بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

چهارشنبه 28 فروردين ماه 1392 ـ  17 آوريل 2013

طلبه ها چگونه صیغه می کنند؟

سايت شهروند يار، به نقل از یک طلبه ـ وبلاگ رضا تاران

سايت شهرونديار: مطلب زیر به منظور آشنایی با نحوهء برخورد شخصی روحانیون با مسئلهء سکس منتشر می شود و از آنجایی که در ایران محدودیت هایی زیادی در این موارد توسط خود روحانیون در جریان است، شهروندیار آن را منتشر می کند. طلبه ها چگونه صیغه می کنند؟ مکان ها و مراکز صیغه در قم کجاست؟ چگونه می توان زن صیغه ای پیدا کرد؟ نظر همسران طلاب در زمینه صیغه چیست؟ شرایط صیغه چیست؟ اینها سوالاتی است که شاید دانستن آنها برای  بسیاری جالب توجه باشد.

 

طلبه ها و صیغه: خلوت های بسیار دوستانه و خصوصی برخی از طلبه ها جایی است که ممکن است مباحث صیغه مطرح شود؛ البته اگر چه بسیاری از این گفتگوها بیشتر حالت شوخی دارد و ممکن است طلبه ها جهت متلک گفتن و خندیدن این بحث را مطرح کنند اما از باب وصف العیش نصف العیش برق در چشمان برخی از طلبه ها می درخشد و طلبه های جوان و مجرد علاقمند هستند تا بدانند چنین چیزی واقعیت دارد یا افسانه است. معمولاً در این جلسات داستان هایی از طلبه هایی گفته می شود که زنان صیغه ای پیدا کرده اند با شرایط خوب که زن صیغه ای حتی مهریه هم نخواسته است، اگر چه شنیدن این داستان ها هم می تواند جذاب باشد اما معمولاً بنظر بیشتر این داستان ها ساختگی است تا واقعی. اما آنچه واقعیت دارد این است که درصد کمی از طلبه ها ممکن است برحسب ضرورت و یا حتی کاری حلال و مورد پسند در این راستا حرکت کنند و این کار را انجام دهند.

 

مکان ها و مراکز صیغه: گفته می شود قبرستان شیخان قم و اطراف آن جایی است که زنان صیغه ای بیشتر در آن رفت و آمد دارند. حیاط بزرگ مسجد امام حسن عسگری نیز می تواند مکانی برای عبور و مرور آنها باشد. حیاط و اطراف حرم حضرت معصومه (س) نیز محلی است که شاید زنان صیغه ای در آنجا رفت و آمد کنند. خیابان ارم، گذر خان، اطراف مدرسه آیت الله گلپایگانی را نیز می توان به این لیست اضافه کرد. البته اینها مراکزی است که زنان صیغه ای سنتی ممکن است در آنجا حضور داشته باشند؛ زنانی که میان سال یا مسن هستند. اما احتمالاً زنان صیغه ای امروزی از طرقی دیگر ممکن است در دسترس قرار گیرند.

 

یافتن زن صیغه ای: زنان صیغه ای در قم با نمادی در مکان های گفته شده حضور دارند. ممکن است خود را در قالب یک زن دست فروش نمایان کند که علاقه دارد با مشتری گپ بزند؛ ممکن است در قالب گدایی باشد که جلوی طلبه ها را می گيرد و از آنها پول می خواهد و شاید اگر طلبه ای اشاره ای کوتاه به این مباحث داشته باشد خود زن تا آخر قصه را بخواند. شاید هم در قبرستان شیخان حضور داشته باشند و به نوبت بر قبرها فاتحه بخوانند. البته این راه ها ممکن است خطراتی داشته باشد و طلبه با تشخیص اشتباه موجبات یک دعوای حسابی را فراهم آورد. اما برخی از طلبه ها شماره تلفن هایی از برخی خانم های صیغه ای دارند و در اختیار دوستان قرار می دهند و شاید هم خود واسطه می شوند. برخی از روحانیان نیز از باب انجام کار خیر و نجات جوانان از گناه ممکن است کسانی را بشناسند و به آنها معرفی کنند. جالب اینکه یک آرایشگاه در قم به مشتریان خود شماره تلفن برخی از زنان صیغه ای را می دهد و بعضا نیز خود آرایشگر واسطه می شود و خدا داند که این آرایشگاه چقدر مشتری دارد. البته گفته می شود زنان صیغه ای در قم احکام عقد موقت را رعایت نمی کنند و جهت گول زدن طلاب با پوشش عقد موقت به این کار مبادرت می ورزند.

 

نظر همسران طلاب: همسران طلاب شاید از سرسخت ترین مخالفان این کار هستند. برخی از آنها اساساً این کار را خیانت به خانواده می دانند. حتی همسر برخی از طلبه ها که خود هم طلبه هستند عقد موقت را بگونه ای تفسیر می کنند که به هیچ وجه با وضع همسر خود نخواند. از این رو طلبه ها نزد همسرشان در این موضوع سخنی نمی گویند و حتی ممکن است در قبح این مسئله به ایراد سخن بپردازند؛ اما در خلوت رفقا می توانند در این زمینه راحت تر سخن بگویند. اتفاق افتاده است که صیغه کردن برخی از طلبه ها لو رفته است و آن طلبه در میان همسران طلاب بعنوان شخصی منفور قلمداد شده است که همسران طلبه ها رفت و آمد را با خانوادهء آن طلبه ممنوع کرده اند تا آسیبی متوجه همسرشان نشود. البته گاهی افسانه هایی از برخی خانم ها نقل می شود که برای همسر خود زن صیغه ای پیدا کرده اند که البته کی دیده و کی شنیده؟

 

شرایط صیغه: از نظر احکام اسلامی زنانی که ازدواج کرده اند و به هر دلیل از همسر خود جدا شده اند می توانند با تشخیص شخص خود عقد موقت را قبول کنند. در نظر اکثر مراجع عظام دختر باکره برای عقد موقت نیاز به اجازهء ولی دارد. البته برخی از مراجع هم هستند که اجازهء ولی برای دختر را شرط نمی دانند و البته برخی از جوانان برای رفع مشکل در این مسئله به آن مراجع تقلید رجوع می کنند. در عقد موقت باید زمان و مهریه نیز مشخص باشد و عقد هم جاری شود که هرکس می تواند خود شخصاً عقد را بخواند؛ البته مشروط به اینکه صحیح بخواند. عقد موقت با شرایطی عده هم دارد که احکام خاص خود را دارد (برای اطلاعات بیشتر به رساله عملیه مرجع خود مراجعه کنید).

فروردین 17م, 1392

http://rezataran.blogfa.com

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه