بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

جمعه 24 آذر ماه 1391 ـ  14 دسامبر 2012

 

پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را به نسرین ستوده و جعفر پناهی اعطا کرد

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) پارلمان اروپا در 22 آذر 1391 (12 دسامبر 2012) در مراسمی در شهر استراسبورگ جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به خانم نسرین ستوده و آقای جعفر پناهی اعطا کرد.

خانم شیرین عبادی (گیرندهء جایزه نوبل صلح 2003) و آقای عبدالکریم لاهیجی (نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران) به نمایندگی از خانم ستوده، همراه با آقای کوستا گاوراس، سینماگر و رییس سینماتک فرانسه، آقای سرژ توبیانا،  فیلم ساز و مدیر عامل سینماتک فرانسه، و خانم سولماز پناهی، دختر آقای پناهی، به نمایندگی از آقای پناهی در مراسم حضور داشتند.

در آغاز، آقای مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، سخنرانی کرد و سپس خانم شیرین عبادی و آقای کوستا گاوراس سخنرانی کردند. خانم عبادی پیام خانم ستوده به پارلمان اروپا را خواند که در آن او با سپاس از دریافت جایزه، به نقض حقوق بشر، وضعیت زندانیان سیاسی در رژیم های دیکتاتوری، مبارزه برای آزادی و حقوق بشر در کشورهای عربی اشاره کرد و از جمله گفت: پیگرد مردم به خاطر عقایدشان باید متوقف شود. تنها رویای من  تحقق عدالت است و به اعتقاد من این رویا با استقلال قوه قضاییه در کشور من متحقق خواهد شد. اما تا استقلال قوه قضاییه راهی طولانی مانده است. تا زمانی که فعالان سیاسی، وکلای دادگستری، معترضان انتخاباتی، اقلیت های مذهبی و قاچاقچیان مواد مخدر در دادگاه های انقلاب درپشت درهای بسته محاکمه می شوند، استقلال قوه قضاییه به دور از دسترس است. راه حلی که به نظر من می رسد ایجاد یک دادگاه حقوق بشر در آسیا است تا شهروندان کشورهای آسیایی با رجوع به آن از استبداد جلوگیری کنند. او دریافت جایزه را به تمام زندانیان سیاسی، هم میهنان مسیحی و بهایی، معترضان انتخاباتی و عبدالفتاح سلطانی نیز به عنوان وکیل شجاع خود تبریک گفت.

آقای کوستا گاوراس نیز پیام جعفر پناهی را خواند که در آن به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نگار، و زندانی بودن وکلای حقوق بشری از جمله خانم ستوده اشاره شده بود. آقای پناهی محرومیت از فیلم سازی را به مرگ تدریجی تشبیه کرد.

سپس خانم ها شیرین عبادی و سولماز پناهی و آقایان مارتین شولتز، عبدالکریم لاهیجی، کوستا گاوراس و سرژ توبیانا در کنار تریبون قرار گرفتند و آقای شولتز لوح های جوایز خانم ستوده و آقای پناهی را روی دو صندلی خالی به نشانه حضور آنها قرار داد و مراسم با پخش سرود اروپا به پایان رسید.

 

وبگاه پارلمان اروپا پیش از مراسم، گفتگوی مشترکی با خانم شیرین عبادی و آقای عبدالکریم لاهیجی، نمایندگان خانم نسرین ستوده، انجام داده بود که در پایین می خوانید.

 

* جایزه امسال ساخاروف بر وضعیت در ایران چه تاثیری دارد؟

شیرین عبادی: این جایزه توجه را به مبارزه زندانیان سیاسی در ایران، به ویژه وکلای زندانی، جلب می کند.

عبدالکریم لاهیجی: جایزه ساخاروف از یک سو یک پیام سپاسگذاری به زندانیان سیاسی ایران ارسال می کند و از سوی دیگر پیام همبستگی با مردمی است که از حقوق بشر و تمامی جامعه مدنی در ایران دفاع می کنند.

 

* به نظر شما این جایزه چه تغییری در زندگی برندگان آن به بار خواهد آورد؟

شیرین عبادی: جایزه ساخاروف به برندگان آن امکان این را می دهد که صدایشان به سراسر جهان برسد. به لطف این جایزه، برندگان آن زودتر به اهداف خود خواهند رسید.

عبدالکریم لاهیجی: اکثر زندانیان سیاسی در ایران در انزوای کامل قرار دارند. آنها نه تنها برای تماس با جهان خارج بلکه برای داشتن تماس با خانواده هایشان مبارزه می کنند. در نتیجه، آنها نمی توانند پیامی به بیرون ارسال کنند یا از رویدادهای بیرون اطلاع پیدا کنند. این جایزه پیامی مستقیم به زندانیان سیاسی، فعالان حقوق بشر و جعفر پناهی و نسرین ستوده است.

 

* به نظر شما اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا چه کار دیگری برای بهبود وضعیت در ایران می توانند انجام دهند؟

شیرین عبادی: اتحادیه اروپا باید نام های بیشتری را به فهرست سیاه ناقضان حقوق بشر در ایران بیافزاید؛ باید تحریم ها را بیشتر کند. اما تحریم ها باید هوشمند باشند؛ آنها باید بدون آسیب رساندن به مردم، حکومت را تضعیف کنند. یک پیشنهاد مشخص به پارلمان اروپا این است که مانع استفاده دولت ایران از ماهواره های اروپایی برای پخش برنامه های برون مرزی رسانه های دولتی شود.

عبدالکریم لاهیجی: در خرداد ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود. ما مایلیم ناظران بین المللی مراقب اوضاع باشند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI):

lddhi@fidh.net

Twitter: fidh_fa

فیس بوک:  http://www.facebook.com/lddhi.fidh

http://www.fidh.org/Sakharov-prize-awarded-today-12603?var_mode=calcul

 

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه