بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 30 فروردين ماه 1392 ـ  19 آوريل 2013

اصلاح طلبان بیایند، مشایی رد صلاحیت شود!

گفتگو با علی مطهری

گفتگوگر: آمنه شیرافکن ـ نشريه شرق

دقیقه 90 سیاسی برای جمع‏بندی اصلاح‌طلبان نزدیک است و نامزدهای اصلی هنوز برای آمدن یا نیامدن امروز و فردا می‌کنند. دغدغه برای آمدن بسیار است؛ از وضعیت اقتصادی کشور گرفته تا روابط بین‏الملل و تحریم‌ها. در این میان، برخی افراد و رسانه‌های رقیب اصلاح‌طلبان، از ردصلاحیت نامزدهای حداکثری اصلاح ‌طلبان سخن می‏گویند و با تبلیغ و گاهی تهدید، بر ضرورت نیامدن نامزدهای مورد نظر اصلاح‌طلبان تاکید دارند. اما علی مطهری، نگاهی متفاوت به حضور اصلاح‌طلبان داشته و آن را ضرورت تاریخی انکار‌ناپذیری می‌داند. او چندی پیش از هاشمی‌رفسنجانی دعوت کرد تا به حکم «وضعیت اضطراری کشور» پا در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بگذارد و حالا هم تاکید دارد که خاتمی با وجود زمزمه‌های مخالفت، باید وارد کارزار انتخاباتی شود تا مسایل غیرشفاف بیش از گذشته، برای افکار عمومی مشخص شود.

 

پرسش: با توجه به دیدگاه‌های موافق و مخالف، شما دربارهء حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چه نظری دارید؟

پاسخ: جامعه نیازمند حضور اصلاح‌طلبان است تا بتواند از این برهه دشوار تاریخی عبور کند. حضور جدی آنها باعث ایجاد حماسه سیاسی خواهد شد.

پرسش: اما اصلاح‌طلبان معتقدند شرایط حضور مهیا نیست، مثلاً، برخی رقبا شروع به خط و نشان کشیدن برای کسانی کرده‌اند که حتی هنوز تصمیم به نامزدی نگرفته‌اند.

پاسخ: طبیعی است که مخالفان کار خودشان را می‌کنند اما یک رجل سیاسی باید بر اساس نیاز جامعه تصمیم بگیرد و ثابت‌قدم باشد و در مقابل حقوق مردم حساس. به قول شهید مطهری، مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین‌هایی که به شخص او می‌شود کرخ و بی‌حس باشد و در مقابل ضایع شدن حقوق مردم حساس باشد.

پرسش: فکر می‌کنید این تهدیدها تا چه میزان جنبه عملی و عینی به خود خواهد گرفت. آیا در رد صلاحیت احتمالی نامزد حداکثری اصلاح ‌طلبان تاثیرگذار خواهد بود؟

پاسخ: این تهدیدها نباید تاثیری بر تصمیم اعلام کاندیداتوری نامزد آنها، مثلاً، آقای خاتمی بگذارد. ایشان اگر خودشان احساس می‌کنند که آمدن‌شان در این برهه تاریخی ضرورت دارد، باید بیایند و توجهی به این تهدیدها نکنند. اگر تصمیم به آمدن داشته باشند و اعلام نامزدی کنند، معتقدم که اقبال مردم و فشار افکار عمومی در تصمیم نهادهای مسوول هم تاثیرگذار خواهد بود.

پرسش: حتی اگر خروجی‌اش به ردصلاحیت ختم شود؟

پاسخ: بشود، خود همین ردصلاحیت هم برکاتی دارد.

پرسش: برکات؟

پاسخ: از این نظر که میزان سعه صدر نظام در برابر منتقدان مشخص ‌شده و برخی رویکردها شفاف‌تر می‌شود. هر چه مسایل برای مردم روشن‌تر شود بهتر از این است که در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

پرسش: برخی چهره‌های نزدیک به آقای خاتمی تاکید دارند که ایشان برای آمدن یا نیامدن تاکیدی بر مساله رد صلاحیت‌ها یا جوسازی‌ها ندارند و نگران فردای انتخابات هستند و اینکه تا چه میزان می‌شود از تکرار برخی تجربه‌ها دوری کرد؟

پاسخ: ما نمی‌دانیم نظر قطعی ایشان چیست اما این روحیه، روحیه چندان مناسبی نیست. اگر بنا دارند بیایند باید همه هزینه‌ها را – حتی رد صلاحیت – بپذیرند و آماده باشند. نباید با روحیهء منفعل وارد کارزار انتخاباتی شد. این انتخابات به روحیهء بالا و حضور جدی نامزدها نیازمند است. رشد اجتماعی مردم هم مانع تکرار تجربه‌های گذشته خواهد بود، ضمن اینکه ایشان هم پخته‌تر از دوره گذشته است.

