برای شراکت در ساختن ايران آزاد و آباد و بی تبعيض فردا، به جنبش سکولار دموکرات های ايران بپيونديد

 

آشنائی با شورای دبيران جنبش سکولار دموکراسی ايران و اولين دبيران آن

طبق مفاد ماده 3 اساسنامهء جنبش سکولار دموکراسی ايران، دارای هفت عضو است.

شش تن از اعضاء جنبش، بر حسب آئين نامهء انتخابات، از جانب مجمع عمومی اعضاء جنبش برگزيده شده و «شورای دبيران جنبش» را بوجود می آورند.

آنها با رأی گيری جداگانه برای هر منصب، به منظور ادارهء نهادهای زير برگزيده می شوند:

دفتر مطالعات سياسی جنبش

دفتر هماهنگی با سازمان های سياسی جنبش

دفتر عضويت ها، شاخه ها و باشگاه های شهری جنبش

دفتر امور اداری و مالی جنبش

دفتر امور انتشارات و تبليغات جنبش

دفتر هماهنگی و امور اجرائی جنبش

در عين حال، دبير دفتر مرکزی «انديشگاه جنبش سکولار دموکراسی»، که از جانب «هيئت امنا»ی اين انديشگاه انتخاب می شود، عضو هفتم «شورای دبيران جنبش» بشمار می رود.

 

اما پس از اولين انتخابات، مطابق ماده 17 اساسنامهء جنبش، انتخاب شش تن اعضاء شورای دبيران جنبش (بجز رئيس انديشگاه جنبش که بوسيلهء هيئت امنای انديشگاه انتخاب می شود) در مجمع عمومی عادی ساليانهء جنبش بصورت زير انجام می گيرد:

الف. دفتر امور اداری و مالی جنبش، در اول تير ماه هر سال، دعوتنامه ای را در راستای پذيرش اعلام کانديداتوری جهت عضويت در شورای دبيران جنبش، برای اعضاء صاحب رأی جنبش ارسال می دارد و از اعضاء علاقمند به عضويت در شورا می خواهد تا در طول دو هفته خود را برای احراز مسئوليت هر يک از دفاتر ششگانهء جنبش نامزد کرده و شرح حال و دلايل شايستگی خود برای احراز اين مقام را ارسال دارند. رسيدگی به اسناد ارسالی از جانب داوطلبان به کميسيون مخصوصی که از جانب شورای دبيران تعيين شده و مطابق آئين نامهء انتخاباتی که بوسيلهء شورای دبيران به تصويب خواهد رسيد عمل می کند، احاله خواهد شد.

پ. در پانزدهم تيرماه هر سال، فهرست اعلام شده از جانب کميسيون مزبور به اطلاع کليهء اعضاء جنبش رسانده شده و از روز بعد، به مدت يک هفته، نظرخواهی اينترنتی از اعضاء جنبش برای گزينش شش تن از اعضاء شورای دبيران جنبش آغاز می شود.

ت. از آنجا که انتخابات بصورت اينترنتی انجام می شود نتايج نهائی انتخابات با هر تعداد از رأئی که داده شده نهائی محسوب می شود.

ج. در اول مرداد ماه هر سال نتايج انتخابات شورای دبيران جنبش در سايت رسمی جنبش اعلام می شود.

 

مطابق مادهء 17 جنبش، در اين رأی گيری نفرات پس از نفر اول در مورد مسئوليت هر دفتر، حکم اعضاء علی البدل شورای دبيران جنبش را خواهند داشت.

 

 

در اولين مجمع عمومی مؤسسين که در بخش پايانی نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران برگزار شد، اعضاء نخستين شورای دبيران جنبش انتخاب شدند و از آنجا که هنوز انديشگاه جنبش بوجود نيامده بود دبير دفتر مرکزی انديشگاه سکولار دموکراسی نيز از جانب همين هيئت مؤسس برگزيده شد.

 

شورای دبيران جنبش، بعنوان تصميم گيرنده در مورد همهء امور جنبش و مجری تصميمات کنگرهء ساليانه و مجامع عمومی عادی و فوق العادهء جنبش، دارای وظايف اختصاصی زير است:

الف: اتخاذ مواضع مختلف سياسی و اجتماعی جنبش

                   ب: تصويب و صدور اعلاميه ها و بيانيه ها

پ: رسيدگی به و اظهار نظر دربارهء تصميماتی که در دفاتر ششگانهء و انديشگاه جنبش گرفته شده و بصورت پيشنهاد برای شورای دبيران فرستاده می شود.

ت: انتخاب سخنگوی جنبش از ميان اعضاء شورای دبيران و يا تغيير او.

ث: نهائی ساختن امر عضويت متقاضيان در جنبش

ج: انتخاب سخنگوی جنبش    

سخنگوی جنبش در جلسات گروهی همهء دفاتر جنبش عضويت دارد و دارای حق رأی است.

          شورای دبيران جنبش می تواند از ميان اشخاص صاحب نظر عضو جنبش، عده ای را دعوت کند تا، هر زمان که لازم باشد، با دعوت شورا و بدون داشتن حق رأی، در جلسات شورای دبيران شرکت نموده و در مورد بحث های جاری اظهار نظر نمايند.

