 26 ماه سپتامبر 2012

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

کتاب «آلترناتيو» بقلم اسماعيل نوری علا بر روی اينترنت منتشر شد>>>

تصورمان این بود که قانون اساسی

به دقت و کمال اجرا می‌شود!

گفتگو با سید کاظم اکرمی، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی

گفتگوگر: فاطمه استیری از سايت کافه خبر

من همواره از آزادی بیان و نقد و انتقاد و مشارکت همهء گروه هایی که انقلاب را قبول داشتند ولی منتقد بعضی از تصمیم گیری ها بودند طرفداری کرده ام. بنده ارادتمند همهء کسانی هستم که منافع ملی را بر منافع گروهی و شخصی ترجیح می دهند و به نظرم بین اصولگرایان صادق و اصلاح طلبان صدیق تفاوت اساسی وجود ندارد. راه برون رفت از مشکلات و تحقق خواسته های نویسندگان قانون اساسی و شهدای انقلاب را همکاری دو گروه مذکور و همهء عاشقان اسلام و ایران می دانم. زمانی که قانون را می نوشتیم تصورمان این بود که تدریجاً برای اجرایی شدن این اصول قوانین عادی تصویب می شود. افراد صادق، امین و ارزش گرا و پایبند به قانون و خادمان راستین ملک و ملت بر سر کارها گمارده می شوند. البته تا مدت ها همین روند بود اما متأسفانه کم کم افرادی به اصطلاح زرنگ و سیاسی کار و گروه گرا نفوذ کردند و کار را به آنجا رساندند که استاد محمد  رضا حکیمی کتاب «قصد و عدم وقوع آن» را نوشت و منتشر کرد. البته امروز متوجه شده ایم که راه تحقق آن خواسته ها راهی دراز و زمانی طولانی می طلبد. ما مردم باید مجدداً به تفسیر بینش و کنش خود بپردازیم و در مورد اصلاح جامعه به اجماع برسیم. تا عنایت خداوند هم برسد.>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

لیبرالیسم، سوسیالیسم و دموکراسی کثرت گرا

شانتال موفه

برگردان: محمد تقی برومند (ب. کیوان)

رابطهء میان لیبرالیسم و سوسیالیسم بیش از هر وقت در دستور روز قرار دارد. اگر علاقمندیم که «ایده آل سوسیالیستی» پس از فروپاشی کمونیسم باقی بماند، ضروری است که رابطه های آن را با «دموکراسی لیبرالی کثرت گرا» روشن کنیم. برای مبارزه با یکسان انگاشتن «دموکراسی لیبرالی کثرت گرا» و «سیستم سرمایه داری» لازم است، همانطور که از دیرباز «نوربرتو بوبیو» خاطر نشان کرد، تصریح نمود که هدف های سوسیالیستی به صورت پذیرفتنی فقط می توانند در چارچوب دموکراسی لیبرالی به اجرا درآیند. آنچه موضوع بحث است، فرمول بندی سوسیالیسم به عنوان تعمیق «انقلاب دموکراتیک» به نحوی است که نه فقط با حیات دموکراسی کثرت گرا سازگار باشد، بلکه این کثرت گرایی را که ویژگی دموکراسی معاصر را تشکیل می دهد، غنی گرداند.>>>

«حقوق بشر» و «حقوق شهروند»

دیالکتیک جدید برابری و آزادی

اتین بالیبار

مترجم: محمد تقی برومند (ب. کیوان)

فعلیت متن های اعلامیه حقوق بشر و شهروند که در سال های اخیر دوباره مورد تأکید قرار گرفت، خود را به صورت متناقض به ما نشان می دهد. با این حال، این توأم با آگاهی از فاصلهM ظاهری تقلیل ناپذیر بین مفهوم های (آزادی و برابری) است که با وجود این به مثابه امری ناگزیر احساس می شود. لیبرالیسم معاصر در مطرح کردن این مطلب که «آزادی» و «برابری» در خارج از حدود بسیار تنگ (حدود شکل حقوقی) یکدیگر را نفی می کنند، تنها نیست. سوسیالیسم نیز در هنگامی که عملاً آشکار شد که درخواست های آزادی و برابری مشروط به یکدیگرند، در این عقیده سهیم است. همانطور که آن را هم در مبارزه برای دموکراسی در «کشورهای سوسیالیستی» پیشین و هم در جنبش های ضد نژادپرستی اروپای غربی یا در مبارزه های سیاه پوستان آفریقای جنوبی ملاحظه کردیم.>>>

از جان لاک تا آدام اسمیت، در ستایش مالکیت خصوصی

موسی غنی نژاد

جان لاک فیلسوف سیاسی قرن هفدهم انگلیس در کتاب معروف خود «دو رساله دربارهء حکومت مدنی» (1690) تفسیر جدید و خاصی از حقوق طبیعی ارائه می‌دهد که می‌توان آن را مهم‌ترین منبع اصول نظری حقوق بشر و اعلامیه‌های تحت این عنوان دانست. تأثیر تعیین‌کنندهء اندیشه‌های لاک بر مضامین اساسی اعلامیه‌های حقوق بشر بر صاحبنظران پوشیده نیست و بسیاری از متفکران و مورخان اندیشهء سیاسی جنبه‌های گوناگون این تاثیر را کم‌و‌بیش نشان داده‌اند. اما آنچه که مورد توجه واقع نشده تأثیر لاک بر «اقتصاد سیاسی کلاسیک» و تبعات تئوریک و عملی آن است. چرا که اگر مبانی مفهومی ‌حقوق بشر و اقتصاد سیاسی ریشهء یگانه‌ای (در نظریهء حق لاک) داشته باشند می‌توان به طور منطقی نتیجه گرفت که نظام فکری و نیز عملی سیاسی و اقتصادی در جوامع صنعتی بر یک اساس قوام گرفته است.>>>

دمکراسی و مسالهء خشونت

اکبر کرمی

«سیاستمداری پایبند به اخلاق در برخورد با متهمی که از محل بمب و هواپیمایی خبر دارد که قرار است منفجر شود و ده ها یا سدها نفر گشته شود، چه باید بکند؟»... به باور من، هیچ پاسخ پیشینی ِ کلانی برای این دست پرسش های «دایلماتیک» [دو راهه] نمی توان یافت؛ و در حالی که غالب سیاست مداران در چنین موقعیت های ویژه ای شکنجه را بر می گزینند، شاید پاسخ هایی از این دست، اگر نه نوعی ریاکاری اخلاقی، که دست کم نوعی ساده انگاری رومانتیک و عوام پسند باشد. با این دست پرسش ها در سریال امریکایی "24" بارها و بارها روبرو می شویم؛ پرسش هایی که به بخش مهمی از زندگی در جهان جدید تبدیل شده اند؛ جهانی که بیش از هر زمان از تروریسم و ناامنی های آن تب کرده است و می لرزد. دمکراسی با این دست پرسش ها چه می کند؟ ساختاری که سودای آمیزش اجتماعی به سامان دارد از این بحران ها که هستهء سخت آن یعنی "گفت و گو" را نشانه رفته است، چگونه عبور می کند؟ دمکراسی ها در دایلمای بهبود "امنیت فردی" و "امنیت اجتماعی" چه باید بکنند؟>>>

استبداد دین رسمی در حوزه موسیقی

حکمت مانا

نگارندهء این سطور به این باور است که حوزه عمومی اگر به حال خودش رها شود، هنر، فرهنگ، اخلاق، حتی خود دین و معنویت، به دست سازندگان اصلی آن (یعنی مردم) پالوده و غنی و اصلاح و در صورت نیاز دگرگون میگردند. مصداق های عینی زیادی برای این مدعا وجود دارد. برعکس، وقتی دینی در یک جامعه حاکمیت رسمی و بلامانع بیابد، دامنهء هنر و خلاقیت های فرهنگی را کوچک می کند. دین رسمی برندگی بسیاری می یابد: با استفاده از اخلاق برنده اش فهم عامه را در جهت برچیدن هنرها و پاره های حیاتی مدنیت سوق می دهد.>>>

آیا مدیریت مالزی می تواند الگوی خوبی برای ایران باشد؟

محمد زمانی

شاید تا بیست سال پیش کسی باور نمی کرد که کشور مالزی به یکی از قطب های سیاسی و اقتصادی آسیا و شاید جهان تبدیل شودغ کشوری که در چهار دهه قبل وضعیت ناهنجاری داشت. قبل از آن مستعمره امپراطوری انگلیس بود، فقر بی‌داد می‌کرد، نشانی از توسعه و ترقی دیده نمی‌شد، اختلاف نژادی توام با تبعیض طبقاتی آزاردهنده بود. اما با کمال شگفتی امروز این کشور جهان سومی به سرعت به سمت توسعه یافتگی در حرکت است و امروز شاخص‌های پیشرفت و ترقی را عملاً در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته است . بدون هیچ چون و چرایی باید از یک مدیر موفق در این پیشرفت سخن به میان آورد . او کسی نیست جز «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر سابق مالزی.>>>

نمایندگان مجلس اسلامی در لباس خادمی برای غبار روبی حرم قم

آرشيو مجموعهء

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

«خوش شانسی» و تنبهات ديگر

حمیدرضا رحیمی

اندر مصائب مترجم بودن در دولت ایران

احمد هاشمی

کارمند و مترجم سابق وزارت امور خارجه

اندر باب مخالفان منشور شورای ملی

و جنگ احتمالی

عبدالستار دوشوکی

پند و اندرزی، از «کهتری» به «مهتران»

حمید فراهانی ـ حامی منشور شورای ملی

شورای ملی دیواری در برابر تجزیه طلبان

پرشین پرینس

اسماعیل نوری‌علاء براستی کیست؟!

بانو «پنج منهای يک»

جنگ و جمهوری اسلامی

هر دو مسئله هستند نه راه حل!

الاهه بقراط

«شورای ملی» در ترازوی سنجش

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

دربارهء انتخابات امريکا

و «شورای ملی برای انتخابات آزاد»

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء ياران تلويزيون پارس

به مديريت عليرضا ميبدی>>>

منشور پيشنهادی شورای ملی ايران

و بولدوزرهای تخريب هويت

حسن کيان زاد

مخالفت با منشور شورای ملی ایرانیان،

فرصت دادن به خامنه ای جنایتکار است!

محترم مومنی روحی

منشوری که به بازار نیامده ورشکست شد!

تقی روزبه

در حال پیشرفت مطلوب!

شهباز نخعی

تجزیه طلبان حقیقی:

اندیشه پردازان فرهنگ خودی و غیر خودی

سیروس ملکوتی

این چند ده مسلح به چه درد می خورند؟

گفتگو با صلاح الدین خدیو

گفتگوگر: کاوه قریشی

معجزه ای به نام اعتصاب!

مطلب وارده

درگذشت حسن نزیه

هیچستان گرایی در پهنهء سیاست

اکبر کرمی

پشت پردهء اعلاميه

عليه بيانيهء مشترک احزاب کردستانی

مکاتبهء فرخ نگهدار و بابک اميرخسروی

هدف دفاع از تماميت ارضی ست يا بد بين‌

کردن مبارزان کردستان به ‌اپوزيسيون ايران؟

ناصر ايرانپور

تعهد حزب دمکرات کردستان ايران

به یکپارچگی ایران

شاهو حسينی، در برنامهء افق صدای امريکا>>>

«رفع تبعیض» یا «تمامیت ارضی»،

کدام به تحقق «عدالت» منجر می شود؟

حمید حمیدی

«شورای ملی»‌ به عنوان یک «بدیل سیاسی»

نیما سعیدی

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630