بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

دوشنبه 13 خرداد ماه 1392 ـ 3 ماه ژوئن 2013

 

تردید انتخاباتی

فدوی با همهء ذکاوت توأم با شقاوتی که در برادر حسین(ع) شریعتمداری، متولی امامزادهء کیهان چاپ دارالخرافه، سراغ دارد، گاه اما با ملاحظهء برخی تیترهای صفحهء نخست آن سحیفهء سجادیه، از حیرت، سر ِ همه جایش، لا محاله اسفناج سبز می شود! نمونهء دم دست اگر بخواهید این تیتر است:

«بازار داغ تبليغات انتخاباتي؛ سؤال اين روزهاي مردم: به چه کسي رأي بدهيم؟!» (شنبه 04 خرداد  1392 - شماره 20498)

آخر این چه پرسش تیره و تاری  ست، برادر حسین(ع) شریعتمداری؟ معلوم است دیگر، بقول آن شاعر ضد انقلاب: «هر چه استاد ازل گفت بگو می گویم!»

بر این پایه، حال شما خوب است؟، یا ُامّت همیشه در صحنه، یا هردو؟

باری-  فدوی نمی داند که چرا هرگاه به "هر دو" می رسد، آن شعر معروف همشهری خود، لاهوتی، را به یاد می آورد آنجا که فرمود:

وطن ویرانه از یار است یا اغیار یا هردو؟

مصیبت از مسلمان هاست یا کفار یا هر دو؟

وطن را فتنهء مسند نشینان داد بر دشمن

و یا این مردم بی دانش بازار یا هردو؟

همه داد وطنخواهی زنند اما نمی دانم

وطن خواهی به گفتار است یا کردار یا هر دو؟

 

یک نکتهء تکنیکی

خوانندگان محترم ضد انقلاب، که دیگر باید از طریق فدوی تا کنون کلی اهل طنز شده باشند، می دانند که در معماری طنز، که در واقع به نوعی منبّت کاری می ماند، آجرها طوری چیده شده اند که نمی شود یکی از آنها را، بهر دلیلی کشید، و آجر دیگری بجای آن گذاشت! گفتن ندارد که اگر در این باب خیلی  هم اصرار داشته باشید، کل ساختمان خواهد ریخت و دیگر نه از طنز نشان خواهد ماند و نه از طنز نشان!

و نیز شما بهتر از فدوی می دانید که نویسندهء بسیاری از اینگونه طنزها، که به ویژه پس از انقلاب شدیداً شکوهمند اسلامی مان بسامدش، بحمد الله والمنة، به میزان قابل اعتنائی، فزونی گرفته و فدوی آن را در ادبیات عامه- جـُستار طنز طبقه بندی می کند، معلوم نیست و پیش از این، کوشیده است که در یکی از نوشته های پیشین، به آن بپردازد که دیگر مکرر نمی کند مگر نمونهء تازه ای که با پوزش، نمی شود آن آجر کذائی را، بدلائلی که فوقاً گفته آمد، حذف و یا با چیز دیگری تعویض کرد!....

باری، مطلب راجع است به فرمایشات اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای،خلدالله ملکه و سلطنة، که بر حسب عادت، هر سالی را برای سرگرمی ُامّت، به چیزی نامگزاری می فرماید که حصول به آن، به دلائل روشن، از محالات است!؛ مانند حماسهء اقتصادی و سیاسی. و این هم نظر کاربر مربوطه که بر پایهء شعر آن عزیز از دست رفته است، آنجا که فرمود:

چشمها را باید شست

جور دیگر باید دید!

فدوی به دلائلی که "ارز" کرد، و اینکه با سانسور سر ستیز دارد، از ممیزی نظر آن کاربر بسیار با ذوق  که در پی می آورد، معذوراست. وی بدرستی و در ارتباط با تأتر انتخابات اخیر مرقوم داشته است  که:

- کاربر:

دست ها را باید شست

 جور دیگر باید رید!

          (حماسهء حضور در سال 92 /العربیه)

مورد دیگر

«رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه دقایقی پیش برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و گفت: از طرف مردم آمده ام و با خدا مشورت کرده‌ام.» / بهار نیوز

«یک کاربر:

«آقا من مردمم. اما یادم نمیاد ازت خواسته باشم بیائی!

باری، زیاده "ارزی" نیست که فدوی بعنوان جایزه، به اینگونه کاربران با ذوق بدهد!..

 

کارت زرد

اعتراض حسن(ع) خمینی (ل) نوه، و نیز زهرا(س) مصطفوی دختر حضرت امام(ل) در پیوند با ردّ صلاحیت رفسنجانی که خود دیری ست که مصلحت مردم را طلاق گفته و مشغول تشخیص مصلحت نظام است! حاکی ست که  مقام معظم رهبری، اعزالله انصاره!، شدیداً، از خط مالروی امام (ل) خارج شده است:

«همان روزی که تأئید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده ام تأئید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند.» ـ بی بی سی

 

فیلمسازی!

سینمای ایران سابق، آنطور ها هم که معاندین می گویند، راکد نیست، ملاحظه کنید:

« به گزارش ایلنا، از همان زمان یكی از حواشی جذاب و بحث‌های خبری دربارهء انتخابات خبرهابی بود كه به ساخت این فلیم‌های تبلیغاتی مربوط می‌شد. امسال نیز با ثبت ‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخباری مبنی بر ساخت فیلم‌های تبلیغاتی كاندیداهای مختلف به گوش می‌رسد؛ اخباری كه گاها و شاید از روی عمد نه تایید می‌شود و نه تكذیب. آنچه كه تاكنون مشخص شده این است كه محمدحسین لطیفی قرار است فیلم انتخاباتی علی اكبر ولایتی را بسازد، و بهروز شعیبی قرار است فیلم محمد باقر قالیباف را بسازند. بعضی كاندیداها همچون حسن روحانی، و محمدرضا عارف نیز منتظرند تا برای ساخت فیلم خود اقدام كنند و سازندگان فیلم افرادی همچون حداد عادل و سعید جلیلی تاكنون مشخص نشده است»./انتخاب.

 

گویاست، "دگر حاجت مشاطه ندارد"

اشاره: فدوی در این ستون، نکات یا خبرهائیء را نقل می کند که خودِ جنس اند!، و جز گزینش تیتری مناسب  و همسو با محتوا، و احیانا ًیکی دو انگولک جزئی، نیازچندانی  به دخالت او ندارند!

* حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دیشب، در پایان برنامه گفت‌وگوی ویژهء خبری، با نشان دادن کلیدی، از آن به عنوان کلید مشکلات نام برد. / آخرین نیوز

تحشیهء فدوی: این کلید، آیا همان خاصیت های کلید بهشت را دارد که برادران در ماجرای جنگ 8 سالهء حضرت امام(ل) و صدام به جوانان هدیه می دادند، برادر روحانی؟  

 

* دبيرخانهء جنبش عدم تعهد، خبر سازي ‌هاي خلاف واقع و دروغين عليه جناب آقاي مهندس رحيم مشايي با عنوان «جمع‌آوري طومار و افسردگي به خاطر رد صلاحيت» را تکذيب کرد./  خبرگزاری نمنا

تحشیهء فدوی: بقول عوام sorry! فدوی قبول ندارد؛ مگر آنکه دکتر هلاکوئی بزرگوار تأیید  فرماید که برادر مشائی افسرده نیست، حالا دیگر خود داند!

 

*جبههء اصلاح‌ طلبان ایران با صدور بیانیهء شمارهء سهء خود دربارهء انتخابات ریاست جمهوری، ضمن انتقاد از احراز نشدن صلاحیت هاشمی رفسنجانی و مصطفی کواکبیان، خواستار ایجاد جماع بین حسن(ع) روحانی و محمد(ص)رضا(ع) عارف شد.

تحشیهء فدوی: خدا بگویم این تایپیست سر به هوای هزل داتکام را چه کند. لطفاً پیش از آنکه برادران سر برسند، غلط تایپی جماع را به اجماع اصلاح بفرمائید، اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)

 

* رهبر انقلاب: رهبری نیز همانند بقیه مردم یک رأی بیشتر ندارد / بهار نیوز

تحشیهء فدوی: و آن رأی بقول حضرت امام(ل)، میزان است!

 

* حسن روحانی: فرق قطعنامه و کاغذ پاره را می‌دانم.

تحشیهء فدوی: شما نخستین مقام در جمهوری شکوهمند اسلامی ما هستید که سرانجام به توفیق نائل شدید تبریکات فدوی را بپذیرید؛ اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع) برادر حسن(ع) روحانی!

 

* ری شهری: مردم بعد از هشت سال فهمیدند در انتخاب خود اشتباه کرده اند. /آینده آنلاین

تحشیهء فدوی: یک غلط داشتید نوزده می گیرید! اگر بجای "مردم" بگذارید "مقام معظم رهبری،  ادامه الله وجوده"، جمله تان درست می شود، برادر ری شهری!

 

* باهنر: برخی فرماندهان ارشد سپاه به آقای قالیباف نظر دارند! / آینده آنلاین

تحشیهء فدوی: فدوی هم نگران همین بود، برادر با هنر!..

 

* چند روزه می‌شود حال اقتصاد را خوب کرد؟ / تير سايت الف

تحشیهء فدوی: به تشخیص دکتر فدوی که رد خور ندارد، این بچه مردنی ست!

 

* انتخابات دوئل نيست./کیهان

تحشیهء فدوی: بر منکرش لعنت! انتخابات یک تأتر رو حوضی ست، برادر حسین(ع)!

 

* با شروع دور جدید مقابله با سگ‌گردانی در ایران، از حدود 25 روز پیش حدود 150 سگ در تهران بازداشت و به کهریزک منتقل شده‌اند. متأسفانه در آن ‌جا حتی آب آشامیدنی هم وجود ندارد. آب آن ‌جا شور است و برای پرسنل آن‌ جا آب فرستاده می‌شود. در نتیجه، سگ‌ها برای آب هم در مضیقه هستند. طبیعتا وقتی پرسنل با کمبود آب مواجه هستند، خیلی بعید به نظر می‌رسد که آب را در اختیار حیوانات برای آشامیدن قرار بدهند./ (دبیر "انجمن حمایت از حیوانات") بهار نیوز

تحشیهء فدوی: فدوی خدا را شکر می کند که این موجودات دوست داشتنی و بیگناه، بر خلاف شهروندانی که به کهریزک منتقل شدند، دستکم هنوز زنده هستند!

 

* صلاحيت محسن هاشمي فرزند هاشمي رفسنجاني هم براي انتخابات شوراي شهر رد شد! /بهار نیوز

تحشیهء فدوی: به تشخیص دکتر فدوی ـ که رد خور ندارد! ـ رد صلاحیت در خانوادهء هاشمی، ارثی ست!

 

* معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با تأکید بر این‌ که ما مشکل آرد و گندم نداریم گفت: در هر کارخانه‌ای که آرد توزیع نکند را گل می‌گیریم!

تحشیهء فدوی: راهکار کارشناسانه از این بهتر نمی شود! حالا خوانندگان محترم ضد انقلاب هی سیاهنمائی کنند که در هیئت دولت خدمتگزار برگزیدهء حضرت آقا، متخصص نداریم!

 

پای درد دل مردم دارالخُرافه

اشاره: پیام ها همگی واقعی و برگرفته از جراید ِ شریفهء دارالخُرافه است، پاسخ ها اما از فدوی ست

* 5880---0911: اگر مسئولين به توصيه قرآن كريم و اهل بيت و رهبري معظم انقلاب در مورد وحدت و همدلي توجه مي كردند نمي بايست در كشور امام زما ن(عج) مشكل گراني، تورم، نوسانات ارز و سكه و... اينچنين مردم را بيازارد. متاسفانه به جاي حل مشكل با همدلي و وحدت به تقابل با يكديگر و جبهه گيري و حزب گرايي مشغولند كه اين امر مانع رفع مشكلات كشور و مردم مي شود.

فدوی: فدوی هم در حیرت و فی الواقع در شک بین 2 و3 گیر کرده است که چرا در ممالکی که مع الاسف ممالک امام زمان(عج) نیستند، همه چیز مرتب است؟ و نیز هنوز نمی داند که آیا نستجیر بالله، امام زمان(عج) آنان بهتر ازمال ماست،یا خودشان بهتر ازما هستند، یا هر دو برادر5880--0911!؟

 

* احمد زاده: از کانديداهاي رياست‌جمهوري مي‌خواهم 1. اولاً قول هاي قابل عمل به مردم بدهند و به شعار بسنده نکنند. 2ـ. اگر رأي نياوردند (که قطعاً 7 نفر رأي نمي‌آورند) طرح‌هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي خود را به رئيس‌جمهور منتخب ارائه دهند. 3. اگر رأي آوردند طرح پخته‌تر رقيب را بپذيرند. 4. بلافاصله پس از شکست پيام تبريک را به نامزد منتخب اعلام نمايند.

فدوی: مگر خدای نخواسته در ممالک محروسهء خاج پرستان تشریف دارید، برادر احمد زاده؟!

 

* صدر محمدي: در خصوص موسسات زباني كه بصورت قارچ در هر كوي و برزني خودنمايي مي كنند آيا نبايد در مورد كتاب هاي درسي آنها كه براي فرزندان ما تدريس مي شود فكري شود؟ اين كتاب ها آيا به جز تبليغ فرهنگ غرب مي باشد؟ آيا زندگي نامهء آن هنرپيشه فاسد غربي يا آن رئيس جمهور حامي صهيونيسم كه به تازگي منافقين را از ليست تروريسم ها خارج نموده است براي بالا بردن آموزش زبان فرزندان ما نياز است؟ اگر اين هجمه و شبيخون فرهنگي غرب نيست پس چه است؟ وظيفهء وزارت خانه هاي ارشاد و آموزش و پرورش كه مجوز براي اين موسسات زبان صادر مي كنند و يا هر نهاد ديگر در خصوص چاپ كتاب هاي درخور اين انقلاب عظيم اسلامي چيست؟ آيا امكان اين نيست كتاب هاي زبان انگليسي با معرفي دانشمندان اسلامي يا بزرگان فرهنگ اين مرز و بوم ترجمه و چاپ شده و اين موسسات مكلف به تدريس آنها شوند؟

فدوی: مراتب در مجالی بعرض خاک نعلین همایون عنبرآسایشان رسید. بسیار خشمگین شدند و دستور فرمودند سانسور کتاب ها، حتا شامل کتاب های آشپزی هم بشود؛ زیرا از زمانی که بگزارش برادر احمدی نژاد دختر بچهء سیزده ساله ای در آشپزخانه انرژی هسته ای تولید کرده، معظم له در جبههء آشپزخانه نیز با دشمن درگیر شده است؛ از اطلاع رسانی (جاسوسی- م) نیز ممنون برادر محمد(ص)ی!

 

* 3926---0917: بنده موفق شدم بعد از مدت ها پي گيري براي درمان بيماري خاص خودم نامه درمان رايگان از نهاد رياست جمهوري دريافت بكنم ولي مسئولين معاونت درمان اعلام مي كنند بودجهء نداريم از اين نامه ها هم زياد صادر مي شود.

فدوی: تا دندتان نرم شود،خب می آوردید فدوی برایتان بنویسد،برادر 3926---0917!

 

* پيكر: متأسفانه در سال توليد ملي، در شمال كشور صنايع دستي كاملاً رو به فراموشي رفته و محصولات چيني با قيمت بسيار نازل جايگزين محصولات خوب ايراني شده است. مسئولان بايد جلوي واردات كالاي چيني را بگيرند.

فدوی: با آنکه چندان هم سرحال نبودند، معذالک مراتب در فاصلهء بین دو قیلوله بعرض خاک نعلین همایون عنبرآسایشان رسید؛ قدری متغیر شدند و در بازدم فرمودند که به برادران ُملحد چینی ما چکار دارید، یک گوشه ای نشسته اند و دارند نان و ارزشان را می خورند؛ این دفعهء آخرتان باشد که آنجای فدوی را با شاخ گاو ، مَدّه ظله العالی، در می اندازید، برادر پیکر!

 

* 9923---0935: مي گويند فردي در تحقيقات خود نتيجه گرفته بود طلاق نتيجه ازدواج است چرا كه در ميان مجردها مسئله اي به نام طلاق وجود ندارد. حالا حكايت استدلال دولت در مورد علت گراني هاي اخير شده است. خود دولت ارز 1226 توماني را رسماً 2500 تومان مي فروخت و تقصير گراني را به گردن وجود نقدينگي در دست مردم مي انداخت.

فدوی: نخیر چنین نیست شما همین که این اصل مسلم را بپذیرید که مسؤل تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی و.... خود مردم اند، مسأله تان بکلی حل می شود!؛ چون مسؤلین معصوم، به زعامت مقام معظم رهبری، ضاعف الله اشراقه، بر آنچه که می کنند، اشراف و آگاهی ندارند، برادر 9923---0935 ! فلذا بی تقصیرند!

 

* گل رنگي: روغن 16 كيلويي 62 هزار تومان شده است. با اينكه تعداد 30 نفر از اخلال گران بازار ارز را دستگير كرده اند ولي قيمت هيچ كدام از اجناس پايين نيامده است!... مگر نمي گويند پيش گيري بهتر از درمان است. كاش چند ماه زودتر نسبت به دستگيري اخلال گران اقتصادي اقدام مي كردند تا اين وضع آشفته كه طبقه پايين جامعه را زير پا له كرده به وجود نمي آمد.

فدوی: والله برادر گل رنگی  بقول سید قاسم (مش قاسم سابق- م) دروغ چرا؟ تا اعدام آ آ آ آ... خب لابد اینها بهم مربوط نیستند و برادران طبق معمول، عوضی گرفته اند!...

 

* يك شهروند: از نيروي انتظامي مي خواهيم با پسراني كه با پوشش نامناسب در سطح شهرها تردد مي كنند برخورد كنند. اين شلوارهاي فاق كوتاه و پيراهن هاي تنگ و كوتاه و رفتارهاي منافي عفت شايسته كشورمان نيست. از مسئولان فرهنگي تقاضاي رسيدگي به اين وضع را داريم.

فدوی: بعرض رسید؛ فرمودند اولویت با خواهران است، ترتیب خواهران را بعون الله که دادند، می روند سر وقت برادران!. دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد، برادر شهروند!

 

* 3092---0930: ما قشر ضعيف جامعه چه گناهي كرده ايم كه بايد با اين گراني لجام گسيخته بسوزيم؟ چرا مسئولين فكري نمي كنند و اينكه فقط تقصيرها را به گردن يكديگر مي اندازند چه دردي را از ما دوا مي كند؟

فدوی: اولاً میان دعوا نرخ تعیین نکنید، زیرا پس از درگذشت 35 سال از انقلاب شکوهمند، موجودی جعلی یا خیالی بنام "قشر ضعیف " نداریم. ثانیاً، اگر دردی از شما دوا نمی کند، لکن در عوض، فوتبال مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، خوب می شود و شما هم در این میانه، البته که بی نصیب نمانده و، در نقش توپ بازی می کنید!؛ از اینها گذشته، فدوی که خودش ورزشکار بوده و می داند که فنّ "تقصيرها را به گردن يكديگر انداختن"، نوعی ورزش گردن نیز هست، و باز هم، اگر دردی از شما دوا نمی کند، باعث تقویت گردن برادران گرامی کثرالله امثالهم که می شود، برادر3092---0930!..

 

* 3764---0912: شركت مخابرات تلفن ثابت بنده را كه در مجاورت بزرگراه در حال احداث امام علي زندگي مي كنم قطع كرده وقتي براي پيگيري مراجعه كردم به جاي اينكه خدمات بدهند مي گويند خط تلفن شما را مي خريم، اگر كسي نخواهد خط تلفن منزلش را به دولت بفروشد بايد از زندگي ساقط شود؟

فدوی: بین خودمان باشد، فدوی هم خریدار است، برادر 3764---0912!

 

* 0603---0914: به تمامي دشمنان داخلي و خارجي مي گويم كه هرگز قطار پيشرفت جمهوري اسلامي در ايستگاه تحريم و تهديد و جنگ متوقف نمي شود.

فدوی: راست می فرمائی!؛ خبر فدوی خبر بدی دارد؛ قطارمان ترمز بریده است، برادر 0603---0914!

 

* 6784---0916: هدف شهيدان اعتلاي اسلام و قرآن بود اگر چه در اين راه از وطن هم دفاع كردند! چو صد آمد نود هم پيش ما است. غرض اينكه مواظب باشيم بعضي از افراد مريض اهداف بلند شهدا را تحريف نكنند.

فدوی: فدوی از جانب شهدا از شما عذرخواهی می کند، منظوری نداشتند، ببخشید، برادر بی وطن!*

-----------------

* باز هم این تایپیست سربهوای هزل داتکام، کار دست فدوی داد؛ خواهشمند است قبل از مطالعه! غلط تایپی بیوطن را به هموطن اصلاح بفرمائید، اجرتان با گربهء مرتضا علی(ع).

 

به پایان آمد این جوهر،شکایت همچنان باقی!

 علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

یکم جون المُتعارف   سنهء 2013 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر - فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630