شوراي دبيران جنبش در آخرين دوشنبهء هر ماه در تقويم ميلادی جلسه خواهد دشت، مگر بعلت ضرورتی که مورد تصويب اعضاء شورا قرار گرفته باشد، اين جلسه زودتر يا ديرتر برگزار شود.

جلسات شوراي دبيران حداقل با پنج نفر عضو صاحب رأی آن رسميت می يابد.

تصميمات شوراي دبيران حداقل با پنج رأی قطعی می شود.

         

اعضاء شورا از طرق زير، با رأی اکثريت اعضاء شورای دبيران، از همکاری با اين شورا و ادارهء دفتر متبوع خود برکنار می شوند:

                   الف: استعفاء

                   ب: تعليق

                   پ: سه بار عدم حضور بدون خبر قبلی و مجوز در جلسات شورای دبيران جنبش

                   ت: کم کاری، بی مسئوليتی و عدول از موازين پيمان نامه، اساسنامه و شرح وظايف خود

در صورت کناره گيری، تعليق و برکناری و مرگ يک عضو  شورای دبيران جنبش، عضو علی البدل مربوط به هر دفتر جانشين عضو برکنار شده می شود. اما اگر شرايطی پيش آيد که شورای دبيران دارای عضو علی البدلی برای يکی از مناصب خالی شدهء دفاتر جنبش نباشد می تواند، تا انتخابات بعدی در مجمع عمومی عادی جنبش، يکی از مشاوران شورا را برای ادارهء امور آن منصب تعيين نمايد.

عضو برکنار يا معلق شده می تواند به تصميم اعضاء ديگر شورای دبيران جنبش جنبش اعتراض کند و برای رسيدگی به پروندهء معافی خود خواستار تجديد نظر شوند. در آن صورت شورای دبيران جنبش کميسيونی سه نفره را از ميان مشاوران شورای دبيران مأمور رسيدگی به پرونده کرده و با در نظر گرفتن توصيهء اين کميسيون موقت در مورد برکناری يا ابقای عضو مزبور تصميم نهائی را اتخاذ خواهد کرد.    

در صورت خروج چهار تن از اعضاء شورای دبيران جنبش، چه از طريق اخراج، و چه از طريق استعفاء يا مرگ، اين شورا موظف است انتخابات اعضاء خود را در يک مچمع عمومی فوق العاده تکرار کند.

 

 

معرفی اولين دبيران دفاتر و انديشگاه جنبش سکولار دموکراسی ايران:

دکتر حسن ماسالی: دبير دفتر مطالعات سياسی جنبش

حسن اعتمادی: دبير دفتر هماهنگی با سازمان های سياسی جنبش

محسن ذاکری: دبير دفتر عضويت ها، شاخه ها و باشگاه های شهری جنبش

نسترن نيکی عليی: دبير دفتر امور اداری و مالی جنبش

مهندس مهدی حاذق اعظم: دبير دفتر امور انتشارات و تبليغات جنبش

دکتر اسماعيل نوری علا: دبير دفتر هماهنگی و امور اجرائی جنبش

دکتر تقی آل رضا: دبير دفتر مرکزی انديشگاه جنبش

از راست به چپ: دکتر تقی آل رضا ـ نسترن نيکی عليی ـ مهندس مهدی حاذق اعظم ـ دکتر اسماعيل نوری علا

دکتر حسن ماسالی ـ محسن ذاکری ـ حسن اعتمادی

 

در اولين جلسهء شورای دبيران، به موجب مادهء 25 اساسنامهء جنبش، مبنی بر اينکه «شورای دبيران جنبش می تواند از ميان اشخاص صاحب نظر عضو جنبش، عده ای را دعوت کند تا، هر زمان که لازم باشد، با دعوت شورا و بدون داشتن حق رأی، در جلسات شورای دبيران شرکت نموده و در مورد بحث های جاری اظهار نظر نمايند»، آقايان زير بعنوان مشاوران شورا انتخاب شدند:

دکتر حسن کيانزاد ـ مهدی مفخمی ـ مهدی زمانی ـ کورش اعتمادی

 

در چهارمين جلسهء شورا آقای دکتر اسماعيل نوری علا بعنوان سخنگوی جنبش انتخاب شد.

 

در پی هفت جلسهء شورای دبيران، در تاريخ 30 سپتامبر، دکتر حسن ماسالی، که درگير انتشار خاطرات شش جلدی خود بود، از شورای دبيران خواست تا او را از شرکت در جلسات شورا و دبيری دفتر مطالعات سياسی جنبش معاف دارند. شورا با اين خواست موافقت کرده و از ايشان دعوت کرد که بعنوان مشاور شورا، هر زمان که شورا نيازمند شد، در جلسات آن شرکت کنند.

در همين جلسه، مطابق پيش بينی های ماده 32 اساسنامه، آقای مهدی مفخمی بعنوان دبير دفتر مطالعات سياسی جنبش برگزيده شد.

 

 

بازگشت به خانه

© 2013 ـ Iranian Secular-Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630