بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 31 خرداد ماه 1392 ـ  21 ماه ژوئن 2013

اوباما از من خواست قدرت را واگذار کنم

حسني مبارک

به گزارش خبرگزاري رويترز از قاهره، روزنامه الوطن به نقل از حسني مبارک که درباره قيام مردمي در مصر سخن مي گفت نوشت: «در حالي که تظاهرات در ميدان التحرير ادامه داشت رئيس جمهور آمريکا باراک اوباما دو يا سه بار با من تماس گرفت ولي من پاسخ ندادم... در نهايت پاسخ دادم و او از من پرسيد اکنون موضعت چيست؟ و قبل از آن که پاسخ دهم گفت نظر من اين است که کشور را به گروهي از سياستمداران از جمله محمد البرادعي تحويل دهيد. من از او پرسيدم آيا تو چنين حرفي مي زني؟ و او گفت بله».

البرادعي که مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي وابسته به سازمان ملل متحد بود پس از بازگشت به مصر به يکي از چهره هاي سرشناس مخالف رژيم مبارک تبديل شد.

الوطن همچنين به نقل از حسني مبارک که سه دهه بر مصر حکومت کرد نوشت واشنگتن مايل بود به هر قيمتي پايگاهي نظامي در مصر داشته باشد ولي او همواره با اين درخواست آمريکا مخالفت مي کرد. مبارک در مصاحبه اي که الوطن منتشر کرد گفت عبدالحليم ابوغزاله وزير دفاع سابق مصر يکبار به او گفت آمريکا خواستار در اختيار داشتن پايگاهي نظامي در مصر است و او با اين مسئله موافقت کرده است. مبارک در پاسخ به ابوغزاله گفت: «نه تو حق موافقت با چنين درخواستي را داري نه من. مصر ملک تو يا من نيست».

مبارک در سال 1989 ابوغزاله را که از سال 1981 وزير دفاع بود از اين سمت برکنار کرد.

مبارک در اين مصاحبه افزود، آمريکايي ها مي خواستند به هر قيمتي در مصر پايگاه هاي نظامي داشته باشند و واشنگتن بارها خواستار داشتن پايگاه هايي در غرب قاهره و برج العرب نزديک اسکندريه شد. مبارک گفت، يکبار در خلال سفر رسمي به آمريکا با وزير دفاع وقت اين کشور ديدار کردم و او گفت ابوغزاله با واگذاري پايگاه نظامي به آمريکا در مصر موافقت کرده است و من پاسخ دادم قانون اساسي مصر اجازه چنين کاري را نه به ابوغزاله نه به من و نه هيچ کس ديگري نمي دهد. اين مسئله نياز به موافقت پارلمان مصر دارد و حتي اگر پارلمان هم موافقت کند بايد همه پرسي در اين باره برگزار شود.

مبارک در پاسخ به سئوالي درباره نقض آمريکا و اسرائيل در حوادث کنوني مصر و منطقه عربي گفت: آنچه براي آمريکا مهم است اساسا تضمين امنيت اسرائيل است و آمريکايي ها هميشه براي دستيابي به اين هدف عرب ها را زير فشار قرار داده اند.

حسني مبارک همچنن گفت آمريکا در سال 2006 يا 2007 خواستار حق استفاده از امواج اف ام در قاهره شد ولي من با اين درخواست مخالفت کردم. آنها مي خواستند از اين مسئله براي جاسوسي و کنترل همه چيز استفاده کنند. وي همچنين گفت آمريکا خواستار ايجاد شبکه الکترونيکي براي نيروهاي مسلح مصر شد ولي من از بيم جاسوسي اسرائيل و آمريکا در اين شبکه با آن مخالفت کردم.

اوباما درباره کناره گيري از سمتش نيز گفت من شخصا تصميم به کناره گيري گرفتم و هيچ کس من را زير فشار نگذاشت. من مي توانستم به حکومت کردن ادامه دهم ولي براي حفظ جان مردم و جلوگيري از خونريزي تصميم به کناره گيري گرفتم. با اين حال حسني مبارک از صحبت کردن درباره حوادثي که در زمان قيام مردمي در مصر روي داد خودداري کرد.

حسني مبارک همچنين درباره نقش شوراي نظامي در قيام مردمي صحبت نکرد ولي درباره محمد حسين طنطاوي وزير دفاع وقت مصر و رئيس شوراي نظامي گفت: اگر در آن زمان او را برکنار مي کردم او تبديل به قهرمان مي شد و مردم مي گفتند به اين علت برکنار شده که با درخواست مبارک براي کشتن مردم مخالفت کرده است.

http://www.aryanews.com/News.aspx?code=20130620114504096&svc=33

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه