بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 20 آذر آبان ماه 1391 ـ  10 دسامبر 2012

 

به «ساعت دوازده» بسیار نزدیک شده‌ایم

فرهاد جعفری

1)

«دوازدهم بهمن‌ماه دوسال پیش» بود که تصاویر استقبال نیروی هوایی ارتش از «آ. خمینی مقوائی» در تقریباً هر نقطه‌ای از کشور که دارای فرودگاه بود؛ همه‌ی ناظران صحنه‌ی سیاست در ایران را از این اقدام معنادار به حیرت فرو برد. کمااینکه خشم روحانیون هوادار وی (موسوم به «خط امامی‌ها») و نیز اعضای خانواده‌ی او را برانگیخت تا آنجاکه یکی از نوادگان وی، خواهان «عذرخواهی طراحان این حرکتِ زشت از ملتِ انقلابی و مسلمان ایران» شد! [که البته؛ هیچ پاسخی نگرفت و هیچ پوزشی از هیچ جانبی شنیده نشد].

اکنون و نزدیک به دوسال بعد؛ بخش‌هایی از جریان «سبز دینی» [و مشخصاً آقای محسن کدیور که اخیراً، گویا ترک لباس روحانیت نیز کرده است] قدم‌هایی را برای «نزدیک‌شدن به برآوردِ ملی از رهبری آ. خمینی» در دهه‌ی شوم شصت، برداشته‌ و دست به افشای حقایقی (از فقط یک مورد از مواردِ مربوط به دوران رهبری آ. خمینی / نحوه‌ی برخورد وی با آ. شریعتمداری) زده‌اند که بازهم بخش‌های ارتدوکس‌تر الیگارشی روحانیون و روحانی‌زادگان (موسوم به «خط امامی‌ها») را سخت به خشم آورده است.

 

2)

اوایل اردی‌بهشت‌ماهِ دوسال پیش» بود که «خانه‌نشینی 11 روزه‌ی مردی از جنس مردم» (در اعتراض به برگماریِ مجدد یک وزیر معزول‌شده به‌ حکم رئیس‌جمهور، توسط آ. خامنه‌ای)؛ جناح دیگری از شبکه‌ی خویشاوندی روحانیون و روحانی‌زادگان (موسوم به «اصولگرایان») را به خشم آورد و معنایی جز «تقابل با ولایت فقیه» نیافت.

اکنون و نزدیک به دوسال بعد؛ «رئیس‌جمهور» طی سخنانی در سمینار قوه‌ی مجریه و قانون اساسی؛ آشکارا بر این موضوع تاکید می‌ورزد که «این رئیس‌جمهور ـ و نه رهبر ـ است که محور اراده‌ی ملی‌ست چراکه از پشتیبانی رای بیشترین مردمان برخوردار و انتخاب بدون واسطه‌ی آنان است».

.

بدین‌ترتیب و همانطور که ملاحظه می‌شود:

«اسلامگرای چپ» (آن‌هم متصل به الیگارشی!) در حال به‌ چالش‌کشیدن «شخصیت حقیقی ولی‌فقیه ـ رهبر» (آ. خمینی) و «اسلامگرای راست» در حال به‌چالش‌کشیدن «شخصیت حقوقی ولی فقیه ـ رهبر» (آ. خامنه‌ای) ست.

این‌ دو (هریک به نمایندگی از جریان اجتماعی وابسته به خود) در حالِ «خط کشیدن روی یک تصویر از سه‌ دهه‌ء گذشته» و «تکمیل‌کردن یک تصویر دیگر» هستند: «ایران سکولار»؛ «ایرانِ عبور کرده از نظم الیگارشیک ـ ایدئولوژیکِ روحانیون و روحانی‌زادگان». آن‌چنان که دیگر نباید آنان را «اسلامگرا» بخوانیم. چه‌بسا «مسلمان»، تعبیر دقیق‌تری برای اشاره به آنان باشد.

 

به «ساعت دوازده»؛ بسیار نزدیک شده‌ایم.

http://www.goftamgoft.com/?Pn=view&id=1135

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه