بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهار شنبه 26 مهر ماه 1391 ـ  17 اکتبر 2011

 

پیام مصطفی هجری، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ايران

به مناسبت پایان کنگره پانزدهم حزب دمکرات کردستان ایران

(کنگره شرفکندی)

دوستان گرامی!

جناب آقای مسعود تک، دبیرکل حزب سوسیالیست کردستان ترکیه، دوست و هم‏پیمان گرامیمان، هیئت محترم حزب کومله کردستان ایران، رفقای هیئت سازمان خبات کردستان، استادان عزیز و دانشگاه ها، دوستان گرامی، کادرها و پیشمرگان، خانم‏ها و آقایان محترم، درود بر شما و خوش آمدید.

همچنان که مطلع هستید، کنگره‏ی حزب دمکرات کردستان ایران در حالت عادی هر 4 سال یکبار برگزار می‏شود. کنگره‏ی اخیر نیز یکی از کنگره‏های عادی بود که خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید. موفقیت از آن رو که این کنگره پاسخی امروزین به مطالبات و ضرورتهای کنونی حزب دمکرات کردستان ایران و تمامی آحاد مردم کردستان بود.

این کنگره حامل پیامی بسیار شفاف، مهم و امروزی بود. پیش از هر امر دیگری، با شعار "تلاش برای اتحاد در راه پیروزی" برگزار شد. محتوای این پیام حاکی از آن است که ما به عنوان حزب دمکرات کردستان ایران پیروزی خود، حزبمان و ملتمان را در اتحاد می‏بینیم. این پیام بیانگر آن است که حزب دمکرات کردستان ایران در حال تدارک و مقدمه‏چینی برای فراهم‏آوردن فضایی در کردستان ایران است که نه حزب دمکرات کردستان ایران و نه هیچ حزب یا فرد دیگری نتواند قدرت را در آن قبضه کند، بلکه آینده کردستان، حکومت در کردستان و دولت در کردستان متعلق به آحاد مردم کردستان اعم از تمامی اقشار و طبقات آن است. از همین رو، پیام ما اتحاد و هم‏صدایی است تا همگی ما در چنین فرآیندی مشارکت نماییم. اگر می‏‏خواهیم در آینده‏ی کردستان بر اساس آرای مردم سهیم باشیم، بدین مناسبت که برای تهیه و تدارک چنان فضایی باید همگی ما به طور همبسته و متحد تلاش و فعالیت کنیم.

هیچ حزب، حکومت و یا فردی نمی‏تواند و توده‏های مردم کردستان نیز اجازه نخواهند داد به تنهایی منیات و خواسته‏های خود را بر دیگران تحمیل نماید. ما با اندیشه و اعتقادی امروزین این شعار را برای کنگره‏ی خود برگزیده‏ایم. این پیام صرفاً یک شعار نیست، بلکه ماهها قبل از آغاز کنگره، برای ایجاد چنین فضایی تلاش کردیم. امضای پیمان همکاری با دوستانمان در حزب کومله کردستان ایران که برای نخستین بار در میان سازمانهای کردستان ایران چنین ائتلافی به وقوع می‏پیوست و همچنین پیام دوستانه و درخواست دمکراتیک ما از دوستانی که چند سال قبل از حزب دمکرات کردستان ایران جدا شدند و آمادگی حزب دمکرات برای دیالوگ ـ راه حل مشکلات موجود به طرزی امروزین ـ بیانگر همین اعتقاد بود و ما وظیفه خود می‏دانیم که در راستای این سیاست گام‏هایی بیش از این برداریم و انتظار داریم که سایر سازمانهای سیاسی، شخصیتهای مبارز و آزادیخواه به این فراخوان ما پاسخ بگویند تا بتوانیم به اتفاق یکدیگر اجتماعی دمکراتیک و حکومتی امروزین را در آینده‏‏ی کردستان بنیان نهیم، این میسر نیست مگر با تجربه‏اندوزی از تمامی اشتباهات و کاستی‏هایی که ما کردها در تاریخ جنبش خود داشته‏ایم. پیام دیگر کنگره‏ی ما این بود که به مردم، به دوستان و هم‏پیمانان خود بگوییم که حزب دمکرات کردستان ایران علیرغم این که در سایه‏ی تلاش کادرها، پشمرگان، اعضاء و هواداران خود در 4 سال اخیر موفقیتهایی به دست آورده و گام‏هایی به پیش برداشته است، اما این برای ما راضی کننده نیست، به همین دلیل ما در بخشی از گزارش که به حزب دمکرات اختصاص یافته بود، به طور علنی اقدامات گوناگون حزب دمکرات را به نقد کشیدیم، نقدی بیرحمانه، زیرا برآنیم که بایستی بیشتر کار کنیم، باید بیش از اینها به روز باشیم، باید طرح‏ها و برنامه‏های مترقیانه‏ی بیشتری برای نیل به اهداف ملتمان داشته باشیم که از ما انتظار دارند. نکته‏ی جالب توجه آن است که این گزارش که به تصویب کمیته‏ی مرکزی رسیده و به کنگره ارائه شد، در کنگره‏‏ای که مسئولین بخشهای مختلف حزب نیز در آن شرکت داشتند، به تصویب رسید. بر حسب سابقه‏ای که در حزب دمکرات داشته‏ام، می‏توانم بگویم که این گونه برخورد حزب با کارها و برنامه‏های خود، نه فقط در تاریخ حزب دمکرات، بلکه در میان سازمانهای سیاسی کردستان ایران و حتی می‏توانم بگویم که در خاورمیانه نیز بی‏نظیر بود. ما در این گزارش به ستایش از خویش نپرداخته‏ و موفقیتهای خود را به رخ مردم نکشیده‏ایم، بلکه با فروتنی از کاستی‏ها و مشکلات گفته‏ایم و تصور می‏کنم که با این برخورد و انتظار از خودمان، دروازه‏ی جدیدی بر روی جامعه‏ی امروز کردستان گشوده خواهد شد.

 

دوستان گرامی!

وقت آن رسیده است که سازمانهای سیاسی، به ویژه حزب دمکرات که من از جانب آن سخن می‏گویم و جامعه‏ی ما به جای خودستایی، غرور و عدم تحمل عقاید و آرای مختلف موجود در جامعه‏ی متکثرمان، به انتقاد از خود بپردازیم. این خود انتقادی بدین معناست که تمامی حقانیتها و حقایق نزد حزب دمکرات نیست، بلکه نزد دیگران نیز هست بدین معنا ما چه درحزب دمکرات و چه در خارج از آن به عقاید گوناگون احترام می‏نهیم، در مدت نزدیک به یک هفته کار فشرد‏ه‏ی کنگره این سالن میدان امیدار کننده‏ای برای نهادینه کردن دمکراسی در حزب دمکرات کردستان ایران، بیش از آنچه که می‏بینیم، بود، نظرات متفاوت، سلایق گوناگون در مورد گزارش کمیته‏ی مرکزی، همچنین در مورد طرح برنامه و اساسنامه‏ی داخلی حزب دمکرات آزادانه مورد بحث و جرح و تعدیل قرار گرفت. در این فکر بودم که شاید برخی از کسانی که منتظر نتیجه‏ی کنگره هستند از طولانی شدن زمان کنگره نگران شوند.

اما در اینجا باید بگویم که دلیل طولانی شدن زمان کنگره گفتگوی دمکراتیکی بود که تعداد بسیار از اعضای حاضر در کنگره در آن مشارکت داشتند، بنابراین گزارشی که به نام کنگره و برنامه و اساسنامه داخلی حزب دمکرات کردستان ایران منتشر شده و به دست مردم و دوستانمان خواهد رسید، محصول تضارب آرا و نظرات به روز عموم یا بیشتر اعضای حاضر در کنگره و فضایی است که در کنگره به وجود آمد. عقاید و اندیشه‏هایی که حزب دمکرات کردستان ایران پرچمدار آن گشته، نتیجه‏ی بسیار خوشایند دیگری نیز برای من ایجاد کرد، و آن این بود که پس از مناقشات و بحثها در انتخاباتی آزاد و دمکراتیک، حزب دمکرات در کنگره‏ی خویش رهبری‏ای را برگزید که اولاً چهره‏های جدید و جوانی به آن وارد شده و این یکی از برنامه‏های ما جهت ایجاد فضای مناسب برای جوانان می‏باشد که به آنها میدان دهیم تا تجربه نموده و مورد آزمایش قرار گیرند و مورد نظر کسانی قرار گیرند که با آنها همکار هستند، به خاطر اینکه وارد رهبری گشته و تبدیل به جوانانی مجرب گردند. این یکی از نتایج انتخابات بود، اما از آن مسرت بخش‏تر هم این بود که حزب دمکرات نشان داد حزبی است که از شمال تا جنوب کردستان را شامل می‏گردد، چراکه ساختار این رهبری منتخب از اهالی سلماس تا کرمانشاه را در خود دارد.

 

دوستان گرامی!

هم‏میهنان محترم!

ما در کنگره‏ی پانزدهم، در کنگره‏ی د. صادق شرفکندی فقط گامی نهاده‏ایم و هنوز مانده است. اما این راه به تنهایی توسط حزب دمکرات به آخر نخواهد رسید، بلکه رهایی کردستان، آزادی کردستان و ایجاد فضای سیاسی مطلوبی که همگی انتظار آنرا کشیده و برای تحققش تلاش نموده و در آن راه دهها هزار قربانی داده‏ایم، مستلزم همکاری و مشارکت آحاد جامعه‏ی کردستان می‏باشد. بی‏شک در این راه وظیفه ما، احزاب سیاسی فعال در عرصه‏ی سیاسی کردستان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ما به عنوان حزب دمکرات، به این اهمیت واقفیم. کنگره‏ی دکتر صادق شرفکندی آینده‏ای را فرا روی ما گشوده و ما را به راهی رهنمون نموده که متناسب با استعداد، امکانات و وضعیت سیاسی منطقه در این راه گام نهیم. اما در این راه نیازمند مشارکت کلیه‏ی سازمانهای سیاسی اپوزیسیون آزادیخواه کرد ایران و همه‏ی توده‏های مردم ایران اعم از تمامی اقشار و طبقات آن هستیم. چرا که بر این باوریم در صورت عدم همکاری با هم نه می‏توانیم آزاد باشیم و نه قادر به رهایی از چنگال ستم خواهیم بود. پیروان عقاید دینی، دمکراتیک، سوسیالیستی و هر عقیده‏ی دیگری که در کردستان ایران وجود دارد، زمانی قادر به ترویج عقاید خود خواهند بود که فضای دمکراتیکی ایجاد نمایند، زمانی که ما کردها از سیستم اداری و حکومت منطقه‏ای خودمان برخوردار بوده و بتوانیم در ایران در چهارچوب قانونی دمکراتیک مانند دیگر شهروندان در سرنوشت مردم و کشورمان مؤثر واقع شویم. از این روز این الزام و ضرورت همکاری با سعه‏ی صدر و تحمل آرای متفاوت، امروزه بیش از هر زمان دیگری نمود یافته است. فرصت زیادی هم در اختیار نداریم. تظاهراتی که در روزهای اخیر در تعدادی از شهرهای ایران و بیشتر توسط بازاریان معترض به وضعیت بد اقتصادی ایران برگزار گردید، پیامی به ما می‏دهد و آن پیام، پیامی هشدار دهنده است که به ما می‏گوید که زمان اتحاد، همبستگی و توافق فرا رسیده و روند رویدادها بسیار سریعتر از آنی خواهند بود که به انتظار ما نشسته و بدانند که ما چه وقت آماده خواهیم شد. بنابر این باید به طور جدی به سازماندهی مجدد خویش بپردازیم و این سازماندهی مجدد مستلزم فرهنگ و دیدگاه جدیدی می‏باشد، اگر ما چه به عنوان فرد و چه به عنوان احزاب سیاسی در اندیشه‏ی انتقام بوده و نقاط اختلاف را مد نظر داشته باشیم، و یا اینکه ناخواسته در فکر آن باشیم که به تنهایی کردستان را در اختیار گیریم، از همان سرنوشتی برخوردار خواهیم بود که در گذشته داشته‏ایم.

ما برای اینکه بتوانیم در تحولاتی که انتظارشان را می‏کشیم و چندان هم به طول نخواهند انجامید، تأثیرگذار باشیم، باید قوی باشیم و قدرت هم در اتحاد است. پیام کنگره، جنبه‏ی دیگری نیز داشت و آن هم این بود که ما در گزارش کمیته‏ی مرکزی به کنگره تنها کردستان را مورد بحث قرار نداده‏ ایم، بلکه ایران در کل برای ما مهم است، چرا که هر تحولی ابتدا باید در کل ایران رخ دهد. از این رو ما به نسبت تحولات ایران هم بی‏تفاوت نبودیم. در این کنگره به هم‏میهنان آزادیخواه دمکرات خود این پیام را هم داریم که حزب دمکرات کردستان ایران در راستای اتحاد، همبستگی و آماده نمودن پروژه و برنامه برای ایرانی دمکراتیک که حقوق کلیه‏ی افراد، ملیت ها و فرقه‏های دینی با تمام تفاوت هایشان را در خود گیرد، همچون گذشته آماده‏ی کار و تلاش است و در حال حاضر آماده‏یم در این زمینه تلاش مضاعفی به خرج دهیم و در این رابطه دست همکاری به سوی همه‏ی آزادیخواهان ایران، به ویژه سازمانهای آزادیخواه و مترقی دراز می‏نماییم. اما اگر اعتقادمان بر این است که در کردستان ایران هیچ حزبی به تنهایی نمی‏تواند قدرت را بدست گرفته و قبضه نماید، به همان صورت معتقدیم که دوره آن به سر رسیده که شخص یا گروهی با هر عنوانی و تحت هر شعاری، یکبار دیگر به سرکوب و ارعاب و نقض حقوق ملیتهای ایران بپردازد. ما برای آبادسازی چنین ایران و کردستانی آزاد وظیفه‏ی خود می‏دانیم که تلاش کنیم و در این رابطه به طور خستگی‏ناپذیر تلاش خواهیم کرد.

قصد ندارم که بحث را به درازا بکشانم زیرا در گزارش کنگره نیز که انتشار خواهد یافت و به دست همگان خواهد رسید، به تفصیل شرح داده شده است. ما برای چنین آینده‏ای چه در ایران و چه در کردستان، مکانیسم‏هایی را در نظر گرفته‏ایم و پیشنهادات و برنامه‏هایی، پیش از همه برای حزبمان ارائه داده‏ایم. امیدواریم با مشارکت همه جانبه بتوانیم این راه را پیموده و به اهدافی که مدنظر خانواده‏های شهیدانمان است و شهدا از ما انتظار دارند، برسیم و همگان با سرافرازی شاهد سعادت، رفاه، امنیت و آزادی برای ملتمان باشیم.

مجدداً از حضورتان و تلاش هایتان سپاسگزارم و امیدوارم رفقای گرامی در صفوف حزب دمکرات کردستان ایران، دوستان، هم‏پیمان و سازمان های سیاسی کردستان ایران و تمامی آزادیخواهان ایران، صفحه‏ی نوینی در برنامه‏ها و نگرش‏هایشان و تعامل دمکراتیک با یکدیگر بگشایند که این یگانه راه پیروزی است.

در پایان، حضور هیئت محترم حزب کومله کردستان ایران در این مراسم را خیر مقدم می‏گویم و از حضور هیئت های سایر سازمان های سیاسی و میهمانان گرامی سپاسگزارم. از دیدگاه من، حضور شما نشانه‏ی دوستی بیشتر، سنگینی بیشتر بار مسئولیت ها، اتحاد مستحکمتر و امید بیشتر برای نزدیکی میان ما و در راستای اهدافی است که در اینجا به آنها اشاره نمودم. همگی شما را به خدای بزرگ می‏سپارم و از شما سپاسگزارم و برایتان در زندگی شخصی آرزوی سلامتی و در راه آزادی کردستان و اهداف حزبی آرزوی موفقیت دارم.

http://www.kurdistanmedia.com/farsi/index.php?besh=dreje&id=3159

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه