بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

دوشنبه 20 خرداد ماه 1392 ـ 10 ماه ژوئن 2013

 

لحاف ملا نصرالدین

با آنکه حضرت امام(ل) به صراحت و به تکرار فرمود که "اقتصاد مال خره"، لکن برادران فرمایش حکیمانهء آن بزرگوار را، بقول عوام ignore  کرده، خود را با خر مـُدّه ظله العالی در انداخته، و تن ایشان را در فعالیت های انتخاباتی، با راهکارهای کارشناسانهء خود، هر بار بمیزان 9/8 "ریش" ِ تر، در مقعد مطهر*، می لرزانند!

به برخی از این شگردهای اقتصادی، بنقل از جراید شریفهء دارالخرافه نگاه کنید:

« سايت الف: چند روزه می‌شود حال اقتصاد را خوب کرد؟! (تيتر) حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو در اين خصوص مي گويد: "به نظر مي رسد كه در تمامي اين سال ها افراد منتخب و منتصب، متدين بوده اند اما به دليل فقدان نظارت هاي نهادي دچار انحراف شده اند". اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: "مساله فساد در ايران به هيچ وجه با انتصاب افراد مومن حل نمي شود و طرح اين مسئله از فردي مانند آقاي ولايتي كه سال هاي سال در درون دولت حضور داشته است باعث تعجب است". دكتر راغفر با اشاره به وعدهء مهار تورم در 100 روز گفت: "آسيب هايي كه دولت هاي نهم و دهم به اقتصاد كشور زده اند، با فرض بر سر كار آمدن يك دولت كارآمد دو دهه طول خواهد كشيد"»

پهلوان محسن رضائی نیز از آب کـُر  گـِل آلود (ماهی که دیگر صرف نمی کند) اژدها می گیرد!:

بیت

این زمان پنج پنج می گیرد

چون شده تائب و مسلمانا

«از نظر بنده تورم اژدهای 5 سری است که با طرحی هر 5 سر آن را با یکدیگر مهار خواهم کرد! و علت عدم موفقیت دیگران این بوده است که اقتصاد را نمی‌شناختند! در حالی که بنده 20 سال در این زمینه مطالعه داشته‌ام» (خدا رحم کند- م)

و برای اینکه بعدها برایش حرف در نیاورند که از روی دست برادر احمدی نژاد نوشته است، رنگ یارانه را هم عوض می کند:

«بنده یارانهء سبز را برای تحول در حوزهء کشاورزی اجرا خواهم کرد و یارانهء سبز به این معناست که کشاورزی را از حالت سنتی به حالت پیشرفته تبدیل خواهم کرد»./آخرین خبر

خوانندگان محترم ضد انقلاب، بد نیست که سری هم به تزریقاتی قالیباف بزنندکه نامبرده مخترع «آمپول آرامش اقتصادی» نیز هست:

«در موضوع گرانی و بیكاری، اولویت ما این است كه بدانیم باید آرامش به اقتصاد كشور تزریق شود! كه این مهم نیازمند ثبات، آرامش و سیاست گزاری است».

او، برخلف گلادیاتور ولایتی، می افزاید:

«بنده در خود این توان را نمی بینم كه بگویم در مدت صد روز می توانم در كشور ساماندهی انجام دهم»./آخرین خبر

برادر سید محمد(ص)غرضی اما، تورم را که گويا از زمان هخامنشیان وجود داشته!، با ارفاقی مکتبی، صد سال برآورد می کند و برای رفع آن، مختصری رأی می خواهد:

«...این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه طی 100 سال گذشته کشور با تورم روبرو بوده است، گفت: "این بدین معنی است که ما 100 سال ضد تولید عمل کرده ایم، اما می توانیم آن را به مسیر درست هدایت و برنامه هایی را در این زمینه ارائه دهیم؛ البته به شرطی که 55 میلیون رای به بنده داده شود! تا من برای اعمال این برنامه ها قوت پیدا کنم و مانع از رانت خواری شوم"».

و در پایان نیز، حرفا میزنه قیصر، چشا میره مغز سر!:

«آزادی بیان در دولت من آزاد آزاد است»./ آینده آنلاین

حسن ختام این مختصر، اظهارات کارشناسانهء یک مقام دیگر اقتصادی و صنعتی ست که به فدوی فهماند که گـِل، غیر از ماه مبارک محرّم، مصرف دیگری نیز دارد!:

«معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با تاکید بر این‌که ما مشکل آرد و گندم نداریم گفت: در هر کارخانه‌ای که آرد توزیع نکند را گل می‌گیریم!» / بهار نیوز

زیاده "ارزی" نیست (که فدوی بدهد دست این گلایاتورهای اقتصادی!)

--------------------------------

* خدا بگویم این تایپیست سر به هوای هزل داتکام را چه کند؛ لطفاً تا دیر نشده، غلط تایپی "مقعد" را به "مرقد" اصلاح بفرمائید، اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)!

 

راهکارهای مؤثر

جامعهء شکوهمند اسلامی ما ویژگی های شگفت انگیزی دارد. برخی چیزها که انتظار داری کار کند، اصلاً کار نمی کند لکن!.. و چیزهائی که انتظار نداری کار کند، حتماً کار می کند لکن!.. پ باری فدوی در نوشتهء پیشین، بنقل از جراید شریفهء دارالُخرافه، به کلیدی اشاره کرده بود که برادرحسن(ع) روحانی کاندیدای ریاست جمهوری (ریاست آبدارخانهء بیت- م) در مناظرهء انتخاباتی خود، بعنوان کلید مشکلات، به ُامّت همیشه به خاک و خون خفته، نشان داده بود که فدوی البته، در همان لحظه قاصم الجبارین را شدیداً شکر کرد که نامبرده بزرگواری فرموده و بجای کلید، چیز دیگری را به ُامّت نشان نداده است!..

باری فدوی در مرور خبرهای امشب اما دید که کلید برادر روحانی، گویا شاه کلید بوده! و به وجه زیر، کار کرده است، شما هم ملاحظه کنید:

 

مصداق

... چقدر برخی فرمایشات جدّ اعلای فدوی، این روزها به دل او نشسته و مصداق پیدا می کند؛ از جمله:

بیت

مست بودم اگر گهی خوردم

که فراوان خورند مستانا!

وجه تسمیه البته، فرمایشات زیر از برادر مشائی ست که از خبرگزاری نمنا نقل می شود:

«..مقصود از مکتب ایرانی همان اسلام ناب است!.. منظور از "بهار" امام زمان (عج ) است! اگر چه انتخابات موضوع مهمی است ولی قابل مقایسه با امام زمان (عج) نیست و ما نمی‌خواهیم که سطح بهار را پایین بیاوریم! و چه نامی برای معرفی امام زمان (عج) به دنیا، زیباتر از بهار انسان‌ها که روح انسان را زنده می‌کند. من سرباز ولایت هستم و در بست با ولایت فقیه هستم. شیرازهء من ولایت فقیه است. ما ولایت فقیه را به جهان عرضه می‌کنیم و معتقدیم جمهوری اسلامی نظامی است که قابلیت ارائه به جهان را دارد. بنده معتقد هستم  مقام معظم رهبری از نظری سیاسی، امنیتی، فرهنگی، ملی و هنری دارای ظرفیت و ویژگی‌های بسیار  فوق‌العاده‌ای هستند و  همانند ایشان در دنیا وجود ندارد!»

 

هدف

این برادر معجزهء هزارهء سوم، احمدی نژاد، این روزها، هر چه جاخالی می دهد، باز هم از تیر غیب طایفه ای از مؤمنین در امان نمی ماند؛ تورقی کوتاه در جراید شریفهء دارالخرُافه، شمار قابل ملاحظه ای از اینگونه عملیات ایذائی را بدست می دهد که فدوی البته ب آنها مخالفتی ندارد!

بعنوان مستوره، به خطابهء برادر غلامرضا (ع)عونی، که در میدان تیر کیهان چاپ دارالخرافه ایراد فرموده است، نگاه کنید:

«رهبر معظم انقلاب با آن عظمت و جایگاه مردمی‌شان اعلام می‌دارند من هم یک رای دارم حتی نزدیکان من از اینکه به چه کسی رای خواهم داد اطلاعی ندارند..»

ببخشید که فدوی با نعلین زرد ناگهان پرید وسط فرمایش تان، ترسید یکوقت یادش برود؛ باری در پاسخ  به این قسمت "ارز" می کند که همانطور که مسبوق هستید، معظم له شدیداً فروتن و افتاده هستند لکن شما باید فهم داشته باشید؛ و دریابید که منظورشان از اینکه یک رأی دارند اینست که تنها رأی موجود در ایران سابق، متعلق به ایشان است، فاتحه مع الصلوات!..خب حالا باقی فرمایش تان را بفرمائید، برادر غلامرضا(ع):

«اما آقای احمدی‌نژاد در پست ریاست‌جمهوری ‌اش و مجری انتخابات بدون هیچ ابائی قانون را زیر پا گذاشته و صراحتاً می‌گوید سه روز روزه و 14 هزارصلوات برای کاندیدای مورد علاقه‌ام نذر کردم. آیا این نقض صریع قانون در انتخابات نیست؟!»

برادر غلامرضا عونی! فدوی در این باب هم "ارز " می کند که تا آنجا که می داند پست ریاست جمهوری در جامعهء اسلامی شکوهمند ما اصلاً قابل این جنگ و جدل ها نیست، زیرا چیزی کمتر از آبدارچی "بیت"، و بلکه "مصرع" است!.. از اینها گذشته، مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، هی راه می روند و بی یا با مناسبت، همینطور صلوات دود می کنند، خب صلوات های برادر احمدی نژاد هم روش!

 

زنگ تفریح مشروط!

اين تکه را هم از جانشین فرمانده ناجا داشته باشيد که در خصوص احتمال تعطیل ‌شدن طرح امنیت اخلاقی در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، توضیحاتی را ارائه کرد:

«سردار احمدرضا رادان در گفت‌وگو با ایسنا، دربارهء برخی اظهارات مطرح شده پیرامون تعطیلی طرح امنیت اخلاقی، که در میان شهروندان به گشت ارشاد موسوم شده، در روزهای منتهی به انتخابات ریاست ‌جمهوری، گفت: ممکن است در زمانی مأموریت‌های ما به گونه‌ای باشد که برای انجام آن، مآموریت دیگری را تعطیل کنیم.!»

 

پای درد دل مردم دارالخُرافه

اشاره: پیام ها همگی واقعی و برگرفته از جراید ِ شریفهء دارالخُرافه است، پاسخ ها اما از فدوی ست

* 6263---0938: پيشنهاد مي‌کنم همهء 50 ميليون و 48 هزار نفري که حق راي دارند در اين انتخابات اداي دين بکنند و با حضور پر رنگ خويش در پاي صندوق‌‌هاي رأي قدم ديگري در جهت اقتدار نظام بردارند و زنده بودن انقلاب را به رخ دشمنان بکشند.

فدوی: فرقی نمی کند برادر 6263---0938؛ بهر روی، همهء زحمات به گردن آن بزرگوار است؛ یعنی همینکه معظم له با همان دست دردناک روی یک تکه کاغذ بنویسد 50 ميليون و 48 هزار رأی، کفایت می کند!

 

* 6263---0938: خطاب به 8 نامزد احراز صلاحيت شده براي انتخابات رياست‌جمهوري بنويسيد به فکر وفاي به عهد و وعده‌هايي که در تبليغات انتخاباتي خويش پشت سر هم رديف مي‌کنند باشند چرا که عدم وفا به اين تعهدها موجب استحقاق عقوبت‌هاي الهي مي‌شود.

فدوی: بقول عوام  as long as شما تنبیه و تنبّه مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، را در غیاب خودتان به جهان باقی واگذار می کنید، فدوی روی عریضهء شما در این جهان، اقدامی ندارد، برادر 6263---0938! دیدار به قیامت، بالاخره آنجا یکجوری در غیاب هم، از خجالت هم در می آییم!

 

* 6022---0939: براي انتخاب رئيس‌جمهوري شايسته بايد به ملاک‌هايي که رهبر معظم انقلاب اعلام مي‌فرمايند دقت و توجه کرد.

فدوی: تعارف نکنید، برادر6022---0939. ملاک ها را رهاکنید باید به کسی که معظم له انتخاب می کند، توجه کرد!

 

* سيد: در ساختمان تاليا واقع در خيابان ميرزاي شيرازي تهران از طريق توزيع انواع سي‌دي و بستهء غذا تبليغ نامزد حلقهء انحرافي مي‌شود. عرض بنده اين است چرا هيچ دستگاهي با اين حيف ‌و ميل از بيت‌المال برخورد نمي‌کند.

فدوی: مراتب در مجال مغتنمی به آگاهی آن مقام حلقوی رسید.در پاسخ گفتند:

بیت

من نیَم لایق آن مهمانی

پول و ساندیس تو را ارزانی!

 

* احمدزاده: برخي از کانديداها به راحتي به ملت نجيب کشورمان اهانت مي‌کنند. مثلاً يکي از نامزدها در برنامه تلويزيوني دوشنبه 6/3/92 ملت ما را «ملت‌گدا» که از کيسه يارانه‌ها مي‌خورند توصيف کرد. مگر پول يارانه‌ها از کيسه شخصي برخي متمولين است که بر‌آشفته مي‌شوند؟ اين پول بيت‌المال و متعلق به همهء جامعه است که تا به حال عده‌اي خاص از آن استفاده مي‌کردند و حال که با تصويب نمايندگان ملت براي استفاده عموم اختصاص داده شده، مي‌شود گداپروري؟ من اين اهانت را نمي‌بخشم و از او به خداوند شکايت مي‌کنم.

فدوی: حال که شما هم شال و کلاه کرده و طبق معمول سنواتی، مسائل این جهانی خود را به جهان باقی واگذر می کنید، و نیز حالا که دهن تان باز است و دارید خمیازه می کشید، خب اصغرآقا را هم صدا کنید، برادر احمد زاده!

 

* 0042---0939: در جنگ در كنار دفاع با توسل و دعا بر دشمن بعثي پيروز شديم. در اين شرايط سخت اقتصادي كه دشمنان بر ما تحميل كرده اند در كنار مديريت و برنامه ريزي نبايد از دعا و توسل غافل بشويم.

فدوی: آخر چرا چوب لای چرخ پیشرفت امور می گذارید؟ مدیریت و برنامه ریزی دیگر چه صیغه ای ست، همان دعا و توسل کفایت می کند، برادر 0042---0939!

 

* 6263---0938: همان طور كه رهبر معظم انقلاب در جمع مردم ولايتمدار خراسان شمالي فرمودند تمام پيشرفت هاي كشورمان در بحبوحهء تحريم ها و تهديدها صورت گرفته است و بايد به ملت فهيم و با بصيرت خود بي نهايت احسنت گفت كه براي وفاداري و حفظ ارزش هاي متعالي نظام مقدس جمهوري اسلامي مانند كوه استوارند.

فدوی: درست است برادر 6263---0938. قاصم الجبارین تحريم ها و تهديدها را زیاد کند، تأسف فدوی آن است که چرا خاج پرستان تحريم ها و تهديدها را زودتر آغاز نکرده اند که ما بیشتر از اینها  رستگار شویم!؟

 

* كاشاني: چند ي قبل در اخبار رسمي نيمي از وقت برنامه خبري به مسئله توهين به ساحت مقدس پيامبر اسلام اختصاص يافته بود. اما پس از آن به اخبار معمولي پرداخت و اعلام كرد كه شركت اپل گوشي جديد خود به نام آيفون 5 را وارد بازار كرده است. متأسفانه از يك طرف ما آمريكا و رژيم صهيونيستي را به خاطر ساخت فيلم موهن محكوم مي كنيم اما از سوي ديگر بلندگوي تبليغاتي براي محصولات آنها مي شويم. آن هم در شبكه خبر و برنامه رسمي از رسانه ملي.

فدوی: والله برادر کاشانی بقول سید قاسم (مش قاسم سابق- م) دروغ چرا؟ تا اعدام آ آ آ آ.. به علمای خودمان که امیدی نبوده و نیست. و دردناک تر اینکه، بی دستآوردهای علمای خاج پرست، لعنة الله علیهم اجمعین، بشریت عموماً و مسلمین، کثرالله امثالهم، خصوصاً، مع الاسف، امورشان نمی رود؛ فلذا بقول جد اعلای فدوی:

بیت

پس هستی من ز هستی اوست

تا هستم و هست، دارمش دوست!

 

* 6263---0938: رسول اعظم(ص) مي فرمايند: سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزديك تر است.

فدوی: از ترس اینکه مبادا  لشکر جرار دوباره مؤمنین راه افتاده و هر چه و هرکس را که دم دست شان است کشته و به آتش بکشند، فدوی بیضهء لازم را ندارد که یواشکی عرض کند که  فرمایش فوق قدری ضعف تألیف دارد، مگر آنکه از روی نعش فدوی رد شوید!

 

*6263-0938: حضرت امام صادق(ع) مي فرمايد: بهترين عبادت پاكدامني و عفت است. (اصول كافي)

فدوی: ای بابا!.. یک فنجان قهوهء ناقابل که دیگر "اصول" نمی خواهد، برادر 6263-0938!

 

* 5016-0918: چندين سال است كه منتظر آسفالت كوچه هاي شهرك نوكان در كرمانشاه هستيم. گويا چون ساكنين اين شهرك از قشر ضعيف و محروم هستند شهرداري توجهي ندارد.

فدوی: بله؟ می خواهید بگوئید پس از سی و چند سال از نعمت داشتن حکومت شکوهمند اسلامی، و در جامعهء بی طبقهء توحیدی که حضرت امام(ل) بنا فرمود، شما هنوز "ضعیف و محروم" هستید؟ فدوی این دفعه ترتیب ارشادتان را نمی دهد، لکن این دفعهء ماقبل آخرتان باشد که سیاهنمائی می کنید، برادرمحروم!

 

9155* ---0916: در اين دنياي طوفان زدهء روزگار بايد سكان زندگي خود را فقط به دست خداوند رحيم بسپاريم تا به آنجا كه بايسته است راهنمايي كند.

فدوی: ببخشید، به فدوی مربوط نیست ها، لکن مگر مقام معظم رهبری، متع الله المسلمین بطول بقاء دولته، خدای نخواسته، دست پنجم درشکه است؟!

 

* طاهري: از شهردار محترم قم درخواست مي شود نسبت به نصب تابلوها و علائم راهنماي مسافرين مسجد مقدس جمكران به ويژه در مسير بلوار الغدير، بلوار امين، صفاشهر اقدام نمايد. من با وجود اينكه هر ماه 2 بار به اين شهر مقدس سفر مي كنم در تاريخ 22/7/91 سه بار مسير بلوار امين، خيابان شهيد صدوقي، صفاشهر را به دور خود چرخيدم تا به نزديكي مكان استقرار ضريح مطهر آقا ابا عبدالله(ع) رسيدم.

فدوی: پنداری جهت یابی تان خوب نیست؛ که بجای آنکه دور آقا (ع) بگردید، دور خودتان چرخیده اید، برادر مؤمن خود پسند!

 

* 8157---0915: چطور ارز بصورت غيرقانوني براي واردات خودروهاي لوكس و لوازم آرايشي اختصاص مي يابد ولي ارز براي دانشجويان و فرزندان ما كه در غربت به تحصيل مشغولند نيست؟

فدوی: آخر همه چیز را که نمی شود گفت، لکن حالا که اصرار دارید "ارز" می کند که  فرزندان شما در نهایت ضد انقلابند، و تخصیص  ارز به آنان در چنین هنگامه ای، به فتوای علمای سلف، حشره الله مع موالیة المطهرین صلوات الله علیهم اجمعین، از احتیاط بدور است، برادر 8157---0915!

 

* خانم نعمتي: فرزندم در خارج از كشور مشغول تحصيل است و 2 ترم تا پايان درس او مانده است. براي گرفتن ارز 10 روز است كه نامه به دست در تهران معطل مانده ايم و هيچ بانكي نامهء تحويل ارز را از ما قبول نمي كنند. بچه هاي ما آنجا گرسنه مانده اند، پس اگر ارز به ما نمي دهيد تسهيلاتي براي بازگشت آنها فراهم نماييد.

فدوی: مراتب در فاصلهء بین دو قیلوله بعرض خاک نعلین همایون عنبرآسایشان رسید. در بازدم فرمودند که گرسنگی موهبتی ست الهی که از ولایت مطلقهء فقیه بما رسیده، در عین حال منع شرعی ندارد که فرزند گرامی شما به وطن اسلامی مراجعت، و چنانچه از قیف برادران جان سالم بدر برد، به خیل گرسنگان داخلی ملحق و رستگار شوند. و من الله التوفیق 

 

* 6091—0915: تبليغات ناتو براي حمله به سوريه بيشتر جنبهء رواني دارد هدف اين است كه با اين كار مردم سوريه در جهت جلوگيري از جنگ اقدام به قيام عليه دولت خودشان بكنند. البته از سوي ديگر مي خواهند از اين طريق به مخالفين خسته شده و بريده داخل سوريه روحيه بدهند.

فدوی: مهملات مرحمتی رسید، ممنون؛ فدوی هیمنطور ارّه به ماتحت مانده است که تمام این قضایا که فدوی به صحت و سقم اش عجالتاً کار ندارد، چه ربطی به شما شهروند گرامی زیر خط فقر دارد، برادر 091:0915؟

 

* يك شهروند: انتظار داشتيم قيمت تخم مرغ كاهش پيدا كند؛ اين اتفاق كه نيفتاد هيچ بلكه قيمت ها چندين برابر افزايش يافت. چرا در چنين شرايطي كسي به داد دل مردم نمي رسد، چرا كسي از رئيس جمهور سوال نمي كند كه در اين كشور چرا گراني بيداد مي كند.

فدوی: دیگر کم لطفی نکنید؛ نخیر اینطور نیست. علت از معجزهء هزارهء سوم، برادر رئیس جمهور سؤال شد، لکن اشکال اینجا بود که ایشان هم نمی دانستند، برادر شهروند!

 

*يك شهروند: مشكلات اقتصادي كه ايران با آن رو به رو است خيلي ربطي به تحريم ندارد، بلكه تا حدودي به روش هاي بازمانده از رژيم طاغوت و بخشي به اشتباهات دولت برمي گردد….

فدوی: با استفاده از آزادی بیان، فدوی با نظر شما شدیداً مخالف و عرض می کند که علت مشکلات هیچکدام اینها نیست و به دوران هخامنشی بر می گردد، برادر شهروند!

 

*4283---0916: از يك طرف مقامات كشور خواستار افزايش مواليد و جمعيت هستند از سوي ديگر در آموزش و پرورش حق و حقوق فرزند چهارم را پرداخت نمي كنند. با اين بلاتكليفي و سردرگمي چه بايد كرد؟

فدوی: به پند حکیمانهء فدوی گوش کرده و گز نکرده پاره نکنید، برادر 4283---0916!

 

*7966---0918: افزايش شديد قيمت لوازم خانگي مثل يخچال مشكلات زيادي را براي خانواده هايي كه بايد جهيزيه تهيه بكنند به وجود آورده است. از مسئولين تقاضا داريم فكري بكنند. مگر به دنبال ايجاد مشوق براي ازدواج نيستيم؟

فدوی: مراتب در مجالی بعرض رسید. بعدالتحیه والسلام و صدور چند آروغ ستاره دار فرمودند:  بسمه تعالی، نه!

 

* بوربور از ورامين: برخي از مسئولين اعلام مي كنند كه گراني ها دست دشمن است. با توجه به فرمايش رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالي تمام اين گراني ها دست دشمن نيست برخي بي تدبيري ها، برخي ندانم كاري ها و... و عدم نظارت و كنترل نيز بخش مهم تر عوامل اين گراني هاست.....

فدوی: رهبر معظم انقلاب هم با ارفاق  انسان است و اشتباه می کند، نخیر ایشان بیخود می فرمایند، همهء گرانی ها دست دشمن است، برادر بوربور!

 

به پایان آمد این جوهر،شکایت همچنان باقی!

 علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

8 جون می ا لمکیّف سنهء 2013 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر - فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

 

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630