بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 22 شهريور ماه 1392 ـ  13 ماه سپتامبر 2013

اوباما و نیرنگ ایرانی

از: حسان حیدر

مترجم: علی مهتدی

حتی اگر گمانه‌زنی‌ها درست از آب درآمده و کنگرهء آمریکا مجوز حمله نظامی به سوریه را صادر کند، باراک اوباما کماکان اسیر موضع گیری‌های خود باقی خواهد ماند. از یک سو وی قادر نیست جنایت رخ داده در سوریه و استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی را نادیده بگیرد و از سوی دیگر مایل نیست پاسخی گسترده به این اقدام اسد بدهد تا مبادا پس از بازسازی اعتبار آمریکا بار دیگر کشور را دچار جنگی خارجی کند.

به همین دلیل اوباما ظرف روزهای آینده تمرکز خود را بر بررسی راه‌های خروج از بحران و کسب تضمین‌های خارجی خواهد گذاشت، زیرا این نگرانی جدی وجود دارد که یک مواجهه گسترده باعث شود بر اساس تهدیدهای روسیه، ایران و حکومت سوریه تمام خاورمیانه را درگیر کند. در وقت اضافه پیش از رأی کنگره آمریکا، احتمالات و سناریوهای زیادی مطرح شده که خطرناک‌ترین آنها اعتماد آمریکا به «راه ‌حل ایران» است. بر اساس این راه‌حل، ایران می‌تواند با هم‌پیمان سوری خود وارد مذاکره شده و از آن تعهد بگیرد تا بار دیگر از سلاح کشتار جمعی استفاده نکرده و جامعهء جهانی را تحریک کند تا در مقابل حملهء نظامی به سوریه نیز منتفی شود.

به نظر می‌رسد که این راه ‌حل، طرفدارانی نیز در آمریکا و خارج آن دارد، به خصوص بعد از اینکه مشخص شده آمریکا مجبور است به تنهایی دست به اقدام نظامی تنبیهی علیه سوریه بزند و این تنها فرانسه است که به شکل محدود در آن مشارکت خواهد کرد.

آیا واقعاً فرصت و احتمالی مثبت برای این معامله وجود دارد؟ آیا موضعگیری‌های ایران در قبال هم‌پیمان اش در خاورمیانه تغییری کرده است؟ یا اینکه هدف واقعی اینگونه اظهار نظرها، ایجاد دو دستگی در موضعگیری آمریکایی‌ها است تا بدین ترتیب سابقه‌ای برای چنین اقدامی در منطقه ایجاد نشود. هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور سابق ایران در همین راستا مجبور شد طی اظهاراتی دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی اخیر معرفی کند و بدین ترتیب قصد داشت تا رییس‌جمهور جدید ایران را در مقابل آزمونی از واکنش تندروها قرار دهد.

هر چند که حسن روحانی هنوز به دنبال یافتن راه خود در میدان مین داخلی ایران بوده و به دنبال راه‌حلی برای مسایل اقتصادی و اجتماعی کشور است، به این باور رسیده که سیاست خارجی در اختیار علی خامنه‌ای و نزدیکان اوست و آنها نیز مشغول سوء استفاده از اظهارات اوباما هستند که گفت وقتی تصمیم به حمله به سوریه گرفته فقط به منافع آمریکا و امنیت اسراییل فکر کرده است. این عده پس از اظهارات اوباما فشارها و تهدیدهای خود را افزایش داده و تاکید کردند که در صورت حمله آمریکا، منطقه مانند بشکه باروتی منفجر خواهد شد و روس‌ها نیز به کمک ایرانی‌ها آمده و اظهارنظرهایی مشابه کردند.

ایران در عین حال تا بالای سرش در حمایت مالی و تسلیحاتی از نظام بشار اسد غرق شده و حزب‌الله و گروه‌های عراقی را نیز به عنوان بازوهای خود به سوریه گسیل داشته و نگران است که سقوط نظام اسد باعث فاجعه‌ای استراتژیک برای ایران شود که دهه‌ها تلاشش برای نفوذ در منطقه را از بین برده و راه ارتباطش با حزب‌الله را قطع کند. بدین ترتیب نفوذ ایران در معادلات داخلی لبنان از بین رفته و می‌توان نتیجه گرفت که هرگونه کوتاه آمدن در برابر ایران به مفهوم کوتاه آمدن و عقب‌نشینی در برابر بشار اسد است.

پیام‌های ارسالی ایران هر چه که باشد،‌ طرفداران نظریه «راه‌حل ایرانی» در فریبی روحی و سیاسی هستند که از طرف مخترعان شطرنج به آنها تلقین می‌شود. این راه‌حل‌ها، ریسمان‌هایی پوسیده هستند که به آنها نمی‌شود چنگ زد.

سايت ايران در جهان

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه

 

create counter