پرسش: برخی هم تاکید دارند که برخی هشدارهای رسانه‌ای در مورد رد صلاحیت نامزدهای حداکثری اصلاح‌ طلبان به این دلیل است که هزینهء رد صلاحیت به وجود نیاید؟

پاسخ: به هر حال اینها باید به وظیفه‌شان عمل کنند. اگر احساس می‌کنند با ورود آنها شرایط بهبود پیدا می‌کند باید بیایند.

پرسش: شما از نزدیک فضای سیاسی کشور را دنبال می‌کنید، فکر می‌کنید در این شرایط حضور اصلاح‌ طلبان مفید باشد؟

پاسخ: اگر آقای هاشمی نمی‌آید آنها باید حضور جدی داشته باشند تا از افراط‌ ها کاسته شود.

پرسش: شما نخستین فردی بودید که به ‌طور مستقیم از هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات دعوت کردید، فکر می‌کنید با تمام فشارهای رسانه‌ای وارد شده به خود و خانواده‌شان زمینه برای آمدنشان به انتخابات وجود داشته باشد؟

پاسخ: ببینید؛ پیشنهاد من به آقای هاشمی برای حضور در انتخابات به دلیل شرایط ویژه و اضطراری کنونی کشور بود. او توان و تجربهء کافی برای ادارهء کشور در این شرایط را دارد و قادر به کنار هم نشاندن گروه ‌های سیاسی است. حرمت مقام رهبری را هم حفظ می‌کند. در سطح بین‌الملل چهره شناخته‌ شده‌ای به شمار می‌آید و رابطهء خوبی با مقامات کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای عربی دارند و می‌توانند در بهبود سیاست خارجی ایران و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشور موثر باشند.

پرسش: اما برخی حاشیه‌ها وجود دارد، از حوادثی که برای فرزندانشان پیش‌آمد تا ادعای اینکه اقبال عمومی در جامعه نسبت به هاشمی‌رفسنجانی چندان قوی نیست.

پاسخ: اینکه فرزندان ایشان بازداشت شدند نشانهء عدم تبعیض در نظام است و نقطهء قوت جمهوری اسلامی است. ضمناً پایگاه اجتماعی ایشان هم خوب است. اکثر روحانیت و مراجع تقلید ایشان را قبول دارند. خوب است که ایشان برای یک دوره چهارساله رییس‌جمهوری شوند تا کشور سامان پیدا کند و بعد فرد دیگری بیاید.

پرسش: اگر نامزد اصلی اصلاح ‌طلبان به انتخابات نیاید، شرایط را چطور تحلیل می‌کنید؟

پاسخ: در میان نامزدها افرادی هستند که رویکرد معتدل‏تری دارند و می‌توانند تغییرات نسبی در کشور به وجود آورند.

پرسش: آیا معرفی نامزد حداکثری از سوی اصلاح‌طلبان بر چیدمان مهره‌های انتخاباتی اصولگرایان تاثیرگذار است؟

پاسخ: بله، در آن صورت آنها به سمت وحدت کاندیدا حرکت می‌کنند.

پرسش: پیش‌بینی‌ شما از نامزد احتمالی دولت‌ چیست. آیا مشایی گزینهء نهایی دولت است؟ اگر این‌ طور باشد مسالهء تایید صلاحیت ایشان چه می‌شود؟

پاسخ: ظاهراً نامزد دولت آقای مشایی است که به احتمال قوی از دو جهت رد صلاحیت می‌شود، یکی از جهت رجل سیاسی نبودن و دوم از جهت گرایش‌های فکری غیراسلامی. اگر شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کند مشروعیت خود را زیر سوال می‌برد. 

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه